Høyttalere hvor stor skal subbene være?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.716
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Vurderer anskaffelse av 2 subber, men jeg vet ikke helt om jeg skal gå for 2x12" eller 2x15"
    rommet er litt over 40kvm. Er det altid bedre med større elementer? (aktuelle kandidater er Rhythmik Audio sine subber)

takk for hjelpen

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Man trenger jo ikke mer kapasitet enn det man bruker. Så større er ikke alltid bedre. Men det kommer også ann på hvordan subene er konstuert. En del kommersielle suber bruker kasse som er i minste laget. Så spørs hvor bredt arbeidsområdet suben skal ha. Men ville tro at to 12" i bassrefleks med bra kapasitet vil være nok til ca.40kvm hvis du deler rundt 80 Hz. Er det lukkete suber, så tror jeg hadde valgt å gå opp i størrelse.

Eller bare valgt en stor sub og plassert den litt til siden for senter av bredden i rommet. Er ikke mye musikk som har stereobass.
    Her ser du en 18" i skikkelig konstruert kasse. :)

Vedlegg

Slinger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    Eller bare valgt en stor sub og plassert den litt til siden for senter av bredden i rommet. Er ikke mye musikk som har stereobass.
    En kontrabass spenner fra 260hz og ned til 40hz.
    Dersom plateinnspillingen legger kontrabassen på venstre side,og du har plassert subben på høyre side med deling på 80 hz,hva skjer da?:rolleyes:

Singel bass,med deling over 30-40 hz skal settes i MIDTEN av fronthøytalerene.
    Det er kun når hovedhøytalerene har meget god basskapasitet,med store elementer,at singel sub kan settes ut til en av sidene.

Slinger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    Vurderer anskaffelse av 2 subber, men jeg vet ikke helt om jeg skal gå for 2x12" eller 2x15"
    rommet er litt over 40kvm. Er det altid bedre med større elementer? (aktuelle kandidater er Rhythmik Audio sine subber)

takk for hjelpen
    Har du plass og økonomi,kjøp de største...
    Men for all del tenk fremover,ting forandrer seg fort.
    Selv valgte jeg to F112 fremfor to F113.
    Angrer ikke på det,ser mye bedre ut også.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Dersom plateinnspillingen legger kontrabassen på venstre side,og du har plassert subben på høyre side med deling på 80 hz,hva skjer da?:rolleyes:

Det er kun når hovedhøytalerene har meget god basskapasitet,med store elementer,at singel sub kan settes ut til en av sidene.
    Man deler ikke en kommersiell sub ved 260 Hz..... De fungerer sjelden bra høyere enn 80-120 Hz området. Så skjønner ikke helt problemstillingen i dette tilfellet. Tviler på trådstarter har planer om deling så høyt.
    Midten av rommet er som regel et sted med større kanselleringer. Derfor sa jeg litt på siden av midten. Men det bør selvsagt måles.

Slinger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4

Man deler ikke en kommersiell sub ved 260 Hz..... De fungerer sjelden bra høyere enn 80-120 Hz området. Så skjønner ikke helt problemstillingen i dette tilfellet. Tviler på trådstarter har planer om deling så høyt.
    Midten av rommet er som regel et sted med større kanselleringer. Derfor sa jeg litt på siden av midten. Men det bør selvsagt måles.
    Et klassisk tilfelle av å ikke lese innlegget skikkelig?
    Nå snakket ikke jeg om deling på 260 hz...

Dersom plateinnspillingen legger kontrabassen på venstre side,og du har plassert subben på høyre side med deling på 80 hz,hva skjer da?

Men vi er forsåvidt enige angående midtplassering,jeg bare satte tingene på spissen ang stereobass.
    Har ved flere anledninger testet ut midplassering,og det fungerte helt utmerket,selv med høy delefrekvens. Plassert helt inntil bakvegg gir den dypeste bassen,men jo lenger ut fra vegg,jo renere blir bassen,spesielt oppover i frekvens.
    Og målinger må selvsagt gjøres i tillegg,for å unngå store topper eller dipper.

T

tce-teams

Gjest
    2 stk 12 tommere på 40 kvadratmeter vil holde , hva med ken kreisel sin subwoofer eller 2stk b&w db1 subwoofere. eller velodyne sine subwoofere er kjent for gode subwoofere. Du må bestemme deg hva du skal bruke dem mest til , 100% til musik 100% prosent til film eller 50-50

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.744
    Torget vurderinger
    0
    Man deler ikke en kommersiell sub ved 260 Hz..... De fungerer sjelden bra høyere enn 80-120 Hz området.
    Peter Lyngdorf deler ved 360Hz i sitt system - og det funker utrolig bra....

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.716
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    det blir 100% musikk, og de skal bli målt og tilpasset med en Velodyne sms-1
    hvis jeg har regnet rett er det bare 1000kr forskjell mellom 2st Rythmik f12 og 2st f15...
    få se hva jeg finner ellers på marketed

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    1.018
    det blir 100% musikk, og de skal bli målt og tilpasset med en Velodyne sms-1
    hvis jeg har regnet rett er det bare 1000kr forskjell mellom 2st Rythmik f12 og 2st f15...
    få se hva jeg finner ellers på marketed
    Hei.

I såfall INGENTING å spare på, kjør på de største, Rythmiks servobasser har jeg forøvrig stor "tro på" (UTEN å ha hørt de:rolleyes:)

mvh

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2

Et klassisk tilfelle av å ikke lese innlegget skikkelig?
    Nå snakket ikke jeg om deling på 260 hz...

Dersom plateinnspillingen legger kontrabassen på venstre side,og du har plassert subben på høyre side med deling på 80 hz,hva skjer da?

Men vi er forsåvidt enige angående midtplassering,jeg bare satte tingene på spissen ang stereobass.
    Har ved flere anledninger testet ut midplassering,og det fungerte helt utmerket,selv med høy delefrekvens. Plassert helt inntil bakvegg gir den dypeste bassen,men jo lenger ut fra vegg,jo renere blir bassen,spesielt oppover i frekvens.
    Og målinger må selvsagt gjøres i tillegg,for å unngå store topper eller dipper.

Små freidig du. ;)
    Bass, med delefrekvens vi snakker om her, er ikke retningsbestemt nok til at jeg klarer å se problemstillingen. Og jeg snakker om litt til siden for midten, ikke langt ut på siden. Men selv da, anser jeg ikke det som hørbart så sant vi holder under 150 Hz.

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.716
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    noen som kjenner til Paradigm sine subber? Som sagt, skal bruke de utelukket til musikk... tenker da på Sub 12, ikke noe servo sub, da...

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.308
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    noen som kjenner til Paradigm sine subber? Som sagt, skal bruke de utelukket til musikk... tenker da på Sub 12, ikke noe servo sub, da...
    Nå kjenner jeg ikke ditt rom, men har hørt dem Maggies. Ikke mye feil.

Håvard

Rockefoten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    Tar opp denne tråden igjen. Jeg har en sub mellom stativhøyttalerne i dag, men ikke plass til å sette de i stereo ved hver sin høyttaler. Imidlertid har jeg plass til en bak meg i hjørnet. Da ville jeg plassert en trådløs en der, f.eks paradigm monitor 12. Er dette noe som kan funke for musikk, eller vil jeg høre hvor bassen kommer fra og tulle til stereobildet?? Den andre subben deler på ca 70-80hz. Bør da denne også dele der?

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har følgende syn på problemet: I de instanser sub mot formodning er nødvendig, skal den være så LITEN og HØYKVALITATIV som overhodet mulig..her i huset har det aldri vært på tale med større enn 10"..HELST MINDRE ENN DET! De skal savnes når de er av, ikke merkes når de er på! Og skal kunne plasseres ordentlig..ellers er poenget borte. Som hvis du har ProAc Reference 8..til den bør det holde med en singel REL T5...full av innstillinger, liten, kraftig og likevel tøff som få.

Sist redigert:

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Tar opp denne tråden igjen. Jeg har en sub mellom stativhøyttalerne i dag, men ikke plass til å sette de i stereo ved hver sin høyttaler. Imidlertid har jeg plass til en bak meg i hjørnet. Da ville jeg plassert en trådløs en der, f.eks paradigm monitor 12. Er dette noe som kan funke for musikk, eller vil jeg høre hvor bassen kommer fra og tulle til stereobildet?? Den andre subben deler på ca 70-80hz. Bør da denne også dele der?
    Hvis du skal ha to suber, ville jeg anbefalt to helt like - slik at de spiller nøyaktig likt. Å plassere subben bak lytteposisjon regnes generelt som en dårlig løsning. Men dog allikevel: hos broren min fungerte det aldeles utmerket. Hos meg, derimot, var det total fiasko å ha suben slik.

Elementets størrelse henger også noe sammen med hvor høyt du har tenkt å spille. Ved moderate lyttenivåer kan en 8-10" sub fungere greit. Skal du imidlertid dra på skikkelig, bør du vurdere å gå opp i størrelse - 12-15", i hvert fall. Ellers kan du risikere å få veldig store utsving på sub-elementet - med d.o. stor forvrengning.

audiom

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2004
    Antall liker
    1.460
    Sted
    Indre Enfold
    Torget vurderinger
    22
    Man deler ikke en kommersiell sub ved 260 Hz..... De fungerer sjelden bra høyere enn 80-120 Hz området.
    Peter Lyngdorf deler ved 360Hz i sitt system - og det funker utrolig bra....
    Da er det vel ikke en subwoofer men en woofer/basshøyttaler. En subwoofer tar seg av de 2 nederste oktavene, slik var det i hvertfall før i tiden:)

M

MusicBear

Gjest
    Jeg går selv og funderer på 4 stk. av de her, som tilsammen byr på 2000 Watt forsterkereffekt og samtidig byr på 4 stk. Peerless XXLS 12" elementer. Tenker på å plassere to ved hver høyttaler.

Jeg mener man ikke får nok effekt (sub, eller hovedhøyttalere) og heller ikke nok membramareal hva sub angår.

Alt dette koster rett under 24 lapper, kan ikke forstå annet enn at dette må være sine penger verdt, hvis tørr uforvrengt bass med (også!) god lyd er målet.

XTZ 99 W12.18 ICE Black Pianolakk - Surround

Mottar gjerne synspunkter, hvis noe har hørt disse jeg viser til og mener jeg tar feil.

Hehe, jeg tar imidlertid IKKE feil i det jeg sier om at man ikke kan få nok effekt, spesielt hva de nedre oktaver angår. Ei heller mener jeg det er mulig å benytte sub i annet enn fulltonehøyttalere med god bass.

Dette her kan også være en spennende sak; Sunfire HRS-12. Noen som har hørt denne?

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.498
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Sønnen min på 12 år kjøpte seg en slik XTZ ice.
    den har virkelig imponert meg, men 4stk da mann.
    Neida får ikke for mange tror jeg, sett to og to oppe på hverandre.

Steinar.

Rockefoten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    Mye vil ha mer. Jeg har veldig fin bass i dag med en gallosub etter å ha brukt audiolense... Kanskje jeg skal slutte å tulle og heller bare spille musikk.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    De ti bud om subwoofer:
    1. Så stor som mulig
    2. Så stort element som mulig
    3. Så stor forsterker som mulig
    4. 2 er alltid bedre enn 1
    5. Skal 1 brukes må den plasseres symetisk mellom høyttalerne
    6. 1 sub plassert usymmetrisk i et hjørne vil gi problemer med stående bølger og kanselleringer (argumentet med at vi ikke oppfatter retningsbestemt lyd under 80 HZ er ikke reelt)
    7. Integrering med hovedhøyttalerne er likevel det viktigste!
    8. Integrering med hovedhøyttalerne er likevel det viktigste!
    9. Integrering med hovedhøyttalerne er likevel det viktigste!
    10. Integrering med hovedhøyttalerne er likevel det viktigste!

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.626
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kabeldrageren 10 - Auditor 0

Bruker selv to suber, plassert mellom hovedhøyttalerne og frontveggen. Hver har 2 12" i et alt for lite trykkammerkabinett; EQ sørger for subbass allikevel: ELF-prinsipp. Hovedhøyttalerne er dipoler, så det deles lavt, ved 40 Hz. Romnoder og generell norsk husbyggerkunst stopper moroa ved ca 25. Hz. Men jeg merker det godt om jeg slår dem av.

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Andre må tenke på feedback, men du må jo passe på at høyttalerne ikke blåser pickupen ut av sporet også. ;)

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.744
    Torget vurderinger
    0
    De ti bud om subwoofer:
    1. Så stor som mulig
    2. Så stort element som mulig
    3. Så stor forsterker som mulig
    4. 2 er alltid bedre enn 1
    5. Skal 1 brukes må den plasseres symetisk mellom høyttalerne
    6. 1 sub plassert usymmetrisk i et hjørne vil gi problemer med stående bølger og kanselleringer (argumentet med at vi ikke oppfatter retningsbestemt lyd under 80 HZ er ikke reelt)
    7. Integrering med hovedhøyttalerne er likevel det viktigste!
    8. Integrering med hovedhøyttalerne er likevel det viktigste!
    9. Integrering med hovedhøyttalerne er likevel det viktigste!
    10. Integrering med hovedhøyttalerne er likevel det viktigste!
    1. Ja, selve "kassen"
    2. Nei, ikke mer enn 12"-13"
    3. Nei
    4. Ja
    5. Nei
    6. Nei
    7. Romkorreksjon
    8. Romkorreksjon
    9. Romkorreksjon
    10. Romkorreksjon

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Dette minner mest av alt om en bilstereoklisje snart, av den typen man finner i ei Pondusbok..hehe..Men jeg er dog enig i at det ikke finnes noe som heter for mye effekt i en slik situasjon...kontroll, kontroll og enda mer kontroll.. Lite, raskt element, med monstermagnet og dødt, velkonstruert kabinett pluss monsteramp og skikkelig integrering..kun slik får du skikkelig lyd av en subwoofer!
    Den skal ikke merkes når den er på, men savnes når den er av..let´s face it..de færreste nordmenn har plass til en tre-fire stk- og har forhåpentlig også vokst fra slike ungdomsopprørstendenser. Jeg kan dog ta feil..

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor er det bedre enn et stort, raskt element med monstermagnet, som trenger mye mindre slaglengde (og dermed blir enda raskere) for å levere samme lydtrykk?

Jo større, jo bedre! At man har større subwoofer betyr ikke nødvendigvis at man ønsker høyere nivå i bassen, forresten.

M

MusicBear

Gjest
    Kabeldrageren; jeg er ganske så enig med deg. Men har tro på at dersom dine 6 første punkter er oppfylt, så ligger forholdene til rette for at de 4 neste er innen rimelig rekkevidde.

Hva størrelse på elementer angår, ja så kan et 8" element spille bass. Men, så elementet nesten flagrer ut av kassa mht. til lang vandring. Hører man bass fra et 15 eller 18" element, ja så ser man nesten ikke vandring på elementet, samtidig som bassen (tror/syntes jeg) er så befriende avslappet/tørr.

Hver gang - hver eneste gang - jeg har vært på hi-fi messer og blitt voldtatt av masse god lyd fra mange leverandører. Ja, så skjer alltid det samme. At når man havner inn i et rom hvor det f.eks. spilles på JBL med 15" bass. Ja, så blir alt det andre man har hørt hi-hi lyd, mens disse 15" STRAKS gir en fot og en slags "avslapning" som at nå koser vi oss på en god livekonsert.

Også derfor jeg tenker 4 eller 6 stk. av disse XTZ 12" med 500 Watt i hver kasse.

Eller (!) kjøpe to store Hypex sub-forsterkere (de største) og bygge store kabinetter med forholdsvis rimelige 15 eller 18" elementer.

Ljudia har f.eks. tilbud på ganske fet Zachry sub-forsterker med et 15" element til kun 4.000 kroner, hvor 2 eller 4 stk. slike også er noe jeg tenker på.

Eller at disse Sunfire med 12" (mer overkommelig pris) gjør susen. Glemmer aldri Michael Madsens test av en slik en i High Fidelity for noen år siden, han var helt i ekstase, noe som ikke akkurat lå han til.

T

tce-teams

Gjest
    Jeg går selv og funderer på 4 stk. av de her, som tilsammen byr på 2000 Watt forsterkereffekt og samtidig byr på 4 stk. Peerless XXLS 12" elementer. Tenker på å plassere to ved hver høyttaler.

Jeg mener man ikke får nok effekt (sub, eller hovedhøyttalere) og heller ikke nok membramareal hva sub angår.

Alt dette koster rett under 24 lapper, kan ikke forstå annet enn at dette må være sine penger verdt, hvis tørr uforvrengt bass med (også!) god lyd er målet.

XTZ 99 W12.18 ICE Black Pianolakk - Surround

Mottar gjerne synspunkter, hvis noe har hørt disse jeg viser til og mener jeg tar feil.

Hehe, jeg tar imidlertid IKKE feil i det jeg sier om at man ikke kan få nok effekt, spesielt hva de nedre oktaver angår. Ei heller mener jeg det er mulig å benytte sub i annet enn fulltonehøyttalere med god bass.

Dette her kan også være en spennende sak; Sunfire HRS-12. Noen som har hørt denne?
    Hvorfor ikke kjøp 4 stk av disse XTZ 99 W12.16 Pianolakk 2 stk - Surround og spar litt penger , eller kjøp 4 stk av disse som innholder ein aktiv 12 og ein passiv 12 i hver kasse pris 3999,- pr stk Sunfire SDS 12" (Produktdetaljer) [dynaBel AS]

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.605
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    for meg er yttrykket et lite raskt element et paradoks!
    mye bedre med store elementer med kraftige magneter og kort linjær slaglengde
    et stort element med kort x-max vil ha kortere vei tilbake til startpos
    there´s no sustitute for cubic inches gjelder og for bass systemer, enten det er sub eller ikke
    "off senter" er kanskje bedre uttrykk for plassering av single sub til siden
    hensikten er å unngå utkanselleringer pga symmertri
    kjøp en brukt JBL 4645 med 2242 hpl 18 tommer i
    DA kan du snakke om sub!
    de går for rundt 5K på brukten
    driv den med en crown eller en hypex.e.l
    mvh
    Leif

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Lykke til, dere opprørere..

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.605
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    takk
    klarer meg
    trenger ikke mere lykke enn jeg allerede har
    mvh
    Leif

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.177
    Sted
    Sølvbyen
    Er jo mange som har sagt overveldende mye positivt om SVS sine sub'er. Må si jeg er litt nysgjerrig på denne selv, og om den er rask og bra nok til å holde følge med Heresyene mine på musikk. Eller om pengene hadde vært bedre anvendt andre steder, f.eks. forsterker eller kilde. Men denne fikk også en veldig bra test i Fidelity, og masse lovord rundt ellers på nettet.

SVS PC13-Ultra DSP - Høyttalere

T

tce-teams

Gjest
    Er jo mange som har sagt overveldende mye positivt om SVS sine sub'er. Må si jeg er litt nysgjerrig på denne selv, og om den er rask og bra nok til å holde følge med Heresyene mine på musikk. Eller om pengene hadde vært bedre anvendt andre steder, f.eks. forsterker eller kilde. Men denne fikk også en veldig bra test i Fidelity, og masse lovord rundt ellers på nettet.

SVS PC13-Ultra DSP - Høyttalere
    Det samme er jeg blitzkrieg kunne tenkt meg 2 svs pc13-ultra dsp , og 2 av disse Ken Kreisel DXD-12012 - Høyttalere når jeg kommer meg i eget dedikert lytte rom.

M

MusicBear

Gjest
    tceteams hjemmekino; takk for tips om disse Sunfire på Eltek, jeg har faktisk ikke set de. Da jeg tenker akkurat de XTZ som jeg beskrev, så er det fordi det er et helt annet basselement enn de du foreslår.

LMC; jeg tenker mye å kjøpe løse 15 eller 18" elementer (JBL eller andre nesten like gode til mye lavere pris), sammen med 2 stk. av de største Hypex sub-forsterkere. Kom gjerne med innspill til valg av elementer, å bygge kasse er no problem. Ser for meg at det ender opp med akkurat denne løpsningen her. Liker dårlig bassrefleksporter, må kunne gå an å bygge lukkede store kasser med ikke alt for dyre elementer som gjør jobben - vel?! Hva mener forresten du om push-pull konfigurasjoner, kan man i praksis (!) bygge push-pull for å få ned volumet men bibeholde lyden?

blitzkrieg; SVS ser alltid så bra ut på et bilde eller stykke papir, men blir ofte banket av langt billigere suber, og jeg snakker selvfølgelig om musikkgjengivelse.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Her som ellers: kvaliteten er viktigere enn størrelsen.
    Finn deg en sub eller to du liker. Enkelt og greit.

M

MusicBear

Gjest
    BT; er dessverre redd for at både størrelse og kraft er nøkkelord hva god bass angår, med utgangspunkt i de fysiske lover.
    Samtidig som sub mht. samspill med høyttalerne absolutt ikke er "enkelt og greit" - forstå meg rett.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.177
    Sted
    Sølvbyen
    tceteam: ser barsk ut den Kreisel sub'en også, vanskelig å si hvem som er "best" uten å ha hørt dem. Men det er jo bare å begynne og samle utstyr det, så har du alt klart når du får deg eget lytterom. For min del er det først når jeg flytter ut av rekkehuset jeg bor i nå, og inn i hus jeg kommer til å få fullt utbytte av anlegget.

MusicBear: Det var jeg ikke klar over, og det overrasker meg litt med tanke på all den positive omtalen SVS har fått av "alle" at det egentlig bare er overpriset crap. Hvilke sub'er mener du er bra på musikk da, og billigere enn SVS? Den må først og fremst være rask og kontrollert for å holde følge med horn og trykkammer.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.962
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Min erfaring med valg av sub er "litt forenklet" som følger:
    1) til film: så fungerer mindre kasser kompensert med mye effekt og mye eq helt fint. Problemet med disse subbene er større forvrengning på lave frekvenser. Ett eksempel der er B&W DB1, men målinger fra tysk audioblad som viser at forvrengningen er like høy som signalet på 20hz når du guffer på litt. Forvrengningen vil hær ofte ikke være så sjenerende da LF signalet ofte brukes til å gjengi "effekter og eksplosjoner".
    2) til musikk så foretrekker jeg store kasser med store elementer. Til daglig bruker jeg 18" i stort volum. Dette gir lav forvrengning - se måligene av relevante Kef sub; hvor forvrengning ligger 40dB under signalnivået ved 20 hz. Lydmissig gir dette uanstrengt bass med mye luft (tenk på lyden av en stå-bass).

Vedlegg

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    BT; er dessverre redd for at både størrelse og kraft er nøkkelord hva god bass angår, med utgangspunkt i de fysiske lover.
    Samtidig som sub mht. samspill med høyttalerne absolutt ikke er "enkelt og greit" - forstå meg rett.
    Du må gjerne være redd for det.

Mine ti bud:
    En dårlig sub er verre enn ingen sub.
    To dårlige subber er verre enn ingen sub.
    Dårlig integrering i rommet er verre enn ingen sub.
    Dårlig integrering med hovedhøyttalerne er verre enn ingen sub.

Det ble visst bare fire.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn