Hvor mye for et bad?

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Trondmeg skrev:
- Hvor mye bør en håndverker koste da og hvorfor den prisen?
- Hva er det som ikke stemmer med håndverkerens materialpris og grossistens materialpris?

Det er forresten ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom timepris og prisen på doningen.
Ehhh, påslaget mot kunden.

N

nb

Gjest
OMF skrev:
Det er forskjell på betalingsviljen min for en 19 år gammel gutt med rørtang, og en konsulent på 40 som har 20 år med relevant arbeidserfaring bak seg.

Mvh
OMF
I ganske mange bransjer betaler man vel en høy pris for en partner e.l. som er ansvarlig, men så er det en fotsoldat/slave/fullmektig som utfører den faktiske jobben. Ikke så ulikt et håndverkerfirma sånn sett.

Jeg har sett IT-konsulenter som knapt vet hvordan man staver Java, kunden har da i praksis betalt for firmaets opplæring, det gikk fint i .com-årene.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.502
Torget vurderinger
12
OMF skrev:
Trondmeg skrev:
OMF skrev:
Trondmeg skrev:
[Håndverkertjenester er faktisk billig i forhold til mange andre yrker når man ser på bransjens faktiske kostnader og hva som egentlig er inkludert i tjenestene.
Da har jeg lyst til å spørre hva du sammenligner med her....?

Mvh
OMF
Jeg kan gjerne ta min egen bransje som er konsulent/rådgiverbransjen. Vi har vesentlig høyere timepriser enn håndverkere. Lønnsnivået er høyere, men dekningsbidraget er også høyere (vi selger kun timer, ikke materiell).
Her får man vel forhåpentlig betalt for kunnskap man har opparbeidet seg gjennom lang utdannelse/erfaring.
Det er forskjell på betalingsviljen min for en 19 år gammel gutt med rørtang, og en konsulent på 40 som har 20 år med relevant arbeidserfaring bak seg.

Mvh
OMF
Du betaler likevel mer for en 22 år gammel nyutdannet konsulent enn for enn 47 år gammel håndverker med masse relevant erfaring.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.502
Torget vurderinger
12
johnnygrandis skrev:
Trondmeg skrev:
- Hva er det som ikke stemmer med håndverkerens materialpris og grossistens materialpris?

Det er forresten ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom timepris og prisen på doningen.
Tja, hva er det som stemmer med påslaget mot kunden? Er det for høyt? Bransjen kan ikke leve av timeprisene alene og derfor må materiellet prises høyt nok for at dekningsbidraget skal dekke nødvendige kostnader. Husk også at det faktisk er noen som bestiller, kjøper inn, frakter, kapper til og leverer akkurat den mengden med korrekt materiell som du trenger og i tillegg er det normalt å forskuttere innkjøpet. Og så er det noen som tar på seg et garantiansvar for alt som er levert inkl jobb og materiell. Slikt koster også penger.

Apropos påslag. Kjøpt klær i det siste? Eller duppeditter til mobiltelefon? Eller sølvringer? Eller . . . . .

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Og når noen reagerer mot høy total pris fra rørlegger når de faktisk oppdager hvor lite timer han har vært på badet skjuler de seg bak høye kostnader på plastdelene.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Trondmeg skrev:
johnnygrandis skrev:
Trondmeg skrev:

Tja, hva er det som stemmer med påslaget mot kunden? Er det for høyt? Bransjen kan ikke leve av timeprisene alene og derfor må materiellet prises høyt nok for at dekningsbidraget skal dekke nødvendige kostnader. Husk også at det faktisk er noen som bestiller, kjøper inn, frakter, kapper til og leverer akkurat den mengden med korrekt materiell som du trenger og i tillegg er det normalt å forskuttere innkjøpet. Og så er det noen som tar på seg et garantiansvar for alt som er levert inkl jobb og materiell. Slikt koster også penger.

Apropos påslag. Kjøpt klær i det siste? Eller duppeditter til mobiltelefon? Eller sølvringer? Eller . . . . .
He he,
I forhold til alle andre som er på badet blir prisene latterlig dyre, har du forresten sett prisene? syntes du de er "greie"

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.502
Torget vurderinger
12
johnnygrandis skrev:
Trondmeg skrev:
johnnygrandis skrev:
Trondmeg skrev:

He he,
I forhold til alle andre som er på badet blir prisene latterlig dyre, har du forresten sett prisene? syntes du de er "greie"
Etter 6-7 år som installatør? Ja, jeg har vet forskjell på innkjøps- og utsalgspriser. Påslaget varierer fra ca 0 til 5-6-700% og det er faktisk ikke noe enestående, oppsiktsvekkende eller kriminelt over det. I motsetning til hva mange tror er snittpåslag på elektromateriell fra installatør ca 50% og det er faktisk ikke mere enn det bør være siden timeprisene ikke refklekterer de virkelige kostnadene. På fakturaen fra håndtverkere så er det heller ikke linjeprisene som er interessante, men totalen.

Håndtverkerpriser reflekterer lønns- og prisnivået i norge. Du tjener for godt :D

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Eksempevis,- ung og dum med nytt krypinn hastet å få skrudd opp noen kraner sette opp en innredning ca en dags jobb.
Etter noen haste telefoner fikk de tak i en rørlegger som kunne ta på seg jobben han skulle ha 7 Tusen kr svart alle delene var handlet inn, heftig månedslønn hvis alle arbeidsoppdragene til leggern var slik.

Forresten er det rimelig kjent blant de som opererer i bransjen at de direkte overpriser jobber fordi de har så mye å gjøre.Faren er jo å si ja til slike ting da jobben har en stygg tendens til å bli ett hasteoppdrag istedenfor en jobb han kan være stolt av.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Trondmeg skrev:
johnnygrandis skrev:
Trondmeg skrev:
johnnygrandis skrev:
Trondmeg skrev:

He he,
Etter 6-7 år som installatør? Ja, jeg har vet forskjell på innkjøps- og utsalgspriser. Påslaget varierer fra ca 0 til 5-6-700% og det er faktisk ikke noe enestående, oppsiktsvekkende eller kriminelt over det. I motsetning til hva mange tror er snittpåslag på elektromateriell fra installatør ca 50% og det er faktisk ikke mere enn det bør være siden timeprisene ikke refklekterer de virkelige kostnadene. På fakturaen fra håndtverkere så er det heller ikke linjeprisene som er interessante, men totalen.

Håndtverkerpriser reflekterer lønns- og prisnivået i norge. Du tjener for godt :D
Tildels enig. ;D

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.502
Torget vurderinger
12
johnnygrandis skrev:
Eksempevis,- ung og dum med nytt krypinn hastet å få skrudd opp noen kraner sette opp en innredning ca en dags jobb.
Etter noen haste telefoner fikk de tak i en rørlegger som kunne ta på seg jobben han skulle ha 7 Tusen kr svart alle delene var handlet inn, heftig månedslønn hvis alle arbeidsoppdragene til leggern var slik.

Forresten er det rimelig kjent blant de som opererer i bransjen at de direkte overpriser jobber fordi de har så mye å gjøre.Faren er jo å si ja til slike ting da jobben har en stygg tendens til å bli ett hasteoppdrag istedenfor en jobb han kan være stolt av.
Hva man betaler for en mann som skal ta på seg et hastoppdrag svart er vel på siden av hva som diskuteres. Og det siste med overprising kalles vel gjerne markedspris? Lokalt kjenner jeg ikke til at dette er hverdagen, men jeg forstår at det er regionale forskjeller både i prisnivå, kvalitet og markedssituasjonen. Og så er vel ikke månedslønnen til en håndtverker helt relevant for hva jobben skal koste. Jeg kjenner forresten en advokat som står i ligningen med 7,5 mill i året eller ca 10 mill brutto. Det blir ca 1150kr/time. 24/7!

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hmmm...

Status så langt, er at jeg har budt på en annen leilighet i dag.

Det var visst en til som hadde lyst på den. Veldig lyst på den! :'(

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Slik det fremstilles her så virker det som om rørleggere er noen svindlere som tar grove påslag...
Hvilken fortjeneste tror du klesbutikken du handler i har eller for å ikke snakke om ekstrautsyr til hifi hobbyen. Mon tro hva påslaget er på et par Valhalla signalkabler...
Jeg kjenner ikke til en eneste bransje som ikke er interessert i å tjene penger, gjør du?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.910
Zomby_Woof skrev:
Trondmeg:
Ca. 6 kvadrat. Svært gjerne veggmontert dass. En vask. Fliser på gulv og vegger, ellers enkelt. Noe hjelp i det?
Kan mekke litt selv, men er badet riktig rom for diy? Kan naturligvis skru sammen skap og sånn, men det har neppe stort å si.

Hiawata:
Det var det jeg fryktet... Da tenker jeg å by deretter.
Trenger man f.eks fliser på vegger? hvorfor trenger man det?

Da jeg pusset opp badet mitt på 7kvm ble det nye fliser på gulvet med varmekabler under. Men jeg beholdt de rosa 80-talls våtromsveggplatene, mattet de, grunnet og malte med en lys farve. Ble så bra så.. :)

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Trondmeg skrev:
johnnygrandis skrev:

Hva man betaler for en mann som skal ta på seg et hastoppdrag svart er vel på siden av hva som diskuteres. Og det siste med overprising kalles vel gjerne markedspris? Lokalt kjenner jeg ikke til at dette er hverdagen, men jeg forstår at det er regionale forskjeller både i prisnivå, kvalitet og markedssituasjonen. Og så er vel ikke månedslønnen til en håndtverker helt relevant for hva jobben skal koste. Jeg kjenner forresten en advokat som står i ligningen med 7,5 mill i året eller ca 10 mill brutto. Det blir ca 1150kr/time. 24/7!
Uansett konklusjonen er rørleggere er overbetalt,- sett utifra egne erfaringer og bekjentskap der bekjenskapene er totalleverandør av bad og regner daglig anbud der de tar for seg rørleggerens priser i regnestykket.
Region Østlandet.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
wotg skrev:
Slik det fremstilles her så virker det som om rørleggere er noen svindlere som tar grove påslag...
Hvilken fortjeneste tror du klesbutikken du handler i har eller for å ikke snakke om ekstrautsyr til hifi hobbyen. Mon tro hva påslaget er på et par Valhalla signalkabler...
Jeg kjenner ikke til en eneste bransje som ikke er interessert i å tjene penger, gjør du?
Sålenge vi betaler er jo saken grei, forvent bare ikke at noen reagerer når spriket fra de som jobber på ett bad er såpass stort.
Noen reagerer jo på dyre kabler i forhold til ytelsen også, gjør vi ikke ?

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.162
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
En del rølegggerfirmaer sliter mer i dag enn tidligere og ikke p.g.a finanskrise! En veldig viktig grunn til dette er at kundene ikke lenger kjøper alt rørleggerutstyr fra rørleggerfirmaet, men handler det billigere andre steder. Timeprisen blir da for lav, fordi rørleggeren totalt sett tjener mindre penger enn tidligere. Det at privatpersoner kjøper svært rimelige bandrommsinnredninger andre steder er helt vanlig i f.eks Tyskland. Her har rørleggerene tatt igjen den tapte fortjenesten i høyrere timespris. Har hør at den er rundt kr 1000,- pr time der. Økt timepris vil også bli tilfellet i Norge, hvis forbrukeren forbrukeren kutter rørleggerens fortjeneste. En rørlegger skal vel ha sin lønn som alle andre?

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
John_Harald skrev:
En rørlegger skal vel ha sin lønn som alle andre?
Tydeligvis ikke.

Men så trenger heller ikke rørleggere å innbetale til moms, forsikringer, pensjon, folketrygd, arbeidsgiveraavgift etc. Og sannelig skal kanskje noe av beløpet taes ut i lønn også, og dermed betales skatt på den delen.

Hvor mye er forresten "overbetalt"- 300-400-500-600-700-800.000.- ?

Klart det går an å ta snarveier. Naboen over hadde en pakistansk entrepenør, for denne pakistaneren jobbet det to polakker som ikke snakket norsk eller engelsk. Litt morsomt at borettslaget gikk ut med nye vedtekter før jul, med krav om at alle baderomsoppussinger skal kunne dokumenteres med gyldige papirer. Er det riktig av meg å foreslå at dette skal være med tilbakevirkning for de siste x år? ::)

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.502
Torget vurderinger
12
johnnygrandis skrev:
Uansett konklusjonen er rørleggere er overbetalt,- sett utifra egne erfaringer og bekjentskap der bekjenskapene er totalleverandør av bad og regner daglig anbud der de tar for seg rørleggerens priser i regnestykket.
Region Østlandet.
Er de overbetalt? Hvor mye skal de få lov til å tjene da?

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Jeg har pusset opp fire bad.
Mitt tips er å gjøre grundig reseach på hva som trengs av rørarbeide for så å sende fastprisforespørsler til alle aktuelle rørleggere. Prisen varierer ganske mye. Gjerne pluss/minus 60-70%. Gjør det samme med elektroarbeide, selv om prisdifferansen som regel er mindre her.

Resten kan man gjøre selv om man er litt nevenyttig. Membran blir ofte slurvet med selv blandt fagarbeidere har jeg inntrykk av. Jeg vil tro det er sikrere å gjøre det selv. Flisarbeide er morsomt og ganske enkelt om man tar seg tid til nøyaktig planlegging. Gulvet er det vanskelige. Der må man ta fallet i betraktning. Man kan regulere fugeavstanden, eller forskyve gulvflisene progressivt.

Om man ikke gjør noe selv koster det fort 3gangen så mye. Fagarbeidere liker ikke å flagge deler av leveringen til andre leverandører. Ofte forsøker de å fraskrive seg ansvarsretten på utsyr de ikke har levert. Da kan du like gjerne gjøre jobben selv. Ta masse bilder for å dokumentere arbeidet.

De badene jeg har pusset opp har kostet fra 30000 til 80000 komplett levert. Badet til 80000 ble prisestimert av fagfolk til å koste 250000. Mye å spare med andre ord.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
ErosLoveking skrev:
John_Harald skrev:
En rørlegger skal vel ha sin lønn som alle andre?
Tydeligvis ikke.

Hvor mye er forresten "overbetalt"- 300-400-500-600-700-800.000.- ?
Overbetalt blir gjerne når de egentlig ikke ønsker jobben og dermed priser den langt utover hva de egentlig ville gjort,- spørsmålet stiller seg om de egentlig burde gitt en pris hvis de i utgangspunktet ikke har tid å utføre jobben.
Hastverk er lastverk.
Men for all del sålenge vi betaler uten å stille spørsmålstegn ved prisen er jo saken grei.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.163
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Er det ikke rart at det er rørleggerens jobb som blir diskutert her, når det er flisleggeren som faktisk gjør mest på et bad i de fleste tilfeller. Rørleggeren min var direkte billig i forhold hjemme hos meg. Flisleggeren pigget opp gulvet, fløyt nytt gulv, la membraner, fliset og fuget vegger og gulv. Han brukte vel 4 effektive dager. Rørleggeren la opp nye rør i hele huset inkl uttak på vegg på utsiden til hageslage. Han brukte 2 dager.
Flisleggeren kostet vel ca 4 ganger så mye.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
mutz skrev:
Resten kan man gjøre selv om man er litt nevenyttig. Membran blir ofte slurvet med selv blandt fagarbeidere har jeg inntrykk av. Jeg vil tro det er sikrere å gjøre det selv. Flisarbeide er morsomt og ganske enkelt om man tar seg tid til nøyaktig planlegging. Gulvet er det vanskelige. Der må man ta fallet i betraktning. Man kan regulere fugeavstanden, eller forskyve gulvflisene progressivt.

O
Enig i hva du skriver...

Eneste er om du bruker underliggende membran altså Protan membran under støpen burde den som som legger det har gjennomgått ett sveisekurs for membran.
Ved smøremembran syndes det i mange tilfeller mellom å la det tørke godt imellom lagene, samt at lagene påføres med malerulle i 3 lag gjør ikke saken bedre, tykkelsen med membran blir simpelthen ikke tykk nok.
Spørsmålet om dusjing direkte mot fliser/membran er hensiktmessig i det hele tatt er nok ett spørsmål som kommer opp i fremtiden med økte utbetalinger i forsikringsbransjen.Selv har jeg 3 fulle bad i min bolig og ingen av de dusjes mot vegg.

Topp Bunn