Hvor ville du plasser anlegget??

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Antall liker
53
Torget vurderinger
16
Er i ferd med å flytte inn i ny leilighet, og står relativt fritt til å plassere anlegget HT. Jeg har dog fått noen føringer... Jeg kan plassere HT/anlegget i sone A, B eller C. Og så det verste.. Jeg må bestemme meg før vi flytter inn.

Noen som har synspkt på hva som blir den beste plasseringen teoretisk. Takhøyde er 2,4 m
Det er gips flater i rommet, betong tak, og parkett(snart) på gulv

Vedlegg

K

kbwh

Gjest
De fleste foretrekker å spille på langs i rektangulære rom, altså alt. C. Er høyttalerne slike som helst skal et stykke ut på gulvet må du ta hensyn til verandadøren og gangveien dit.

MEN: Jeg tror jeg hadde spilt på tvers. Jeg er ikke så glad i tidlige siderefleksjoner, og den verandadøren gjør det trælete med akustikktiltak.

Hva slags høyttalere har du, og får du lov til å gi dem de beste arbeidsbetingelser?

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Antall liker
53
Torget vurderinger
16
HEi, og takk for svar!!
Har (Von Shweikert) VR4jr, med Cary forsterkeri. Ja jeg har litt slingring på å få de noe ut fra bakvegg..

Jeg er noe resevrt til plassering C av praktiske hensyn, men så blir det jo vindu bak ht også..

Men vil plassering på A eller B ha betydning. Selv sliter jeg litt med tanken på å spille på langvegg, uten at jeg i særlig grad har forsøkt dette.

Ved siden av tidligrefleksjoner; er det andre fordeller med å spille på langvegg. /eller ulemper for den saks skyld.

Selv er jeg igrunn mest kritisk til bassområdet. Noen synspkt på plassering iffht dette??

Vidar

K

kbwh

Gjest
Jeg liker å sitte veldig nært, så jevnest bass ville jeg vel fått ved plassering på kortvegg i ditt rom. På langvehgg ville jeg fort fått lytteposisjonen i et bassnull.

Går vinduene til gulvet, eller er det brystningshøyde?

Tror det er liten forskjell mellom A og B. Velger du en av dem kan du muligens sitte litt asymmetrisk i bredderetningen. Har du lest Cardas og Audio Physics om plassering, forresten?

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Antall liker
53
Torget vurderinger
16
Vinduet går til brystningshøyde. Skal sjekke Cardas og AP

Sier du egentlig at bassen forsvinner med ht på langvegg, eller mener du ifht nærlytting?
TAkk for innspillene dine forresten!!!

Vidar

K

kbwh

Gjest
Man kan havne midt i rommet ved nærfeltslytting på tvers hos deg. Midt i rommet er det minst bass.

På den annen side havner man i diffusfeltet om man spiller på tvers og sitter nær bakveggen. Dette kan man imidlertid bedre med enkle akustiske tiltak.

Topp Bunn