Hvor sjeldne og verdifulle er disse CDene?

Trond_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.08.2004
Antall liker
222
Torget vurderinger
19
Lurte på om noen vet hvor sjeldne og verdifulle disse CD-platene er:

Vømmøl Spellemannslag - Vømmøl'n (Sonet KSCD 26)
Vømmøl Spellemannslag - Vømlingen (Sonet KSCD 25)
Junipher Greene - Friendship (Sonet KSCD 4)
Young Lords - Same shit New Wrapping (Sonet KSCD 5)

Innbiller meg at de er forholdsvis vanskelige å få tak i eller tar jeg helt feil? ???

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Det kan være at de er vanskelige å få tak i nye, men også bruktmarkedet er styrt av tilbud og etterspørsel, og det spørs vel om etterspørselen er enorm på disse titlene.

Skal du selge, så legg ut til salg til høystbydende. Ellers ville jeg bare antatt pris som for en ny CD, minus fratrekk for slitasje på cover/plate. Tror folk er ganske avslappet i forhold til å kopiere musikk som ikke er tilgjengelig gjennom kommersielle salgskanaler lenger, så de skaffer seg musikken uansett, og det er vel bare samlere som MÅ ha originalen som kjøper originalplata.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
roffe skrev:
Det kan være at de er vanskelige å få tak i nye, men også bruktmarkedet er styrt av tilbud og etterspørsel, og det spørs vel om etterspørselen er enorm på disse titlene.

Skal du selge, så legg ut til salg til høystbydende. Ellers ville jeg bare antatt pris som for en ny CD, minus fratrekk for slitasje på cover/plate. Tror folk er ganske avslappet i forhold til å kopiere musikk som ikke er tilgjengelig gjennom kommersielle salgskanaler lenger, så de skaffer seg musikken uansett, og det er vel bare samlere som MÅ ha originalen som kjøper originalplata.
Enig med Roffe. Ellers er det kjekt å ha førsteutgaven hvis remasteren er på trynet.
Jeg har Junipher Greene Cd'n og også remasteren. Remasteren er helt på kanten av hva jeg
kan tåle. Beholder begge. Tror dog verdien er relativt lav.

Vedlegg

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Vinylsamlemarkedet er langt mer etablert, og sjeldne objekter oppnår lett gode priser.

CD´er har foreløpig aldri vært ansett som et samleobjekt blant platesamlere, med få unntak. Vet om mange
CD´er som raskt selges ut fra markedet, og blir borte, men likevel ikke har den samme etterspørselen i etterkant som vinyl.
Over tid tror jeg at også endel CD´er kan få samme status vinyl. Fortrinnsvis vil det være nye unike utgivelser med artister, og ikke så mye reutgivelser av tidligere vinyltitler som trådstarter refererer til. Sistnevnte har en stor appell hos kjøpesegmentet som går til anskaffelse av ren nostalgi, fordi dette var noe de hørte på før, og vinylen forsvant under husrydding for 10-20-30 år siden. Disse er ikke villige til å betale hva som helst for en plate, og fungerer ikke som prisdrivere på samme måte som samlere, og samlerne vil gå etter originalen (vinylen)

Mitt inntrykk er at personer som samler på musikk også i hovedsak er eiere av vinylutstyr. Kall oss gjerne dinosaurer, men det handler vel om noe mer enn noen tusen cd´er i hylla eller tusener av låter på en harddisk.

For orden skyld, jeg samler på plater pg.a innhold og objekt.
Objektet er "verdiløst" hvis innholdet ikke er av interesse. Plater og musikk er til for og spilles og nytes.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Jeg for min del samler CD-plater. Hadde jeg hatt en platesamling på vinyl noengang, så hadde jeg hatt vinylrigg også, men har ikke sett noe behov for å begynne å bygge noe slikt nå. Jeg samler CD på grunn av innholdet, inkludert cover og det det inneholder. Jeg tror nok det er minst like mange CD-samlere enn vinylsamlere, men at vinyl som et eldre medium har en mye større andel av eksklusive samlerobjekter med vanskeligere tilgjengelighet på digitale formater. Det er vanskelig å kopiere vinyl til andre formater og beholde egenskapene til originalplata.

Men uansett tror jeg samlermarkedet for CD også er stort. Jeg har i større grad enn tidligere begynt å jakte originale CD-utgivelser i bruktmarkedet etterhvert som remastere med ødelagt dynamikk oversvømmer markedet.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Væmmøln er vel nylig gitt ut på nytt med masse bonusmateriale.

pang

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.03.2005
Antall liker
13
Saturday Cowboys skiva er nok den dyreste og sjeldneste av disse , har knapt sett den de siste
åra. Jeg tror du vil bli overrasket over mye den går for ved salg på f. eks QXL.

Amund

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Både Saturday Cowboys (We Like to Watch) og Young Lords (Same Shit) får jeg inntrykk av er noe som er å finne på enhver platemesse den dag idag, på vinyl ihvertfall. At evt. nyutgivelser av disse på CD skal oppnå høy pris, er i såfall en overraskelse for min del.

Norske utgivelser hadde sin storhetstid blant samlere på slutten av 80, tidlig 90-tall. Prislappene jeg ser nå er stort sett de samme som den gang. Kun unntaksvis har det skjedd en eksplosiv verdiøkning.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
http://www.qxl.no/pris/musikk-cd-lp-kassett/vinyl/rock/junipher-greene-friendship/v/an579311398/

Denne kan jo bli morsom å følge med på, hvis det er originalen som selger påstår at det er.
Blir litt skeptisk når jeg ser det blanke plast-innersleevet. Vet ikke hvilke avvik det er på original og reutgivelsen til Sandem for et par år siden.
Forøvrig ser det ut til å være et ganske pent ex. (antydning til eseløret, litt slitasje på inner-rygg og svak misfarging øverst i utbrett.)

For min egen del ville jeg revurdert å selge et sånt produkt på QXL. Eksempel på en norsk utgivelse som er etterspurt internasjonalt. Kan fort havne opp med en prislapp på 5-6000.-

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
for artighets skyld
http://cdon.no/musikk/junipher_greene/friendship_(deluxe_edition)-4044882
http://cdon.no/musikk/album/search?q=vømmøl

Nå kjenner jeg ikke disse utgivelsene, men Universal Music AS står som utgiver. (De eier jo også Sonet.) Selv om det er forskjellige utgaver vi snakker om, så tar nok disse utgavene mye av brodden for evt. samleverdi, sånn som samlermarkedet er innstilt i forhold til CD´er pr. idag.

Personlig tror jeg at over tid vil nok også CD´er oppleve noe av den samme greia som vinyl, bare ikke i samme skala.

Topp Bunn