Forsterkere Hvor ligger magien i et rør forsterkeri?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.257
    Antall liker
    9.489
    Torget vurderinger
    2
    om du har Devialet og vil ha magi i tilleg foreslår jeg digital romkorreksjon. Hørte Deviealet med Trinnov og DET var magisk, for en tiendel av prisen får du Minidsp med Dirac romkorrtskjjeon koster 1/3 av en rørforsterker uten magi
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Aight, jeg er overbevist. Fikk lyst å prøve en rørforsterker på mine Monitor audio platinum 200 for å se hva som skjer. Noen tips om hva som kan funke? Disse skal være litt tunge å drive, men jeg spiller ikke særlig høyt.

    Har devialet 120 som vil bli beholdtfor normalt tv/film bruk, så i utgangspunktet er jeg ute etter mest mulig magi under 10 000 kr.

    Alle erfaringer med platinum og rør er veldig velkomne ☺
    Har du brukt 53000.- på en forsterker som skal brukes til normalt bruk, og så vil du bruke 10000.- på en forsterker som skal gi magi? Magien i en rørforsterker koster dessverre minst like mye som i en SS eller Klasse D forsterker:cool:
    Magi og kvalitet koster penger. Det er dessverre ikke noen magi inni rørene, slik som det kan virke noen tror, men mange av oss mener rørene gjør en bedre jobb i kretsene enn SS, men i utgangspunktet gjør de samme jobben....

    Ser også at produsenten oppgir at anbefalt forsterker til Monitor audio platinum 200 er 100-250W, noe som skulle tilsi at det ikke er lett å drive.
    En god rørforsterker på 100W og oppover koster penger....
    Har hatt conrad johnson premier 140(nypris på ca75k)var ikkje heilt fornøyd med lyden(brukte conrad johnson premier 16 preamp)Så kjøpte eg Consonance m800,monoblokker som bruker 4stk el34/blokk,det var meir magi i dei enn premier 140(som brukte 6550rør)Varmere lyd enn premier 140,som passet plater med middels lyd bedre.

    Har prøvd etpar andre el34 forsterkere,og har allltid likt lyden,inkl mingda med 1stk el34/kanal,12spreke watt.

    Og prisen på Consonansene var vel ca8k bruktpris,så det fins bra saker som ikkje er dyrt,er min erfaring.
     
    Sist redigert:

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Helt på linje her, samlanes. Consonance M 800 er et unikum av en forsterker, særlig til prisen. Men den er ikke så lett å finne brukt, selv om den dukker opp fra tid til annen.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    om du har Devialet og vil ha magi i tilleg foreslår jeg digital romkorreksjon. Hørte Deviealet med Trinnov og DET var magisk, for en tiendel av prisen får du Minidsp med Dirac romkorrtskjjeon koster 1/3 av en rørforsterker uten magi
    Ok, dette er kanskje enklere å prøve ut først. Er det noe forskjell på å bruke minidsp, DSpeaker eller å bruke umik-1 med rew?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke høyttalerne dine på 90db/w ?
    Jeg spiller ikke veldig høyt og føler at mine Focal Electraer på 89db/w gir meg kjempelyd med EL34. Leonard Cohen er i stua kan man si:) Og jeg kjører i triodedrift, det skal gi 2x18w.
    Stua er ikke stor, snaue 20kvm. Tror du kan få hakeslepp med en brukt EL34 forsterker også jeg. Men mye vil ha mer og faen vil ha fler.:)
    Uansett prøv. Jeg og en kompis fikk hakeslepp når jeg gikk fra transistor til rør.
    Hjelper ikke med 90 db følsomhet hvis impedansekurva er som å gå Besseggen.
    Jeg har ikke sett impedansekurven på Monitor Audio, mulig de er slemme i forhold til mine Focaler. Men jeg ville dele :)
    Her er impedans-måling av høyttalerne mine. Hva kan man lese utifra dette i forhold til hvilke egenskaper man bør ha i en forsterker?

    410monitor.Mapfig1.jpg
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hm. Men gitt at "rørmagien" kommer av bl.a. av andre, fjerde, sjette-ordens (etc) overharmonisk forvrengning, er det vel ikke mulig å egentlig gjenskape det ved hjelp av fasekorreksjoner, EQ og digital delay i DSP?
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Er ikke høyttalerne dine på 90db/w ?
    Jeg spiller ikke veldig høyt og føler at mine Focal Electraer på 89db/w gir meg kjempelyd med EL34. Leonard Cohen er i stua kan man si:) Og jeg kjører i triodedrift, det skal gi 2x18w.
    Stua er ikke stor, snaue 20kvm. Tror du kan få hakeslepp med en brukt EL34 forsterker også jeg. Men mye vil ha mer og faen vil ha fler.:)
    Uansett prøv. Jeg og en kompis fikk hakeslepp når jeg gikk fra transistor til rør.
    Hjelper ikke med 90 db følsomhet hvis impedansekurva er som å gå Besseggen.
    Jeg har ikke sett impedansekurven på Monitor Audio, mulig de er slemme i forhold til mine Focaler. Men jeg ville dele :)
    Her er impedans-måling av høyttalerne mine. Hva kan man lese utifra dette i forhold til hvilke egenskaper man bør ha i en forsterker?

    Vis vedlegget 410122
    Mange her som er mer kunnskapsrike enn meg på dette, men for meg så ser det ut til at høyttalerne ikke faller under 4 ohm. Og det kan vel ikke være så gæli. Dette mener jeg gir grunn til å prøve en EL34 basert integrert forsterker som du finner brukt for en billig penge.
    Lykke til.:)
    Edit: EL34 forsterker med 2 rør til hver kanal gir typisk 2x40 watt i ultralinear drift og 2x20 i triodedrift.
    Som tidligere nevnt så bruker jeg min i triodedrift og jeg føler at det er nok.
     
    A

    ANM

    Gjest
    [OT]Litt morsomt å tenke på at om denne diskusjonen hadde foregått her inne for 15 år siden, hadde svært mange glodd inn i et fosforbelagt rør. Kanskje noen av dere var så unge den gang at dere var mer opptatt av å telle antall hår på snila... Men selv snilehårstellerne visste den gang at CRT var det eneste brukanes for en seriøs gamer.[/OT]
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn