K
knutinh
Gjest
INNLEDNING
Som et ledd i min personlige kampanje for å lage lettfattelig men samtidig objektiv informasjon tilgjengelig på dette forum har vi nå kommet til CD-mediet. Elsket, omdiskutert og forhatt i audiofil-kretser?
Jeg vil starte med å si at dette ikke er noe jeg har studert grundig. Men det er utrolig hva man kan plukke opp på nettet og i forum som dette. Hovedmotivasjonen min for å tilbringe såpass mye tid på dette forum er å lære av andre, og prisen for det er selvsagt å bidra selv.
Denne posten består således ikke av ny og grensesprengende informasjon, men "oppgulp" som jeg har copy & pastet fra forumet og nettet og sånn ymse. I den sammenheng vil jeg anbefale to kilder: www.wikipedia.org og www.howstuffworks.com . På hver sin måte kan disse to tilby utrolig mye informasjon for de av oss som er generelt nysgjerrige, uansett om man vil grave seg ned i teori eller bare ha en kjapp oversikt.
http://en.wikipedia.org/wiki/CD
http://en.wikipedia.org/wiki/Cross-Interleaved_Reed-Solomon_Coding
http://en.wikipedia.org/wiki/Eight-to-Fourteen_Modulation
http://electronics.howstuffworks.com/cd.htm
Det finnes mange "hifi-myter" rundt prosessen fra studio leverer fra seg et produkt som via mastering-studio blir presset til CD, som går inn i CD-spilleren og leverer et audio-signal enten analogt eller digitalt på s/pdif. Det kan virke som om mange av tipsene er avledet av "common sense" fra tida da LP-plate var den eneste leverandøren av høy kvalitets lyd i heimen.
På mange måter er en CD-spiller mer sammenlignbar med en PC enn med en platespiller. Koblingen til komplisert fysikk blir "abstrahert bort" ved å flytte på logiske signaler som '1' og '0' i stedetfor analoge spenningsnivåer. Nå skal vi ikke se bort ifra windows-jævelen som har en lei tendens til å dukke opp akkurat når man skal til å lagre et langt word-dokument og fjerne ethvert håp om å få lagret fila =)
Detaljene rundt fysikken i en CD-spiller skulle være godt dekket av linkene i toppen, men vi vil nå anta at laser og avlesing fungerer optimalt, og at vi er i stand til å lese data fra en roterende CD.
Spørsmål man kanskje da vil stille seg er: Hva om det er skitt på plata? Hva om de "onde plateselskapene" har spart penger og lagd unøyaktige CD-pressinger? Hva om en '1' blir til en '0'? Hva om plata går ujevnt slik at datatakten varierer?
Informasjonsteorien kommer og redder dagen
TEORI
EFM (Eight-to-Fourteen Modulation) bruker 14 bit for å lagre 8 lyd-bits. Grunnen til dette er først og fremst praktiske hensyn til avlesning som ikke takler en veldig lang rekke av bare 0-ere f.eks for å tracke sporet korrekt, og for å kunne synkronisere seg.
CIRC (Cross-Interleaved Reed-Solomon Coding)
Ved å legge 1 paritetsbyte (1 byte = 8 bits) til hver 3 databyte kan man oppdage og beskytte seg mot både tilfeldige feil, og såkalte "burst error", altså et kort øyeblikk hvor alle bits er feil. I tillegg "interleaves" dataene. Dette vil si at de spres ut på et stort område slik at en lokalisert feil (f.eks en ripe) skal spres ut i tid. Hva betyr dette i praksis?
Opptil 3500bits kan være korrupte, og systemet vil kunne erstatte disse med helt korrekte data. Altså vil datastrømmen inn til D/A konverter være akkurat som om ingen feil hadde skjedd. Dette tilsvarer en stripe på 2.5mm i leseretningen.
Opptil 12000bits kan være korrupte, og systemet vil oppdage at de er korrupte, men det er ikke mulig å fikse problemet. Det er da opp til produsenten hvordan han vil maskere eller interpolere feilen etter beste evne. Dette kan gi hørbare knepp, klikk eller lignende. Dette tilsvarer en stripe på 8.5mm i leseretningen.
Over 12000 bits er den feilkorrigerende koden maktesløs, men da er vi i så alvorlig uføre at det sannsynligvis er vanskelig å tracke sporet korrekt, og avspilling stopper eller store feil kommer i lydstrømmen.
Skal vi ta ordene til en halvstudert teoretiker på det, eller skal vi ha noen grafer?
MÅLINGER
En Cd-plate som har blitt utsatt for 5 fysiske riper og en svart område skravert med tusj ble testet på forskjellige drivverk. Så ble differansen mellom referanse-fila og avspilt/ødelagt CD tatt, og plottet som dB feil (6 dB pr rute) som funksjon av tid(1 min pr rute). - uendelig dB er da ingen feil (referanse = test-cd), mens 0 dB (den sorte tykkere linja) antyder en veldig stor instantan feil. Under ser vi resultatet for en vanlig HK cd-spiller. Vi ser at den må jobbe veldig hardt for å "gjette seg til" (interpolere) data den ikke får lest som er skjult av svart tusj, men mye av tida har den fremdeles et signal til støyforhold som ikke er milelangt unna en kassett-spiller. Og dette er når data ikke kan leses.
"..My HIFI (standalone) CD-Player Harman/Kardon HD760, music was extracted using SPDIF. It has also quite good error correcting features (but is only extracting single speed!), but finally the error hiding is not very good. But I like the player not because of means of error correction.."
Til sammenligning en plextor på 4x speed:
De få "støy-burstene" som er igjen er på under 60dB og sannsynligvis ikke hørbare.
Merk at dette er et lite eksperiment jeg ikke har stått for selv, på en enkelt (og svært ødelagt CD) og med noen få drivverk. Jeg synes dog at det er et nyttig og håndfast alternativ til synsing. Jeg ble litt overrasket over den store forskjellen.
LYTTETEST
Ivar Løkkens famøse lyttetest på dette forum kan også gi innsikt i problemstillingen.
http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb3/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=div54;action=display;num=1103185900
"..Som vi her ser er det visse utslag, men sammenligner man de med standardavvikene for datasettene er det helt klart at testen ikke har greid å påvise kvalitative forskjeller mellom noen av sporene. Dette understrekes også av at forskjellen mellom orginalene er større enn forskjellen fra ene orginalen til det sporet som fikk lavest snitt av alle. Figuren viser at alle spor er godt innenfor ett standardavvik fra snittet til orginalene.
Testen har ikke avslørt noen kvalitativ degradering i noen av sporene.."
Min fortolkning av dette er at en 4.generasjons kopi av CD ikke påvirket reell lyttekvalitet i hverken positiv eller negativ retning for akkurat dette eksempelet.
lyttetest2
Denne omhandler bruken av glyserol for å bedre lyden på CD-plater. Merk at det sannsynligvis ikke er noen skikkelig blindtest.
http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=hifi1;action=display;num=1138893165
"For noen uker tilbake ble det nevnt en tweak som etter sigende skal hjelpe mot den "dølle" lyden enkelte mener CDer får etterhvert. Jeg har foretatt en liten uformell test av denne tweaken, etter den oppskriften som ble gitt..
..Hverken jeg eller mine medelever var i stand til å detektere noen forskjell på de to sporene (jeg fortalte dem ikke om bakgrunnen til lytteforsøket). Ved visuell inspeksjon av CDen, så det ikke ut som om glyserolen hadde hjulpet noe på de få ripene som var på CDen heller. "Tweaken" er billig og tilsynelatende helt ufarlig, men også fullstendig unødvendig så langt jeg og mine medelever kan høre.."
mvh
Knut
Andre tråder på hifisentralen som er interessante for temaet:
http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=hifi1;action=display;num=1136983864
http://www.hifisentralen.no/cgi/yab...rd=hifi1;action=display;num=1135207687;start=
board=hifi1;action=display;num=1135207687;start=0
Som et ledd i min personlige kampanje for å lage lettfattelig men samtidig objektiv informasjon tilgjengelig på dette forum har vi nå kommet til CD-mediet. Elsket, omdiskutert og forhatt i audiofil-kretser?
Jeg vil starte med å si at dette ikke er noe jeg har studert grundig. Men det er utrolig hva man kan plukke opp på nettet og i forum som dette. Hovedmotivasjonen min for å tilbringe såpass mye tid på dette forum er å lære av andre, og prisen for det er selvsagt å bidra selv.
Denne posten består således ikke av ny og grensesprengende informasjon, men "oppgulp" som jeg har copy & pastet fra forumet og nettet og sånn ymse. I den sammenheng vil jeg anbefale to kilder: www.wikipedia.org og www.howstuffworks.com . På hver sin måte kan disse to tilby utrolig mye informasjon for de av oss som er generelt nysgjerrige, uansett om man vil grave seg ned i teori eller bare ha en kjapp oversikt.
http://en.wikipedia.org/wiki/CD
http://en.wikipedia.org/wiki/Cross-Interleaved_Reed-Solomon_Coding
http://en.wikipedia.org/wiki/Eight-to-Fourteen_Modulation
http://electronics.howstuffworks.com/cd.htm
Det finnes mange "hifi-myter" rundt prosessen fra studio leverer fra seg et produkt som via mastering-studio blir presset til CD, som går inn i CD-spilleren og leverer et audio-signal enten analogt eller digitalt på s/pdif. Det kan virke som om mange av tipsene er avledet av "common sense" fra tida da LP-plate var den eneste leverandøren av høy kvalitets lyd i heimen.
På mange måter er en CD-spiller mer sammenlignbar med en PC enn med en platespiller. Koblingen til komplisert fysikk blir "abstrahert bort" ved å flytte på logiske signaler som '1' og '0' i stedetfor analoge spenningsnivåer. Nå skal vi ikke se bort ifra windows-jævelen som har en lei tendens til å dukke opp akkurat når man skal til å lagre et langt word-dokument og fjerne ethvert håp om å få lagret fila =)
Detaljene rundt fysikken i en CD-spiller skulle være godt dekket av linkene i toppen, men vi vil nå anta at laser og avlesing fungerer optimalt, og at vi er i stand til å lese data fra en roterende CD.
Spørsmål man kanskje da vil stille seg er: Hva om det er skitt på plata? Hva om de "onde plateselskapene" har spart penger og lagd unøyaktige CD-pressinger? Hva om en '1' blir til en '0'? Hva om plata går ujevnt slik at datatakten varierer?
Informasjonsteorien kommer og redder dagen
TEORI
EFM (Eight-to-Fourteen Modulation) bruker 14 bit for å lagre 8 lyd-bits. Grunnen til dette er først og fremst praktiske hensyn til avlesning som ikke takler en veldig lang rekke av bare 0-ere f.eks for å tracke sporet korrekt, og for å kunne synkronisere seg.
CIRC (Cross-Interleaved Reed-Solomon Coding)
Ved å legge 1 paritetsbyte (1 byte = 8 bits) til hver 3 databyte kan man oppdage og beskytte seg mot både tilfeldige feil, og såkalte "burst error", altså et kort øyeblikk hvor alle bits er feil. I tillegg "interleaves" dataene. Dette vil si at de spres ut på et stort område slik at en lokalisert feil (f.eks en ripe) skal spres ut i tid. Hva betyr dette i praksis?
Opptil 3500bits kan være korrupte, og systemet vil kunne erstatte disse med helt korrekte data. Altså vil datastrømmen inn til D/A konverter være akkurat som om ingen feil hadde skjedd. Dette tilsvarer en stripe på 2.5mm i leseretningen.
Opptil 12000bits kan være korrupte, og systemet vil oppdage at de er korrupte, men det er ikke mulig å fikse problemet. Det er da opp til produsenten hvordan han vil maskere eller interpolere feilen etter beste evne. Dette kan gi hørbare knepp, klikk eller lignende. Dette tilsvarer en stripe på 8.5mm i leseretningen.
Over 12000 bits er den feilkorrigerende koden maktesløs, men da er vi i så alvorlig uføre at det sannsynligvis er vanskelig å tracke sporet korrekt, og avspilling stopper eller store feil kommer i lydstrømmen.
Skal vi ta ordene til en halvstudert teoretiker på det, eller skal vi ha noen grafer?
MÅLINGER
En Cd-plate som har blitt utsatt for 5 fysiske riper og en svart område skravert med tusj ble testet på forskjellige drivverk. Så ble differansen mellom referanse-fila og avspilt/ødelagt CD tatt, og plottet som dB feil (6 dB pr rute) som funksjon av tid(1 min pr rute). - uendelig dB er da ingen feil (referanse = test-cd), mens 0 dB (den sorte tykkere linja) antyder en veldig stor instantan feil. Under ser vi resultatet for en vanlig HK cd-spiller. Vi ser at den må jobbe veldig hardt for å "gjette seg til" (interpolere) data den ikke får lest som er skjult av svart tusj, men mye av tida har den fremdeles et signal til støyforhold som ikke er milelangt unna en kassett-spiller. Og dette er når data ikke kan leses.
"..My HIFI (standalone) CD-Player Harman/Kardon HD760, music was extracted using SPDIF. It has also quite good error correcting features (but is only extracting single speed!), but finally the error hiding is not very good. But I like the player not because of means of error correction.."
Til sammenligning en plextor på 4x speed:
De få "støy-burstene" som er igjen er på under 60dB og sannsynligvis ikke hørbare.
Merk at dette er et lite eksperiment jeg ikke har stått for selv, på en enkelt (og svært ødelagt CD) og med noen få drivverk. Jeg synes dog at det er et nyttig og håndfast alternativ til synsing. Jeg ble litt overrasket over den store forskjellen.
LYTTETEST
Ivar Løkkens famøse lyttetest på dette forum kan også gi innsikt i problemstillingen.
http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb3/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=div54;action=display;num=1103185900
"..Som vi her ser er det visse utslag, men sammenligner man de med standardavvikene for datasettene er det helt klart at testen ikke har greid å påvise kvalitative forskjeller mellom noen av sporene. Dette understrekes også av at forskjellen mellom orginalene er større enn forskjellen fra ene orginalen til det sporet som fikk lavest snitt av alle. Figuren viser at alle spor er godt innenfor ett standardavvik fra snittet til orginalene.
Testen har ikke avslørt noen kvalitativ degradering i noen av sporene.."
Min fortolkning av dette er at en 4.generasjons kopi av CD ikke påvirket reell lyttekvalitet i hverken positiv eller negativ retning for akkurat dette eksempelet.
lyttetest2
Denne omhandler bruken av glyserol for å bedre lyden på CD-plater. Merk at det sannsynligvis ikke er noen skikkelig blindtest.
http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=hifi1;action=display;num=1138893165
"For noen uker tilbake ble det nevnt en tweak som etter sigende skal hjelpe mot den "dølle" lyden enkelte mener CDer får etterhvert. Jeg har foretatt en liten uformell test av denne tweaken, etter den oppskriften som ble gitt..
..Hverken jeg eller mine medelever var i stand til å detektere noen forskjell på de to sporene (jeg fortalte dem ikke om bakgrunnen til lytteforsøket). Ved visuell inspeksjon av CDen, så det ikke ut som om glyserolen hadde hjulpet noe på de få ripene som var på CDen heller. "Tweaken" er billig og tilsynelatende helt ufarlig, men også fullstendig unødvendig så langt jeg og mine medelever kan høre.."
mvh
Knut
Andre tråder på hifisentralen som er interessante for temaet:
http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=hifi1;action=display;num=1136983864
http://www.hifisentralen.no/cgi/yab...rd=hifi1;action=display;num=1135207687;start=
board=hifi1;action=display;num=1135207687;start=0