Ønsker anbefaling Hvor skal veien videre gå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Om hensyn til kona skal ivaretas, ville jeg sjekket ut Kee Three eller Dutch & Dutch 8C.
     

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    Har testet ymse forsterkere, både separate og integrerte, og Rowland er en fantastisk, liten sak. Overlegen spatial oppløsning bla.

    Ang akustiske tiltak, hvilke enkle og relativt diskrete tiltak vil dere anbefale? Demping av tak er dessverre ikke mulig siden stuen er såpass lang. Har bassport foran så regner med demping bak anlegget ikke har så stor effekt?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    FSF; Klart større høyttalere med mer kapasitet kan gi mer guff og realisme både oppover og nedover, så jeg vil selvsagt alltid anbefale å ha så gode høyttalere som mulig uansett forhold. Men jeg vil ikke uten videre anbefale bedre høyttalere før andre prioriteringer hvis best mulig lyd innenfor rammene man har er temaet.
    Når det er sagt opplevde jeg stor oppgradering av lyden ved å gå til innkjøp av brukt miniDsp 4x10hd (5000kr brukt) og to stk Argon Bass15 (4000kr stk) og noen timer med kalibrering av lyd. Selv om høyttalerne jeg har, Kii Three, er i øverste sjikt av hva normale høyttalere kan oppnå i en vanlig stue, utgjorde de rimelige subbene så stor forskjell akustisk sett i rommet at lyden hevet seg mange hakk.

    Her er vurderinger av forbedringer jeg har gjort meg oppigjennom;

    * Bytte av dac - merkbare, men små forskjeller. En del forskjeller elimineres av å sette lydnivået likt mellom komponentene.
    * Bytte av forsterker - merkbare forskjeller, til dels store forskjeller avhengig av headroom.
    * Bytte til andre høyttalere - klart merkbare og betydelige forskjeller.
    * Automatisk romkorreksjon Dirac- klart merkbart, men ikke ubetinget forbedring.
    * Dempeputer under høyttalere/stativ - subtile forskjeller, knapt merkbart.
    * Demping av førsterefleksjon - Enorme forskjeller, spesielt merkbart ved lytting over litt tid og/eller ved høyere volum.
    * Subwoofere justert med dsp - enorme forskjeller, mer trykk, fylde, punch og klarhet i bass og mellomtone.

    Forøvrig likte jeg Piega sine superhøyttalere til 1,9 mill bedre enn jeg likte McIntosh sine linjekilder til 1,4 mill, så Piega er ikke dødfødte greier ;)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Med "rett" plassert lytteposisjon og høyttaler trenger en ikke et trailerlass med Glava/Rockwool.
    Blir sagt mye det første minutt og eks på utført akustikk behandling utover i video.



    Med +/- 10 dB med høyt nivå i bunnen hos enkelte..ikke rart at en ikke får med seg forskjeller
    på det ene og det andre.

    Impedans senkning og dets virkning.
    Ref.level fra 60.1dB til 55.6dB,det blir det mindre støygulv av.
    En må skru betydelig opp volumpotmeter.

    rta 03.10.16 ams (2) (1).jpg

    rta 03.10.16 sms (2) (1).jpg


    Start og slutt,strøm og rom er viktig.
    En fikser ikke nettstøy med Glava,og heller ikke akustikk med nettfilter.
     

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    Piega er knall saker! Fått demo av Mster Line Source til 1.9 som jeg antar du henviser til. De ble for mye i mine ører, faktisk: kjente diskanten i magen, noe jeg opplevde som for mye av det gode. Coax 711,derimot, er noe av de mest usynlige høyttalerne jeg noensinne har hørt. Uanstrengt og nøytral fremstilling av musikk, umulig å høre det som to kilder. Til 1/10 av prisen er det fortsatt veldig dyrt, men utrolige formidlere.
     

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    Strømen har jeg nok fikset noenlunde, men akustiske tiltak skal vurderes. Vurderer noen enkle bassfeller i hjørnene bak anlegget samt en diffusor ved første refleksjonspunkt på den ene siden (andre siden er åpent rom, så der er det nok lite å fikse). Høres dette ut som en grei start eller er jeg helt på bærtur? :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Strømen har jeg nok fikset noenlunde, men akustiske tiltak skal vurderes. Vurderer noen enkle bassfeller i hjørnene bak anlegget samt en diffusor ved første refleksjonspunkt på den ene siden (andre siden er åpent rom, så der er det nok lite å fikse). Høres dette ut som en grei start eller er jeg helt på bærtur? :)
    Da har du nok fått med det de viktigste tipsene her og er på vei til en bedre opplevelse. Blir spennende å høre hva du ender opp med og om du synes det stod til forventningene.
     
    • Liker
    Reaksjoner: FSF

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    Tippers, toppers, tommel oppers :)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Etter litt testing med og uten Dirac nå som jeg har fått en del bedre akustikk, så må jeg si at det fungerer meget bra med Dirac påslått. Er fristet til å si at det fungerer bedre nå enn før takdemping. Her er med og uten Dirac;

    Dirac vs no dirac.jpg

    Uten Dirac - vannfall.jpg

    Med Dirac - vannfall.jpg


    Hvis du kan tåle å investere en drøy tusenlapp på Umik-1 målemikrofon, så anbefaler jeg å laste ned gratis prøveversjon av Dirac for å teste om det kan være verdt å vurdere. Det er tenkelig at det kan være enkleste og rimeligste utvei i en stue.
    Man merker at små lyder og detaljer kommer bedre frem, at lydbildet er roet ned noen hakk, at balansen mellom høyttalerne er bedret slik at stereoperspektivet er spikret i midten og at lyden blir en del varmere.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Ikke at det blir noen problem i ditt tilfelle men en liten advarsel til andre som går med tanken om å fylle rommet med Glava,

    Det er ikke bare bare, for når førsterefleksjoner er dempet så godt og direktelyden fra høyttalerne er så til stede som her hjemme, blir alle kompromisser med å reprodusere lyd via to høyttalere, nådeløst avslørt. Mange fallgruver.


    Sier ikke at det er feil med akustiske tiltak men litt klang i rommet gjør det mer tilgivende.

    Når målinger blir slik så må tungen være rett i munnen, for små ting og feil kommer i et nådeløst lys
    For sammenligningens skyld bruker jeg sånn ca samme oppløsning som coolio

    coolio.jpg

    coolio 1.jpg

    coolio 2.jpg
     

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    Ja har selv opplevd det i stua når jeg bytter lytteposisjon: I sofaen opplever jeg en rund, mer basstung lyd. Mistenker dette er fordi jeg sitter nært bakvegg. Dette er ikke ubetinget negativt, for det gir faktisk ekstra dybde og fylde i lyden, om jeg plasserer høyttalerne slik at det ikke blir for mye av det gode. Når jeg derimot drar frem lyttestolen og setter meg nærmere, mister jeg denne, samt førsterefleksjon (sitter såpass nært at lyden ikke rekker bortom stort før den når ørene). Da er lyden betydelig spinklere og begrensningene i det nedre registeret blir nokså tydelig.

    Dette er en av observasjonene som gjør at jeg mistenker romkorrigering vil hjelpe en del men samtidig ikke utelukke oppgradering :)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    The Shy; Brukte 1/24 smoothing på spl for tydelighet på siste innlegg, så din ubesudlede måling er en del hakk oppover på skalaen ;)

    Men ja, jeg er enig. Små variasjoner utgjør større effekt når rommet dominerer mindre, og man bør kanskje tenke litt over om det egentlig er lydkvaliteten i seg selv eller bare "jakten" man egentlig er ute etter.
    For min del er det enkelt, jeg vil ha god lydkvalitet som fører til at jeg glemmer anlegget, andre vil muligens fremheve anlegget og godfølelsen og finner glede i å teste mye forskjellig.
    FSF; Disse forskjellene du beskriver når det kommer til plassering har med rommets dimensjoner og akustikk å gjøre. Bassen består i normale rom stort sett av stående bølger og massive kanselleringer og vil fremstå svært variabel avhengig av posisjon. Her vil EQ hjelpe betraktelig ved å ta ned styrken på de store toppene, noe som samtidig reduserer inntrykket av romling utover i tid. Man vil fortsatt ha store variasjoner i bassen avhengig av plassering.
    Derfor er to stk subwoofere effektivt fordi man jevner ut responsen i store deler av rommet og samtidig øker kapasiteten betraktelig, men dette krever Dsp og tålmodighet for å få til.

    Når man fjerner en del av rommets bidrag vil man fort merke at høyttalernes kapasitet ikke er så god som man trodde. Jeg må spille betraktelig høyere på volumkontrollen nå for å oppleve det samme følte lydnivået enn jeg måtte før akustikkbehandling, men samtidig oppleves det langt mer behagelig og dynamisk.

    Hvis du tar fatt på de største faktorene som plassering og akustikk vil du trolig oppleve at god lydinnlevelse også krever bedre høyttalere, so it's a never-ending story ;)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du har lyst kan du også ta en tur innom meg etter påske. Jeg kan demonstrere hvordan det låter med og uten DSP (Audiolense) i to forskjellige settinger. Den første er høytalerne nær frontveggen med tvbenk i mellom og kun en dempeplate bak hodet, den andre hvor høytalerne står godt ut på gulvet, demping av frontvegg, tak og bak hodet. I tråden https://www.hifisentralen.no/forumet/mitt-anlegg-og-billedtra-der/74100-tilfluktsrommet.html kan du se bilder av hva jeg snakker om:)
    Innlegg 1 og 357
     
    • Liker
    Reaksjoner: FSF

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Og har du/får du brede dype dipper litt nede i frekvensområdet..og ikke ønske mye Glava eller digital Eq,
    bruk hjelpemidler i stua,f.eks puff,fotskammel med en pute på i førsterefleksjon gulv.

    Da kan de bli seende slik

    Før plassering av objekt i første refleksjon,bred og dyp dipp
    som er med på å gi tynn lyd

    uten stoler og absorbenter (3).JPG



    Etter,dippen er betydelig hevet og smalnet inn

    BILDE (2).JPG


    Og slik kan en leke seg med plasseringer og enkle hjelpemidler dersom en ikke ønsker
    store Galva mengder i stua,eller bruke tid på digitale Eq løsninger som en hele tiden kommer
    til å eksperimentere med.
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Finnes andre ting en Glava å bruke, for det er noe herk.
    Men får man ikke lov av sin langt bedre halvdel er det DSP som er eneste utvei.
    Men først må jo alt plasseres på best mulig sted.
    Som jeg veit Vidarje gjør når han skal finlytte.
    Da er det som himmel og helvete.
     
    • Liker
    Reaksjoner: FSF

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Det må ikke innebefatte DSP. Kan få veldig bra lyd med å velge en høyttaler som måler og sprer fornuftig, og plasserer den så godt det lar seg gjøre.
    Men, har ikke til dags dato hørt ett oppsett som ikke ville blitt bedre med Audiolense som finpuss
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.439
    Sted
    Under stjernene
    Hei
    Hvordan er musikken i hodetelefonene?
    Dersom du ikke har problemer med de, kan det være lurt å se på akustikken.

    Det finnes produkter som er konstruert for å forbedre akustikken. Har brukt bassabsorbenter i 30 år. Nettopp oppdatert med absorbenter som tar førsterefleksjonen. Anbefales.

    Jeg ar ingen erfaring med digital romkorreksjon.
     

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    Jeg føler meg nesten litt lurt her. Koblet fra strømfilter og det er en merkbar økning i detaljer og koherens i lydbildet. Strammere bass tilogmed.

    Lesson learned: innebygd filter i pre i kombinasjon med eksternt filter filtrerer bort godlyden!
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.439
    Sted
    Under stjernene
    FSF :)

    Snodig. Hvilken pre og filter bruker du?

    Bruker du samme fase på stikkontakten?
     

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    Jeff rowland Capri pre
    Hadde en Isotek Isoplug i nettlisten (Wireworld). Lessloss kabler til nettlist og til pre.
    Har ikke tenkt noe på fase, kjører en litt plug-n-play tilnærming der hehe
     

    Outport

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2014
    Innlegg
    233
    Antall liker
    39
    Som vanlig musikk interessert opplevde jeg at dyr dac + preamp ut fra ekstern hodetelefon ga overraskende godt resultat. Overraskende fordi Questile CAS192*Gold og Questile CMA800R*Gold opprinnelig er ment for hodetelefoner. Kan til og med høre litt lav lyd når volumet er skrudd helt ned. Når preamp rca (kun) er i bruk. Dårlig feil, men lyden er veldig god faktisk. Akkurat sån ca. I området mellom rør og ufarget a/b. Jeg måtte allikevel flytte på eller legge til ett par akustikk plater. Så min erfaring som nevnt av andre ble også akustikk plater + dyr dac og preamp. Trenger nok 4 akustikk plater i taket også for høyt volum sender noen lydbølger opp i taket som reflekterer tilbake. Spesielt store klassiske orkestre med mye dynamikk. Holder fremdeles på med avbetaling så taket må vente
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.439
    Sted
    Under stjernene
    Høres rart ut at den gir dårlig lyd, regner med at den har "virket" før. i så fall er det kanskje feil på den.Den må stå mellom anlegget og sikringsskapet, altså før anlegget.
    Bruker en hjemmesnekra "plugg" i tillegg til filter på alle komponentene.
    Du kan jo høre med OHC.
    Tester alltid duppeditter hjemme før jeg kjøper, stoler ikke på selgere (bortsett fra 2, 1 norsk og 1 svensk).
    Lykke til. :)
     

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    Takker for tips! Var et tidligere innlegg som påpekte at det er innebygd filter i pre'en og at to filtere i samme kjede ikke ville tilføre noe positivt, snarere tvert i mot. Foreløpig virker det som om han har et poeng for lydbildet oppleves som noe klarere, i hele frekvensområdet.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Den Isopluggen fra Isotek bør gå greit sammen med vanlige emc filtre.
    Isopluggen er ett parallellfilter som er tunet i område 10 kHz.
    Emc filtre,som i preampen din og andre "s.k" emc nettfiltre til audio fungerer i område 150 Khz og langt opp i MHz område.
    Dersom Isopluggen gjør at lyden blir mørkere gjør den tilsynelatende en god jobb.
    Blir lyden mer "detaljert" med "strammere" bass etc uten Isopluggen er det en "feiltolkning" av hva som skjer.
    Da er det støyen,oftest i egen installasjon som frarøver/demper instrumenters/stemmers grunntone og naturlige overtoner og gjør lyden "mager","lean" og kan gi inntrykk av stram bass og mer detaljer.
    I tillegg blir også lydbildets størrelse ofte redusert osv. osv.

    Som nevnt tidligere er filtre,både vanlige emc filtre og parallell filtre som Isoplugg svært sensitive for nettimpedanser.
    Hos meg med nettimpedans på stereo stikk på 0.2 ohm forsterkes all nettstøy når nettfilter og PS Audio Noise Harvester som er lik Isopluggen brukes,det gjelder støy både utenfra og fra egen installasjon.
    Men fordelen med lav nettimpedans er at en blir kvitt støyen som hifi utstyret selv produserer,men en må være litt obs på hva som kan støye i egen installasjon,LED lys og annen lavenergi belysning,ladere etc.

    Det andre stikke i nærheten som er tilgjengelig har en nettimpedans på 0.9 ohm.
    Der fungerer nettfilteret,men resultatet er kun en demping,og det synes jeg ikke godt nok.

    Hadde vært interessant om du kunne målt nettimpedansen din.



    https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/12160-det-smutsiga-nätet/


    Man kan inte använda en vanlig multimeter för att mäta förimpedansen på "rätt" sätt, men man kan med hjälp av en vanlig multimeter kontrollera att förimpedansen inte är helt åt he___te..

    Ta ett dubbelt vägguttag och mät spänningen med multimetern i det ena uttaget, vi kallar den U1. Skriv upp värdet.
    Plugga sedan in en resistiv last på 1000W eller något åt det hållet i det andra uttaget. En vattenkokare, kaffebryggare eller ett värmeelement går bra.
    Starta den och mät spänningen i uttaget när den är igång (kallas U2) och skriv upp värdet. Det räcker med några sekunder.
    Stäng av "vattenkokaren" och kontrollera att spänningen nu är ungefär densamma som U1.

    Titta på "vattenkokaren" så står det säkert någonstans (antagligen i botten) vilken effekt den har, t.ex 1200W.
    Ta nu den spänning som du först mätte i uttaget (U1) minus den spänning som du fick när "vattenkokaren" var igång (U2).
    exempel: Vid obelastat uttag mäter du 230V (U1) och med kokaren i drift mäter du 226V (U2). Skillnaden är då 4V (som vi logiskt kallar för U3).
    Det är spänningsfallet över din förimpedans.

    Räkna nu ut strömmen som kokaren drar genom att ta effekten (1200W i mitt exempel) och dela med spänningen U2 (1200 / 226 = 5,31A)
    Nu kan du räkna ut impedansen genom att dela spänningsfallet över förimpedansen (U3) med strömmen. (4V / 5,31A = 0,75 ohm)

    Gör om mätningen ett par gånger för att vara säker.
    Det här är ingen "snygg" eller exakt mätning, men den duger gott för att kontrollera att det inte är några större fel i ditt nät.
     
    • Liker
    Reaksjoner: FSF

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    Har dessverre ikke utstyr som trengs for å måle nettimpedans pr nå, men skal vurderes på sikt :)

    Uten noe teknisk innsikt på filter etc. kan jeg dessverre ikke forklare hva som skjedde med lyden, men opplevelsen er altså mer detaljer, strammere bass, mer koherent og naturlig lyd. Stemmer m.m. kom et lite steg "frem" i lydbildet, så anlegget virker pr nå i mindre grad som et filter enn før og forsvinner i større grad. Absolutt et steg i riktig retning :) Har ikke hatt noe problem med nettstøy foruten noe trafobrum i ny og ne (uten at det slår ut i høyttalerne), så tenker pluggen skal få ligge enn så lenge.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ble det bedre uten? Job done, trenger ikke 4 ukers feilsøking i hva og hvorfor ;)
    Hva skjer om du vinkler høyttalerne så mye at de krysser foran nesen din? Grimm ls1 låt bedre stående slik enn ved normal toe-in, og det er mange som sverger til slik plassering for større sweetspot på bekostning av sylskarp lokalisering.
     
    • Liker
    Reaksjoner: FSF

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    Ble det bedre uten? Job done, trenger ikke 4 ukers feilsøking i hva og hvorfor ;)
    Hva skjer om du vinkler høyttalerne så mye at de krysser foran nesen din? Grimm ls1 låt bedre stående slik enn ved normal toe-in, og det er mange som sverger til slik plassering for større sweetspot på bekostning av sylskarp lokalisering.
    Ja det ble en merkbar forbedring av å ta ut filteret, merkelig nok. Om jeg skal forsøke å forklare forskjellen er det faktisk som om et filter eller slør har lettet etter at filteret ble tatt ut, hehe.
    Jeg har forsøkt litt med toe-in og opplever det har en positiv effekt. Har dog ikke forsøkt å kjøre overkill toe-in, men dette må prøves. Har høyttalerne på noen hjemmelagde baser i stein og tre med filtknotter under, så det å eksperimentere med høyttalere her og der er ikke noe problem :)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Ble det bedre uten? Job done, trenger ikke 4 ukers feilsøking i hva og hvorfor ;)
    Hva skjer om du vinkler høyttalerne så mye at de krysser foran nesen din? Grimm ls1 låt bedre stående slik enn ved normal toe-in, og det er mange som sverger til slik plassering for større sweetspot på bekostning av sylskarp lokalisering.
    Ja det ble en merkbar forbedring av å ta ut filteret, merkelig nok. Om jeg skal forsøke å forklare forskjellen er det faktisk som om et filter eller slør har lettet etter at filteret ble tatt ut, hehe.
    Jeg har forsøkt litt med toe-in og opplever det har en positiv effekt. Har dog ikke forsøkt å kjøre overkill toe-in, men dette må prøves. Har høyttalerne på noen hjemmelagde baser i stein og tre med filtknotter under, så det å eksperimentere med høyttalere her og der er ikke noe problem :)
    Glava gutta og deres likesinnede vil nok mene at elektronikken din er deffekt og/eller feilkonstruert.
    Det at tingene blir mer frempå er nok det de fleste over tid vil si gir lyttetretthet.Dersom filtre gjør det det skal,noe Isotek pluggen tydligvis gjør,skal stemmer etc trekke seg litt tilbake.Det samme skjer når en vender støpsel i stikkontakt ''rett vei''.Det blir mørkere bakgrunn og f.eks stemmer blir varmere/rundere og litt tilbaketrekt.

    Hvor hvidt forandringen du erfarer er en bedring kan nok diskuteres,men vil tro at over tid kommer filteret tilbake.Så kan det diskutere om det er filteret i preamp
    Som er EN av flere årsaker til lyden du erfarer uten Isotek
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: FSF

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    Ble det bedre uten? Job done, trenger ikke 4 ukers feilsøking i hva og hvorfor ;)
    Hva skjer om du vinkler høyttalerne så mye at de krysser foran nesen din? Grimm ls1 låt bedre stående slik enn ved normal toe-in, og det er mange som sverger til slik plassering for større sweetspot på bekostning av sylskarp lokalisering.
    Ja det ble en merkbar forbedring av å ta ut filteret, merkelig nok. Om jeg skal forsøke å forklare forskjellen er det faktisk som om et filter eller slør har lettet etter at filteret ble tatt ut, hehe.
    Jeg har forsøkt litt med toe-in og opplever det har en positiv effekt. Har dog ikke forsøkt å kjøre overkill toe-in, men dette må prøves. Har høyttalerne på noen hjemmelagde baser i stein og tre med filtknotter under, så det å eksperimentere med høyttalere her og der er ikke noe problem :)
    Glava gutta og deres likesinnede vil nok mene at elektronikken din er deffekt og/eller feilkonstruert.
    Det at tingene blir mer frempå er nok det de fleste over tid vil si gir lyttetretthet.Dersom filtre gjør det det skal,noe Isotek pluggen tydligvis gjør,skal stemmer etc trekke seg litt tilbake.Det samme skjer når en vender støpsel i stikkontakt ''rett vei''.Det blir mørkere bakgrunn og f.eks stemmer blir varmere/rundere og litt tilbaketrekt.
    Jeg tror Piega er en veldig vennlig høyttaler generelt: Ekstremt detaljert men uten skarpe, ubehagelige lyder. Har hørt diverse modeller, fra de rimeligste til de dyreste, og dette går igjen i hele sortimentet. En fantastisk høyttaler, i mine ører. Men, denne behagelige lyden kan kanskje bli noe *for* behagelig dersom man har andre komponenter som gir en rundere lyd. Har brukt MI et års tid nå og det er en fantastisk match, men i kombinasjon med Isopluggen kan det kanskje virke å ha blitt litt vel mykt / tilbaketrukket.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Hmmmm... Jeg husker godt mitt første stereoanlegg. Det låt helt fantastisk og det var utrolig gøy å spille musikk. Det er vel ca. 30 år siden, og etterhvert ble det dyrere og mer kompliserte greier. Jeg leste meg opp på ditt-og-datt, og satt vel bare igjen med den kompliserte biten til slutt.

    Gikk lei, og kjøpte et par gode stativhøyttalere. Koblet de til et dyrt og godt effekttrinn og bruker en god dac med god volumkontroll. Dermed er alt enkelt igjen, og det er gøy å spille musikk.

    Klart: Hvis vi dykker dypere ned i materien blir det mer komplisert, men siden anlegget både relativt enkelt, ukomplisert og rimelig (rettere sagt: nedbetalt for lenge siden siden jeg har hatt elektronikken i sikkert snart 10 år) nok til å ikke trenge veldig til rettferdiggjøren.
     

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    Da har mye skjedd siden sist, så tenker det er greit med en liten oppdatering.

    Isoplug ble tatt ut av strømpadda. Jeg opplever dette lettet et "slør" på lyden, hva enn årsak dette må ha vært, innbilt eller målbar. Pluggen er nå satt lenger ut i kretsen, i en stikkontakt noen meter unna. Har ikke opplevd noe særlig problem med støy, annet enn sporadisk trafobrum, så hvor viktig denne pluggen er i oppsettet kan diskuteres.

    Etter tips testet jeg en litt mer drastisk toe-in enn tidligere. Var oppe i nesten 45 grader vinkling (realt skjeløyd oppsett detta!), og det hjalp virkelig. Mindre gjenklang fra rom, mer detaljer (mistenker noen frekvenser har nullet seg ut her, noe vinklingen hjalp på).

    Og, sist men ikke minst, den mest drastiske endringen: Nye høyttalere på plass i stua! Gikk fra Piega Premium 3.2 til 5.2. Skulle tro dette ville kunne by på mer problemer mtp. lite rom, men opplever at de har bedre kontroll, så dette var absolutt et steg i riktig retning.

    Takker så mye for tips og innspill og god påske til alle sammen :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn