Hvor plasserer dere to subwoofere?

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Det er kvalitetsforskjell på elementer. Skulle "spille inn" et par billige basselementer her, satte de på benken og la imellom et par cd cover slik at de fikk lufting ut bak, satte på en 20Hz og lot de stå og kose seg en times tid. Da jeg skulle ta de vekk så var magneten bokstavelig talt rødglødende. He-he, morsom erfaring igrunn. Tenk hvis disse elmentene hadde stått i ei lukka kasse, da hade det vel tatt fyr.

K

knutinh

Gjest
Imperial skrev:
Det er sikkert mest optimalt ja. Men blir mer komplisert og koster mer gryn, å velge seg bra subber, eller rett subber kan ofte kompansere
Jeg har kikket litt på SVS sin minste 10". Den har bare linjeinngang og limiter/equaliser. For å få høynivå-inngang må du opp i pris.

http://www.lsound.no/nor/index.php?side=info&group=240&subgroup=799&id=1432

Imperial skrev:
knutinh skrev:
Men hjørneplassering gir også helt andre cans of worms.
Selvsagt selvsagt, men 92,3% av alle stereo subs står slik... :p
Sikker på at det ikke er 94,28% ?=)

Det at mange suber står slik er jo ikke noe bevis for at de MÅ stå slik.

Imperial skrev:
knutinh skrev:
Imperial skrev:
Og helst... Ikke koble subbene til samme kurs som hovedhøyttaleren/e sin/e forsterker/e ...
Det har jeg aldri hatt noe problem med, jeg kjenner heller ikke til noen som har hatt beviselige problem med det.
Det er bra, da har du sluppet unna der! :D ...
Im a lucky bastard...

-k

BugleBoy

Medlem
Ble medlem
11.05.2005
Antall liker
0
John_Harald skrev:
Hvis Cuore har elementet montert nedover, gjelder helt andre plasseringsregler enn suber som er elementet montert forover :eek:

En nedoverrettet sub ønsker drahjelp fra hele rommet, min står midt i rommet foran høytalerene slik at de spiller i fase.
Aha! Jammen en som så vilken type sub jeg snakket om her! ;)

Interessant teori du har der,angående nedoverrettet element,må prøves ut.

Jeg også tror det er litt anderledes med hensyn til plassering med en sub som har nedover montert element,og at vi her,i tilegg,snakker om en lukket konstruksjon,ikke bassrefleks.

Nei,er ikke lett dette her.

Da jeg har skrekk for nye ting,vet jeg ikke helt om jeg vil rote meg ut i den EQ/Korreksjons verden... :-[
Kommer garantert ikke til å skjønne ett pukk.. ::)

Men ellers takk til alle svar,mye nyttig informasjon her!

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.162
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
.Edvard. skrev:
John_Harald skrev:
Hvis Cuore har elementet montert nedover, gjelder helt andre plasseringsregler enn suber som er elementet montert forover :eek:

En nedoverrettet sub ønsker drahjelp fra hele rommet, min står midt i rommet foran høytalerene slik at de spiller i fase.
Aha! Jammen en som så vilken type sub jeg snakket om her! ;)

Interessant teori du har der,angående nedoverrettet element,må prøves ut.

Jeg også tror det er litt anderledes med hensyn til plassering med en sub som har nedover montert element,og at vi her,i tilegg,snakker om en lukket konstruksjon,ikke bassrefleks.

Nei,er ikke lett dette her.

Da jeg har skrekk for nye ting,vet jeg ikke helt om jeg vil rote meg ut i den EQ/Korreksjons verden... :-[
Kommer garantert ikke til å skjønne ett pukk.. ::)

Men ellers takk til alle svar,mye nyttig informasjon her!

Svært interessant og latterlig at mange kommer med villedende råd til deg uten å ta med i betraktningen hvilken subtype du skal plassere.. Det er veldig stor forskjell på å plassere sub som spiller nedover og fremover. Vennligst ta forslagene fra de som har en fremoverspillende sub med en stor klype salt eller med en stor slurk øl.

Har levd med sub med nedroverrettet subelement i 6 år. Tro meg, jeg har testet samtlige plasseringsmuligheter i 4 rom i denne tiden. Rom fra 10m2 til 35m2. Mest trykk får du uten tvil med hjørneplassering. Så film en dag med hjørneplassering, treverket på utsiden av huset ristet så mye at ungen i nabohuset ikke fikk sove.. Naboen både ringte på og banke på ruten uten at vi fikk det med oss.
I det lytterrommet jeg har brukt de siste 3 årene er det lytterrommet jeg har testet ut flest alternative plasseringer inkludert forskjellig møblering. Dvs teste alle 4 lengderetningene med forskjllige kstiske tiltak. Det er alltid deilig å komme hjem fra hifimesser og finne ut at superanleggene til mange hundre tusen stort sett ikke matcher mine preferanser. Her finnes det noen unntak.
Min erfaring er at når mitt nerdoverrettet subelement får godt med luft rundt seg og blir plassert litt foran fronthøyttaler, blir fasen korrekt (avstand mellom fronthøytalerelement og subelement er lik) og holografien deilig Etter mange år som bassfreak har jeg opplevd at den største forskjellen med og uten en riktig plassert sub (som man ikke kan høre) er bedre oppløsning, bedre holografi, bedre diskant og bedre mellomtone.

Angående EQ/Korreksjons vil jeg anbefale deg å få noen til å hjelpe deg til å stille inn dette riktig.

Lykke til

T

theStig

Gjest
Ang EQ og innstilling. Dette er leve eller ikke leve for god bass, faktisk! Å ratte inn en jevn frekvensrespons er faktisk så hørbart mye bedre enn det man i beste fall kan få til med heldig plassering, at det burde være påbudt.

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.162
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
theStig skrev:
Ang EQ og innstilling. Dette er leve eller ikke leve for god bass, faktisk! Å ratte inn en jevn frekvensrespons er faktisk så hørbart mye bedre enn det man i beste fall kan få til med heldig plassering, at det burde være påbudt.
Vi snakker vel ikke om heldig plassering Stig, men den beste plasseringen i rommet? Så gjør man etterpå EQ og annen innstilling eller tar jeg feil?

T

theStig

Gjest
John_Harald skrev:
theStig skrev:
Vi snakker vel ikke om heldig plassering Stig, men den beste plasseringen i rommet? Så gjør man etterpå EQ og annen innstilling eller tar jeg feil?
Ja, det er en fordel å finne den beste plasseringen først. SÅ tar man resten med EQ, og tro meg - effekten av dette er temmelig dramatisk hvis man gjør det riktig.

BugleBoy

Medlem
Ble medlem
11.05.2005
Antall liker
0
Hva slags utstyr er det som er avbildet i denne tråden på AVforum:

http://avforum.no/forum/generell-info/62020-kurs-laer-kalibrere-subwooferen-din.html

Enkelt,og bra,eller...?

Pris?

Kan anskaffes hvor?

Det der ser såpass enkelt ut,att kanskje selv jeg kan prøve det :)

Skulle gjerne meldt meg på det kurset,men det har jeg ikke annledning til desverre,så der får det bli lese,prøve og feile metoden ;)

Bra tiltak forøvrig!

K

knutinh

Gjest
John_Harald skrev:
Svært interessant og latterlig at mange kommer med villedende råd til deg uten å ta med i betraktningen hvilken subtype du skal plassere.. Det er veldig stor forskjell på å plassere sub som spiller nedover og fremover. Vennligst ta forslagene fra de som har en fremoverspillende sub med en stor klype salt eller med en stor slurk øl.
Er nå denne forskjellen så stor?

http://www.soundstagemagazine.com/measurements/speakers/nht_xd/

"Frequency response, XdS+XdA, 20Hz - 20kHz (measured @ 2m, plotted @ 1m)

Top curve: 45 degrees off-axis response
Middle curve: 60 degrees off-axis response
Bottom curve: 75 degrees off-axis response"

PLEASE NOTE: The NHT Xd loudspeaker system is a four-piece active system comprised of two speakers (XdS), one subwoofer (XdW), and its own dedicated amplifiier (XdA). Other than where noted, all measurements are of a single XdS speaker with the XdW subwoofer, with the XdW's subwoofer at the "3 o'clock position,"the "mode" switch on the XdA in the top position, and with a 100mV input signal. Because this is an active system, measurements of sensitivity, impedance and electrical phase are not applicable.

Our standard is to provide the THD+N measurement at 90dB with a measuring distance of 2 meters (within the anechoic chamber). Since this speaker produced low distortion levels under those conditions, we have added a second measurement performed at 95dB to give an indication of performance under higher-output conditions.

All loudspeaker measurements are performed independently at the National Research Council of Canada. Please click to learn more about how we test loudspeakers there. All measurement data and graphical information displayed below are the property of SoundStage! and Schneider Publishing Inc. Reproduction in any format is not permitted.
I et ekkofritt rom ser responsen til typiske subwoofere ut til å være ganske så uavhengig av vinkel, akkurat som man kunne tro.

Dersom subwooferen kan regnes som en rundstrålende punktkilde så er det bare "typisk" avstand til gulvet som kan regnes som forskjellig mellom typiske frontmonterte og bunnmonterte sub-elementer. Det er ikke sikkert at denne heller er spesielt signifikant ved de frekvenser vi typisk snakker om, med bølgelengder på metervis.

Et eksperiment: endres lyden av subben signifikant om du flytter hodet ditt 15 cm? Hva om du står tett inntil en av veggene, og så flytter deg 15 cm inn i rommet?

-k

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.687
Torget vurderinger
0
knutinh skrev:
Nei, egentlig ikke - kalibreringsprosedyren for å oppnå optimal bassrespons er den samme.....

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.162
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
knutinh skrev:
John_Harald skrev:

http://www.soundstagemagazine.com/measurements/speakers/nht_xd/

"Frequency response, XdS+XdA, 20Hz - 20kHz (measured @ 2m, plotted @ 1m)

Top curve: 45 degrees off-axis response
Middle curve: 60 degrees off-axis response
Bottom curve: 75 degrees off-axis response"

PLEASE NOTE: The NHT Xd loudspeaker system is a four-piece active system comprised of two speakers (XdS), one subwoofer (XdW), and its own dedicated amplifiier (XdA). Other than where noted, all measurements are of a single XdS speaker with the XdW subwoofer, with the XdW's subwoofer at the "3 o'clock position,"the "mode" switch on the XdA in the top position, and with a 100mV input signal. Because this is an active system, measurements of sensitivity, impedance and electrical phase are not applicable.

Our standard is to provide the THD+N measurement at 90dB with a measuring distance of 2 meters (within the anechoic chamber). Since this speaker produced low distortion levels under those conditions, we have added a second measurement performed at 95dB to give an indication of performance under higher-output conditions.

All loudspeaker measurements are performed independently at the National Research Council of Canada. Please click to learn more about how we test loudspeakers there. All measurement data and graphical information displayed below are the property of SoundStage! and Schneider Publishing Inc. Reproduction in any format is not permitted.
I et ekkofritt rom ser responsen til typiske subwoofere ut til å være ganske så uavhengig av vinkel, akkurat som man kunne tro.

Dersom subwooferen kan regnes som en rundstrålende punktkilde så er det bare "typisk" avstand til gulvet som kan regnes som forskjellig mellom typiske frontmonterte og bunnmonterte sub-elementer. Det er ikke sikkert at denne heller er spesielt signifikant ved de frekvenser vi typisk snakker om, med bølgelengder på metervis.

Et eksperiment: endres lyden av subben signifikant om du flytter hodet ditt 15 cm? Hva om du står tett inntil en av veggene, og så flytter deg 15 cm inn i rommet?

-k
Har du stor praktisk erfaring med suber som spiller nedover?

Hehe, er det lov å gjenngi teksten over ;D ;D "Reproduction in any format is not permitted" ;) Dette er kanskje ikke så viktig..

Min praktiske erfaring er at ja, det er veldig stor forskjell på å plassere sub som spiller nedover og fremover. Årsakene kan være veldig mange som teoriene, f.eks at en plassere sub som spiller nedover sender like mye energi forover, som til siden og bakover. En sub som spiller fremover sender energien fremover!

Angående dine kommentarer i et ekkofritt rom, vil jeg påpeke lytterommet som passer mine prefferanser ikke er ekkofritt..

Angående eksperiment ditt: Lyden fra subben endrer seg om jeg står tett inntil en av veggene, og så flytter deg 15 cm inn i rommet. Med 100 cm er forskjellen dramatisk. Men for meg er det like viktig følelsen suben gir i samspillet med fronthøyttalerene, ikke bare hvilken lyd ørene oppfatter.

Et godt gammet tisp for plassering av en vanlig sub som spiller fremover er å plassere denne i lytteposisjon, så gå rundt i lytterommet og høre hver bassen er best for å så plassere suben der.

K

knutinh

Gjest
John_Harald skrev:
.,..Årsakene kan være veldig mange som teoriene, f.eks at en plassere sub som spiller nedover sender like mye energi forover, som til siden og bakover. En sub som spiller fremover sender energien fremover!
En rundstrålende lydkilde sender like mye energi i alle retninger.

Meningen med målingen jeg viste var å underbygge at subwoofere i praksis ofte kan tilnærmes som rundstrålende.
Angående dine kommentarer i et ekkofritt rom, vil jeg påpeke lytterommet som passer mine prefferanser ikke er ekkofritt..
Det er greit, men målinger i ekkofritt rom er såpass relevant at "alle" høyttalerbyggere benytter seg av dem, for å lage en høyttaler som låter best mulig i ditt lytterom.
Angående eksperiment ditt: Lyden fra subben endrer seg om jeg står tett inntil en av veggene, og så flytter deg 15 cm inn i rommet. Med 100 cm er forskjellen dramatisk. Men for meg er det like viktig følelsen suben gir i samspillet med fronthøyttalerene, ikke bare hvilken lyd ørene oppfatter.
Hvilke følelser er det du har for subben din, utover lyden den er med på å lage? =)
Et godt gammet tisp for plassering av en vanlig sub som spiller fremover er å plassere denne i lytteposisjon, så gå rundt i lytterommet og høre hver bassen er best for å så plassere suben der.
Og hvorfor fungerer ikke dette for en nedadrettet sub?

-k

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Duelund_Support skrev:
Subwoofere kan integreres mere eller mindre heldigt. Fasemæssigt vil det aldrig kunne blive ligeså godt som med en højttaler som er udviklet fra grunden med store basser.
Klart det kan bli like bra. Det handler om matching. Om bassene sitter i separate kabinetter eller i samme kabinett spiller ingen rolle for fasen. I praksis er en høyttaler og subwoofer en aktivt delt høyttaler med fleksibel plassering av bassenheten. Man har faktisk mer kontroll på fasen med aktive filtre enn med de tradisjonelle passive.
Men at det er aktiv deling er selvfølgelig ikke eneste faktor som bringer en til nirvana. Det er jo klart at høyttalernes egenskaper i forhold til hverandre kan gi både god og dårlig match. En høyttaler som er utviklet fra grunnen av har man selvfølgelig lagt arbeid i å matche godt, så utgangspunktet blir bra. Det er her man har litt mer jobb når man skal velge en subwoofer som matcher hovedhøyttaleren.

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.597
Sted
Stavanger

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.687
Torget vurderinger
0
Distinctive skrev:
Konklusjonen var ikke så entydig, akkurat (den er vel heller fraværende).
Du må lese innleggene i tråden................ ;)

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.597
Sted
Stavanger
Flageborg skrev:
Distinctive skrev:
Konklusjonen var ikke så entydig, akkurat (den er vel heller fraværende).
Du må lese innleggene i tråden................ ;)
Jeg gjorde det.
På den siste tråden virket det som at de skulle komme tilbake med mer info ???

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Hehe, artig tråd!

Hva ble tipsene til trådstarter her?

- Har han fått tips om måling og hvilket utstyr som er brukanes?
- Har han fått generelle fremgangsmåter til plassering?
- Linken til krabbetråden var jo morsom, men den stoppa jo helt uten noe form for konklusjon?

Du må bruke EQ fortelles det, men hvorfor kan ingen si noe om hvordan man gjør det?

Er selv uerfaren i sub-bruk og noen generelle råd og vink hadde vært lærerikt og interessant.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Roda, de forskjellige EQ enhetene/DSP'ene er såpass ulike at en generell "bruksanvisning" tror jeg blir vanskelig. Jeg mener bestemt at man må ha EQ for at resultatet skal bli 100% integrering. Så mye er sikkert.

Han har både fått tips til plassering og minimum utstyr i sub'ene for at dette skal bli bra. Leste du ikke tråden, Roda?

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.162
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
knutinh skrev:
John_Harald skrev:
.,..Årsakene kan være veldig mange som teoriene, f.eks at en plassere sub som spiller nedover sender like mye energi forover, som til siden og bakover. En sub som spiller fremover sender energien fremover!
En rundstrålende lydkilde sender like mye energi i alle retninger.

Meningen med målingen jeg viste var å underbygge at subwoofere i praksis ofte kan tilnærmes som rundstrålende.

Hvis du måler en sub som spiller fremover med micen på en meters avstand både foran og bak, tror jeg målingene ikke vil være like og det viser at fremoverspillende sub ikke sender like mye energi i alle retninger.
Gjør du det samme eksprimentet med en nedoverspillende sub og måler med micen på en meters avstand både foran og bak, tror jeg målingene vil være like og det viser at fremoverspillende sub sender like mye energi i alle retninger.

Det er greit, men målinger i ekkofritt rom er såpass relevant at "alle" høyttalerbyggere benytter seg av dem, for å lage en høyttaler som låter best mulig i ditt lytterom.
Nå er det vel ikke høyttalerbygging vi diskuterer her, men bruker f.eks TheStig og Isen målinger i ekkofritt rom under konstruksjoner?

Hvilke følelser er det du har for subben din, utover lyden den er med på å lage? =)

Kjærlighetsfølelser, nei da! Jeg mener dype vibrasjoner kroppen kan føle, men øret ikke kan høre.

Og hvorfor fungerer ikke dette for en nedadrettet sub?

-k

1. Ved å sette en nedadrettet sub i sofaen hindrer man lyden å komme ut på den ene siden pga ryggen i sofaen.
2. Nedadrettet sub trenger luft rundt seg akkutat som noen dipolhøyttalere.
3. Nedadrettet sub er svært følsom for avstanden til gulvet. Den er konstruert slik at den yter maks ved en gitt avstand. F.eks hos meg fungerte det ikke å sette subben på en steinhelle.

Dette har du ikke svart på, men kanskje du ikke vil? "Har du stor praktisk erfaring med suber som spiller nedover?"

Topp Bunn