Høyttalere Hvor lenge kan høyttalere holde samme lydkvalitet?

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
463
Sted
Bergen
Ikke dårlig Arve. Men når det er sagt så er stillhet og fuglekvitter, rasling med løv etc svært undervurdert og stadig mer sjeldent. Hodetelefoner har sin plass dersom man vil ha god lyd ute på terrassen. :)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.651
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg har eit par utandørshøgtalarar som står på vestveggen. Boston. Spelar litt når eg jobbar i hagen, eller når vi sit ute om sommaren. Dei verkar etter 15 års fartstid, to orkanar og sikkert hundre stormar....
No tok den eine høgtalaren kvilevimpen, etter 20 år i nordvestkuling, to orkanar og generelt drittver.
https://audiophile.no/nb-no/omtaler/hoytalere/item/365-hifi-ute?-boston-voyager-universe
Ein kan vel neppe forlange meir? Er det importør av Boston for tida? Eg må då ha utelyd til hagearbeidet.....

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.651
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ikke dårlig Arve. Men når det er sagt så er stillhet og fuglekvitter, rasling med løv etc svært undervurdert og stadig mer sjeldent. Hodetelefoner har sin plass dersom man vil ha god lyd ute på terrassen. :)
Jau då!
Men eg har ei fuglebok med innebygd avspeling av fuglelydar. Så når eg er ekstra ondskapsfull, spelar eg svarttrast-fuglesong. Då er det ikkje lenge før ein rasande svarttrostkall dukkar opp og lurer på kvar motstandaren er...

BBQ

Medlem
Ble medlem
23.04.2021
Antall liker
36
Sted
Lørenskog
Tror ikke det fins en fasit, kommer an på design, materialvalg etc.
Denne blir brukt daglig; radiokabinett fra 1957 - alltid stått inne - de fire høytalerelementene er SEA+S med stempel fra 1955.
Blir drevet med litt mer moderne elektronikk og i stereo.
Gir faktisk er helt OK lydbilde i stereo. (sikkert hjulpet av de to elementene på sidene)
20250520_161414.jpg

TomVen

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Antall liker
491
Sted
Jar
Synes å ha opplevd at noen høyttalere spiller bedre når de blir riktig gamle. Kan skyldes mye rart utenom vanlig innspilling; svakere magneter, endrede verdier på komponenter i delefilter, endret kantoppheng, endringer i membranmaterialets stivhet og gammelt treverk i kabinettet. Litt mindre korrekt og hifi-riktig, men kanskje mer behagelig å lytte til. Jeg har det inntrykket; men mulig at det bare er innbilling.

Mine Snell Civ fra rundt 1990 spiller i alle fall fletta av mange moderne høyttalere...

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
221
Torget vurderinger
4
Oljekjølte diskanter kan tørke opp og gi lavere lydnivå i diskanten etter endel år, har selv opplevd dette med eldre PSB og B&W.

Topp Bunn