Hvor skal jeg plassere anlegget mitt ??

miata

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2005
Antall liker
1
Lytterommet er 4m x 4,7m

Hvor er beste plassering for lyttesofa og høytalere ?

R

Rolf_Da!

Gjest
Denne har jeg veldig gode erfaringer med.
Ta det som et utkast, sett opp i henhold til dette og prøv med små justeringer.

R

Vedlegg

K

kbwh

Gjest
Veggen man ser når man lytter er frontveggen, og den man har bak seg er bakveggen, vel?

Glimrende regneark du har der, RoDa. (Jeg skal ikke be deg lage et for L-formede stuer. ;D)

R

Rolf_Da!

Gjest
Valentino skrev:
Veggen man ser når man lytter er frontveggen, og den man har bak seg er bakveggen, vel?
Jupp, har også endret på disse uttrykkene siden arket ble laget.

Glimrende regneark du har der, RoDa. (Jeg skal ikke be deg lage et for L-formede stuer. ;D)
Takker.
Hehe, ja det ville bydd på utfordringer.....

Dette er jo bare en liten samling kjærringråd og litt Cardas.
Bare for å komme igang med plasseringen. ;)

R

Bluum

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.01.2008
Antall liker
0
Skulle likt et ark som hjalp meg til optimal plassering i mitt "L"-rom.
Opprinnelig et kvadratisk rom med vegge på ca 3,7 meter, med veggen til naborommet på ca 2,4 x 3,1 meter.
Dvs., den ene 3,7 meter lange veggen ble forlenget så den er nesten 7 meter, og at bredden på rommet skrenkes inn til 2,4 meter.

Romnoder fra det kvadratiske rommet fører til en enorm "boost" som topper seg et sted mellom 44 og 48Hz. Ofte på opptill + 20dB! DET er plagsomt det :p

Min beste løsning har til nå vært å plassere høyttalerene i det store rommet, og meg selv i det lille, men det ødelegger helt totalt for rommets brukervennlighet, så det har jeg kuttet ut. I stedenfor skaffet jeg meg en SVS SB12+ med parametrisk EQ og høypassfilter på low-level. Så ved å redusere med 12dB rundt det området har jeg fått det ned til ca +6dB, noe som jeg klarer å leve med.
Men jeg skulle gjerne slupper å kjøre høypass på høyttalerene, da jeg tror disse kan bidra med mye punch, og en optimal plassering er alltid best :D

K

kbwh

Gjest
Den resulterende boosten suger du enkelt vekk med en Helmholzresonator, Bluum.

Bluum

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.01.2008
Antall liker
0
Hvofor har ingwn sagt at det er så enkelt før? :p
Men hva er en helmhozresonator? ???

K

kbwh

Gjest
Populært sagt en bassreflekskasse uten element, Bluum.

Sjekk ut hva EngelholmAudio har å tilby,f.eks.

Bluum

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.01.2008
Antall liker
0
Finner ikke noe ut av EngelholmAudio sine sider.
Men slik jeg har forstått det kan man lage slike greier selv. Og da lurer jeg litt på hvordan man kan lage disse, på en billig og grei måte, og hvordan man bør plassere de.
De hjelper vel ikke bare på en bestemt frekvens, men litt på frekvensene rundt også?

Hvor små og enkle å gjemme bort går det ann å få disse hvis du skal ha litt nytte av dem?

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
Bluum skrev:
Finner ikke noe ut av EngelholmAudio sine sider.
Men slik jeg har forstått det kan man lage slike greier selv. Og da lurer jeg litt på hvordan man kan lage disse, på en billig og grei måte, og hvordan man bør plassere de.
De hjelper vel ikke bare på en bestemt frekvens, men litt på frekvensene rundt også?

Hvor små og enkle å gjemme bort går det ann å få disse hvis du skal ha litt nytte av dem?
På förstasidan finns en länk till www.diffusor.com. :)
Här hittar du V4 och V6 vilket är ritkigt effektiva basmumsare.

På min sida, via DOWNLOAD, hittar du en prislista:
http://www.engelholmaudio.com/prislista.pdf
...i vilken du hittar priser på akustikprodukter och tjänster.

Ps. Att göra dessa själv är nära nog omöjligt om du vill ha ekonomi, estetik och inte minst effektivitet. V4 och V6 är utvecklade under lång tid och trots att tekniken i teorin är lätt - en låda med en port - så är det få förunnat att uppnå denna effektivitet! :)

Bluum

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.01.2008
Antall liker
0
OK, takk for oppklaringen ;)
Men finnes det ikke andre, rimeligere løsninger?
Som aller helst kommer på godt under 1000kr.

Har sett en del hjørneløsninger som jeg kan lage selv av Glava/Rockwool, noen meter treverk til ramme, og et stoff til å stifte utenpå. Vil det ha noe for seg?
Mitt problem er for mye bass rundt 45Hz, og litt lite bass fra ca 55Hz og opp til rundt 90Hz. Over der er det ganske ujevnt.

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
Bluum skrev:
OK, takk for oppklaringen ;)
Men finnes det ikke andre, rimeligere løsninger?
Som aller helst kommer på godt under 1000kr.

Har sett en del hjørneløsninger som jeg kan lage selv av Glava/Rockwool, noen meter treverk til ramme, og et stoff til å stifte utenpå. Vil det ha noe for seg?
Mitt problem er for mye bass rundt 45Hz, og litt lite bass fra ca 55Hz og opp til rundt 90Hz. Over der er det ganske ujevnt.
Objektivt gör den typ av hörnplacerade rockwool väldigt lite. Dom problem man brottas med i basområdet kräver - enligt mig - andra lösningar, typ Helmholtz.

Subjektivt läser jag emellertid folk som lyssnar och tycker att basen blir bättre. Personligen tror jag att det dom hör är en allmän uppstädning av efterklang, vilket också kan gynna basen.

Bluum

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.01.2008
Antall liker
0
Ja, ok.
Jeg skulle gjerne blitt kvitt mest mulig resonanser som skapes av rommet. Både frekvenser som kanseleres, og frekvenser som forsterkes.
Aller helst vil jeg ha noe billig, da jeg er student og har dårlig råd.
V4 og V6 blir for store og stygge for meg, og jeg ser på meg selv som en person som tålererer mye rart før jeg sier i fra. Jeg kunne klart å gjemme bort to V4 i hvert sitt hjørne, men det blir sånn ca 5 ganger så dyrt som jeg vil strekke meg til for en god stund framover.

Jeg har tilgang til billige forskalingsrør i forskjellige størrelser. Jeg tenkte på å lage helmholtz resonanter av disse, og skraylakkere de svarte eller kle de med "basskasseteppe". Jeg er rimelig sikker på at det vil komme meg på under 500kr for tre stykker, men hvis det ikke vil ha noen særlig funksjon, så driter jeg jo i det.

Du virker å ha veldig god peiling på dette her, så jeg spør deg (ag alle andre som vil hjelpe): Hva kan jeg lage eller kjøpe billig som vil hjelpe på mitt problem?

Har en litt utfyllende informasjon om problemet HER, hvis det er ønskelig ;)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
Du finner litt veiledning til DIY-Helmholtz-Resonatorer hos bla Audioholics.

mvh
KJ

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
Bluum skrev:
Ja, ok.
Jeg skulle gjerne blitt kvitt mest mulig resonanser som skapes av rommet. Både frekvenser som kanseleres, og frekvenser som forsterkes.
Med Helmholtz-principen kommer du hantera resonanserna. Detta gör att både förstärkningar och cancelleringarna minskar och närmar sig normalnivån.

Ps. En cancellering är en frekvens som har en förstäkning i en annan position i rummet. Detta gör att om vi tar bort förstärkningen så tar vi också bort cancelleringen. För en gångs skull så jobbar universom för oss! ;)

Bluum

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.01.2008
Antall liker
0
OK, da tror jeg at jeg satser på en DIY Helmholtz. Jeg har jo tross alt et problemområde på ca 5Hz, og sammen med PEQ på subben kan jeg løse dette ganske bra.

Vil det funke med et rørdesign?
Tror du/dere jeg trenger flere enn en?
Hva er første skritt nå? :)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
Bluum skrev:
OK, da tror jeg at jeg satser på en DIY Helmholtz. Jeg har jo tross alt et problemområde på ca 5Hz, og sammen med PEQ på subben kan jeg løse dette ganske bra.

Vil det funke med et rørdesign?
Tror du/dere jeg trenger flere enn en?
Hva er første skritt nå? :)
Et rørdesign bør funke OK. Start med en resonator, lag evt. flere etterpå. Litt avhengig av hvor komplekse eller «enkle» resonasutfrodringer du har kan det også lønne seg å eksperimentere en del med tuningen (volum på boksen/forskalingsrøret og lengden på «refleks»-røret). Du bør også påregne litte eksperimentering med plasseringen (det kan være veldig kritisk), i utgangspunktet er hjørne plasseringer mest effektive. Dersom du skal/kan plassere resonatorene stående i et hjørne så kan du evt. bygge dem slik at de dekker nesten hele takhøyden, med en «refleks»-port i hver ende omkring 20-30cm i avstand fra hhv gulv og tak.

Og det viktigste av alt: Legg ut en byggetråd med masse bilder, samt erfaringer og betraktninger omkring bygging, plassering og virkning.

mvh
KJ

bogieman

Fersking
Ble medlem
09.02.2008
Antall liker
0
Jeg tror at den beste løsningen er og plassere anlegget på toalettet!

Bluum

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.01.2008
Antall liker
0
bogieman skrev:
Jeg tror at den beste løsningen er og plassere anlegget på toalettet!
En smule upraktisk tror jeg :p

Jeg får kikke litt på mulig design og materialer, så skal jeg få begynt på saken etterhvert.
Må bare eksperimentere litt med plassering av anlegget før jeg kan begynne, ellers blir det vanskelig å lage en resonator til rette frekvensen.
Blir vel en liten tråd når/hvis jeg setter i gang med byggingen, men alt jeg har av kamera er det 2mpx kameraet på mobilen, så ikke forvent noe stort og høyoppløst på bildefronten.

Topp Bunn