Hvor "tøff" kan en programleder være?

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
441
Antall liker
2
"Du er virkelig en liten og usikker og ynkelig mann. Kona er kanskje utro, eller du er kanskje langt inni homoskapet selv. På en eller annen måte er du iallfall skikkelig misfornøyd og bitter på livet, eller rett og slett psykotisk."
Slik raljerte Mina Hadjian på P3, over sin kristne gjest. Hetsen skal diskuteres i Kringkastingsrådet torsdag.

Mina fortsetter: Enkelt og greit: En stjernepsykopat! Resultatet er uansett at du føler trang til å snakke nedlatende om mennesker som på ett eller annet vis har funnet lykken. Du har funnet makten du søker i menigheten som følger deg ukritisk som en flokk hjernedøde lemen.

Med den føler du deg stor og tøff, og tror det gir deg retten til å tømme dritten på andre mennesker som du ikke egentlig vet hvem er. Det er ganske frekt! Hadde det eksistert en himmel, ville du neppe kommet dit, og hadde det funnes et varmere sted i den andre enden av skalaen, ville du fått hedersplassen midt på bålet med et kembo-grillspyd godt plantet i rævva di.

Gjesten i studio var Jan-Aage Torp, og to privatpersoner har meldt programmet inn til Kringsrådet.

En av klagerne skriver følgende:

Jeg er en firebarnsfar, 49 år gammel med høyere universitetsutdannelse. Jeg har bodd 10 år i ulike land og har ca 100 reisedøgn over hele verden i jobbsammenheng. Jeg regner med på mange måter som en gjennomsnittlig ”nordmann” som følger aktivt med i det som foregår bl.a i radioer og TV. Er en varm tilhenger av NRK som en kvalitetskanal i et ellers noe blasert mediebilde. Gjennom reiseaktiviteten treffer jeg mange mennesker med ulike kulturbakgrunn, religion osv. Disse opplysningene trekker jeg frem for å gi en bakgrunn for min klage.

...jeg ble nærmest sjokkert. Ikke nødvendigvis over alle de vulgære utsagn programlederen kom med, men derimot over NRK sin P3 ledelse som her helt tydelig forsøker seg på et slags eksperiment – hvor langt går det an å strekke seg i å ha en programpost som er kontroversiell. Når det etter slutten av programmet blir opplyst at en kan sende inn klage hvis en blir krenket blir det hele nesten absurd på NRKs vegne. Fri og bevare meg, vi skal ha pressefrihet og en skal få lov til å utrykke seg på ulike måter, Vi har et lovverk som tar seg av forhold som er injurierende.

Kringkastingsrådet skal behandle saken på sitt møte torsdag.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Re: Hvor "tøff" kan en programleder være

Den dama skulle fått et nakkeskudd. Hun er vel muslim selv og snakker om å følge etter religiøse ledere som hodeløse lemen? Og om å fordømme andre? PLEASEEEEEEE, hun kunne sagt alt dette mens hun kikket seg i speilet før sendinga IMHO :p
 

joaredge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2005
Innlegg
320
Antall liker
3
Re: Hvor "tøff" kan en programleder være

Mina er et av de nye programene på p3 som gjør at jeg ikke hører lenger...
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Re: Hvor "tøff" kan en programleder være

Mina er kul ho.

Sank litt i verdi da hun sa ta hun så opp til Berit Riise. Dette er vel en person ingen bør se opp til. ;)
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Re: Hvor "tøff" kan en programle

Den dama skulle fått et nakkeskudd. Hun er vel muslim selv og snakker om å følge etter religiøse ledere som hodeløse lemen? Og om å fordømme andre? PLEASEEEEEEE, hun kunne sagt alt dette mens hun kikket seg i speilet før sendinga IMHO :p

Jippi, gjør det til nok en "muslim"-debatt. Akkurat det vi trenger. Regner med at du har hørt programmet, siden du dømmer folk til nakkeskudd.

Kan dessverre ikke si at jeg har hørt henne på radio, så noen formening om hennes stil og innhold har jeg ikke. Er det sånn og forstå at det er program med muslimsk vinkling. Ser trådstarter gjør et poeng av at gjesten er kristen. I det minste er han en gjest, med åpen mikrofon vil jeg tro. Jan-Aage Torp er vel også såpass talefør at han klarte å komme til motmæle. Værre er det vel hvis det raljeres over en lav sko, uten mulighet for forsvar. Kan du fortelle mer om innholdet i det spesifikke  programmet du nevner? Som sagt har jeg ikke hørt det, og er bare nysgjerrig.


Ellers har jo underholdningsmaskinen CNN denne dama som et av sine viktigste trumfkort for tiden:

http://www.dagbladet.no/magasinet/2006/10/31/481354.html
 

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.077
Antall liker
34
Kan programmets vinkling ha noe å gjøre med at medisinmann Jan-Aage Torp presterte å skrive følgende:


Enhver revolusjonær bevegelse må tenke strategisk for å kunne infiltrere samfunnet med sin ideologi og sine beste folk. Det gjelder å få sitt tankegods inn i maktens sfærer, uten at folk flest oppdager hva som skjer «før det er for sent».

12. og 13. januar kåret redaksjonen i det homofile chatteforumet Gaysir.no makttoppen blant homser og lesber i Norge. Det er interessant hvordan homo-eliten gleder seg over sine fremskritt.

Men skal «snille» kristne godta at dette pågår, eller bør vi ta våre åndelige våpen i bruk for å «be ut» fra sine stillinger disse homofile barrikadestormerne? Da pastor Hans Bratterud på direktesendt radio for 25 år siden ba Gud om å fjerne ledende homofile fra sine stillinger, ble han til slutt dømt av Høyesterett for slike «farlige» bønner, selv om han ved høyesterettsadvokat Alf Nordhus'
hjelp vant i første rettsinstans. Nå er det ikke lenger så farlig å offentlig be slike bønner på grunn av det sterke vernet om ytringsfriheten som norsk lovgivning og europeisk rettsforståelse gir, ikke minst understøttet av den viktige frifinnelsen av pastor Åke Green i svensk høyesterett. Problemet er neppe lovgivningen, men de kristnes snillisme. Vi er redd for å bli oppfattet som ukjærlige og slemme mot de homofile om vi ber dem ut fra sine maktstillinger.

La meg understreke at det er på den ene siden stor forskjell på homo-aktivistene som har en politisk maktagenda og som kjemper sin bitre kamp for en pervers livsstil, og på den annen side hjelpesløse gutter og jenter, menn og kvinner som rett og slett er blitt forvirret i sin kjønnsidentitet på grunn av ensidig, forvrengt påvirkning fra venstrevridd media, på grunn av antikristelig psykiatri og psykologi, på grunn av homo-propaganda i skoleverket, og på grunn av Hollywood-filmenes snedige innføring av seksuelle abnormiteter. Den første kategori av homoseksuelle ledere fortjener å bli bedt ut av sine stillinger. Men den andre kategori av lidende medmennesker fortjener våre forbønner, vår omsorg og hjelp.

Ikke minst er det interessant å merke seg at den ledende "homo-forsker" i Norge, NOVAs Bera Moseng fremstår som lesbisk. Er det rart at "forskningen" blir som den blir! Det er også interessant at Inger-Lise Blyverket, sentralstyremedlem i Utdanningsforbundet, fremstår som lesbisk. Lesbiske makttopper sikter på å påvirker gjennom skoleverket.

Det er på høy tid å ta bønnens våpen i bruk.
Her er listen fra gaysir.no over makttoppen over norske homser og lesber. La oss bruke disse listene til målrettet bønn for å stoppe disse maktkåte representanter for homoseksuell og lesbisk perversjon.

Gaysirs homofile makttopp for 2006:
1. Erling Lae, byrådsleder Høyre i Oslo.
2. Kjell Erik Øie, statssekretæren til Karita Bekkemellem.
3. Arve Juritzen.
4. Knut Olav Åmås, debattredaktør i Aftenposten.
5. Bjarte Hjelmeland, skuespiller.
6. Jon Reidar Øyan, leder i LLH.
7. Per Kristian Foss, stortingsrepresentant Høyre.
8. Christen Sveaas, næringslivstopp.
9. Kenneth Elvebakk, nettverket for homofile sosialdemokrater.
10. Per Østvold, leder for Transportarbeiderforbundet, sentralstyremedlem i SV.

Gaysirs lesbiske makttopp for 2006:
1. Gro Hammerseng, landslagsspiller i håndball.
2. Beate Gangås, likestillings- og diskrimineringsombud.
3. Kim Friele, homodronning.
4. Brita Møystad Engseth, journalist.
5. Anne Holt, krimforfatter.
6. Anne Trettebergstuen, stortingsrepresentant Ap.
7. Bera Moseng, NOVA-forsker.
8. Karin Enderud, LOs homofili-leder.
9. Inger Lise Blyverket, sentralstyremedlem i Utdanningsforbundet.
10. Christine Koht, komiker.

Dette er en bønneliste som bør løftes jevnlig frem for Gud. Noen av disse vil bli forvandlet ved Guds nåde. Andre vil i henhold til Romerne 1 gå lengre og lengre i sin perversitet. Men la oss ikke misforstå bønneoppdraget: De må fjernes fra sine maktstillinger, eller de må miste det homoseksuelle fokuset. For Guds navns skyld. For Norges fremtids skyld.

Jan-Aage Torp
16.01.2006 10:41
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Re: Hvor "tøff" kan en programleder være

Jeeezze :p
Hvorfor skifter dere ikke bare kanal?
Hvis ingen hadde flyttet grenser, hvor hadde vi da vært?
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.475
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Re: Hvor "tøff" kan en programleder være

Den dama skulle fått et nakkeskudd. Hun er vel muslim selv og snakker om å følge etter religiøse ledere som hodeløse lemen? Og om å fordømme andre? PLEASEEEEEEE, hun kunne sagt alt dette mens hun kikket seg i speilet før sendinga IMHO :p
"Folk flest" ser jo ut for å være hodeløse lemen.
Moteplagg skal man bære for å være inne med alle andre. Ytre sin mening, nei det går ikke, med mindre man har sjekket om andre har samme mening først. Ny brostein i oppkjørselen må til hvis naboen har skaffet seg det. Død over amerika skal man skrike hvis den som står ved ens side skriker det.

Mange sier vi er selvstendige unike individer, men få tør å være det
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.861
Torget vurderinger
0
Re: Hvor "tøff" kan en programle

Har ikke hørt inslaget selv så jeg baserer meg på at referatet er korrekt. Jeg synes ikke dama var det minste "tøff". Hun utviser bare en stor grad av uhøflighet og mangel på dannelse og oppdragelse. Det er ikke det minste rart at ungene oppfører seg som "Djengis Kahns horder" hvis de har slike rollemodeller !

Man kan godt være uenig i pastor Torps meninger og fremtoning, men det må da være mulig å framføre det på en sivilisert måte. Jeg kan uten problem forstå at hun synes Torp mobber homofile, men når hun raser ut mot Torp på denne måten sier hun bare at hun ikke er et hår bedre selv. Mobbing bekjempes dårlig ved å mobbe mobberne, selv om det kan ha en viss underholdningsverdi !
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Re: Hvor "tøff" kan en programleder være

"Folk flest" ser jo ut for å være hodeløse lemen.
Moteplagg skal man bære for å være inne med alle andre. Ytre sin mening, nei det går ikke, med mindre man har sjekket om andre har samme mening først. Ny brostein i oppkjørselen må til hvis naboen har skaffet seg det. Død over amerika skal man skrike hvis den som står ved ens side skriker det.

Mange sier vi er selvstendige unike individer, men få tør å være det
Maktutøving bør alltid diskuterast. Og media-makt er ganske brutale greier. Meiningar må ein ha lov til å uttrykke, og sjølvstende er ei dyd. Men skriking, ralling og sjikane bør etter mitt syn ikkje verne ved hjelp av ytringsfridom.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Re: Hvor "tøff" kan en programle

Hun er ikke muslim, hun er halvt iransk, men fremstår overhodet ikke som muslim, om hun hadde vært en kvinnelig muslim hadde virkelig verden vært kommet langt (nok) Hun er definitivt noe for seg selv, ofte på kanten og ikke redd for å si hva hun mener, om noe. Hun skyver grenser i alle retninger. Om man ikke er vant til å høre på henne fremstår hun som helt sprø. Det som hun sa her er en slags konklusjon etter en slags useriøs test hun har på sine gjester, hvor man skal svare på noen tullete spørsmål og får en slags oppsumering som svar. Det er ikke ment helt seriøst, men selvsagt ligger det noe alvor og personlige meninger bak et slikt utsagn, selv om det blir litt feil å se det kun sånn som det fremstilles her.
Det er dessverre blitt veldig typisk for p3 at programlederne lar sine personlige og politiske meninger ikke bare skinne gjennom, men de sies helt klart og tydelig. Og når alle ( som jeg har hørt) har noenlunde like meninger og er likt plassert politisk, så blir det feil.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Re: Hvor "tøff" kan en programle

Hun er ikke muslim, hun er halvt iransk, men fremstår overhodet ikke som muslim, om hun hadde vært en kvinnelig muslim hadde virkelig verden vært kommet langt (nok) Hun er definitivt noe for seg selv, ofte på kanten og ikke redd for å si hva hun mener, om noe. Hun skyver grenser i alle retninger. Om man ikke er vant til å høre på henne fremstår hun som helt sprø. Det som hun sa her er en slags konklusjon etter en slags useriøs test hun har på sine gjester, hvor man skal svare på noen tullete spørsmål og får en slags oppsumering som svar. Det er ikke ment helt seriøst, men selvsagt ligger det noe alvor og personlige meninger bak et slikt utsagn, selv om det blir litt feil å se det kun sånn som det fremstilles her.
Det er dessverre blitt veldig typisk for p3 at programlederne lar sine personlige og politiske meninger ikke bare skinne gjennom, men de sies helt klart og tydelig. Og når alle ( som jeg har hørt) har noenlunde like meninger og er likt plassert politisk, så blir det feil.
Er i grunn enig i det meste her (også!! ;) ), men tross alt synes jeg ikke Minas utsagn (gitt at sitatet er korrekt) er mellommenneskelig akseptabelt, spesielt når det offentliggjøres slik direkte på lufta. Håper Torp var advart om hva han gikk til, i det minste. På den annen side har pastoren ved gjentatte anledninger (har selv hørt dette på lufta) ønsket alle som forelsker seg "feil" lukt i døden, så selv om mannen ikke bruker ord "vi" har valgt å definere som "stygge", så er han rent faktisk ikke det spøtt bedre enn denne rabiate Mina.
Om henne kan det for øvrig sies at hun heller ikke går av veien for å teste seg sjøl; for å begrense sin banning på lufta ble hun påsatt et slikt halsbånd som skal gjøre hunder redde for sau; hver gang hun bannet fikk hun et elektrosjokk som flippet henne helt ut! Jo, ingen feiging dette! :)
Er enig med Mina på sak her, men ikke så glad for virkemidler, altså.

Honkey

PS: Mina hadde for meg vært betydelig tøffere om hun hadde dratt denne tiraden for en av de mest tilbakstående imamene. De har da ikke et hår bedre holdninger til homser enn Torp. Og noen av dem kunne faktisk behøve å høre og se hva et realt kvinnnfolk har lov til i dette landet! ;)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Re: Hvor "tøff" kan en programleder være

Hvorfor skal man vise det minste fnugg av respekt for psykopater som Jan-Aage Torp selv om de gjemmer seg aldri så mye bak sin "religion". Storveis at noen tør harselere litt med slike selvhøytidelige drittsekker som selv har som mål å gjøre livet vanskelig for en gruppe mennesker. Slike fortjener ikke mer respekt enn en Kukluxklan leder eller en barnemorder.

Man kan og skal ikke forby slike mennesker å uttale seg, men man bør da heller ikke løpe sutrende til kringkastingsrådet når de får litt dritt tilbake.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Re: Hvor "tøff" kan en programleder være

Hvorfor skal man vise det minste fnugg av respekt for psykopater som Jan-Aage Torp selv om de gjemmer seg aldri så mye bak sin "religion". Storveis at noen tør harselere litt med slike selvhøytidelige drittsekker som selv har som mål å gjøre livet vanskelig for en gruppe mennesker. Slike fortjener ikke mer respekt enn en Kukluxklan leder eller en barnemorder.

Man kan og skal ikke forby slike mennesker å uttale seg, men man bør da heller ikke løpe sutrende til kringkastingsrådet når de får litt dritt tilbake.
Det er et enkelt svar på det, slik jeg ser det. "Vi" skal ikke senke oss ned på hans nivå. Han er totalt respektløs overfor homser, får han disrespekt tilbake skjerpes konfliktlinjene, og han får flere tilhengere. Ved å snakke høflig men tydelig om slike holdninger, kan vi sette holdningene i et klarere lys.
For øvrig hviler også rettssystemet vårt på en lignende tankegang; folk blir dømt for hva de har gjort (altså handlingen), men personen skal ha det samme menneskeverd som dommeren, f.eks. Det dreier seg fortsatt om å skille sak og person.

Honkey
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Re: Hvor "tøff" kan en programleder være

Kommer jo litt an på settingen også, det blir jo litt som å stille opp i en Otto Jespersen program for så bli såret og vonbråten om man blir gjort narr av.

Men jeg er ikke enig i at alle fortjener lik respekt.

Hadde dette vært en privatperson som hadde litt sære meninger så var det en annen sak, finnes jo mange av disse. Men når folk agiteter offentlig for sjikane av navngitte medborgere baset på rase, legning eller lignende så mister de immuniteten mot offentlig harselas.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.853
Torget vurderinger
4
Re: Hvor "tøff" kan en programleder være

Er det formen eller innholdet man reagerer på?

Innholdet har Torp lagt opp til selv. Som skrevet tidligere i tråden er innholdet i Mina sin raljering omtrent det samme som i teksten til Torp. Formen er derimot veldig annerledes: Mina har gjennom sine programmer på P3 raljert og harselert over mangt og meget, i mer eller mindre provoserende former, (oki, - kanskje mest da), og hun har på tilsvarende vis vist sin begeistring og ros på like voldsomme vis. Alltid med en underliggende humoristisk brodd. Men som mye humor er det kun morsomt i sin rette sammenheng, - og faller platt til jorden ensomt alene som tekst...som utskrift.

Torp derimot harselerer ikke. Til det kreves et minimum av humoristisk sans. Derimot fråder han av bevisst nedlatenhet, hat, arroganse, rasisme og diskriminering i fullt alvor, pent innpakket i pene ord og seriøse vendinger. Til et publikum som tar han på alvor.


Så kan man lure....hvem er det som går over streken? Hvem er det man bør reagere mot?
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Re: Hvor "tøff" kan en programleder være

Er det formen eller innholdet man reagerer på?

Innholdet har Torp lagt opp til selv. Som skrevet tidligere i tråden er innholdet i Mina sin raljering omtrent det samme som i teksten til Torp. Formen er derimot veldig annerledes: Mina har gjennom sine programmer på P3 raljert og harselert over mangt og meget, i mer eller mindre provoserende former, (oki, - kanskje mest da), og hun har på tilsvarende vis vist sin begeistring og ros på like voldsomme vis. Alltid med en underliggende humoristisk brodd. Men som mye humor er det kun morsomt i sin rette sammenheng, - og faller platt til jorden ensomt alene som tekst...som utskrift.

Torp derimot harselerer ikke. Til det kreves et minimum av humoristisk sans. Derimot fråder han av bevisst nedlatenhet, hat, arroganse, rasisme og diskriminering i fullt alvor, pent innpakket i pene ord og seriøse vendinger. Til et publikum som tar han på alvor.


Så kan man lure....hvem er det som går over streken? Hvem er det man bør reagere mot?
Det ovenstående er faktisk et godt poeng; det er ikke kristenheten og de kristne Mina her kaster seg over med dødsforakt, det er en konkret sak. Og denne saken er i sannhet svært belastende for de det går ut over. Men jeg reagerer fortsatt over form, jeg synes det blir leit om dette er måten vi skal lære ungdom å debattere kompliserte spørsmål. Til tross for at man velger å offentlig fronte meninger slik Torp gjør, så har han etter min oppfatning krav på å bli snakket med på lik linje med en hver annen meningsbærer.
Men som sagt; på sak er jeg helt på linje med Mina.
You go girl!! :)

Honkey

(Pastor Torps holdninger minner meg om den episoden der Black Adder går til presten i det han er redd han har homofile følelser. - Skjønner godt at du er bekymret, sier presten, det ville jeg også vært om jeg våknet opp en morgen og innså at jeg ikke hadde mer rett til å leve enn en stinkende rotte!) ;)
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Re: Hvor "tøff" kan en programle

Mina tar verken seg selv eller noen andre høytidelig, hun driter gjerne seg selv ut og hun sier akkurat det hun mener ikke bare om, men også til de det handler om. Nå forstår jeg det sånn at det ikke var Torp selv som reagerte her, men noen av lytterne.
Er ellers enig i at det hadde vært modigere om hun hadde tatt for seg en imam, akkurat på dette området føler jeg ikke at hun har vært særlig modig.
Nå har hun en homofil medprogramleder, og en lesbisk mor, så at hun ikke har så stor sympati for Torp og hans meningsfeller er vel ikke så rart.
Om man faktisk mener at andre mennesker er mindre verdt ut i fra legning eller andre egenskaper man ikke kan hjelpe for bør man få høre det, jeg tror ikke dette tar nattesøvnen fra Torp, eller sårer han mer enn han sårer andre, men selvsagt går det an å ordlegge seg på en annen måte og likevel få frem sitt poeng.
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Re: Hvor "tøff" kan en programleder være

Bare så alle vet det. "Mina" er ikke et saklig og alvorlig debattforum. Det er riktignok tidvis alvorlige saker som omtales, men noe helseriøst debattforum har det aldri vært.

Hvis noen blir med på programmet uten å skjønne at sine egne meninger kan bli latterliggjort så skremmer det meg.

Når hun stadig ytrer sine meninger om religion og at hun har en lesbisk mor, da burde Hr Torp skjønne at hans meninger ikke akkurat står høyt i kurs og vil bli gjort narr av. Selv om han har litt ekstreme meninger vil jeg anta han er en oppegående mann ellers og har gjort et forarbeid med å sjekke hva han stiller opp på. Dermed blir det også i mine øyne for dumt å saksøke P3/ Mina pga noe han måtte vite ville komme ved å stille opp.
 

eirik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
137
Antall liker
0
Re: Hvor "tøff" kan en programleder være

Jeg må si at Mina gjør det helt rette når hun "tar" reldiøse fanatikere med et slikt menneskesyn. På mange måter har jeg faktisk mer "respekt" for rasister som dømmer folk etter hudfarge.

Det som skremmer meg mest, være det imamer eller prester, er at de bygger sitt verdisyn på bøker skrevet for tusner av år sidenl. De velger også bare det som passer. I Bibelen står det jo også om tukting av kvinner og barn samt forsvarstale for slavehandel. Det er veldig skjelden du hører at prester forsvarer slavehandel.
 

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
441
Antall liker
2
Re: Hvor "tøff" kan en programleder være

Det er ikke Torp som har klaget programmet inn, men noen av lytterne:

"Jeg er en firebarnsfar, 49 år gammel med høyere universitetsutdannelse. Jeg har bodd 10 år i ulike land og har ca 100 reisedøgn over hele verden i jobbsammenheng. Jeg regner med på mange måter som en gjennomsnittlig ”nordmann” som følger aktivt med i det som foregår bl.a i radioer og TV. Er en varm tilhenger av NRK som en kvalitetskanal i et ellers noe blasert mediebilde. Gjennom reiseaktiviteten treffer jeg mange mennesker med ulike kulturbakgrunn, religion osv. Disse opplysningene trekker jeg frem for å gi en bakgrunn for min klage."

..."jeg ble nærmest sjokkert. Ikke nødvendigvis over alle de vulgære utsagn programlederen kom med, men derimot over NRK sin P3 ledelse som her helt tydelig forsøker seg på et slags eksperiment – hvor langt går det an å strekke seg i å ha en programpost som er kontroversiell. Når det etter slutten av programmet blir opplyst at en kan sende inn klage hvis en blir krenket blir det hele nesten absurd på NRKs vegne. Fri og bevare meg, vi skal ha pressefrihet og en skal få lov til å utrykke seg på ulike måter, Vi har et lovverk som tar seg av forhold som er injurierende"
 

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
441
Antall liker
2
Re: Hvor "tøff" kan en programleder være

Synes det er dumt om tråden blir en "for eller imot Torp" tråd. Prøv å se på det prisippielle i hvor subjektivt en programleder kan uttrykke seg. Hvor langt kan man gå, uavhengig om hvem "offeret" er?
Jeg må si at Mina gjør det helt rette når hun "tar" reldiøse fanatikere med et slikt menneskesyn. På mange måter har jeg faktisk mer "respekt" for rasister som dømmer folk etter hudfarge.

Det som skremmer meg mest, være det imamer eller prester, er at de bygger sitt verdisyn på bøker skrevet for tusner av år sidenl. De velger også bare det som passer. I Bibelen står det jo også om tukting av kvinner og barn samt forsvarstale for slavehandel. Det er veldig skjelden du hører at prester forsvarer slavehandel.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.853
Torget vurderinger
4
Re: Hvor "tøff" kan en programleder være

Jeg må si at Mina gjør det helt rette når hun "tar" reldiøse fanatikere med et slikt menneskesyn. På mange måter har jeg faktisk mer "respekt" for rasister som dømmer folk etter hudfarge.
Ehhh.......så hva f... mener du egentlig????? At det var dumt av Hitler å brenne jødene og homsene...hadde det ennå vært svartinger ???!

hrrmppfffff!!!!!!!
 
A

Affa

Gjest
Re: Hvor "tøff" kan en programleder være

Kvinden -hun har meget af barnet, men intet af dets uskyld.
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Re: Hvor "tøff" kan en programleder være

Synes det er dumt om tråden blir en "for eller imot Torp" tråd. Prøv å se på det prisippielle i hvor subjektivt en programleder kan uttrykke seg. Hvor langt kan man gå, uavhengig om hvem "offeret" er?
Det er bestemt av injurielovgivningen. Punktum.
 

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Innlegg
408
Antall liker
4
Re: Hvor "tøff" kan en programle

Bare så alle vet det. "Mina" er ikke et saklig og alvorlig debattforum. Det er riktignok tidvis alvorlige saker som omtales, men noe helseriøst debattforum har det aldri vært.

Hvis noen blir med på programmet uten å skjønne at sine egne meninger kan bli latterliggjort så skremmer det meg.

Når hun stadig ytrer sine meninger om religion og at hun har en lesbisk mor, da burde Hr Torp skjønne at hans meninger ikke akkurat står høyt i kurs og vil bli gjort narr av. Selv om han har litt ekstreme meninger vil jeg anta han er en oppegående mann ellers og har gjort et forarbeid med å sjekke hva han stiller opp på. Dermed blir det også i mine øyne for dumt å saksøke P3/ Mina pga noe han måtte vite ville komme ved å stille opp.
Kunne ikke vært mer enig. Det blir like dumt å stille opp i et program du ikke har researchet "sjargongen" i, som å skrive under en kontrakt uten å ha lest den...

Hva angår Mina. Det tok meg lang tid før jeg helt forstod hvorfor i alle dager denne harry, vulgære dama hadde fått eget program på min favoritt radiokanal. Nå derimot, ler jeg av og med Mina så ofte jeg får muligheten. Denne dama er en uslepen diamant :)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Re: Hvor "tøff" kan en programleder være

Det er bestemt av injurielovgivningen. Punktum.
Og injurielovgivningen er bestemt av polikikerene, og er derfor høyst diskutabel, både i dens ordlyd og anvendelse. Kolon.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Re: Hvor "tøff" kan en programleder være

Kvinden -hun har meget af barnet, men intet af dets uskyld.
Personlig velger jeg da heller å sitere vår egen Guds tidligere utsendte medarbeider, selveste Pave Innocentius:

[glb]KVINNEN ER ET ONDSKAPSFULLT OG UFULLKOMMENT DYR![/glb]

Honkey :D
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Re: Hvor "tøff" kan en programleder være

Og injurielovgivningen er bestemt av polikikerene, og er derfor høyst diskutabel, både i dens ordlyd og anvendelse. Kolon.
Det er sant, og man kan godt diskutere injurielovgivningen. Jeg ser imidlertid ikke at denne er det som diskuteres her, men snarere hva som er "riktig" og "feil" å ytre i en spesifikk sammenheng. Det har vi imidlertid ingenting med, ytringer skal kun reguleres av injurielovgivningen. Har man problemer med den får man diskutere injurielovgivningen som den står, på et generelt grunnlag. Å blande seg inn i enkeltsaker som ikke engang er prøvd for retten er selvjustis.

Jeg har aldri hørt om Mina Hadjian, har ikke hørt på programmet hennes og anser det som helt uvesentlig hvorvidt det er Jan-Aage Torp eller Kongen som ble intervjuet. Alle har rett til samme beskyttelse i henhold til injurielovgivningen, ingen har krav på noe krenkelsesvern utover dette. Hvis intervjuobjektet føler seg krenket, får vedkommende gå til sak. Ny punktum.
 

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Innlegg
408
Antall liker
4
Re: Hvor "tøff&am

Personlig velger jeg da heller å sitere vår egen Guds tidligere utsendte medarbeider, selveste Pave Innocentius:

[glb]KVINNEN ER ET ONDSKAPSFULLT OG UFULLKOMMENT DYR![/glb]
Honkey :D
Hvor meget ondt en mann enn kan tenke om kvinnene, er det ingen kvinne som ikke tenker enda verre om dem.(Nicolas Sébastien Roch de Chamfort) ;)

Lin, et mer el mindre ondskapsfullt vesen :D
 
A

Affa

Gjest
Re: Hvor "tøff" kan en programleder være

To linjer om deg:
Kulturforvirret halvutlending som snakker fra levra og ikke tar gisler.


Hvorfor har P3 ansatt deg som programleder?
Hvem vet? Jeg kommer tidsnok på jobb.


Fem filmfavoritter:
Sin City, Baracca, The Empire Strikes Back, Bowling For Columbine og Men In Black dubbet til spansk.


Fem platefavoritter:
Alt av Red Hot Chili Peppers og Raga Rockers, Thriller, The Miseducation of Lauryn Hill, "Get Lifted" av John Legend. "Acoustic Soul" og "Voyage To India" av India Arie.


Hvem hadde du tatt med på en øde øy?
Min Kinesiske nakenhund Don Viggo.


Hvilken artist ville du helst hatt sex med?
Been there, done that.


Bush?
Århundrets sopp.


Charter eller interrail?
Ingen av delene. Fly en vei til for eksempel Kina og ta det derfra.


Biff eller Sushi?
Sushi.


Roskilde eller Quart?
Roskilde. Helst Glastonbury.


Intimbarbering?
Of course, men bør heller ikke bli seende ut som en 8-åring. Trimme mosebeddet, ikke fjerne!


Verdt å kjempe for?
Animal Rights og fattigdom.


Hvis du var Bernander for en dag, hva ville du gjort?
Kledd av meg alle klærne og løpt rundt på jobben mens jeg skrek: "Jeg er verdens tøffeste sjef!" Dette hadde gitt oss alle noe å le av i en lang stund.


[glb]En kapasitet[/glb]
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Re: Hvor "tøff" kan en programleder være

Programledere ellers er jo en gjeng med pyser. jeg er for hardere grilling!
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Re: Hvor "tøff" kan en programle

Hun er ikke muslim, hun er halvt iransk, men fremstår overhodet ikke som muslim, om hun hadde vært en kvinnelig muslim hadde virkelig verden vært kommet langt (nok) Hun er definitivt noe for seg selv, ofte på kanten og ikke redd for å si hva hun mener, om noe. Hun skyver grenser i alle retninger. Om man ikke er vant til å høre på henne fremstår hun som helt sprø. Det som hun sa her er en slags konklusjon etter en slags useriøs test hun har på sine gjester, hvor man skal svare på noen tullete spørsmål og får en slags oppsumering som svar. Det er ikke ment helt seriøst, men selvsagt ligger det noe alvor og personlige meninger bak et slikt utsagn, selv om det blir litt feil å se det kun sånn som det fremstilles her.
Det er dessverre blitt veldig typisk for p3 at programlederne lar sine personlige og politiske meninger ikke bare skinne gjennom, men de sies helt klart og tydelig. Og når alle ( som jeg har hørt) har noenlunde like meninger og er likt plassert politisk, så blir det feil.
Då tenkjer eg at innstillinga på radiodelen framleis vil vere P1.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.853
Torget vurderinger
4
Re: Hvor "tøff" kan en programle

Denne dama er en uslepen diamant :)
Og la henne for all del forbli uslepen ! Det er nok høyglanspolerte rævsleikere i media.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Re: Hvor "tøff" kan en programleder være

Bra at kristenfundamentalister blir grillet! Og ialle fall jævler med det menneskesynet som Torp har. Kristenfundamentalister er like farlig som muslimske fundamentalister. Grill faenskapet!!

Stå på Mina.

Kabeldragern
 

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
441
Antall liker
2
Re: Hvor "tøff" kan en programleder være

Bra at kristenfundamentalister blir grillet! Og ialle fall jævler med det menneskesynet som Torp har. Kristenfundamentalister er like farlig som muslimske fundamentalister. Grill faenskapet!!

Stå på Mina.

Kabeldragern
Du har en forbløffende evne til å miste poenget, og vrøvle ut noe fundamentalistisk vås!
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Re: Hvor "tøff" kan en programleder være

Miste poenget?

Torp er en kristenfundamentalist.
Mina er programleder og griller gjestene... her altså Torp.
Fundamentalister er like jævlige uansett hvem sin gud (fantasifoster) de tror på!
"Grill faenskapet" er en oppfordring til programleder til å fortsette i samme tone.

Skjønte du ikke dette. Synd....

Kabeldragern
 
Topp Bunn