- Ble medlem
- 17.01.2005
- Antall liker
- 1
Lytterommet er 4m x 4,7m
Hvor er beste plassering for lyttesofa og høytalere ?
Hvor er beste plassering for lyttesofa og høytalere ?
|
Men det hadde vært knakandes fint om han gjorde det daValentino skrev:Veggen man ser når man lytter er frontveggen, og den man har bak seg er bakveggen, vel?
Glimrende regneark du har der, RoDa. (Jeg skal ikke be deg lage et for L-formede stuer. ;D)
Jupp, har også endret på disse uttrykkene siden arket ble laget.Valentino skrev:Veggen man ser når man lytter er frontveggen, og den man har bak seg er bakveggen, vel?
Takker.Glimrende regneark du har der, RoDa. (Jeg skal ikke be deg lage et for L-formede stuer. ;D)
På förstasidan finns en länk till www.diffusor.com.Bluum skrev:Finner ikke noe ut av EngelholmAudio sine sider.
Men slik jeg har forstått det kan man lage slike greier selv. Og da lurer jeg litt på hvordan man kan lage disse, på en billig og grei måte, og hvordan man bør plassere de.
De hjelper vel ikke bare på en bestemt frekvens, men litt på frekvensene rundt også?
Hvor små og enkle å gjemme bort går det ann å få disse hvis du skal ha litt nytte av dem?
Objektivt gör den typ av hörnplacerade rockwool väldigt lite. Dom problem man brottas med i basområdet kräver - enligt mig - andra lösningar, typ Helmholtz.Bluum skrev:OK, takk for oppklaringen
Men finnes det ikke andre, rimeligere løsninger?
Som aller helst kommer på godt under 1000kr.
Har sett en del hjørneløsninger som jeg kan lage selv av Glava/Rockwool, noen meter treverk til ramme, og et stoff til å stifte utenpå. Vil det ha noe for seg?
Mitt problem er for mye bass rundt 45Hz, og litt lite bass fra ca 55Hz og opp til rundt 90Hz. Over der er det ganske ujevnt.
Med Helmholtz-principen kommer du hantera resonanserna. Detta gör att både förstärkningar och cancelleringarna minskar och närmar sig normalnivån.Bluum skrev:Ja, ok.
Jeg skulle gjerne blitt kvitt mest mulig resonanser som skapes av rommet. Både frekvenser som kanseleres, og frekvenser som forsterkes.
Et rørdesign bør funke OK. Start med en resonator, lag evt. flere etterpå. Litt avhengig av hvor komplekse eller «enkle» resonasutfrodringer du har kan det også lønne seg å eksperimentere en del med tuningen (volum på boksen/forskalingsrøret og lengden på «refleks»-røret). Du bør også påregne litte eksperimentering med plasseringen (det kan være veldig kritisk), i utgangspunktet er hjørne plasseringer mest effektive. Dersom du skal/kan plassere resonatorene stående i et hjørne så kan du evt. bygge dem slik at de dekker nesten hele takhøyden, med en «refleks»-port i hver ende omkring 20-30cm i avstand fra hhv gulv og tak.Bluum skrev:OK, da tror jeg at jeg satser på en DIY Helmholtz. Jeg har jo tross alt et problemområde på ca 5Hz, og sammen med PEQ på subben kan jeg løse dette ganske bra.
Vil det funke med et rørdesign?
Tror du/dere jeg trenger flere enn en?
Hva er første skritt nå?![]()
En smule upraktisk tror jegbogieman skrev:Jeg tror at den beste løsningen er og plassere anlegget på toalettet!