Hvor viktig med jordet kurs?

robikris

Medlem
Ble medlem
11.12.2013
Innlegg
21
Antall liker
11
Sted
Nordmøre
Har nå fått på plass nytt anlegg som etter hvert begynner å låte bra også:), men har kun en ujordet kurs til stua, og lurer på om jeg bør oppgradere med en egen jordet kurs til anlegget. Huset er fra 70-tallet så samtlige kontakter i stua er ujordet, og da mener jeg reglene er slik at enten må alt være jordet, eller alle ujordet i samme rom?
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Hele huset her hjemme er Jordet men jeg bruker et Consonance Nettfilter -Strømrenser med 6 Ujordet uttak. Ingen støy eller problemer overhodet. Det har aldri spillt så godt her hjemme . Kyndige folk sier at hvis du tar på apparatet med begge hender samtidig så kan du få støt ved ujordet kurs. Jeg har aldri opplevd dette. Kanskje hvis du har på sko med Lærhæl .
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Ikke bry deg om jord.
No ground - no problem:)
Du kan eventuelt forbinde alle chassis med "jordledning" slik at du unngår spenningsforskjeller og muligheter for ground loops.
1.5mm2 holder.
 
S

Syncrolux

Gjest
Enig. Unngå jord på audio-utstyr, det skaper bare støyproblemer pga såkalt jordsløyfer. Det er en god grunn for at pro-audio utstyr ofte har såkalt ground-lift bryter...

Reglene er vel slik at du ikke kan blande jordede og ikke-jordede uttak i ett og samme rom. Våtrom (kjøkken, bad) skal alltid ha jordede uttak.
 

robikris

Medlem
Ble medlem
11.12.2013
Innlegg
21
Antall liker
11
Sted
Nordmøre
Ok, takk for raske svar! Kanskje bedre investering å bytte ut Biltema-ledningen med 8 uttak....................
 

iMystic

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2014
Innlegg
608
Antall liker
78
Torget vurderinger
1
No ground no problem...
De som bor i nyere hus (som meg selv) kommer jo ikke unna jord uansett. Med nyere fordelingsnett TN 400V så blir da absolutt alt jordet. 230v er da i realitet tatt mellom fase 400v og null, som er jord. Alle uttak/stikk må da ha beskyttelsesjord (dvs jordet utførelse)
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Har nå fått på plass nytt anlegg som etter hvert begynner å låte bra også:), men har kun en ujordet kurs til stua, og lurer på om jeg bør oppgradere med en egen jordet kurs til anlegget. Huset er fra 70-tallet så samtlige kontakter i stua er ujordet, og da mener jeg reglene er slik at enten må alt være jordet, eller alle ujordet i samme rom?
Ja, det er riktig.
Det kan faktisk gå på livet løs om man er riktig uheldig, så du bør så snart som mulig "velge side". Altså alle stikk med jord, eller alle uten.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.983
Antall liker
20.114
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Det er jo ikke alle kabler fra apperat som er jordet. Selv om alle kontaktene på veggen er det. Feks dvd spiller, PS3 avspiller, dac ( som er på en sånn vegg vorte) menst forforsterker, effektforsterker, subwoofere har jordet kabel.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Nettsystemer

Hei

Det kommer ann på hvilket nettsystem det er der du bor som du er tilsluttet.

Dersom det er IT nett bør A/V utstyr ikke jordes


Nettsystem - Wikipedia



[h=2]IT-nett[rediger | rediger kilde][/h]IT-nett (Isolated Terra) er en nett-type der transformatorens nullpunkt ikke er jordet, men er beskyttet med et gnistgap (disneuter) mellom nullpunkt og jord. Dette er det vanligste nettet i Norge, unntatt på Sørvestlandet hvor TN-nett er mest vanlig. Spenningen mellom fasene er på 230V og det fremføres ingen null-leder. Energien taes ut mellom de tre fasene. Tåler "første jordfeil" uten at systemet bryter sammen. Derfor er systemet vanlig på sykehus for å opprettholde strøm til livsviktige apparat selv ved jordfeil.
[h=2]TT-nett[rediger | rediger kilde][/h]Et TT-nett (Terra Terra) er lik et IT-nett med den vesentlige forskjellen at transformatorens nullpunkt er jordet. TT-nett finnes i Agderfylkene og noen andre steder langs vestkysten av landet. Karmøy, Bokn, Tysvær, Sveio, Vindafjord og Bergen har en del TT-nett, men dette er ikke et vanlig nettsystem i Norge.
[h=2]TN-nett[rediger | rediger kilde][/h]I resten av Europa er TN-nett (Terra Neutral) med 400V fasespenning enerådende. Her fremføres PEN-leder fra trafo til forbrukerens første fordeling (sikringskap). Her splittes PEN-lederen opp i PE-leder (Protective Earth) eller jordleder og N-leder (Neutral). Energien kan taes ut både mellom de tre fasene (400V) og mellom hver av fasene og N-leder (230V).
Nettypen kalles da TN-C-S nett hvor C angir at PEN-lederen frem til første fordeling er en kombinert leder (Combined). S angir at PEN-leren er delt (Separated) fra første fordeling. TN-nett benyttes nå i nær sagt alle nye utbygginger i Norge. En del eldre IT-nett bygges også om til TN-nett.
Varianter av TN-nett er TN-C og TN-S.
En fordel med TN-nett er at det på grunn av høyere hovedspenning (400V) er mulig å levere høyere effekt på samme kabeltverrsnitt enn det man kan i IT- eller TT-nett hvor hovedspenningen vanligvis er 230V. Installasjonen blir derfor mer økonomisk. Ulemper ved TN-nett i forhold til IT- eller TT-nett er at spenningen ved berøring av en faseleder er høyere, og derfor farligere. Det er også en fare for å få spenninger på opp til 400V i 230V-stikkontakter dersom det skulle oppstå brudd på N-leder.


[h=2]Andre typer nettsystem[rediger | rediger kilde][/h]I enkelte områder kan det bli svært kostbart å føre frem mange ledere til hver konsument pga store avstander fra hovedforsyningen. I ekstreme tilfeller brukes en enkelt leder. Sekundærviklingen på en skilletrafo ved hovedforsyningen kobles til en enkelt leder og et godt jordingspunkt. Hos konsumenten er det en ny skilletrafo koblet på samme måte i tilleg til en del sikkerhetsmekanismer. Strømmen flyter gjennom den ene lederen (som kan være mange kilometer lang) og tilbake gjennom jord. (Single-wire earth return - Wikipedia, the free encyclopedia
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
No ground no problem...
De som bor i nyere hus (som meg selv) kommer jo ikke unna jord uansett. Med nyere fordelingsnett TN 400V så blir da absolutt alt jordet. 230v er da i realitet tatt mellom fase 400v og null, som er jord. Alle uttak/stikk må da ha beskyttelsesjord (dvs jordet utførelse)
Hvis du ikke opplever at du har brum eller andre forstyrrelser er jo livet godt.
Hvis du derimot plages med nettrelatert støy, må du i det minste ha en plan for å løse problemet.
Billigst er best.
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.785
Antall liker
1.983
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Jeg fikk iallefall bare problemer etter at jeg fikk jordet kurs der hvor hifi'en står. Dvs. ene monoblokka liker det ikke. Merkeligste er at problemet vedvarer selv når jeg tar bort jord med såkalt "cheat" plugg. Det jeg sliter med er dur ut i ene høyttaleren, selv npr ingen signalkabel er koblet til effektforsterkern. Problemet forsvinner når jeg drar en skjøtledning ifra gangen som er ujordet, mens alle kursene med jord gir problemer for den ene monoblokka :(.
 

TANDBERGEREN

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2013
Innlegg
314
Antall liker
93
Sted
Fosser
Jeg fikk iallefall bare problemer etter at jeg fikk jordet kurs der hvor hifi'en står. Dvs. ene monoblokka liker det ikke. Merkeligste er at problemet vedvarer selv når jeg tar bort jord med såkalt "cheat" plugg. Det jeg sliter med er dur ut i ene høyttaleren, selv npr ingen signalkabel er koblet til effektforsterkern. Problemet forsvinner når jeg drar en skjøtledning ifra gangen som er ujordet, mens alle kursene med jord gir problemer for den ene monoblokka :(.

Dersom det er IEC-kontakt bak på forsterkeren din, kunne du jo forsøkt med en IEC-kabel beregnet for dobbeltisolert utstyr.
I denne er det ikke koblet noen jordledning i det hele tatt.
Eller du kan lage en slik kabel selv.
Men den "løsningen" din høres for meg noe søkt ut.
Manglende signalkabel er i grunnen en "brumantenne"
Husk at forforsterker gjerne har en utgangsimpedanse på mindre enn 100 Ohm.
 
Topp Bunn