Forsterkere Hvor nøye er valg av effektforsterker?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Syncrolux

    Gjest
    For lav stigetid/slew rate er et ikke-problem i forsterkere laget de siste 50 åra….
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    1. Identify problem
    2. Find the cause
    3. Solve the problem

    Rinse and repeat.

    Ikke mange av problemstillingene for høyttalere og rom som kan løses av forsterkere, ei heller motsatt. Klarer vi å skille mellom dem blir veien mot mål mye enklere.
    Uansett hvilke problemstillinger man kan ha ang forsterkere vil jeg si at det er overveiende sannsynlig at det ytelsesmessig allerede eksisterer flere perfekte løsninger på det.
    Helt enig!

    Tror det ikke er riktig å sammenligne høyttalere og forsterkere heller. Forskjellene man opplever er ikke helt sammenlignbare. Klarer forsterker å levere nok effekt, lineært og støyfritt til en spesifikk høyttaler er forsterkeren ikke lenger et tema. Men tror likevel mange undervurderer hvor vanskelig det kan være og glatter over visse aspekter og det er dessverre ikke alle elektriske problemer man bare kan EQe seg ut av.

    Samtidig kan man kanskje hevde at om man har problemer med forsterker kan problemet ligge i høyttalerne. :)

    Klart mange påstår at klasse D er løsningen på alt, men som jeg og mange har erfart, klasse D er heller ikke bare klasse D og det finnes store forskjeller mellom dem, særlig med tanke på støy.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    premissene endrer seg ut fra hva en forsterker skal drive.

    jeg mener at dersom en forsterker skal drive et par høyttalere fra 20-20.000 så stilles der andre krav en en forsterker som skal ta for seg et begrenset register. At det er til dels rimelig store forskjeller synes jeg ikke er spesielt, men dersom vi forholder oss til forsterkere egnet for fullfrekvente oppsett (dvs forsterkere med nok strøm, lite støy og gode kretser) så opplever jeg mindre forskjeller mellom de en jeg ønsker det skal være.

    For de som kjører dsp løsninger så er spillereglene helt annerledes, da vi tross alt kan styre ting med å flytte på kurver til der låter som vi ønsker. det er bra for vi trenger ofte mange forsterkere og selv om hver modul koster rimelig lite så må det gjerne ganges opp med 4 eller 5 for å drive elementene.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    premissene endrer seg ut fra hva en forsterker skal drive.

    jeg mener at dersom en forsterker skal drive et par høyttalere fra 20-20.000 så stilles der andre krav en en forsterker som skal ta for seg et begrenset register. At det er til dels rimelig store forskjeller synes jeg ikke er spesielt, men dersom vi forholder oss til forsterkere egnet for fullfrekvente oppsett (dvs forsterkere med nok strøm, lite støy og gode kretser) så opplever jeg mindre forskjeller mellom de en jeg ønsker det skal være.

    For de som kjører dsp løsninger så er spillereglene helt annerledes, da vi tross alt kan styre ting med å flytte på kurver til der låter som vi ønsker. det er bra for vi trenger ofte mange forsterkere og selv om hver modul koster rimelig lite så må det gjerne ganges opp med 4 eller 5 for å drive elementene.
    Enig!

    Kanskje litt OT men:
    Har som nevnt andre steder brukt våren på å "oppgradere" et par Adam 4-veis aktive monitorer som er fronter på kinoen med egenskrudd delefilter (foreløpig miniDSP DDRC-88) og nye forsterkere (8-kanals Purifi fra Apollon). Siden jeg i tillegg har subber helt neders kunne jeg også justere litt på delefrekvenser. Det ble bare hinsides bra etter mange tips fra flinke folk på sentralen, inkludert spesielt @SigbergAudio! Om det er delefilter eller forsterkerne som utgjør den største forskjellen vites ikke men det er i hvert fall en solid oppgradering. Rett og slett som nye høyttalere som har gitt meg en ny interesse for å høre på musikk på kinoloftet... Og null støy (de gamle IcePower-greiene suste godt i diskanten siden dette skal kunne dra på opp til fryktelig mange dB SPL).
    Så det er da forskjeller på slike "moduler" også :)

    Så nå er planen å etter hvert gjøre det samme i stua med Tannoy Westminster, aktiv deling med lineær-fase filtre (subwoofer, woofer, diskant).
    Da skal jeg prøve den nye 8-kanals boksen til DEQX tenkte jeg (liker veldig godt ideen om separat høyttaler- og romkorreksjon), som i så fall potensielt kan erstatte både streamer, Trinnov optimiser og dCS DAC som jeg har nå. til lavere pris og færre bokser... Da vil det sannsynligvis ikke lenger være plass til (eller like stort behov for) monster ASR-forsterkeren som jeg har nå og vil vurdere noe litt enklere men bra. Om det blir klasse D eller ikke vites ikke men Purifi fungerer i hvert fall veldig godt på loftprosjektet... Westminster trenger jo omtrent ikke noe effekt heller, spesielt ikke når de deles mot subber nedover...
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Eks:
    Kompissen ned av veien kjøpte en Octave V-80SE.
    En fantastisk forsterker, med forbløffende finish og. Men noe var galt. Bassen veldig svampet og upresis.
    Skiftede til en eller annen integrert Accuphase på 2 x 60W KL.A. Alt kom på plass.
    Høyttalere: JBL 4367.
    Problem: Dempningsfaktor på Octave.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.206
    Sted
    Langesund
    Har overvært en eiers begeistring over bytte til rør med lav demningsfaktor. Han elsket den fleskete upresise bassen. Jeg synes det låt...ja , fleskete upresist, og veldig lik på alt.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.122
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Det er fullt mulig å like en forsterker med høyt støygulv. Resultatet kan subjektivt bli mer fylde (organisk vil noen si). Detaljer kommer ikke så tydelig frem, feil skjules i støygulvet og man får mer vegg til vegg teppe lyd. Innspillinger låter mer likt.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.122
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Not my cup of Tea, men meg om det.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    Har sikkert vært sagt her før.
    Viktigste matchen til effektforsterker er til høytalere.
    Det er tross alt de den skal drive.
    Rør forsterkere låter på ingen måte svampete med en matched høytaler.
    Her er det vel mere impedans kurven enn følsomheten som er viktig.
    Ingen ting er bedre enn å cruise en klassisk amcar på en highway,
    men på en svingete fjell vei er det andre biler du velger.
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.335
    Torget vurderinger
    8
    Ungene våre får ikke lov til å si æsj til mat o.l.
    De må si at de smakte på det og det var dessverre ikke noe for dem. Tenker den tilnærmingen hadde gjort seg i disse diskusjonene også. 👊
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn