Hvor kjøper dere tinn?

Knekten

Medlem
Ble medlem
17.03.2007
Innlegg
17
Antall liker
0
Jeg har tenkt til å begynne å lodde på dddac-en min nå, men sliterm med å få tak i tinn. Tenkte meg rundt 0,4 mm 63/37. Men elfa har ikke dette på lager. Sier det er problemer med å få tak i tinn med bly. Så hvor kjøper dere tinnet deres? Vil helst ikke ha større enn 250 g pakke.

Edit: Jeg bor i Oslo. Har ringt elfa, men de sa det var veldig vanskelig å få tak i tinn med bly nå. Det de hadde var på 500g ruller, og det blir for dyrt.
 

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
4.046
Antall liker
2.800
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
prøv eltek på bryn i oslo da vel ;D
 

Knekten

Medlem
Ble medlem
17.03.2007
Innlegg
17
Antall liker
0
vega65 skrev:
prøv eltek på bryn i oslo da vel ;D
Jeg klarer ikke å finne noe tinn der som passer til mine spesifikasjoner. Også er det vanskelig å komme seg dit uten bil.
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Jeg bestiller og bruker sølvholdig WBT-tinn fra eltek.

Siden tinnet ikke er lederen, men kun "limet" som som skal sørge for at sakene man lodder sammen skal sitte på plass, er jeg ikke spesielt opptatt av dette med loddetinnets ledeevne.

Grunnet til at jeg bruker dette tinnet, er at det har lav smeltetemperatur og er veldig godt å jobbe med.

Du behøver ikke kjøpe en hel rull. Hos eltek får mindre lengder.
 

Knekten

Medlem
Ble medlem
17.03.2007
Innlegg
17
Antall liker
0
Erland skrev:
Jeg bestiller og bruker sølvholdig WBT-tinn fra eltek.

Siden tinnet ikke er lederen, men kun "limet" som som skal sørge for at sakene man lodder sammen skal sitte på plass, er jeg ikke spesielt opptatt av dette med loddetinnets ledeevne.

Grunnet til at jeg bruker dette tinnet, er at det har lav smeltetemperatur og er veldig godt å jobbe med.

Du behøver ikke kjøpe en hel rull. Hos eltek får mindre lengder.
Jeg fant ikke noe WBT-tinn på eltek? Det er greit med små pakker, men jeg vil helst ha 0,4 mm eller tynnere, og så ser jeg ikke helt poenget med sølv iom at jeg ikke har noen sølvholdige komponenter. Ikke som jeg vet om i alle fall. Også hadde no-clean flussmiddel vært greit. Men det virker som jeg rett og slett ikke får tak i slikt tinn lenger?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.946
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det virker som dine krav til loddetinn har gått ut på dato.
Bly er stort sett ikke lov å bruke lenger (du får ikke blyholdig bensin heller).
Holder på å "konvertere" selv. Sist kjøpte jeg en halv kg tinn - kobber - sølv fra elfa.
Hvor mye må du ha da? Det ligger sikkert en del slikt "bly-tinn" rundt om.
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Var innom Eltek i forrige uke, og de har ikke WBT tinnet lenger.
Kjøpte noe Mundorf, men har ikke fått prøvd det særlig enda.
 

Knekten

Medlem
Ble medlem
17.03.2007
Innlegg
17
Antall liker
0
Audiomix skrev:
Det virker som dine krav til loddetinn har gått ut på dato.
Bly er stort sett ikke lov å bruke lenger (du får ikke blyholdig bensin heller).
Holder på å "konvertere" selv. Sist kjøpte jeg en halv kg tinn - kobber - sølv fra elfa.
Hvor mye må du ha da? Det ligger sikkert en del slikt "bly-tinn" rundt om.
Jeg mener å ha lest at det fortsatt er lov å bruke loddetinn med bly til privat bruk? Har ikke høy nok effekt eller ferdigheter til å bruke loddetinn uten bly. Får bare håpe noen her vet om noe som er brukelig.
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Igjen vil jeg understreke fordelen med å ta seg bryet med å legge inn i profilen hvor i landet man holder til.

Hadde du gjort det, kunne noen i nærheten sikkert hjulpet deg med noen mtr. loddetråd

mvh Erland
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Kjøp 60/40 tinn/bly på elfa, med mindre du skal produsere for salg.
Til DIY ville jeg holdt meg unna blyfritt.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.946
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Når et produkt har blitt forbudt å benytte i industrien, er det ikke lenge før det blir umulig å få kjøpt.
Ingen kan nekte deg å bruke blyholdig loddetinn privat. Men du ser sikkert problemet nå når det ikke er i handelen lenger.
Andre unntak er medisinsk og militær elektronikk. Samt vedlikehold og reparasjon av produkter som er loddet med blyholdig tinn.
Vi DIY'ere gjør som vi vil, men det er ikke alltid så enkelt å få det til.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Foreløpig er unntakene ganske mange, så jeg er ikke så redd for tilgangen på skikkelig tinn enn så lenge. Men unntakene er midlertidige, så om noen år er nok situasjonen en annen.

Jeg har allerede skaffet meg nok blyholdig for resten av livet. :)
 
Topp Bunn