Diverse Hvor ofte bytter du hovedkomponenter

Hvor ofte skifter du ut en hovedkomponent?

• Ingen bytter siste 10 år

Stemmer: 11 8.5%
  • 5-10 år mellom bytter

Stemmer: 37 28.7%
  • 3-5 år

Stemmer: 39 30.2%
  • 2år

Stemmer: 14 10.9%
  • 1 år

Stemmer: 11 8.5%
  • 9mnd

Stemmer: 3 2.3%
  • 6mnd

Stemmer: 8 6.2%
  • 3mnd

Stemmer: 4 3.1%
  • 2mnd

Stemmer: 0 0.0%
  • 1mnd

Stemmer: 2 1.6%

• Totalt antall stemmer
    129

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.926
Sted
Sølvbyen
Når jeg tok opp denne hobbyen igjen for noen år siden var hensikten subjektivt god lyd, ikke hifi-nøytralt, men engasjerende og ørevennlig lyd som passer til det jeg driver med. Enklest mulig oppsett som bare virker uten for mye fikling, kntoting, og nedetid. Føler at jeg er inne på noe her nå.
Høres fornuftig ut.
Takk, er nok det som passer for meg iallfall. For meg er målet å nyte og bli underholdt, ikke å møte andres krav til hva som er troverdig lyd.

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Antall liker
746
Torget vurderinger
10
??????
Hvorfor ikke kjøpe noe man blir fornøyd med som første kjøp ??
Dersom man "må" bytte ofte , er jo dette betydelig dyrere enn å investere på skikkelige saker som første kjøp ...
Eller ...er det mest for å ha noe å stadig prate om ??

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
45.277
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
??????
Dersom man "må" bytte ofte , er jo dette betydelig dyrere enn å investere på skikkelige saker som første kjøp ...
Ser den men for meg handler det litt om veien til målet :)

mvh

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
5.473
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
??????
Det er et godt spørsmål hvis man tar utgangspunkt i at både økonomi, interesse og kunnskap starter på et høyt nivå. Sjelden vare, isåfall. :)

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.215
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
??????
Å bytte, herunder nedgradere, fornye, vedlikeholde, forbedre osv, er da en naturlig del av en hobby der dingser og teknologi er involvert. Det være seg haifai, bil eller fluefiskeutstyr. Alle har sin rimelige grunn ;)

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.627
Torget vurderinger
96
Jeg bytter bare når det er behov og mulighet. Jeg prøver også å leve etter en regel om at jeg skal være 100% kjent med en ting før det skiftes ut noe. Å bytte for å bytte er en syke, og fører garantert ikke lyden fremover. Som for meg er det eneste målet.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.619
Torget vurderinger
2
Den viktigste forutsetning for meg til å bruke penger på å kjøpe Hifi er vel at jeg har pengene til det,uten å kjøpe på kreditt/lån og uten at det går utover noe annet enn saldoen på forsvarig vis. Og så må det være noe som gir meg noe lyttemessig, teknisk eller følelsesmessig.
Men det er liten tvil om at forbruket og oppgraderinger og eksperimentering har økt med alderen og bedre økonomi.
Etter å ha gått fra standardprodukter fra Technics og Marantz og over til rør og DIY og til mere rør og så klasse A transistorer i ulik prisklasse har jeg nå komponenter jeg regner med å ha i 10 år eller mere. Og nå har også økonomien uforutsett desverre også passert toppunktet, så jeg er glad jeg de siste 3-4 åren har anskaffet ting som gjør et jeg ikke lengter etter noe mere/ større/bedre. så jeg får klare meg med et jeg har nå...

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.926
Sted
Sølvbyen
??????
Det er et godt spørsmål hvis man tar utgangspunkt i at både økonomi, interesse og kunnskap starter på et høyt nivå. Sjelden vare, isåfall. :)
Ja. Hvorfor kan man ikke bare velge alt riktig og ha råd til alt det beste med en gang, liksom? ;D

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.215
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
??????
Ja. Hvorfor kan man ikke bare velge alt riktig og ha råd til alt det beste med en gang, liksom? ;D
Vel, du har en sjanse nå, e-mann. Gi meg dine penger og spandere en helaften på byen på meg, der jeg kartlegger dine behov og ønsker, for så anskaffe deg det perfekte anlegget for deg, i minst 10 år fremover. :cool:;D
Nei? Og der har du svaret ;).

Spøk til side. Det er faktisk noen som tar den ruten. Det er på den måten feks OHC selger mange anlegg, gjerne til velstående folk.

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.926
Sted
Sølvbyen
??????
Vel, du har en sjanse nå, e-mann. Gi meg dine penger og spandere en helaften på byen på meg, der jeg kartlegger dine behov og ønsker, for så anskaffe deg det perfekte anlegget for deg, i minst 10 år fremover. :cool:;D
Nei? Og der har du svaret ;).

Spøk til side. Det er faktisk noen som tar den ruten. Det er på den måten feks OHC selger mange anlegg, gjerne til velstående folk.
Mhm, du har overbevist meg. Jeg snakker med banken om et forbrukslån på 10-15 millioner first thing i morgen tidlig, så tar vi det derfra! :cool:
Nei altså, regner med du skjønte at jeg var ufordragelig sarkastisk når jeg lurte på hvorfor man ikke bare kjøpte det beste med en gang.

De som tar den ruten som du sier, er vel mest de som har overflod av penger og ikke vet hvilket vindu de skal kaste dem ut av, og bare tropper opp i landets mest beryktete forretning og ber om få det dyreste? Er vel ikke helt overbevist om at disse også får den beste lyden som er å få av den grunn. Selv om de helt sikkert får noe som det går an å vise fram til besøkende og som garantert genererer tilfredstillende spørsmål av typen "det der var ikke billig?" og "men hva kostet det?". :)

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.619
Torget vurderinger
2
Vil mene at i stedet for å kjøpe brukt og bytte her og der gjennom 20 år så hadde jeg hatt bedre lyd fra dag en ved å fleske til med nytt og alt fra en butikk med en viss pris og kvalitet . En gang solgte jeg det lille aksjefondet og kjøpte full pakke til hele 14 000 kr , 10 år senere ble det brukte høyttalere til 20k og brukt forsterker og CD spiller til hhv 8000 og 7000. Osv osv til slutt ting i værre prisklasser. Har jo « spart» mye på å handle brukt. Men totalen siste 30 år nærmer seg 150k og kan antagelig erstattes greit av et anlegg til 50 k.
Men da hadde jeg vil ikke hatt noen hobby. Ikke har jeg ski,sykkel,båt,hytte heller

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.926
Sted
Sølvbyen
Vil mene at i stedet for å kjøpe brukt og bytte her og der gjennom 20 år så hadde jeg hatt bedre lyd fra dag en ved å fleske til med nytt og alt fra en butikk med en viss pris og kvalitet .
Det er omtrent den samme erkjennelsen jeg kom til for en stund også, etter å ha vært på bruktkjøret en stund. Jeg innså at så lenge jeg kjøpte ting jeg fant på bruktmarkedet ble det litt tilfeldig hva jeg endte opp med, mest på grunn av utvalget og at jeg ikke planla kjøpene godt nok. Derfor begynte jeg heller å tenke over hva jeg burde kjøpe, gjøre litt research, og heller handle det jeg trodde ville være det jeg ble mest fornøyd med utfra egne krav og budsjett nytt fra forhandler. Alt jeg har i dag er kjøpt nytt av meg etter nøye overveielse, og jeg har aldri vært mer fornøyd enn det jeg er nå heller.

Men selv om jeg hadde hatt samme tilnærming når jeg begynte med denne hobbyen, hadde jeg verken hatt pengene eller kunnskapen og innsikten jeg hadde trengt for å kjøpe dagens anlegg, den gangen. Ikke minst kan det ta litt tid med prøving og feiling å avdekke hvilken lyd man egentlig er ute etter også.

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Antall liker
3.611
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Enig med elefantmannen.Prøving og feiling er en del av læringskurven ,og halve moroa. Jeg vil se den som treffer på første forsøk.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.619
Torget vurderinger
2
Hadde jeg begynt idag og visst det jag bed hadde jeg sjekket hjemme om KEF R7 hadde passet min smak og rom og kombinert det
Med Benchmark AHB2 og deretter jobbet meg mot kilden , som kunne vært PC streaming med Dirac Live og kanskje en av Project stream/Pre boxene . Og så lagt på Roon og Chromecast audio som er bitperfect og støy jitterfritt sammen. Nærmer oss da 75 k , tipper det ville vært vel så bra som det som står her og kostet meg 18k+35+10k+3.5k+50k>106.5 brukt. Og 190 nytt/veiledende pris

Sist redigert:

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Antall liker
784
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
A er galen igen, kan aldrig få det bra nok, så overveier at gå studioveien.

Så det er bare at ta kontakt vis mit har interresse;)

B6056009-E1B4-46DD-AF4C-7701E1D6FF11.jpg

C3F4137A-991A-4C5B-BA8F-203D3045838C.jpg

Der er kun et dekkende ord, GALSKAB! :rolleyes:

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Antall liker
19.561
Sted
Langesund
Bytter ikke så mye, men det hender at jeg bygger om det jeg allerede har.
Sånn er jeg også, i alle fall de senere åra.

Det som har hatt størst rotasjon her nå er vel kinoprojektorer, som byttes ca hvert 3. år.
Hva skal du til med nå da, siden det på bruktbørsen er vurdert solgt noe som ligner fryktelig på ditt bass-system?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.067
Torget vurderinger
1
Hvis det fortsetter slik som nå, skiftes ett eller annet minst en gang i måneden... -men det vil dreie seg om vesentlige bestanddeler i hovedkomponenter.

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Antall liker
2.371
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
??????
Det er faktisk den billigste løsningen; kjøpe det man til slutt havner på med en gang... så betale så det blør umiddelbart er best økonomisk.

S

Syncrolux

Gjest
Bytter ikke så mye, men det hender at jeg bygger om det jeg allerede har.
Sånn er jeg også, i alle fall de senere åra.

Det som har hatt størst rotasjon her nå er vel kinoprojektorer, som byttes ca hvert 3. år.
Hva skal du til med nå da, siden det på bruktbørsen er vurdert solgt noe som ligner fryktelig på ditt bass-system?
Stemmer det, vurderer å selge en del av det store anlegget mitt, men skal ikke i gang med noe nytt,

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.926
Sted
Sølvbyen
??????
Det er faktisk den billigste løsningen; kjøpe det man til slutt havner på med en gang... så betale så det blør umiddelbart er best økonomisk.
Ja, i og for seg. Men istedenfor å gjenta meg selv henviser jeg til bl.a. innlegg #52. :)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.067
Torget vurderinger
1
Derfor kjøper man F-35 og blir ferdig med det.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.619
Torget vurderinger
2
Så langt har vi
10% som ikke har byttet siste 10 å
30% 5-10 år mellom bytte
30% 3-5 års bytte
30% mindre enn 2-3 år byttefrekvens (tabbe i tabellen )
Neste avstemning kan jo være noe med nytt vs gammelt hørt vs uhørt osv

jahe68

Medlem
Ble medlem
21.06.2018
Antall liker
14
Sted
Førde, Sogn og Fjordane
Var veldig heldig å oppdaga Audiovectorlyden på midten av 80-tallet. Hadde i tillegg en dragning mot Infinity Kappa ettersom det var mykje av på hifi-messene, men endte opp med Audiovector rundt 1990. Oppdaga Vincent Audio sin evne til å kontrollere krevande høytalere i 2002. Matchen mellom høyttalerlyden og forsterkeren var på plass i 2008 med Soundstring høyttalerkabel. Deretter har fokuset kun vore forbedring av kilder, signal og strømkabling og strømrensing. Blir nok litt oftere bytter framover med hovedfokus på oppgradering av alle kilder og utstyr som blir utslitt. Kjøper hovedsakelig alt utstyr brukt bortsett fra blu-ray som drivverk og pickup til platespiller.

Topp Bunn