Diverse Hvor ofte bytter du hovedkomponenter

Hvor ofte skifter du ut en hovedkomponent?

  • Ingen bytter siste 10 år

    Stemmer: 11 8.5%
  • 5-10 år mellom bytter

    Stemmer: 37 28.7%
  • 3-5 år

    Stemmer: 39 30.2%
  • 2år

    Stemmer: 14 10.9%
  • 1 år

    Stemmer: 11 8.5%
  • 9mnd

    Stemmer: 3 2.3%
  • 6mnd

    Stemmer: 8 6.2%
  • 3mnd

    Stemmer: 4 3.1%
  • 2mnd

    Stemmer: 0 0.0%
  • 1mnd

    Stemmer: 2 1.6%

  • Totalt antall stemmer
    129

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.289
Torget vurderinger
2
Tror folk har ganske ulik grad av gjennomtrekk i anlegget, noen bytter ut ting hver mnd,men andre lever rolig med anlegget i 10 år uten bytte.
Hvor ofte bytter du ut en hovedkomponent? Vi begrenser denne avsteningen til lydbokser og høyttaler dvs ikke kabler,strømgreier ,pickups og tweaks.
Hvor ofte har du byttet noe av : Høyttaler, integrerte forsterker, pre-amp, sluttrinn ,RIAA, Streamer, DAC. Platespiller, CDspiller, CD-transport?
Ta gjerne snittet av siste 10 års utskiftninger
Om du har kjøpt en ny enhet som følge av teknologisk utvikling regnes det som et bytte. Feks å kjøpe en streamer eller DAC i tillegg til CDspiller di har fra før, eller legg til en platspiller som kilde...
 
Sist redigert:

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Innlegg
661
Antall liker
107
Byttet ofte tidligere. Fra 2010 har det stort sett gått i samme merke med oppgraderinger, nå i disse ICE tider. Venter på en oppgradering som ligger klar og venter.. Platespiller og CD hører til teknisk museum for min del. Ellers fulgt opp de nye høyttalerne i Klipsch RF-serien.
 
Sist redigert:

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Innlegg
661
Antall liker
107
Hvor mange komponenter jeg har byttet de siste 10 årene...?
Hehe. Mange
Du lever jo i full forvirring med stadig nye komponenter som kommer inn hele tiden. Ikke rart at du blir påvirket av nye impulser hele tiden. For meg er det amerikanske Wyred 4 Sound som gjelder.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.695
Antall liker
37.933
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Har byttet veldig mye de siste årene men har funnet roen nå :)

mvh
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.989
Antall liker
20.125
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Hvor mange komponenter jeg har byttet de siste 10 årene...?
Hehe. Mange
Du lever jo i full forvirring med stadig nye komponenter som kommer inn hele tiden. Ikke rart at du blir påvirket av nye impulser hele tiden. For meg er det amerikanske Wyred 4 Sound som gjelder.
Men steike hvor gøy det er. Den siste nå et hvor mye go'lyd kan jeg få av minst mulig penger.. Det ser bra ut.
 

Todani

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.05.2009
Innlegg
1.149
Antall liker
2.065
Sjelden eller aldri, og har aldri byttet kurs. Det eneste unntaket har vært litt bytting mellom dipoler og kassehøyttalere opp gjennom. Nå går det i kasser, tre par. Et annet problem (eller ?) er at jeg ikke klarer å selge utstyr lengre, men at kjøpelysten ofte er der.
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
siste endring var i oktober 2010 - inn med MH ULN-8 og ut med dacer og forforsterker. ja, så oppdaterte jeg mac mini til en 2012 modell.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.289
Torget vurderinger
2
Bør vel avsløre at i løpet av de siste 10 år har hatt følgende bytter:
1 par høyttalere ( Troels Gravesen TQWT )
3 Sluttforsterkere ( Cayin 300B, Musical innovative M10, Accuphase A-36)
1 standalone DAC. (Musical Fidelity V10 mk2)
1 forforsterker/Romkorreksjon . (Trinnov Amethyst)
1 CD spiller/preamp/DAC ( Cambridge 851CD)
1 RIAA (Cambridge 2PD)
1 streamer ( Sonos)
1 streamer/hodetelefon/Pre. (Lindemann Network)
Men nå er det slutt på kjøpefesten....Unnskyldningen er at de meste er «gode bruktkjøp»
Det eneste jeg har solgt er den MF Dac en og en forhenværende CD spiller.
Det andre bare hoper seg opp. Høyttaler og Cambridge CD og RIAA og Lindemannen er kjøpt nytt i butikk, og da til 30% avslag. Resten er kjøpt brukt til 20-50% av veiledende.
 
Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Tja....
Høyttalere og DAC/pre har jeg hatt i knapt 10 år, og den komponenten jeg har hatt lengst, en SME V, har jeg hatt i nesten 30 år. Når det gjelder effektforsterkere, har det jo vært hyppigere bytter, men jeg har holdt meg til samme merke i 30 år.

I snitt går det nok ca. 5 år mellom hvert stort bytte.

Mvh
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.631
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Rogers LS3/5a, 44 år ...
Quad-settet ca 35 år.
Kjøpte et sett fra ProAc for 2-3 år siden. De blir.
Audio Pro i 10-12 år, men de er ikke av de kaliberet.
SAT Amplifix blir der i mot en stund.
 
  • Liker
Reaksjoner: ksr
L

Lassencad

Gjest
Sjovt at læse :)
For mit vedkommende skiftede jeg sidst ud i 2018
Ikke fordi det var nødvendigt men fordi det var muligt :)
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.166
Antall liker
508
Jeg har hatt til dels store utskiftninger til alle tider, en spennende reise har det vært. Er nok ikke i mål enda heller, og tror nok heller ikke at jeg noen gang kommer dit?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg byter ikkje så ofte, (har min 33 år gamle ARC SP 10 ståande i reserve) berre når eg finn noko som forbetrar lyden innanfor det økonomiske handlingsrommet eg har til denne hobbyen. (Denne strikken strammast også inn av andre prioriteringar, som båt og husbygging). Men eg skal nok komme frykteleg tilbake....
Høgtalarane kan eg ikkje tenkje meg å skifte ut. Vinylriggen er nok heller ikkje aktuell å skifte ut (bortsett frå ein og annan ny pickup), tenkjer eg.. Det vert svært dyrt å få noko betre, er eg redd.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.289
Torget vurderinger
2
Stikk fingeren i jorda og bruk stemmeretten folkens ������
Litt selvransakelse skader ikke, og ingen sladrer til kona om hun ikke har fulgt med på hva som skjer i gutterommet:rolleyes:
Fortsatt god sommer
 
Sist redigert:

LemonDog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
379
Antall liker
49
Torget vurderinger
8
I løpet av de 10 siste årene har jeg hatt:
Høyttalere: Focal JM lab Electra 926 -> Focal JM lab Electra 1027S -> Focal JM lab Diva Utopia Be
Digitale kilder: Electrocompaniet EMC-1 UP -> Cary 306/200 -> PS Audio Perfectwave DAC mk I -> Linn Akurate DSM
Forforsterkere: BAT VK-30 -> Krell Kav-280p -> Linn Akurate DSM
Effektforsterkere: Meridian 557 -> Krell FPB 300cx
Platespiller: Rega P3

Og en masse hjemmekinoutstyr. For masse til å ramse opp her.:)
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Altfor ofte!
Håper det er nok nå, men har dårlig erfaring med en sådan påstand!
Å få noe nytt i hus er jo selve julekvelden, til stor undring blant mange på HFS.....
 
C

Cyber

Gjest
Før byttet jeg myyyyye. De siste årene nesten ingenting og nå har jeg bare to små Sonos-høyttalere.

(Blir vel sparket ut snart fra HFS, man må vel ha minst 1G i hifi for å være medlem?)
 
M

MarkusH

Gjest
Kan ikke si annet enn at jeg ikke har hatt denne hobbien i 10 år enda, men er faktisk på det 9 året nå .... jøss, tida flyr.

Har vært litt gjennomtrekk av høyttalere og subwoofere spesielt, lite elektronikk. Kjøpte en ny platespiller jeg aldri ble fornøyd med, endte med å selge den, kjøpe en annen en og så enda en, cd-spillere begynte jeg billig og fant ut at jeg ville ha noe jeg kunne ha en stund og kjøpte dermed en (i mine øyne) forholdsvis dyr en. Høyttalere er nesten som "høste-sesong", har handla meg 11 par høyttalere de siste 3 årene, legg til 14 subber på de samme 3 årene, 2 platespillere, 2 cd-spillere, 1 riaa-trinn og 1 dac. Av amper er det kun 5 (de siste 4 årene?), der jeg fikk med den ene i en handel.

Av dette sitter jeg igjen med 8 høyttalerpar, 4 forsterkere, 2 cd-spillere, 2 platespillere og 9 subber i dag, fordelt på 3/4 anlegg. Så er jeg på jakt etter pre igjen nå. :)
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.948
Antall liker
1.312
Bytter ikke så mye, men det hender at jeg bygger om det jeg allerede har.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.592
Antall liker
762
Torget vurderinger
8
Det har tidligere gått i sykluser, men etter at Audio Research kom inn i stua har det roet seg ned betraktelig. Siste7-8 årene har det bare blitt oppgraderinger innen samme merke når mulighetene har kommet. Nå er jeg på en måte ved veis ende der, så nå er det høyttalere som kan være aktuelt. Selv der er det bare Sonus Faber Amati Futura som er aktuell kandidat....
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.289
Torget vurderinger
2
Kan ikke si annet enn at jeg ikke har hatt denne hobbien i 10 år enda, men er faktisk på det 9 året nå .... jøss, tida flyr.

Har vært litt gjennomtrekk av høyttalere og subwoofere spesielt, lite elektronikk. Kjøpte en ny platespiller jeg aldri ble fornøyd med, endte med å selge den, kjøpe en annen en og så enda en, cd-spillere begynte jeg billig og fant ut at jeg ville ha noe jeg kunne ha en stund og kjøpte dermed en (i mine øyne) forholdsvis dyr en. Høyttalere er nesten som "høste-sesong", har handla meg 11 par høyttalere de siste 3 årene, legg til 14 subber på de samme 3 årene, 2 platespillere, 2 cd-spillere, 1 riaa-trinn og 1 dac. Av amper er det kun 5 (de siste 4 årene?), der jeg fikk med den ene i en handel.

Av dette sitter jeg igjen med 8 høyttalerpar, 4 forsterkere, 2 cd-spillere, 2 platespillere og 9 subber i dag, fordelt på 3/4 anlegg. Så er jeg på jakt etter pre igjen nå. :)
Interessant, hvordan får du 4 ulike høyttalere til pr kanal til å spille sammen, aktiv deling og dsp i hjemereceiver?
549649d1565274873-markushs-anlegg-dsc_0298.jpg



Og hvor er resten :), er du skrotnisse som meg som sitter med 3 sluttrinn, , i integrerte, 2 cdspillere ,1pre og en riaa og at par delefiltre og 200 rørpar på lager i skapet? Og en Thorens TD125MK2 i boden..og at en gammel Radionette...
 
Sist redigert:

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Etterhvert har jeg funnet ut at en del komponenter (høyttalere, platespillere og rørforsterkere) tar tid å optimalisere og virkelig forstå hvordan lyder. Så orker jeg ikke lenger stresse med å finne ut hvordan noe låter, men lar inntrykkene sige inn over tid. Jeg har ikke mål å bytte sjeldent, eller ofte. Jeg bytter om jeg tror noe er klart bedre og det er «innenfor» prismessig, holdbarhetsmessig, størrelsesmessig og visuelt. Eller om jeg tror at jeg vil ha glede av å undersøke produktet. Så er jeg opptatt av å ha et «bredt» anlegg med ulike kilder og formater og at komponentene gir eieglede. Jeg er heller ikke redd for å ha noe stående ubrukt. Driver aktivt med hifi ca 7 mnd i året og har funnet ut at om jeg bruker anlegget mye så har jeg tid og (nesten) kapasitet til å undersøke ca 3-4 vesentlige komponenter i året. Noe nytt må inn av og til, men ikke så mye nytt at det blir strevsomt å henge med. Altså forsøker jeg å handle når det gir glede men ikke oftere enn at jeg kan glede meg over hvert skifte.
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.544
Antall liker
3.038
Sted
Oslo
Bytter ikke ut, bare bruker opp. For eksempel nå som internettradioen plutselig døde for et par uker siden (etter bare 5 års bruk :-( ).

Dermed har jeg restene av tidligere anlegg, deriblant platespiller fra 1983, aktivt brukt i kjelleren og på hytta, supplert med digitale ting som streamere og DACer.
 
M

MarkusH

Gjest
Kan ikke si annet enn at jeg ikke har hatt denne hobbien i 10 år enda, men er faktisk på det 9 året nå .... jøss, tida flyr.

Har vært litt gjennomtrekk av høyttalere og subwoofere spesielt, lite elektronikk. Kjøpte en ny platespiller jeg aldri ble fornøyd med, endte med å selge den, kjøpe en annen en og så enda en, cd-spillere begynte jeg billig og fant ut at jeg ville ha noe jeg kunne ha en stund og kjøpte dermed en (i mine øyne) forholdsvis dyr en. Høyttalere er nesten som "høste-sesong", har handla meg 11 par høyttalere de siste 3 årene, legg til 14 subber på de samme 3 årene, 2 platespillere, 2 cd-spillere, 1 riaa-trinn og 1 dac. Av amper er det kun 5 (de siste 4 årene?), der jeg fikk med den ene i en handel.

Av dette sitter jeg igjen med 8 høyttalerpar, 4 forsterkere, 2 cd-spillere, 2 platespillere og 9 subber i dag, fordelt på 3/4 anlegg. Så er jeg på jakt etter pre igjen nå. :)
Interessant, hvordan får du 4 ulike høyttalere til pr kanal til å spille sammen, aktiv deling og dsp i hjemereceiver?

Og hvor er resten :), er du skrotnisse som meg som sitter med 3 sluttrinn, , i integrerte, 2 cdspillere ,1pre og en riaa og at par delefiltre og 200 rørpar på lager i skapet? Og en Thorens TD125MK2 i boden..og at en gammel Radionette...
Tror ikke jeg har nevnt at jeg har 4 ulike høyttalere per kanal .... 3/4 anlegg betyr vel fortsatt 3 eller 4 anlegg, alt etter hvordan man ser på det? :p
Dessuten 4 par? Hvor kommer de 4 parene inn i bildet? Bilde du henviser til viser kun 2 par, selv om det står et par rett bak de største der.
Anyway, store divine = stereo, 99.36 (står bak store divine) = fronter i kino, lille divine med midbass = ikke i bruk per i dag .... midbass har tilkoblet behringer nx3000d.

Skrotnisse? Tja, kanskje jeg kan kalles det. Har vel sånn cirkus 5 par til lagring, kanskje til og med 6 par ... surrer litt med antall par, er noen i alle fall. Hjemmekinoen er 7.1 med 5 subber, lille divine har 4 subber (står lenger bak i rommet enn det bilde viser), der står det også et rack med elektronikk. Når det gjelder "resten" så er det en kompis som låner en av forsterkerne, den andre står til lagring på soverommet, den tredje står til bruk med headset ved kontorpulten, der det også står en cd-spiller. Solgte nylig en av subbene jeg hadde da jeg ikke hadde bruk for den, 5 subber på musikk blir litt i meste laget. :p
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Byttet mye før, men har endt opp med Aesthetix rørpre, ARC effekt, Oppo,( modda av Coris), Rega RP8 og PMC Fact8. Synes dette spiller veldig bra sammen.
 

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.230
Antall liker
4.321
Torget vurderinger
0
Har hatt samme høyttaler i 15 år. Byttet nylig. Kjøpte CD-spiller i 99 og byttet i 2000. Har den enda.
På forsterkerfronten har det vært hyppigere. Kjøpte forsterker i 99, byttet i 04, 09 og 15.
Dac kjøpte jeg 2009 og byttet to ganger i 2010 før dagens i 2015.

Det er 8 bytter på 21 år med godlyd. Oftere enn jeg trodde. :)


I tillegg har jeg kjøpt 4 små høyttalere til flerkanals og en sub.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Forsterkerne i, hva er det nå, 4? Men det var mer styrt av supplering og biamping enn bytte. Samme merke, litt annen modell, og to like.
Passiv kontroll ble byttet til nyere modell fordi jeg ville ha den svart. Forsterkere og passiv kontroll er altså ganske konstant de siste 14 åra.
CD-spilleren ble til en BD-spiller for 2-3 år siden, med en tanke om at jeg en gang vil ha bilde i stueanlegget. Projektor og lerret er satt på vent.
Platespiller er reelt oppgradert for 4-5 år siden. Denne er jeg såpass fornøyd med at den nok blir lenge. Pickup ble erstattet av dyrere modell av samme merke for en stund siden, siden jeg kunne ta meg råd til det når jeg likevel skulle erstatte den oppbrukte.
Har hatt høyttalerne i 13 år, vel? Nå er høstplanen å klone dem med bedre elementer og DSP. Neste år kan det kanskje bli supplert med subber.
 
S

Syncrolux

Gjest
Bytter ikke så mye, men det hender at jeg bygger om det jeg allerede har.
Sånn er jeg også, i alle fall de senere åra.

Det som har hatt størst rotasjon her nå er vel kinoprojektorer, som byttes ca hvert 3. år.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Statistisk sett relativt ofte, men det har sammenheng med at jeg er ny i hobbyen. Det som begynte med 7000 kr for 5 år siden ble etterhvert ikke godt nok, så det ble en progressiv utvikling på kort tid.

På et eller annet punkt et sted på veien var det en smart kar som sa at man burde ha fokus på de tingene som betydde mest, så jeg gikk over til aktive dsp-baserte høyttalere designet for utfordrende rom og la mer fokus på akustikk. Det satte en effektiv stopper for byttekarusellen.

Etter å ha hørt mine høyttalere i ganske mange forskjellige rom etterhvert vil jeg si at det er veldig mye sant i påstanden "god lyd er 85 % frekvensrespons".
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.508
Antall liker
14.231
Sted
Langesund
Blir jo litt bytting i forhold til utbedring av DIY høyttaler-system. men er vel troende til at Audiolense og PC avspilling blir der for alltid og forsterkere til de slutter å virke for godt.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Aldri.

Kjørt samme utstyret mer enn 30 år, kjøpt til litt mer av det samme som backup.

Vurderer dog å nedjustere litt med formål å pynte opp stuen en tanke fremfor ultimat lyd, noe med sånn ca 4x18" base, 0-1000Hz eller Zå.

Vi fÅr Ze....
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.785
Antall liker
1.983
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Ble bråslutt på å bytte elektronikk etter at Accuphase kom i hus. Spendor D9 står også meget trygt (men så er dem bare litt over 1 år da) .
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Jeg har ingen fast byttefrekvens, så det er litt vanskelig å svare konkret. Siste forsterker hadde jeg ca. 2 år, før det hadde jeg litt ymse forsterkere som jeg hadde ca. 4 år, samt en som jeg solgte i fjor etter å ha eid i ca. 10 år. Byttet høyttalere i fjor, da hadde jeg to sett som jeg hadde hatt i henholdsvis 4 og 6 år.

Gjør mye research og forhører meg gjerne, og vurdere ofte ganske lenge før jeg bytter noe, så hver gang har jeg følelsen av at jeg har gjort noe lurt som kommer til å vare lenge. sånn også nå, føler jeg treffer litt bedre hver gang og lærer nye ting hele tiden underveis i prosessen mot god lyd og har en god magefølelse med dagens utstyr. Kan allikevel skje ting med både riaa og pickup hvis jeg får innfall selv om jeg ikke vurderer flere utskiftinger akkurat nå.

Når jeg tok opp denne hobbyen igjen for noen år siden var hensikten subjektivt god lyd, ikke hifi-nøytralt, men engasjerende og ørevennlig lyd som passer til det jeg driver med. Enklest mulig oppsett som bare virker uten for mye fikling, kntoting, og nedetid. Føler at jeg er inne på noe her nå.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Når jeg tok opp denne hobbyen igjen for noen år siden var hensikten subjektivt god lyd, ikke hifi-nøytralt, men engasjerende og ørevennlig lyd som passer til det jeg driver med. Enklest mulig oppsett som bare virker uten for mye fikling, kntoting, og nedetid. Føler at jeg er inne på noe her nå.
Høres fornuftig ut.
 
Topp Bunn