gismo skrev:
Wergeland skrev:
gismo skrev:
Er antallet så viktig?
Er vel hvilke man har iht til egen smak som teller

Ser ikke noe poeng i å ha hyllene fulle av uvesentlig musikk som aldrig spilles ;D ;D
gismo
Ingen uvesentlige skiver hos meg. Faktisk en ganske stramt "redigert" samling. Kvitta meg med ca 100 skiver i fjor sommer. Det var plater som jeg aldri hadde spilt noe særlig og ikke kom til å spille heller. Kjøper sjelden mer enn èn eller to plater om gangen slik at jeg har tid til å "lytte de inn". Slik unngår man hyllefyll. Kjøper jeg veldig mange skiver samtidig er fort gjort at et par blir spilt veldig mye og resten går i hylla. Og når jeg ikke allerede har gjort meg kjent med platene, er min erfaring at de sjeldnere blir tatt fram igjen og.
Godt poeng Wergeland

Har ikke inntrykk av at det gjøres på samme måte hos alle, om man skal se på innkjøpstempo ;D
gismo
Å være samler/skrotnisse er en ærlig sak, og få er vel så preget av det som hifi og musikksamlere. Jeg har hatt tendensen jeg også, men valgte til slutt å ikke ende som en samler. Istedenfor har jeg blitt en halvveis skrotnisse, til irritasjon for alle kvinner jeg har levd med.
Men platesamling har jeg et bevisst forhold til. Jeg kjøper aldri plater jeg tror jeg kun kommer til å høre noen få ganger, og kvitter meg med plater som har vist seg å være den typen. Det er klart at hadde jeg beholdt alt jeg har kjøpt + fått gratis som promo eller til anmeldelse så hadde jeg hatt en betydelig større samling, men slikt har ikke noen verdi for meg. Plass er et problem i så måte, og det skal ikke sees bort fra at HDD kan medføre mer samling i fremtiden. Nå kan jeg jo bare gi bort originalen hvis ikke innholdet viser seg å være av det kaliber jeg trodde.
Det er med andre ord en stramt komponert samling jeg har, og det gjelder sikkert flere av oss her inne. Selv en person som bare eier 2-300 plater kan ha en veldig bevisst bygd opp samling. Mange synes det er snodig å kun ha 300 plater og et anlegg til femti store, men er samlingen riktig satt sammen så lar det seg utvilsomt forsvare. Økonomi og levekår i tidligere perioder i livet eller nå kan spille inn mtp kvantitet. Derfor synes jeg det er litt intetsigende med slike undersøkelser i praksis. Det slike avstemminger og tråder viser er at noen virkelig har samle-genet i orden, mens andre velger bort selve samlemanien. Men for Guds skyld, finner noen interesse i det så er jo det kult, for det ser jo ut til at den interessen gjelder flere. Men å bruke resultatet til noe fornuftig mener jeg er umulig, sett bort fra å finne ut noe om bruken av vinyl vs cd. I så måte har kanskje de to adskilte trådene en samlet verdi som er mer meningsfull enn den gamle tråden, som egentlig kun handler om volum.