1. Sjekk læreplanane. Der står det. Eigne handlingar vil ein elles måtte stå til rette for. Men gode råd burde vere verdfulle.
2. Hæ?
3. Det finnest mange alternativ til å vere globetrotter, og det er slett ikkje alle (mindre enn 10%) på denne planeten som har tid/høve til å ta fly. Det er heller ikkje tvil om at det vil vere ein fordel å redusere flytrafikken. Avvikling er neppe korkje ynskjeleg eller muleg, men reduksjon av fossilt brenselforbruk må vi nok gjere.
4. Må fylgje læreplanane. Gjer ein det, og responsen hos våre gode elevar er slik han skal, vert det ikkje nødvendig. Barn må prøve og feile. Men vaksne må fylgje reglane. Grove brot vert straffa.
6. Det er nok mange som ville røykt i dag om det ikkje hadde vore for alle dei "små dytta" i frå m.a. røykelova og avgiftene på svineriet.
1. Sjekk læreplanane. Der står det. Eigne handlingar vil ein elles måtte stå til rette for. Men gode råd burde vere verdfulle.
2. Hæ?
3. Det finnest mange alternativ til å vere globetrotter, og det er slett ikkje alle (mindre enn 10%) på denne planeten som har tid/høve til å ta fly. Det er heller ikkje tvil om at det vil vere ein fordel å redusere flytrafikken. Avvikling er neppe korkje ynskjeleg eller muleg, men reduksjon av fossilt brenselforbruk må vi nok gjere.
4. Må fylgje læreplanane. Gjer ein det, og responsen hos våre gode elevar er slik han skal, vert det ikkje nødvendig. Barn må prøve og feile. Men vaksne må fylgje reglane. Grove brot vert straffa.
6. Det er nok mange som ville røykt i dag om det ikkje hadde vore for alle dei "små dytta" i frå m.a. røykelova og avgiftene på svineriet.
2. Jeg refererte til dine forsvar av virkemiddelet tidligere i tråden, samt viljen til å bruke dette ved f.eks. å sende elever på gangen (eller i skammekroken som det het tidligere). Ikke 100% det samme, men kanskje mer en light-utgave. Lærere og prester har ivrig bruket denne metoden i oppdragelsen.
3. Trenger ikke være globetrottere. De aller fleste liker å reise en tur utenfor landet av og til. Det være seg en helg i London eller Berlin, en tur til Kroatia eller sommerferie i Toscana etc. Dette er noe folk bør unne få oppleve og ikke alle har egen bil eller tid til bussreiser som alternativ til Norwegian og SAS. Men ja drivstoffbruken må med så en omlegging etterhvert til elektriske fly vil nok komme. Tar kanskje noen år ennå så det er nok ikke god nok for de mest utålmodige og ivrige aktivister men det er en løsning som på sikt vil løse problemet med utslipp i atmosfæren.
At man ser på det som et gode man bruker med litt omhu derimot er bare bra. Men å påføre noen skam for at de reiser et par uker til Mallorca er bare stygt og usympatisk.
Nå synes nå jeg at det kanskje er bedre å reklamere litt for alternativer til strandferien ved middelhavet enn å påføre skam til de som foretrekker denne adspredelsen.
6. Røykeloven handlet ikke om å få folk til å slutte å røyke men om å beskytte andre for passiv røyking. Det er en hyggelig bieffekt av loven at røyking er mindre utbredt, men selv den dag i dag så mener jeg at skam er et svært dårlig virkemiddel for å få folk til å slutte å røyke. Men må skille her mellom det som skader andre mennesker eller påfører dem unødvendig ubehag, en selv og egen helse. Siste får være helt opp til enhver og folk skal ikke påføres skam fordi de har blitt avhengig av nikotin. Så lenge de tar hensyn til andre mennesker så er det en last de selv får leve med.
Det var ikke en skamkampanje som førte til endringene i hvor røyking fant sted men en ren lovgivning som hadde andre mennesker i fokus, slik at de skulle slippe å bli utsatt for røyk på arbeidsplassen og på utesteder. Det handlet aldri om å få folk til å slutte med denne uvanen. Det var som sagt bare en hyggelig bivirkning, og kom nok mer som et resultat hos den enkelte at man innså at en røykfri tilværelse var bedre for dem også... og ikke fordi man bruke skamvåpenet til å tvinge dem til å slutte.
Du rotar med omgrepet skam. At du oppfattar verda annleis enn meg, er eg vant til. Elles sender vi ikkje bråkete elevar ut av klasserommet for at dei skal skamme seg, men fordi dei forstyrrar dei andre, eller treng å roe seg ned. Det kan også vere elevar som har behov for å gjere noko anna, eller vert veldig rastlause (typisk for nokre diagnosar).
[video]https://www.nrk.no/sorlandet/elfly-med-avinor-sjefen-som-pilot-matte-nodlande-i-arendal-1.14660687[/video]
Elles: Eg trur dei treng jobbe litt meir på elektrisk-fly-konseptet
Du rotar med omgrepet skam. At du oppfattar verda annleis enn meg, er eg vant til. Elles sender vi ikkje bråkete elevar ut av klasserommet for at dei skal skamme seg, men fordi dei forstyrrar dei andre, eller treng å roe seg ned. Det kan også vere elevar som har behov for å gjere noko anna, eller vert veldig rastlause (typisk for nokre diagnosar).
[video]https://www.nrk.no/sorlandet/elfly-med-avinor-sjefen-som-pilot-matte-nodlande-i-arendal-1.14660687[/video]
Elles: Eg trur dei treng jobbe litt meir på elektrisk-fly-konseptet
Jeg også innser nå at med måten Gjestemedlem omtaler og definerer begrepet skam, så har han jo klare poenger. Han advokerer jo at skam er noe man pålegges av andre, noe som krever underkastelse.
Som helhet er en meget feilaktig tolkning av skambegrepet, selv om en slik tolkning kan innbefatte delvis korrekte sider av det. Men begrepet kan dreie seg om både et substantiv og et verb, i sistnevnte tilfelle "å skamme seg" er det ikke noe som er pålagt en i tråd med substantivbetydelsen "du har bragt en skam over familien".
En skam kan oppleves som et krav, men å skamme seg er en følelse man kan ha, enten den nå har blitt presset på deg, eller at du faktisk trekker dine egne konklusjoner og kjenner deg skamfull over handlinger du selv har gjort. Det behøver ikke være feil å skamme seg. Men det behøver heller ikke være rett. Poenget er at begge deler er mulig, og det oppleves som at Gjestemedlem ikke oppfatter denne distinksjonen.
Hvis jeg ønsker å reise fra Bodø til Andøya, koster det ca 1600 kr for billigste billett - tar ca 45 min. Om jeg ønsker å hoppe på det samme flyet som mellomlander på Evenes om kvelden, så koster det litt over 2000kr for de siste 12 minuttene...
En gitt dato i oktober, WF878 som går BOO-EVE-ANX
BOO-ANX koster p.t. fra kr 1.266,-
EVE-ANX koster p.t. fra kr 1.215,-
Det finnes i utgangspunktet alt i alt 31 forskjellige priser mellom Bodø og Andøya og Widerøe styrer til en hver tid hvilke priser som er ledige ut fra etterspørsel(innbooking) og estimater(statistikker). Revenue management som det heter på fagspråket.
Det er riktig at det er en jungel av priser, men hvor du fant de prisene er meg en gåte - med mindre du brukte en eller annen slags rabatt....
Jeg sjekka nettopp hele neste uke, og fant ingenting annet enn det jeg skrev. Dog - poenget her er at EVE-ANX ikke ligger under konsesjonsrutene, så selv om flyet går fra Bodø via Evenes, så er prisen omtrent like høy for de siste kilometrene... og uansett - for 1200kr med SAS eller Norwegian, så havner jeg vel i USA med litt flaks..
Dette er det vi lever med ute i distriktene.... så det koster oss stort sett mye mer å komme oss til Oslo, enn Oslo og hvorsomhelst i sydlige egne...
Det er riktig at det er en jungel av priser, men hvor du fant de prisene er meg en gåte - med mindre du brukte en eller annen slags rabatt....
Jeg sjekka nettopp hele neste uke, og fant ingenting annet enn det jeg skrev. Dog - poenget her er at EVE-ANX ikke ligger under konsesjonsrutene, så selv om flyet går fra Bodø via Evenes, så er prisen omtrent like høy for de siste kilometrene... og uansett - for 1200kr med SAS eller Norwegian, så havner jeg vel i USA med litt flaks..
Dette er det vi lever med ute i distriktene.... så det koster oss stort sett mye mer å komme oss til Oslo, enn Oslo og hvorsomhelst i sydlige egne...
OK - da leita jeg ikke langt nok fram i tid... - men - som du ser er prisen omtrent lik for sterkningene- stort sett ingen som tar fly fra Evenes til Andenes..
OK - da leita jeg ikke langt nok fram i tid... - men - som du ser er prisen omtrent lik for sterkningene- stort sett ingen som tar fly fra Evenes til Andenes..