Forsterkere Hvor krise er det å ikke skru av rørforsterkeren?

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.131
Antall liker
2.098
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Jeg koser meg med rørforsterker på hjemmekontor, og har også en rør-RIAA i stuen. Men jeg glemmer alltid skru dem av, og er ikke uvanlig at de står over natten, kanskje et døgn eller to før jeg merker det, uttrykker noen ukvemsord og skrur av.

Forsterkeren på hjemmekontoret har originale utgangsrør fra 60-tallet (EL84) som durer og går, men jeg har byttet pre-rørene til noe Teslovac-saker som låt veldig fint. RIAAen er Genalex og noe annet fancy..

Hvor krise er det egentlig? Er det bare meg, har alle dere andre full kontroll?
 

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Innlegg
4.337
Antall liker
2.573
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Neppe noe større krise annet at du sliter ut rør til ingen nytte.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.131
Antall liker
2.098
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Hmm... har tenkt på det samme, men stikkontaktene er ganske utilgjengelige. Finnes det noen annen løsning kanskje? Noe fjernkontroll-basert eller noe?
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.834
Antall liker
5.484
Sted
Holmestrand
A01EE033-B356-4261-85BF-3C74253D9E5E.jpeg

Jeg bruker en slik.
Kan styres med app og du kan lage av/på-program som kjører automatisk, som en timer.
Koster noen hundrelapper hos Kjell&co
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.692
Antall liker
2.294
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Jeg ville ikke brukt noen av de dingsene der på samme kurs som jeg bruker til lydanlegg. RF-støy er og blir et problem og det er ikke noe vits å tilføre mer av det.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.689
Antall liker
58.636
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Jeg hadde absolutt ikke satt en timer foran strømuttak. Det er neppe gunstig for lyden.

Jeg har en Octave-forsterker.
Den har noe som kalles ECO-mode.
Hvis det ikke går signal inn etter et antall minutter, så slår utgangsdelen med effektrrør seg av. Genialt, men det er likevel ikke slik at jeg glemmer å slå den av over natta.
Kjøp dyrere rør, så husker man det. 😊
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.834
Antall liker
5.484
Sted
Holmestrand
Jeg har overhodet ikke merket negative utslag pga timer, så den settes snart tilbake.
Timer er billigere, og fyller ønsket funksjon vesentlig bedre enn dyrere rør.
:cool:
 
Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.269
Antall liker
9.502
Torget vurderinger
2
Unnskyld men hvor sløv går det an å bli? Husker du å trekke ned etter å ha vært på do?, eller pusse tennene etter frokost?
Det er ikke bra for anlegget å stå på heletiden, dessuten utgjør det en brannfare, mer enn det med rør enn en del andre ting

Selvsagt slår jeg aV anlegget når jeg er ferdig, og sjekker at det er av før jeg legger meg, det har dog glippet med streameren av og til da displayet går i sleep/off så man ser ikke om den er av eller på ,
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.269
Antall liker
9.502
Torget vurderinger
2
Hmm... har tenkt på det samme, men stikkontaktene er ganske utilgjengelige. Finnes det noen annen løsning kanskje? Noe fjernkontroll-basert eller noe?
ja det finns strøm plugger man kan styre fra mobiltlf mine fra Clas Ohlsson sluttet å virke da jeg fikk ny ruter, umulige å få i drift igjen

Men husksr du ikke slå av med knappen , hvordan skal du huske å slå av viA mobilen. Noen kan programmeres for tidstyring som en panelovn….
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.834
Antall liker
5.484
Sted
Holmestrand
Unnskyld men hvor sløv går det an å bli? Husker du å trekke ned etter å ha vært på do?, eller pusse tennene etter frokost?
....
Nå sitter jeg gjerne på toalettet høyst noen få minutter, og når oppdraget er ferdig så er jeg nær "utløseren", og det faller lett og naturlig å trekke ned (akkurat nå så trekker jeg faktisk opp...). ;)

Musikken står gjerne på fra 2-6 timer i løpet av dagen, og i denne tiden har jeg blant annet diverse telefonsamtaler, videomøter, snakker med katten, klør bikkja, henter kaffe, tar meg en tur på det tidligere omtalte toalettet, jobber med forskjellige ting og tang, så ja, noen ganger glemmer jeg å skru av forsterkeren igjen.
Stort sett så husker jeg å skru av, men med med min appstyrte dings, så kan jeg gjøre det når som helst fra hvor som helst.
Problem solved.
:LOL:

+: Jeg kan skru på anlegget nede fra andre etasje, noe jeg ofte gjør på søndagsmorgen f eks.
:cool:
 

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
2.006
Antall liker
780
Sted
Nesodden
Fordelen med rør er jo at det er veldig enkelt å se om du har skrudd den av eller ei. Lyser jo som ei lampe! :)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Når jeg hadde rørforsterker med single ended trioder ville det blitt så varmt at huset trolig ville smeltet hvis den hadde fått stå på en hel natt, så var det iallfall helt uaktuelt. For ikke å snakke om man risikerte å bli både solbrent og lettere stekt hvis man satt for lenge foran den. Lurer på om det egentlig er sunt, eller om det er noe stråling fra store rør som står og griller på full åpning.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.131
Antall liker
2.098
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Nå har det vært så vanvittig mye mas om at jeg må da huske på å skru av, og alternativet er alle mulige greier hvor jeg trenger en forbanna app. Jeg orker ikke dette maset. Så da arbeidsdagen var over, så skrudde jeg forsterkeren av.

Men å trekke ned etter jeg har vært på do -- der går grensa.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.464
Antall liker
84.195
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Hadde vært fornøyelig å hatt en blindtest av forskjellige timere, mekaniske vs digitale, appstyrte vs fjernkontrollerte og om hvor mye støy dette tilfører lyden.Kanskje en oppgave for Stereopluss. Premien ved å høre forskjell kunne for eksempel vært 1 dags gratis utredning for tvangsnevroser, med fritt sykehusvalg!

Det er sikkert de som også mener at å bruke Energizer batterier i fjernkontrollen, låter bedre enn First Price batterier . Kjør blindtest evt A/B test
 
Topp Bunn