Hvor mye er 200MB

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.285
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Lurte litt på mobilt bredbånd............ ser at bla Tele2 har et abo med inntil 200MB for kun 249.- pr mnd........ men ukyndig som jeg er så lurer jeg på hvor mye er 200MB ?
Kan noen anngi det i tid eller slik at en totalt u-kyndig kan forstå det ??

G

Gjestemedlem

Gjest
Rudi skrev:
Lurte litt på mobilt bredbånd............ ser at bla Tele2 har et abo med inntil 200MB for kun 249.- pr mnd........ men ukyndig som jeg er så lurer jeg på hvor mye er 200MB ?
Kan noen anngi det i tid eller slik at en totalt u-kyndig kan forstå det ??
En ukomprimert full musikk CD er ca 650 MB

Samme CD i MP3 kanskje rundt 80-100 MB (mer ved god bitrate)

En halvtimes episode av en TV serie i grei xvid kvalitet 250 MB

18-20 ukomprimerte 6 megapixel bilder fra et kamera. ca. 100 MB

Samme mengder bilder i max jpg kvalitet ca 50-60 MB, i middels kvalitet ca 15MB

En full DVD 4700 MB

Nedlasting av en web side.. svært varierende, men her kan man tjene mye ved å bruke Opera mini som skalerer innholder til mobiler.

Så med 200Mb i måneden kan du enten laste ned 2-3 mp3 album eller lese mailen din. Skal du KUN bruke dette til email og HFS gjennom Opera Mini er det sikkert greit nok, men IKKE prøv å laste ned noe som helst hvis du ikke vil bli flådd levende.

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
29
Sted
Lillestrøm
200MB er bare halvparten av hva vi bruker pr. dag her i huset, UTEN å laste ned noe MP3 el. lign.

200MB/mnd er derfor bare for enkel epost. Knapt nok til å sjekke noen få nyhetssider på VG aller Aftenposten.

Svein.

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.285
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Takker for svar, da skjønner jeg litt mere.
Ser at Tele2 har et annet abo som er inntil 5 GB for 489.- pr mnd og modem for 1 krone, hvis man går over 5 GB pr mnd så blir hastigheten redusert, er vel kanskje den jeg får gå for da.
Frister litt og kunne ta med seg pc'en på toget, på bussen, surfe mens man venter på flyavgangen etc, etc uten og være avhengig av og kjøpe kort eller og være avhengig av tilkoblinger her og der.

G

Gjestemedlem

Gjest
Rudi skrev:
Takker for svar, da skjønner jeg litt mere.
Ser at Tele2 har et annet abo som er inntil 5 GB for 489.- pr mnd og modem for 1 krone, hvis man går over 5 GB pr mnd så blir hastigheten redusert, er vel kanskje den jeg får gå for da.
Frister litt og kunne ta med seg pc'en på toget, på bussen, surfe mens man venter på flyavgangen etc, etc uten og være avhengig av og kjøpe kort eller og være avhengig av tilkoblinger her og der.
Høres fremdeles ut som et råttent tilbud. Nå har jeg ikke oversikt over hva de forskjellige leverandørene tilbyr men Netcom og Telenor har i allefall et abbonement med fri bruk av mobilt bredbånd til 10kr mer i måneden enn hva dette fra Tele2 koster.

EDIT: Ser ut som om Telenor også truer med nedsatt hastighet ved bruk over 5GB .. så da er vel tilbudet akkurat likt det fra Tele2 likevel. :p

Netcom har gjemt info all om hastighet så grundig at jeg ikke finner det, men det forbauser meg hvis de har en mindre råtten avtale enn de 2 andre.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.784
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Chess tar 450,- for fri internettbruk som tilleggstjeneste til abonnementet Chess King. Ellers betaler du for vanlig bruk av telefonen (sms/mms og telefoni). Minste regning på telefonbruk er 69,-, slik at minste månedsregning er 519,-.

Tele2 ville jeg ha holdt meg unna.

Johan-Kr

G

Gjestemedlem

Gjest
Spørsmålet er om Chess også struper farten til sirup når de mener du har lastet ned nok. Finner ikke noe info der, men de sier heller ikke at de ikke gjør det... så kanskje det er Telenor eller Tele2 som er dem som er ærlige å opplyser om dette, mens Netcom og Chess bare prøver å lure kunden til å tro noe annet.

Tror jeg ville sendt en mail til kundeservice for å spørre om dette før jeg tegnet noe abbonement hos noen av dem.

Assumption is the mother of all fuck ups!

K

knutinh

Gjest
Interessant. Jeg har vurdert

Netcom Connect Premium:
https://netcom.no/abonnement/connect.html?fane=info
"Passer deg som er mye på internett. Du betaler en fast månedspris uansett hvor mye du surfer"
499,-/mnd

Telenor Mobilt Bredbånd
http://www.telenor.no/privat/mobil/abonnement/mobiltbredband/fribruk/index.jsp
"Du kan bruke Mobilt Bredbånd så mye du vil uten å bekymre deg for regningen. Dag eller natt, hverdag eller helg; regningen blir den samme uansett hvor mye du surfer på Internett.
...Telenor forbeholder seg retten til å begrense overføringshastigheten dersom bruken overstiger 5 GB per kalendermåned i 2 måneder eller mer"
499,-/mnd

ICE Fri Bruk Pluss
http://webshop.ice.no/
Kundens benyttelse av tjenesten forutsetter normal bruk. Dersom opp- og nedlastingsvolumet blir unormalt stort, eksempelvis ved server-hosting, fildelingstjenester og annen spesielt kapasitetskrevende bruk, kan dette påvirke tjenesten for andre kunder i nettet. Nordisk Mobiltelefon kan i slike tilfeller redusere hastigheten/prioriteten i nettet for enkelte trafikktyper og for kunder med unormalt bruksmønster/unormal høy bruk.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
797
Torget vurderinger
5
Greit å kikke litt på dekningsområdet til de ulike aktørene også.

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Vi bruker endel Telenor UTE ( tror jeg det heter ) på jobb, og det fungerer fint de gangene jeg har brukte det. Dekningen er også bra har jeg inntrykk av. Har kun brukt det på diverse flyplasser og flytoget. Ellers har man jo somregel tilgang til kablet tilgang som absolutt er å foretrekke fremfor slike mobile løsninger etter min mening.

Topp Bunn