Hvor mye julemusikk har du?

Hvor mange juleplater har du?

• 0 - liker ikke julemusikk

Stemmer: 0 0.0%
  • 0 - 10 - få men gode

• 11 - 50 - digger julemusikk

• 51 - 100 - jeg griller i nissedrakt

• 101+ - jul året rundt!

• Totalt antall stemmer
    0

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.690
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    11-50.

Noterer meg at det meste av julemusikken min er skrevet av en viss Johann Sebastian Bach. 0:)

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.810
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Litt i tvil, faktisk, om det kan være mer enn 50 ?
    Bare Juleoratoriet og Messias alene trekker godt opp..

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.690
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ett recitativ = 1 låt? Oj. Recount.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Flere enn jeg trodde: 7 CDer - pluss Jussi Björlings O Helga Natt. Kjekt med harddisk her - tok 10 sekunder å finne dem og å telle opp.

Mer enn nok musikk for den ene dagen i året jeg spiller julemusikk.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    nærmer seg nok 50 titler, men ikke faen om jeg griller i nissedress når det tipper over. ;D

prnesse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Antall liker
    357
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    3
    300! :eek:

Har 4 versjoner med Messiah og 2 med juleoratoriet + Cambridge singers (christmas ett eller annet), holder for meg det.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Har ikke helt oversikten. Men "Weinachtsoratorium" er noe julegreier, ikke sant? Får vel spille den en gang i løpet av de neste par ukene. ;)

GFE

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2003
    Antall liker
    3
    Hei,

Stiller vel i gruppen opp til 10 selv, og synes at det kan være pent med rolig julemusikk i høytida.

På dagsrevyen for noen dager siden så var det en ung dame som sang i Oslo som hadde gitt ut en plate, syntes det hørtes bra ut, noen som kan hjelpe meg med hva hun heter, helt glemt og kunne vel tenkt meg den juleplaten hvis den selges over disk/nett

Mvh
    Geir

T

TT.

Gjest
    Har to juleplater. Snowbound med Fourplay og Julegløggen med Alnæs. Holder i massevis. Skru på radioen og det man hører er Kyrkjebø/Nordstoga til det kjedsommelige. Den er rett og slett spilt i stykker!

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.150
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    GFE skrev:
    På dagsrevyen for noen dager siden så var det en ung dame som sang i Oslo som hadde gitt ut en plate, syntes det hørtes bra ut, noen som kan hjelpe meg med hva hun heter, helt glemt og kunne vel tenkt meg den juleplaten hvis den selges over disk/nett
    Helene Bøksle?

http://www.rb.no/lokal_kultur/article4735627.ece

Vedlegg

U

utgatt60135

Gjest
    0, og slik skal det fortsette. Liker ikke julegreiene...

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    Oppdaga Viggo & Reidars jul i en platebunke jeg fikk i fjor, den var faktisk såpass trivelig at den fikk bli.

Mvh. RS

GFE

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2003
    Antall liker
    3
    mteinum skrev:
    GFE skrev:
    Helene Bøksle?

http://www.rb.no/lokal_kultur/article4735627.ece
    Takker, da er denne bestilt, er vel da muligens kommet opp i 11 men det blir nok ikke alle som blir spilt denne jula

Mvh
    Geir

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    524
    mteinum skrev:
    Etter å ha sett følgende tweet fra redaktøren i fvn, så er det passende å finne ut hvor mye julemusikk vi har i hus.

http://twitter.com/vadseth
    Har vært litt sammen med Vadseth om sommeren. Ikke sitter han lenge i solen og ikke er han for lenge under vann heller, for å si det sånn. Han er en oppegående fyr, så jeg velger å tro at han prøver å underbygge et poeng her fremfor å tro at han faktisk har 300 julecder. Om jeg skulle ta feil blir jeg lettere bekymret for mannens ve og vel.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Slimserver kategoriserer ingen plater som julemusikk, så da her jeg vel ingen regner jeg med. Men det er vel et par sanger her og der som sikkert kan kalles julemusikk med litt vinterlig velvilje. Bing Crosby og David Bowie i duet og noe poguesgreier i alle fall, ja og så Merry Christmas, Mr. Lawrence av Sakamoto (men vet ikke om den teller).

Geir_O

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    19
    ErosLoveking skrev:
    Lyngen skrev:
    elitist. :-* :-* :-*

edit: du vet ikke hva du går glipp av. Synd for deg.
    Nevner i fleng: (rart ord egentlig, fleng:) Bremnes/Wolff: Desemberbarn, Sondre Bratland: Rosa frå Betlehem, Bugge Wesseltoft: It's snowing on my piano, Grex Vocalis: Magnum Mysterium og slevfølgelig alle korverk av Bach, Händel et al. Alt bør selvfølgelig nytes i sakral sinnstemning. Gjerne med noe godt krydret i glasset.

Mvh
    Geir

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Gjestemedlem skrev:
    Slimserver kategoriserer ingen plater som julemusikk, så da her jeg vel ingen regner jeg med. Men det er vel et par sanger her og der som sikkert kan kalles julemusikk med litt vinterlig velvilje. Bing Crosby og David Bowie i duet og noe poguesgreier i alle fall, ja og så Merry Christmas, Mr. Lawrence av Sakamoto (men vet ikke om den teller).
    Nåja - man kan jo, som jeg har gjort, bare lage seg en mappe i musikkarkivet som man kaller "Jul" og flytte alle jule-CDene dit - evt. nøye seg med snarveier. Fort gjort med mitt beskjedne antall. Verre hvis man har 300 stykker.

niha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    408
    Torget vurderinger
    7
    Hei!
    Juleplater kan hos meg sammenlignes med julepynt, som hentes fram år etter år, gammel tradisjonell pynt/plater.
    Har færre enn 10 og de fleste kjøpt for flere år siden som f.eks. Julens vakreste avHanne Krogh og Wenches Jul av Wenche Myhre. Av nyere plater kan nevnes Bugge Wesseltoft og Nora Brockstedt, Christmas Songs som spilles ofte nå før jul.

U

utgatt60135

Gjest
    ErosLoveking skrev:
    Lyngen skrev:

Jeg er da en mann av prinsipper ;). Musikk som støtter opp at vi vet hvem Jesus er og at han ble født den 24.12. Eller alle som feirer uten å bry seg et pøkk om Jesus superstar. Hvorfor skal vi gå rundt et tre og la det tørke inn i stuen? Er det viktig å gi ting til folk for å vise at vi er glad i dem? Hvorfor skal vi feire med å spise drepte dyr?

Vel, jeg kommer ikke unna annet enn å slippe Lutfisken eller ribba :-X. Og julemusikk :D! Bra gamlingsene ikke liker musikk noe særlig. Barnebråk gleder jeg til.

Nei, spiller heller noe metal i juletiden eller hva med åndelig musikk? Ja, til psykedelisk musikk ::) ...

sydspissen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2009
    Antall liker
    2
    Carola sin "Jul i Betlehem" holder lenge, og er nok til å imponere svigermor. ;D

L

larkus

Gjest
    Har kun én jule-CD

Lynyrd Skynyrd "Christmas Time Again"
    Svinger som bare det ;D

Vedlegg

.tore.

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.06.2007
    Antall liker
    3
    Var på fretex i går, så etter noe helt annet, fant denne til 15 kr:

Så Proprius-labelen og tok den med. For et funn! Noen andre som har hørt denne? Nydelig plate og fantastisk lyd! Fikk tårer i øynene av "o helga natt". Det var nok ikke bare den flotte musikken, men kombinasjonen med å se vinylen snurre og tanken på at jeg fant den mellom en bunke dansebandplater.

Vedlegg

.tore.

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.06.2007
    Antall liker
    3
    Lyngen skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Lyngen skrev:

Jeg er da en mann av prinsipper ;). Musikk som støtter opp at vi vet hvem Jesus er og at han ble født den 24.12. Eller alle som feirer uten å bry seg et pøkk om Jesus superstar. Hvorfor skal vi gå rundt et tre og la det tørke inn i stuen? Er det viktig å gi ting til folk for å vise at vi er glad i dem? Hvorfor skal vi feire med å spise drepte dyr?

Vel, jeg kommer ikke unna annet enn å slippe Lutfisken eller ribba :-X. Og julemusikk :D! Bra gamlingsene ikke liker musikk noe særlig. Barnebråk gleder jeg til.

Nei, spiller heller noe metal i juletiden eller hva med åndelig musikk? Ja, til psykedelisk musikk ::) ...
    Ser poenget ditt, men det finnes mer og mindre hykleriske måter å feire jul på. Selv går jeg gjerne i kirken som den gode (?) ateist jeg er. Da er det for å komme nærmere min gud, nemlig musikken (elsker kirkemusikk og orgelmusikk). Ser ikke noe hyklerisk i det. Man kan legge mye av det man selv vil i tradisjoner og ritualer uten nødvendigvis å tømme det for mening. Troen på menneskelig samhold og det gode i mennesket kan være en like god grunn til å feire jul som den kristne forankringen.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    Litt i tvil, faktisk, om det kan være mer enn 50 ?
    Bare Juleoratoriet og Messias alene trekker godt opp..
    Og der trakk du frem spillelisten min på soverommet sist natt. Bare i omvendt rekkefølge. Händel først, og så sovnet jeg under spillingen av Bach. En vakker måte å avslutte lille julaften på synes jeg. Direkte perfekt. Også i dag har det blitt litt julemusikk. Nå hører jeg på Muds Lonely this Christmas, og før den var det Bugge Wesseltofts piano med snø som snurret.

Men juleplaten til Spector glemte jeg igjen i Bergen i år, så det blir ingen wall of sound denne julen på Carten Island. Tror egentlig ikke jeg kommer til å savne den, dessuten finnes den sikkert på Spotify. Spotify er forresten genialt rundt juletider for oss som ikke har femti plater med julemusikk av den mer kommersielle typen. Og slikt må jo også spilles noen ganger.

Little drummer boy med Bowie og Crosby ligger klar for spilling, og jeg trykker på play nå. Press Legg til innlegg...

hagr

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2008
    Antall liker
    1
    Hvor er "0-10 - få og dårlige"-alternativet?

Det dreier seg om to "god jul"-vinyler fra hjemmet så vidt jeg husker ^^ (I tillegg til a twisted christmas, da selvfølgelig :) )

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.150
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    .tore. skrev:

Så Proprius-labelen og tok den med. For et funn! Noen andre som har hørt denne? Nydelig plate og fantastisk lyd! Fikk tårer i øynene av "o helga natt". Det var nok ikke bare den flotte musikken, men kombinasjonen med å se vinylen snurre og tanken på at jeg fant den mellom en bunke dansebandplater.
    Bra kjøp! Har denne reutgitt på FIM, og lyden er det absolutt ingenting å si på - tror sannelig jeg skal sette den på til frokosten nå :)

Vedlegg

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.037
    mteinum skrev:
    .tore. skrev:

Bra kjøp! Har denne reutgitt på FIM, og lyden er det absolutt ingenting å si på - tror sannelig jeg skal sette den på til frokosten nå :)
    Finner dere denne på original Proprius SACD, er det bare å kjøpe. Det er en svært god overførsel fra de analoge masterbånd. Rett og slett supreme!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn