Hvor langt kan man ta en Rega P5

NK

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.08.2007
Antall liker
13
Sted
Bergen
Sitter med en P5, lurer på hvor mye det er å hente med oppgradering lignende RODA’s eller mer.
Spørsmålet er det bedre og selge denne og finne noe annet, eller ha moroa av og ta den helt ut med DIY og innkjøpte komponenter.

NK

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.652
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
"Rega-lyden" er slett ikkje verst, men du må like han. Gjer du dette, er det ingenting i vegen for å kjæle med detaljane, kjøpe ein Dynavectorpickup i (relativt) dyr prisklasse, eksperimente litt med tallerkenmatter og platestrammar, og spele rock og rytmisk musikk med stor fagnad.

Men om det er noko heilt anna du er på jakt etter, er dette fåfengt. Likar du VPI til dømes, let desse annleis, og då er det ingen annan utveg enn utskifting.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.184
Torget vurderinger
6
Du kan sikkert dra den lenger, men et seriøst DIY prosjekt kan dras enda lenger garantert :)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.306
Torget vurderinger
1
Et steg fram, to og et kvart tilbake? Hvor langt er langt? Er det framover, bakover, eller bare sidelengs og på skrå ... ??

Konvensjonelle tilspassninger er selvfølgelig bl.a. vekslinger med ny RIAA, PU, elektronisk motorstyring og underlag, evt platematter o.l.

Aktuelle/mulige bevegelser rundtomkring av det mer «grunnleggende» slaget er bl.a.:
1) armmodifikasjoner - motvektslodd, f.eks. Michell Technoweight, armkabel (f.eks. Origin), strukturelle armmodifikasjoner/ombygging
2) tallerkenmodifkasjoner - f.eks. akryl, kreamisk (P9), Funk AchroPlatter, ny spindel/subtallerken o.l.
3) motor/driverksmodifikasjoner - f.eks. DC motor, ny spindel/subtallerken + nytt reimsystem o.l.
4) plinth modifikasjoner (DIY?) - hva er det «optimale» «løsningen» på lett, stivt og dødt i god REGA-ånd?

Det er mangt og mye som kan gjøres, men det for fort gjort å gå seg bort. Hva du enn gjør, så bør alle modifikasjoner være reversible og gjøres med den fornødne forsiktighet, med mindre du er villig til å ta kostnaden ved ikke å bli fornøyd med resultatet.

mvh
KJ

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Om man ser bort fra gleden ved eksperimentering ser jeg ikke noen vits i å "ta" en P5 langt. Pengene brukt på alskens "oppgraderinger" kan likegodt brukes på en bedre spiller i fabrikkkonfigurasjon. Da får man samtidig en spiller fundert på helhetlig filosofi. Eksempel: Hvorfor er subplatteren på P5 laget av plastikk. Fordi tallerkenen er av glass. Legg merke til at Rega alltid kombinerer metallsubplatter med keramisk tallerken, som er mye "dødere". Skal man kombinere innsikter fra ørten uavhengige firmaer får man fort en frankenspiller.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.184
Torget vurderinger
6
Bach_Man skrev:
Om man ser bort fra gleden ved eksperimentering ser jeg ikke noen vits i å "ta" en P5 langt. Pengene brukt på alskens "oppgraderinger" kan likegodt brukes på en bedre spiller i fabrikkkonfigurasjon. Da får man samtidig en spiller fundert på helhetlig filosofi. Eksempel: Hvorfor er subplatteren på P5 laget av plastikk. Fordi tallerkenen er av glass. Legg merke til at Rega alltid kombinerer metallsubplatter med keramisk tallerken, som er mye "dødere". Skal man kombinere innsikter fra ørten uavhengige firmaer får man fort en frankenspiller.
Så kan man jo alltids argumentere for at glass, plastikk m.m ikke hører hjemme i en platespillerkonstruksjon i utgangspunktet.. De aller fleste produsenter som lager ferdig spillere kompromisser ifht kvalitet og avanse. Kan man slippe unna med et rimeligere materiale slår det positivt ut på avansen. En del av friheten med å lage sin egen frankenspiller fra scratch, er at man slipper å kompromisse i samme grad. Da kan man velge de tekniske løsninger som tiltaler en mest. Må man kompromisse kan man alltids spare opp litt midler og kjøpe bedre deler etterhvert. Har eid en del spillere etterhvert (en Rega har også vært innom og den var ok den), men aldri hatt større glede av vinylen enn med min hot roddede Lenco bastard. Jeg skjønner at det ikke var DIY spillere du skrev om i innlegget ditt, men det å dra inn deler fra mer eller mindre seriøse "oppfinnere" av vidunderløsninger for gjennomtenkte produkter. Kan vel til en viss grad være enig i din skepsis, selv om vi bør huske på at disse "underleverandørene" ikke har samme total kalkylen å ta hensyn til. Klart de tjener penger på sine vidunderløsninger, men det er utrolig hva man er villig til å betale for enkelt deler når man kan dele opp investeringen i flere deler. Dette har noen produsenter forstått Linn og VPI er gode eksempler. Da risikerer man heller ikke å tukle med grunnfilosofien bak produktet.

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
40.495
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
21
Audiophile-Arve skrev:
"Rega-lyden" er slett ikkje verst, men du må like han. Gjer du dette, er det ingenting i vegen for å kjæle med detaljane, kjøpe ein Dynavectorpickup i (relativt) dyr prisklasse, eksperimente litt med tallerkenmatter og platestrammar, og spele rock og rytmisk musikk med stor fagnad.

Men om det er noko heilt anna du er på jakt etter, er dette fåfengt. Likar du VPI til dømes, let desse annleis, og då er det ingen annan utveg enn utskifting.
Det med fete typer sier vel nok, vil du videre med denne så stå på ;)
Om ikke, se deg om etter annet 8)

gismo

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Glass og plastikk er vel en del av Regas identitet, om man ikke liker disse materialene er det bare å finne seg en annen platespiller. Det er det jo også mange som gjør. Eller kanskje Regaen blir bra om man bytter ut plint, tallerken, arm, motor og kabler.

Men det er klart at man kan komme frem til en bedre spiller ved gjennomtenkt modifisering , men dette fordrer jo mye testing og klare målsetninger eller ved å kjøpe produkter som kopierer produsentens dyrere modeller. Mange oppgraderinger fokuserer på et enkelt aspekt ved lydreproduksjonen og man risikerer å vippe balansen bort fra det man likte ved P5 i utgangspunktet. Men det må jo være opp til hver enkelt å avgjøre. Jeg har ikke noe problem med at mange har tweaking og DIY som hobby.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.173
Torget vurderinger
4
Hvis ikke man liker Rega lyden er det bortkasta penger å oppgradere.
Hvis man liker Rega lyden, go for it :)

NK

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.08.2007
Antall liker
13
Sted
Bergen
Når man ser over spilleren så er armen det som er av topp klasse (forhold til pris) og lageret til platetalerken som er det motsatte, å det som er mest jobb og få byttet ut.
Så det som lettest er og bytte alt annet en armen, litt drastig.
Så på kostnadene for å forbedre spilleren med ferdig produserte deler fra leverandører runt i verden og kom til at det ble en 8000-10000, problemet er hvor god spilleren har plitt (hvis jeg gjør det, så på spørsmål vil jeg si at det er verdens beste uansett pris.)

NK

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Armen kan jo kjøpes separat, så da trenger du jo ikke å kjøpe noen P5.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.652
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Oppgradere Rega til å høyrest ut som noko anna? Då er det billegare og raskare å kjøpe noko anna, er eg redd. Sjølv om det er lærerikt og til dels moro.
Skifte arm? Du skal bruke relativt mykje kronasje for å få ein betre arm. Med mindre du sit med ein upassande pickup som du på død&liv må ha påmontert.
Endringar innan Rega-feltet som eg har tru på:
- Vegghylle. Nyttig uansett kva du driv med.
- Skifte til ein av dei pickupane som fungerer veldig godt med Rega. Til dømes ein litt dyr DV.
- Bruk av ein relativt lett platestrammar.
- Skifte tallerk til akryl (men då endrar Rega lyden seg ein smule), eller skifte til anna platematte.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Audiophile-Arve skrev:
.
- Skifte tallerk til akryl (men då endrar Rega lyden seg ein smule), eller skifte til anna platematte.
Eller la være å bruke platematte. Jeg har ingen ( svært lite ) erfaring med Rega - jeg liker hverken armene eller lyden, men på Scout'en blir lydbildet strammet betydelig opp uten matte. Eller rettere sagt, ved å prøve matte / underlag, falt lydbildet sammen - det ble grøtete og svært begrenset hva angår utklingninger på instumenter. Flatt, på en måte. Men det er ikke sikkert dette gjelder for Regaene.

S

Stereo_Mono

Gjest
NK skrev:
Sitter med en P5, lurer på hvor mye det er å hente med oppgradering lignende RODA’s eller mer.
Spørsmålet er det bedre og selge denne og finne noe annet, eller ha moroa av og ta den helt ut med DIY og innkjøpte komponenter.

NK
Tror det er også viktig å spørre seg selv om du vil «mekka» deg til kanskje bedre (opplevd) lyd istedenfor for å heller bare ta de pengene å oppgradere til en P7 eller P9. Forutsatt at du liker Rega lyden da :)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
VilhelmW skrev:
Audiophile-Arve skrev:
.
Eller la være å bruke platematte. Jeg har ingen ( svært lite ) erfaring med Rega - jeg liker hverken armene eller lyden, men på Scout'en blir lydbildet strammet betydelig opp uten matte. Eller rettere sagt, ved å prøve matte / underlag, falt lydbildet sammen - det ble grøtete og svært begrenset hva angår utklingninger på instumenter. Flatt, på en måte. Men det er ikke sikkert dette gjelder for Regaene.
At en Scout låter bra uten matte, er ikke overraskende. Tallerkenmaterialet er acryl, og det skal ha egenskaper tett på vinylen, slik at en Scout er laget for å funke uten matte. Det er ikke tilfellle med Rega, som med unntak av toppmodellens keramikktallerken, bruker glass på alle modeller.

Topp Bunn