Hvor mye må en "herpe" rommet for å få til et akseptabelt resultat?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg har flyttet ut av huset og inn i leilighet. Hvor mye må en egentlig "herpe" rommet for å få mest mulig på minst mulig tiltak.
    De runde punktene er DAAD's. Sitter på grønn plass til venstre. Under taket er det 260cm. Bak HT'ene er det betongvegg. Betongelementer i taket. Ellers gips.
    Jeg har inntrykk at "sjakten" på 6m2 skaper noe krøll rundt 40/60Hz. Ellers mye rot og ekko/flutter i lyden.

    Bruker et treveis hornsystem med hver sin amp. Ellers Audiolense XO.

    B403 mediarom2.jpg
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har mer eller mindre lik plassering som deg i en blokkleilighet og jeg angrer som en hund på at jeg ikke bygget en falsk vegg med skjult demping bak høyttalerne/tv når jeg først holdt på, feks bak spiler er pent.

    Jeg har demping bak hodet og 10 cm isolasjon + ecophon takplater i hele taket, men frontvegg utgjør ganske mye i grunntone-området.

    Slik tenker jeg at jeg ville gjort - rød er spilevegg/stoffvegg og gul demping;

    eksempel demping.jpg
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Takk!
    Hvordan lager man en falsk vegg med skjult demping bak med god effekt?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tenker at man aldri kommer helt i mål i en vanlig stue, og spesielt ikke når både lytteposisjon og høyttalerposisjon er låst og man må være i nærheten av vegger i alle retninger. Utfordringen er ikke mindre når størrelsen er såpass liten at det er begrenset hva man kan gjøre.

    Hos meg var det ønskelig å gjøre det beste ut av lite i form av både ressurser og plass brukt, hvor kravet var okay estetikk også. Dempeplater i samme farge som vegg og takplater som ikke så ut som noe annet var veien.

    20200223_154831.jpg


    Men i ettertid angrer jeg på jeg ikke fjernet tv-seksjonen og heller gikk for demping bak spilevegg, for tror jeg kunne fått det til å bli mye penere - selv om det ville firedoblet kostnaden... Ikke minst er Ecophon noe fitteri da det stinker død og djævel pga miljøvennlig lim, så man må regne med å lufte ut ganske mye når man har vært vekke en stund. Slik ser det ut nå foran nebbet mitt;



    20210509_183257.jpg



    Takk!
    Hvordan lager man en falsk vegg med skjult demping bak med god effekt?
    Stenderverk i ønsket dybde med isolasjon i mellom og enten stoff eller spiler spikret på stenderverket. @Knubie fant noen billige ferdigmoduler et eller annet sted og har kanskje noe tips om det skulle være aktuelt.

    Edit; Man kunne jo alltids erstattet noe av isolasjonen med trykkbaserte membran-feller tunet for bassproblemene i rommet... :D
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Må sikkert ta dette stegvis., Akkurat nå er det flutter og ekko som er i fokus. Klapping med hendene høres ut som en masse ekko mellom bak og for-vegg. Jeg har aldri hørt noe sånt før.

    Selv om bassen er ujevn kan jeg gjøre mye i Audiolense med den.

    Tipper også at en "flushy" sofa og gardiner/trepersienner vil gjøre sitt. Ikke vet jeg før jeg har testet.

    Ønsker å ta luven av den største "driveren" i dette rommet asap. Har tidligere gjort en masse tiltak andre steder som egentlig ikke var den største gevinsten.

    Setter pris på erfaringer og innspill. :)
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.965
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Fyll halve rommet med glava.
    ...eller bruk masse penger på RPG produkter fra lydogakustikk.no
    Tar minimalt med plass i forhold til glava, og da ser det heller ikke ut som en byggeplass.
    Orso kan sikkert hjelpe.

    Hornlyd og Bjarnetv har vel litt erfaring med disse produktene. Spør hva dem synes om sakene.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Tipper planen blir noe sånt. I de grønne områdene blir det dempede løsninger. Dvs bakvegg/forvegg og tak/gulv. Setter inn et skille/skyvedør i sjakten. Tipper sjakten lager lite moro!
    B403 mediarom3.jpg
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Med 260 takhøyde hadde jeg senket taket med et lektelag. Deretter hadde jeg lagt Ecofon Master B som limes rett i eksisterende tak mellom spilene. Til slutt skjult med duk og spiler. Eventuelt bare limt Ecophone Master B i taket men dette demper så effektivt at du fort kan ende opp med et for dødt rom. Bassfeller i hjørner hvis du vil dempe bass.

    -BB-
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.181
    Antall liker
    2.132
    Med 260 takhøyde hadde jeg senket taket med et lektelag. Deretter hadde jeg lagt Ecofon Master B som limes rett i eksisterende tak mellom spilene. Til slutt skjult med duk og spiler. Eventuelt bare limt Ecophone Master B i taket men dette demper så effektivt at du fort kan ende opp med et for dødt rom. Bassfeller i hjørner hvis du vil dempe bass.
    -BB-
    Det uthevete. Nei, det er motsatt. Det demper så lite effektivt at det gir en svært ulinær form for demping hvis man bruker mange av det. Demper kun effektivt i øvre mellomtone og diskant og resten av frekvensområdet får ikke tilstrekkelig behandling. Resultatet da er dødt rom slik du beskriver fordi man endrer frekvensspekteret. Slike tynne plater er kurant til lydisolering i forhold til tale, selv om det også er et kompromiss da de ikke demper hele taleområdet effektivt. Til musikk bør man unngå så ulinær form for demping.

    Oppgitt data til slike produkter kan man for øvrig se helt i vekk ifra til små rom og musikkbruk. Det er basert på etterklangstid som ikke eksisterer i små rom og dessuten er det et gjennomsnitt av bare deler av taleområdet (man fjerner deler av frekvensområdet).
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Det uthevete. Nei, det er motsatt. Det demper så lite effektivt at det gir en svært ulinær form for demping hvis man bruker mange av det. Demper kun effektivt i øvre mellomtone og diskant og resten av frekvensområdet får ikke tilstrekkelig behandling. Resultatet da er dødt rom slik du beskriver fordi man endrer frekvensspekteret. Slike tynne plater er kurant til lydisolering i forhold til tale, selv om det også er et kompromiss da de ikke demper hele taleområdet effektivt. Til musikk bør man unngå så ulinær form for demping.

    Oppgitt data til slike produkter kan man for øvrig se helt i vekk ifra til små rom og musikkbruk. Det er basert på etterklangstid som ikke eksisterer i små rom og dessuten er det et gjennomsnitt av bare deler av taleområdet (man fjerner deler av frekvensområdet).
    Hvordan ser du for deg dette gjort i mer retning av dine erfaringer?
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.181
    Antall liker
    2.132
    Hvordan ser du for deg dette gjort i mer retning av dine erfaringer?
    Det korte svaret til spørsmålet ditt er det ikke krever mye tiltak for å behandle frekvensområdet over schrøder frekvensen hvis tiltakene er effektive og fornuftig plassert. Det vil også ta hånd om flutterekko. Til bass og deler av nedre mellomtone, så kreves det derimot at man dekker et større areal.

    Har du mulighet til det, så kan det være fornuftig og sette en stol lenger fremme i rommet ved finlytting. Og sitte inntil en bakvegg blir alltid et stort kompromiss. Lenger avstand til bakvegg åpner dessuten opp døren for diffusjon, noe som er psykoakustisk fordelaktig sammenlignet med demping.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Stenderverk i ønsket dybde med isolasjon i mellom og enten stoff eller spiler spikret på stenderverket. @Knubie fant noen billige ferdigmoduler et eller annet sted og har kanskje noe tips om det skulle være aktuelt.

    Edit; Man kunne jo alltids erstattet noe av isolasjonen med trykkbaserte membran-feller tunet for bassproblemene i rommet... :D
    Ferdigmodulene var fra firma Gustaf's i Sverige, altså ferdige spiler limt på ett sterkt akustisk åpent og bøyelig materiale.
    Jeg brukte det bare på barfronten, siden det inni baren ble resonnans.

    Jeg brukte ikke disse på framveggen, det var bare Scene-molton foran og bak stender med isolasjon inni.
    Jeg brukte plast (tre lag dampsperr) bak scenemolton for å gjøre veggen mer live oppover i frekvens, etter tips fra Bjørn.

    Skal man lage spilevegg selv kan man variere spile bredde og åpning for litt selvlagd "diffusjon",
    man leser enten en hel haug og regner og styrer eller man velger seg 3 åpnings bredde 0,5, 1 og 1,5cm f.eks
    og 3 spile bredder 3,4 og 5 cm f.eks. og så sitter man seg ned med terningen og lager seg ett tilfeldig utvalg.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Det korte svaret til spørsmålet ditt er det ikke krever mye tiltak for å behandle frekvensområdet over schrøder frekvensen hvis tiltakene er effektive og fornuftig plassert. Det vil også ta hånd om flutterekko. Til bass og deler av nedre mellomtone, så kreves det derimot at man dekker et større areal.

    Har du mulighet til det, så kan det være fornuftig og sette en stol lenger fremme i rommet ved finlytting. Og sitte inntil en bakvegg blir alltid et stort kompromiss. Lenger avstand til bakvegg åpner dessuten opp døren for diffusjon, noe som er psykoakustisk fordelaktig sammenlignet med demping.
    Da blir det mer i retning av dette. Håper å finne en leverandør for diffusorene.

    B403 mediarom3.jpg
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Diffusor i ett så lite rom er ikke å anbefale egentlig, kanskje på fremvegg. Vil tro det er bedre med bredbåndet demping... IMO
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Nå har jeg testet dette oppsettet og det fjerner flutterekko, men har utfordringer fortsatt. Jeg har da ikke noe bak hodet.
    daad oppsett.jpg
     
    Sist redigert:

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    534
    Torget vurderinger
    7
    Jeg sitter ganske nær bakvegg i en 25 kvm stue. Vet at det ikke er optimalt, men har også andre hensyn å ta. Det låter bra her nå. Det er riktig etterklangstid for musikklytting og ganske jevnt fordelt i frekvensspekteret (selvsagt litt høyere i lave oktaver). Man merker når man prater eller klapper i rommet at det er behagelig. Jeg tror på å dempe i førsterefleksjon - bredbåndet, men ikke alle flater. Jeg har RPG broadsorbor i tak (store: 2 stk 240x120x10cm), bakvegg og sidevegg. Har også vibrasjonsplatedemper (RPG Modex 1 (totalt 6 stk) i diverse hjørner, hvorav 2 skjult bak hyller og 4 skjult bak ecophonplater, duk og spilevegg (frontveggen). Alt fra RPG levert av Lyd og Akustikk (Orso). Han hjalp også til med tips og tolkning av målinger. Han var ikke enig i spileveggen, men der vant hensynet til kona over hensynet til leverandøren😊 Hun var raus med å la meg jobbe med akustikk i stua, og hun liker både akustikken og hvordan spileveggen ble
    image.jpg

    image.jpg

    image.jpg
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Det hadde vært fint om du kunne begrunne dette litt mer. :)
    Faglitteraturen sier dette, det er ikke noe jeg mener. Jo mindre rommene er, jo mindre anbefaler de diffusorer. De er liksom iceingen på kaken i rom hvor man her ett par meter til veggen hvor diffusoren henger. Jo mindre rommet du har er jo flere stående bølger har du, eller resonnanser, og de dominerer da lyden i bass/midbass.. Jo mindre rommet er jo flere ganger treffer lydbølgene flatene, for hver gang de gjør det dør lyden litt ut, men de stående bølgene henger igjen. Så derfor har man større effekt på lyden av å dempe disse (som hjelper mye) enn å diffusere, som bare hjelper litt.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Fikk et bra resultat med å dempe veggen bak hodet med Echo Buster og bruke DAAD bak ht’ene som vist på bildene. Jeg ble faktisk kvitt flutterekko med daad2. Det trodde jeg ikke var mulig med bare Daad. Daad er effektive på sin måte.
    EC141511-E35C-4EBE-BDFA-C6E4774E08F2.jpeg
    E6535B48-90C9-4ECD-9697-B4A2140F6F59.jpeg
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.181
    Antall liker
    2.132
    Flutterekko løses med helt vanlig møblement (sofa, reol med bøker/plater, planter osv.), gardiner og tepper. Det er enkelt å gjøre noe med, men gir ikke nødvendigvis god akustikk til musikkbruk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn