Alt til hus og bolig Hvor mye strøm bruker du?

Hvor mange kwh bruker du per dag

  • 0-25kWh/dag

    Stemmer: 11 15.1%
  • 25-50

    Stemmer: 12 16.4%
  • 50-75

    Stemmer: 19 26.0%
  • 75-100

    Stemmer: 17 23.3%
  • 100-125

    Stemmer: 9 12.3%
  • 125-150

    Stemmer: 2 2.7%
  • 150-175

    Stemmer: 0 0.0%
  • 175-200

    Stemmer: 1 1.4%
  • 200-225

    Stemmer: 1 1.4%
  • 225+

    Stemmer: 1 1.4%

  • Totalt antall stemmer
    73

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.246
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
    Strøm er et hett tema om dagen. Hvor mye strøm folk kan jo variere veldig avhengig av bolig oppvarmingskilder og vaner og husstands medlemmer, areal og hvor stor del av boligen som er i aktiv bruk, energistyring etc etc
    Men jeg tenkte det kunne være interessant å se hva slags forbruk folk har.
    Her er vårt eget, 2 personer i gammel leilighet. Med et snitt på 80kWh/dag med -7C her i byen.. men fort over 100kWh/d om huset er fullt og alle rom i bruk

    PS historisk ligger et forbrukmønster jeg kjenner slik: ca 15% av årsforbruket per mnd i januar, dvs 20 000 pr år blir 3000kWh/mnd eller 100 kWh pr dag i en vintermåned, kan være tabell ikke går langt nok opp for noen.. men la oss prøve..finn fram måler appen og stem

    1638976455812.png
     
    Sist redigert:

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    1.462
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ligger på ca 7 til 9kWh per dag. Relativt ny liten leilighet med fjernvarme og en i beholdningen.
    Class D i seks kanaler holder forbruket nede :D

    Jeg ser forskjell på hjemmekontor og vanlig kontor dager. Det utgjør ca 0.7kWh per time. dvs forbruk per dag er ca 5.X kWh per dag.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    1670 kWh i Oktober. Strømregning på 2650,-
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    429
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    2310 kWh i November. Regning på 3905.- + nettleien.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    I snitt ca 75 kWh/ dag gjennom året men svinger en god del med hvor kaldt det er om vinteren. Rekorden på en måned er ca 175kWh / dag sånn ca. Når vi ikke har på noe varme om sommeren ligger vi på rundt 30-35 kWh / dag. Enebolig i Oslo med fire personer passe dårlig isolert. Har en noe underdimensjonert luft/vann varmepumpe som gir en 4-5000 kWh gjennom året i tilskudd men funker heller dårlig når det blir særlig under -5. Vi fyrer en god del med ved. Har en viss naturlig "energistyring" siden sentralvarmeanlegget er litt slapt så må typisk toppe opp med noe når det blir skikkelig kaldt til Oslo å være.

    Dette inkluderer også en elbil (eneste bil) forsåvidt.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Brukte ca 150kwt igår.

    Enebolig, varmepumpe og elbil. Fyrer med ved i tillegg.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    3309kWh i oktober som tilsvarer 106kWh pr dag.

    Stort hus, hvor det er T-skjorte temperatur i hele huset hele tiden.
    5 stk som trener mye, det dusjes, bades og vaskes uavbrutt. 2 biler som lades hver dag.
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Snitt på 70 kwt i huset hittil i desember sier Motkraft app'n. Sparer bevist og 13-15 grader på soverom mm, litt kaldt men vandt til det 😀
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Snitt pr. dag på ca 50 kWh gjennom året. Ca. 18000 kWh på et år på et hus på 260 m2. Holder 23° i alle rom unntatt soverommet der det er ca 17°. Lavenergihus med passivhus vinduer og dører og vannbåren varme med varmepumpe og varmebrønn (200 m dyp).

    Siste strømregning for november på 2200 kr, men det gjelder strøm både for hus og hytte.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.672
    Antall liker
    1.916
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    ligger på ca 100kwh på vinteren
    To stk, hus med moderne vinduer, 20cm isolasjon, ingen varmepumpe eller vedovn
    Skjønner egentlig ikke hvorfor det går så mye, 4 panelovner i hele huset og ca 10m2 med varmekabler, i tillegg står det litt lunk på varmekablene i garasjen (40m2) men dette trekker ikke så mye
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.246
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
    3309kWh i oktober som tilsvarer 106kWh pr dag.

    Stort hus, hvor det er T-skjorte temperatur i hele huset hele tiden.
    5 stk som trener mye, det dusjes, bades og vaskes uavbrutt. 2 biler som lades hver dag.
    Høres ut som et meget god isolert hus da; grattis
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Hi-Fi rommet
    november: ca 70 kW
    desember: ca 33 kW så langt
    Hvilepuls: ca 164 W
    Systemet står på 24/7/365 og alltid klart med korrekt arbeidstemperatur.
    Romtemperatur: ca 19°C i StandBy og ingen ekstra varmekilder
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Høres ut som et meget god isolert hus da; grattis
    Bygd i 1982, men underetasjen er "tilbygg" etter TEK10 standard.
    Luft/vann varmpumper og gulvvarme i kjelleren. Luft/luft oppe.
    Også har jeg lagd meg en greie hvor varmepumpene forvarmer vannet til VVB og også gir lunkent vann til kaldvannskranene i dusj/badekar.
    Vi fyllet et slik Hurrican badekar (nærmere 300 liter) hver dag også.

    Jeg trodde faktisk vi brukte mer, men det var vel veldig mildt i oktober.

    Regningen for oktober var på rundt 6000,- - jeg tenker vel den blir på nærmere 10 000,- for november. Og da begynner et å bli litt plagsomt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Bygd i 1982, men underetasjen er "tilbygg" etter TEK10 standard.
    Luft/vann varmpumper og gulvvarme i kjelleren. Luft/luft oppe.
    Også har jeg lagd meg en greie hvor varmepumpene forvarmer vannet til VVB og også gir lunkent vann til kaldvannskranene i dusj/badekar.
    Vi fyllet et slik Hurrican badekar (nærmere 300 liter) hver dag også.

    Jeg trodde faktisk vi brukte mer, men det var vel veldig mildt i oktober.

    Regningen for oktober var på rundt 6000,- - jeg tenker vel den blir på nærmere 10 000,- for november. Og da begynner et å bli litt plagsomt.
    Hva ligger du på i forbruk i type jun/aug når det knapt trengs rommvarme men dere fortsatt er hjemme og lever dagliglivet?
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    120kvm murhus fra 1981. Bor alene. Fyrer med ved av og til.

    Forbruk en kald dag (-15) uten bruk av vedovn;

    Skjermbilde 2021-12-09 kl. 08.43.16.png

    Er vel ikke strømforbruket som tar knekken på økonomien her i huset......
    Nå skal det sies at rørblokkene har blitt brukt minimalt det siste året.

    Skjermbilde 2021-12-09 kl. 08.52.58.png


    Skjermbilde 2021-12-09 kl. 08.49.31.png

    Rimelig greit å se når kjøleskap slår inn.... 😁

    Skjermbilde 2021-12-09 kl. 09.04.57.png
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Har vært for mye på reise til å ha et representativt forbruk i år men hvis jeg ser på desember-februar forrige vinter så er det 2100-2600kWh pr måned i tidsrommet. 140m2 med varmekabler, panelovner, avfukter i garasjen og ingen varmepumpe.

    Nå i år med strømprisene som er vesentlig over normalen så blir det vedfyring og et lavere forbruk enn forrige vinter.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Forventet forbruk i 2021 er ca. 15000 kWt. 100 år gammelt hus på ca. 130 kvm. P-areal. Tømmerkjerne med litt etterisolasjon.

    Vedfyring for en stor del, en varmepumpe installert i hovedetasjen.

    mvh
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    1.497
    Torget vurderinger
    1
    Ble litt trigget av denne tråden og måtte sjekke eget forbruk som jeg aldri før har ofret en tanke. Tydelig at beliggenhet har alt å si. Stor enebolig på 340kvm ferdigstilt i 2011 med totalforbruk på 128 000 kWh siden innflytting. 12 000kWh/år og 32kWh/dag. Vannbåren varme i alle gulv med VV varmepumpe hjelper jo på, selv om totalkostnaden med dette langt overstiger strømbesparelsen selv med dagens kurser. Dette systemet har lenge vært et irritasjonsmoment, men kommer jo godt med for tiden. Den viktigste faktoren er nok godt isolert hus og en snittemperatur i Stavanger på 10 grader - sommer som vinter.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.403
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ligger an til ca 22500 kWt dette året.
    200m2 hus, vi har det ikke varmt.
    Men slik prisene er nå må må en spare der mann kan.
    Har gode dusjmuligheter på jobben, det hjelper jo en del:=)
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Usikker på kwt men jeg betaler i snitt 1500 kroner pr mnd, nettleie inkludert.
    11/2 etg fra 50 tallet. Jeg fyrer med ved. Rørforsterker som er nytt i Desember 2021.
    .Men begrenset hvor mye en 2x20watt el34 kan dra.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Sjekket akkurat eget forbruk på Hafslunds nettsider nå, og ser at jeg aldri er over 10kwh pr dag. skrubber stort sett under 200kwh pr mnd. Snubler såvidt over 200 et par måneder i året.

    Bor i en treromsleilighet fra femtitallet, har hovedsaklig led-basert belysning. Er koblet til fjernvarme både for varmtvann og fyring. Har elektriske varmekabler på badet, men er ikke blant de som er mest aggressive på bruken av de. Jobber på hjemmekontor, og har merket at strømforbruket har økt ca 20% pr mnd siden jeg begynte med det. Dog, med så lave tall som jeg har fra før er det jo ikke så mye som skal til for å merke endringer.

    Anleggene mine er litt ymse, men har ikke noe klasse A eller rør involvert.
    Projektor og strømsugende pc er vel det som merkes best på forbruket kan det se ut som.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ser ut til å havne på 36 500 kWt i år.

    Ser ut til at dagsforbruket mitt nå er nesten samme som månedsforbruket ditt.

    Var -17 grader ute igår.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Hi-Fi rommet
    Desember: ca 4 kW pr. dag
    Stand-by: 150 Watt og all elektronikk ferdig oppvarmet - klar til bruk - verdt hver krone og minutt i SweetSpot (y)
     

    2m

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Innlegg
    2.212
    Antall liker
    1.315
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    Ser ut som om det blir et årsforbruk på ca 20 000 kWh i år. Forbruket i nov var ca 2000 kWh og kWh forbruket blir ca det samme i des. Fyrer mye med ved nå.
    Sliter med å komme under 5 kWh som timesmaks.......

    1640699546626.png
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    1.462
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet ikke om dere har sjekket varmetapet på varmtvannsbereder deres, men en venn av familien har målt hvor mye den avgir ved lite varmtvannsforbruk. Han fant ut at overflate temperaturen på deres Ozo bereder var ca 20 grader, altså høyere enn det tekniske rommet i kjelleren. Noe som gav ca 3.5kW per dag kontinuerlig forbruk. Etter en runde med glava isolasjon rundt berederen falt forbruket til ca 2 kW pr dag på "tomgang.

    Edit: det var per dag ikke per time, som ville vært trolig høyt.
     
    Sist redigert:

    2m

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Innlegg
    2.212
    Antall liker
    1.315
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    Høres ut som om det er noe feil med berederen. Her er mitt forbruk når jeg var på ferie. Varmtvannsbereder, kjøleskap, fryser, varmekabler på badet etc var på, men altså ingen i heimen (døgnforbruk):

    1640701678920.png
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.117
    Antall liker
    9.429
    Sjekket akkurat eget forbruk på Hafslunds nettsider nå, og ser at jeg aldri er over 10kwh pr dag. skrubber stort sett under 200kwh pr mnd. Snubler såvidt over 200 et par måneder i året.

    Bor i en treromsleilighet fra femtitallet, har hovedsaklig led-basert belysning. Er koblet til fjernvarme både for varmtvann og fyring. Har elektriske varmekabler på badet, men er ikke blant de som er mest aggressive på bruken av de. Jobber på hjemmekontor, og har merket at strømforbruket har økt ca 20% pr mnd siden jeg begynte med det. Dog, med så lave tall som jeg har fra før er det jo ikke så mye som skal til for å merke endringer.

    Anleggene mine er litt ymse, men har ikke noe klasse A eller rør involvert.
    Projektor og strømsugende pc er vel det som merkes best på forbruket kan det se ut som.
    Nå er det engang slik at oppvarming og varmtvann er de største strømbrukerene.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Etter en runde med glava isolasjon rundt berederen falt forbruket til ca 2 kWt på "tomgang.
    Kan du dele noen flere detaljer? Bilde? Tykkelse på Glava? Dekning under, på siden og over?
    Er det forsvarlig å "pakke inn" en varmtvannstank?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg vet ikke om dere har sjekket varmetapet på varmtvannsbereder deres, men en venn av familien har målt hvor mye den avgir ved lite varmtvannsforbruk. Han fant ut at overflate temperaturen på deres Ozo bereder var ca 20 grader, altså høyere enn det tekniske rommet i kjelleren. Noe som gav ca 3.5kWt kontinuerlig forbruk. Etter en runde med glava isolasjon rundt berederen falt forbruket til ca 2 kWt på "tomgang.
    Trodde vanlig effekt på tankene var 2kW eller 3kW. De som er oppgitt til 2+2kW har forrigling mellom elementene så forbruket overstiger aldri 2kW.

    På en vanlig tank så vil nok overtrykksventil åpne eller tanken gå i lufta dersom termostaten ligger inne hele tiden og vannet koker i tanken.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    1.462
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Kan du dele noen flere detaljer? Bilde? Tykkelse på Glava? Dekning under, på siden og over?
    Er det forsvarlig å "pakke inn" en varmtvannstank?
    Det ble kjøpt inn en 10-pakk med 10cm tykke matter. Litt over tre matter ble brukt rundt tanken, i tillegg ble toppen dekket. En temperaturføler ble installert på overflaten til berederen, den viste 40 grader etter etterisolasjonen.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    1.462
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser det snek seg inn en liten benevningsfeil i mitt første innlegg. Det var "tomgangs" forbruk per dag på varm varmtvannsbereder, ikke per time.

    Forbedringen kommer pga mindre tap til omgivelsene. Dvs hvis man har betederen i en kald kjeller taper man oppvarming av boligrom.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Forbedringen kommer pga mindre tap til omgivelsene. Dvs hvis man har betederen i en kald kjeller taper man oppvarming av boligrom.
    Jula selger temperaturmåler med trådløs sensor inntil 60m så jeg har kjøpt flere for kr. 99,-
    Nå er test rigget for å sjekke overflatetemperatur kontra romtemperatur....
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Jeg vet ikke om dere har sjekket varmetapet på varmtvannsbereder deres, men en venn av familien har målt hvor mye den avgir ved lite varmtvannsforbruk. Han fant ut at overflate temperaturen på deres Ozo bereder var ca 20 grader, altså høyere enn det tekniske rommet i kjelleren. Noe som gav ca 3.5kW per dag kontinuerlig forbruk. Etter en runde med glava isolasjon rundt berederen falt forbruket til ca 2 kW pr dag på "tomgang.

    Edit: det var per dag ikke per time, som ville vært trolig høyt.
    Høres litt rart ut med mindre berderen stå et sted der man ikke har nytte av varmen som lekker fra den, noe som er veldig sjelden.... Sikker på at han ikke er lurt av f.eks en annen ute temperatur. En kjeller som har litt lunk gjør at man ikke trenger så mye varme i første etasje, jo kaldere kjeller jo mer effekt for å holde temp i berederen osv... En nær halvering av effekt har jeg vanskelig med å tro på 😂
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Noe som gav ca 3.5kW per dag kontinuerlig forbruk. Etter en runde med glava isolasjon rundt berederen falt forbruket til ca 2 kW pr dag på "tomgang.
    ...og mens jeg venter på resultater fra egen test...
    Hi-Fi rommet ligger på ca. 3,64 kW pr. dag nå som andre sysler er i farta og dvs. ca 150 Watt når alt står på, men uten å presse noen form for strøm gjennom kablene. Det er vel sånn ca. som et par vanlige lyspærer før LED overtok. Så hvis forbruket på varmtvannstanken er redusert til ca. 75 Watt kontinuerlig så er vel ikke det så mye å klage på når varmeovner på flere 1000 Watt er i aktivitet?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn