Hvor kjøper dere rør?

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
Har du fått de levert uten at toll og moms har kommet i tillegg?
Rør (som mye annet) er fritatt for toll. Moms betaler du hvis verdien av varene (uten frakt) er over 200NOK, er verdien (den verdien som leverandøren har påført) under 200NOK slipper du moms.
 

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Innlegg
873
Antall liker
127
Sted
Bergen
Se på DIY, der ligger det en laaaaaaang tråd
Dæven steike!!!!
Jeg er mektig imponert,kunne tenkt meg å gå i gang med noe tilsvarende men tviler på at jeg tør.

André
 
R

RID

Gjest
Dæven steike!!!!
Jeg er mektig imponert,kunne tenkt meg å gå i gang med noe tilsvarende men tviler på at jeg tør.

André
Takker.

Ikkeno farlig det der, sålenge jane er medlem av HFS. ;)
 

phonologue

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.04.2004
Innlegg
61
Antall liker
0
Erfaringen min er ikke værre enn at jeg handlet på Ebay igjen i går, det er jo litt spennende det hele,har også fått 100% ekte NOS rør i original inpakning. 6112 rør.

Sleiven
Ikke akurat billig frakt... Ser ut til at det ene røret jeg bestilte fra The Tube Store kommer på ca 750,- :-/
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.974
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Ikke akurat billig frakt... Ser ut til at det ene røret jeg bestilte fra The Tube Store kommer på ca 750,- :-/
Det er opplagt en del ukjente faktorer inne i bildet ved å handle i utlandet. En del av de har en ikke kontroll med en gang. Jeg er ikke "skremt" fra å handle i utlandet på grunn av egen eller andres erfaringer, men i tilfellet RØR er det en stor fordel å handle lokalt hos en forhandler med utvalg og kunnskap som få kan matche.
 

phonologue

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.04.2004
Innlegg
61
Antall liker
0
Det er opplagt en del ukjente faktorer inne i bildet ved å handle i utlandet. En del av de har en ikke kontroll med en gang. Jeg er ikke "skremt" fra å handle i utlandet på grunn av egen eller andres erfaringer, men i tilfellet RØR er det en stor fordel å handle lokalt hos en forhandler med utvalg og kunnskap som få kan matche.
Ja, jeg er helt enig med deg, men dette røret er vist ikke så lett å få tak i... Har ikke hørt med Motron, men har blitt fortalt at de ikke har det. Skal dog sjekke det opp selv.

Jeg avbestilte røret fra The Tube Store...
 

phonologue

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.04.2004
Innlegg
61
Antall liker
0
Fikk nå en telefon fra Kvanlid, han hadde vært på forumet her og sett tråden...

Det viste seg å være helt feil at han ikke hadde 6H30P-DR røret jeg var ute etter, så nå er det på vei derfra! Det ble også en del billigere enn å bestille fra The Tube Store! :)

Helt topp service fra den kanten! :D
 
R

RID

Gjest
Siden Brynjar tydeligvis leser her, så håper jeg han tar med seg prislister og litt "greier" på Horten-messa. :)

Det er fint at vi har sånn kompetanse lokalt.

Er også av den oppfatning at man SKAL betale litt ekstra for god service, og det virker det som Motron har.

Synd det ikke finnes noen nettside, dog.

Ha en "rørende" kveld! ;)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.974
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Fikk nå en telefon fra Kvanlid, han hadde vært på forumet her og sett tråden...

Det viste seg å være helt feil at han ikke hadde 6H30P-DR røret jeg var ute etter, så nå er det på vei derfra! Det ble også en del billigere enn å bestille fra The Tube Store! :)

Helt topp service fra den kanten! :D
Er det ikke trivelig med litt rør-prat også da?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.974
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Siden Brynjar tydeligvis leser her, så håper jeg han tar med seg prislister og litt "greier" på Horten-messa.  :)

Det er fint at vi har sånn kompetanse lokalt.

Er også av den oppfatning at man SKAL betale litt ekstra for god service, og det virker det som Motron har.

Synd det ikke finnes noen nettside, dog.

Ha en "rørende" kveld!  ;)
I fjor hadde Motron "Messepriser" på rør og annet. Romslig rabatt med prat på kjøpet. Dette med internettsider blir han nok stadig minnet på. Av flere enn meg.
 
R

RID

Gjest
Eksempel:
Golden dragon ECC82.
- Motron 143,75 inkl mva + frakt (?)
- Tube-shop.com 82,20 inkl mva + frakt (56,70)
Rettelse:

For å slippe mva, så må verdien være under 200,-
Dvs at man må kjøpe ett og ett rør fra tubeshop, og da kommer hvert rør på 138,9 inkl frakt.

Min konklusjon:
Motron er ikke så dyr ;)

Mannen skal vel ha til salt på maten og ;D
 

BugleBoy

Medlem
Ble medlem
11.05.2005
Innlegg
39
Antall liker
0
Rettelse:

For å slippe mva, så må verdien være under 200,-
Dvs at man må kjøpe ett og ett rør fra tubeshop, og da kommer hvert rør på 138,9 inkl frakt.

Min konklusjon:
Motron er ikke så dyr  ;)

Mannen skal vel ha til salt på maten og  ;D
Jada,det er ikke sååå dyrt,MEN den prisen du oppgir fra tubeshop,er den samme som BARE frakten fra Motron kommer på.....

Så rør +frakt fra Motron,kan fort bli noe rør...
Med mindre du tar Bastø-fergen en tur da ;)
 
R

RID

Gjest
Så frakt fra Motron er ca 80,-?
Det stemmer med det jeg hadde hørt også.

Huff, det er dyrt når man bare handler sånn "småtteri".
 

phonologue

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.04.2004
Innlegg
61
Antall liker
0
Så frakt fra Motron er ca 80,-?
Det stemmer med det jeg hadde hørt også.

Huff, det er dyrt når man bare handler sånn "småtteri".
For rundt 80,- blir det sendt som servicepakke.
Du kan også få det tilsendt som brev for rundt 50,- mener jeg han sa, men han hadde litt dårlig erfaring med det da noen pakker hadde blitt borte i posten...
 
R

RID

Gjest
For rundt 80,- blir det sendt som servicepakke.
Du kan også få det tilsendt som brev for rundt 50,- mener jeg han sa, men han hadde litt dårlig erfaring med det da noen pakker hadde blitt borte i posten...
Meget forståelig.
Har ikke mye man skulle sagt om et brev blir borte.......

For min egen del ville jeg også kunne sett om mottaker har mottatt pakken.
"Rør i posten, nææææææii" sier den uærlige kunden med Golden-Dragon glød i blikket. :D ;)

Nei, vi får ikke "henge" Brynjar for postens idiot-takster.

Han sender vel noen pakker i året, så en bedre pris enn listepris kunne han kanskje klart å lirke ut av Posten.
 

BugleBoy

Medlem
Ble medlem
11.05.2005
Innlegg
39
Antall liker
0
Kan du ikke vente til vi skal til Hifi-messen i Horten da?
For vi skal det...... ???

Da slepper du porto og alle tingen :)
Så får vi sikkert slått av ett par ord med Mr.Tube også :D
 

GJ

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.02.2004
Innlegg
74
Antall liker
0
Audiocompaniet 22116870
Stor utvalg
Motron
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
Det var jo ikke mye å skryte av som kildehenvisning da :D

12AU7 er vel en etterkommer etter 12SN7 også kjent som det mer omtalte 6SN7. For å si det på en annen måte: 12AU7 er en noval-variant av oktalrøret 12SN7. MEN, og det er vel verd å merke seg: AU7 fikk aldri den mottakelsen eller anerkjennelsen om SN7 fikk. AU7 ble ofte omtalt om ulineart og et dårlig rør for audioformål.
Men, men, jeg er rimelig sikker på at om 50 nye år så omtaler de fremtidige audiofile AU7 som noe veldig spennende og eksotisk..
 
R

RID

Gjest
Kan du ikke vente til vi skal til Hifi-messen i Horten da?
For vi skal det......  ???

Da slepper du porto og alle tingen  :)
Så får vi sikkert slått av ett par ord med Mr.Tube også  :D
Åja! Hadde tenkt å ringe slik at han kunne ta med noen ECC82 og 5Y3GT. ;)
De berømte fluene i en smekk. ;D

Jeg synes dette blir litt sånn: "Handle på Spar på Krapfoss, eller så forsvinner den butikken også"

Vi må værne om våre nærmeste, selv om det koster noen kroner..... :)
 
R

RID

Gjest
Her er hva jeg (med hjelp fra Bugleboy) fant om røret:

5963: This is a nice industrial type which is nearly identical to the standard 12AU7. RCA made a nice blackplate version of this tube, and GE has it in their 5-star broadcast line. The plate voltage rating is a little lower than for a 12AU7, but for most applications, it will work fine. It has a rugged cathode and should be long lived, similar to the 5814. Watch this tube, as it is plentiful now and prices are low. As audiophiles discover it, the rush will be on!

Jeg har også sett det oppgitt med spenning enten 6,0v eller fra 5,7v til 6,9v.
Prøver først med mine 6,22v, og så får jeg se åssen det fungerer.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.974
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Rettelse:

For å slippe mva, så må verdien være under 200,-
Dvs at man må kjøpe ett og ett rør fra tubeshop, og da kommer hvert rør på 138,9 inkl frakt.

Min konklusjon:
Motron er ikke så dyr  ;)

Mannen skal vel ha til salt på maten og  ;D
Toll = tull og det er nesten det samme med Momsen. Vel, for å slippe MVA må en altså under kr 200,- inkl frakt hvis en skal være nøyaktig. Det ender med mange små ordre. Som igjen ender med en relativt høy stykkpris. Frakt for 1 eller 10 vil neppe være veldig forskjellig. Men så kommer det altså MVA. Om en ikke har flaks. Så er det den "sosiale" biten. Jeg setter veldig pris på å prate litt rør. Eller fagprat om du vil. Ofte ender det med bedre rør enn det en selv hadde bestemt seg for. Ikke nødvendigvis dyrere. Men alt i alt en bedre handel.
 
R

RID

Gjest
Toll = tull og det er nesten det samme med Momsen. Vel, for å slippe MVA må en altså under kr 200,- inkl frakt hvis en skal være nøyaktig. Det ender med mange små ordre. Som igjen ender med en relativt høy stykkpris. Frakt for 1 eller 10 vil neppe være veldig forskjellig. Men så kommer det altså MVA. Om en ikke har flaks. Så er det den "sosiale" biten. Jeg setter veldig pris på å prate litt rør. Eller fagprat om du vil. Ofte ender det med bedre rør enn det en selv hadde bestemt seg for. Ikke nødvendigvis dyrere. Men alt i alt en bedre handel.
Fint!

Håper vi klarer å starte en liten Brynjar-bølge nå før Horten-Messa. :)
Håper han tar med masser av rør!

Rør er vel i tiden, og Brynjar har vært med hele tiden ----> kunnskap ;)
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
Toll = tull og det er nesten det samme med Momsen. Vel, for å slippe MVA må en altså under kr 200,- inkl frakt hvis en skal være nøyaktig.
Det er feil, og slett ikke nøyaktig. Ikke at jeg forsvarer alle regler og avgifter, men det går da an å lese skriften slik den faktisk står uten å tillegge den egne meninger eller tolkninger...

Verdi på vare (eks frakt) under 200NOK = ikke mva.

Verdi på vare (eks frakt) over 200NOK = mva på vare pluss mva på frakt.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.974
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Kjøpte liksågodt disse rørene det ble linket til på ebay........

26,50 $ totalt med levering.

1 dollar er 6,44 NOK, så det skulle bli.....
171,-

Under tollgrensa, litt spennende og forhåpentligvis morsomt.  ;)
Har du mottatt disse rørene? Var det Westinghouse? Made in USA? Blir spennende å høre hva du finner ut.
 
R

RID

Gjest
Har du mottatt disse rørene? Var det Westinghouse? Made in USA? Blir spennende å høre hva du finner ut.
Ikke mottatt.
Gir beskjed når (hvis?) jeg mottar dem.
 
R

RID

Gjest
Du er vel spent nå? Har du allerede fått noe inside om hva dette er?
Spent? Ja. Går dog utfra at dette går bra.

Ikke fått noe mer info enn det som sto i teksten på ebay.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.974
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Spent? Ja. Går dog utfra at dette går bra.

Ikke fått noe mer info enn det som sto i teksten på ebay.
Var det en fyr i Argentina som solgte dem?
Er det andre her som har kjøpt noe i Argentina tro?
Made in USA.
Til prisen du har betalt, blir du nok ikke lurt helt trill rundt. Bare en halv turn?
 
R

RID

Gjest
Var det en fyr i Argentina som solgte dem?
Er det andre her som har kjøpt noe i Argentina tro?
Made in USA.
Til prisen du har betalt, blir du nok ikke lurt helt trill rundt. Bare en halv turn?
Før vi begynner å "krangle"....... ;)

Min "rutine" tror jeg blir som følger:

- Snuse på nettet for å finne info og "leke på ebay".
Dette siden det er morsomt, spennende og litt "farlig" :D

- Bruke Brynjar til "stabile" leveranser og "faste innkjøp".

Ser det ikke som usannsynlig at det går an å finne noen brukte "halvferdige" superrør på ebay som det går an å prøve for å finne ut om det passer sitt lydideal.
Så kan man jo kjøpe friske nye utgaver av det røret hos Brynjar?

:)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.974
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Pakkenummer på mail fra Richardo i dag.  :)
Det går jammen unna selv fra Syd Amerika. Jeg ser ikke bort i fra at du har gjort et bra kjøp. Prisen tatt i betraktning. Som Brynjar sier: Det behøver ikke nødvendigvis være NOS for å være bra. Det er bare synd at det er for mange "luringer" eller folk som er uvitende om hva de egentlig selger, som hauser opp prisen.
 
R

RID

Gjest
Det går jammen unna selv fra Syd Amerika. Jeg ser ikke bort i fra at du har gjort et bra kjøp. Prisen tatt i betraktning. Som Brynjar sier: Det behøver ikke nødvendigvis være NOS for å være bra. Det er bare synd at det er for mange "luringer" eller folk som er uvitende om hva de egentlig selger, som hauser opp prisen.
Ja, det er synd med "fake"-industrien innen hifi.

Dette skal jo være både NOS, NIB og Westinghouse.
Et "varsko her" for det norske postvesen er jo at jeg betaler 8$ i frakt fra Argentina!!
Da er det forjævlig at det koster 80,- kr fra "andre sida av fjorden".

Må vel herme etter svenskene og lage en "paketöppningstråd" når det ankommer..... :D
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.974
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Ja, det er synd med "fake"-industrien innen hifi.

Dette skal jo være både NOS, NIB og Westinghouse.
Et "varsko her" for det norske postvesen er jo at jeg betaler 8$ i frakt fra Argentina!!
Da er det forjævlig at det koster 80,- kr fra "andre sida av fjorden".

Må vel herme etter svenskene og lage en "paketöppningstråd" når det ankommer..... :D
Litt OT, men det er for ille at det koster mer å sende et eller annet to kvartaler i Oslo enn over Atlanteren. Lenger tid tar det også. Et annet eksempel: Skal jeg sende noe fra Kongsberg til Stavanger går det slik: Kongsberg - Drammen - Oslo - Drammen - Kongsberg - Stavanger. Med stopp, hvil og overnatting flere steder.
 

BugleBoy

Medlem
Ble medlem
11.05.2005
Innlegg
39
Antall liker
0
Ja,når vi først er i OT hjørnet:
Jeg bestillte noen cd`r fra Japan på Fredag,hadde de i postkassa på Tirsdag,frakt $5 ;D

Bestillte noe småtteri av Eltek på Onsdag,hadde de på Fredag,uken etter,frakt kr69 :mad:

Det er noen tusen km mellom meg og Japan,og ca. 50km mellom meg og Eltek....

Det som er litt komisk,er att pakka fra Eltek skal jo innom alt av postterminaler før den når meg!
Den til og med kjører 3mil forbi meg,til Sarpsborg (hoved terminalen for Østfold),for så å kjøres tilbake til hovedpostkontoret i Moss,så kommer postmannen med hentelapp,først da kan jeg hente pakken :mad:

Akkja,det er vel sånn postsystemet virker,jo nærmere du bor,jo fjernere er det egentelig :-/
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
den 08/03/05 klokken 19:48:39, skrev Sleiven :

kilde Duncans amps.. http://www.duncanamps.com/tdslpe/  

...........................................................................................................



Det var jo ikke mye å skryte av som kildehenvisning da :D
Hvis De ser litt nøyere på siden ser De at det er et program som skal lastes ned på PC.
Det er en søkemotor som finner alle rør og databaser med rørinformasjon på en svært lettvint og elegant måte.
PRØV DET ;D ;D

Sleiven
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Her er hva jeg (med hjelp fra Bugleboy) fant om røret:

5963: This is a nice industrial type which is nearly identical to the standard 12AU7. RCA made a nice blackplate version of this tube, and GE has it in their 5-star broadcast line. The plate voltage rating is a little lower than for a 12AU7, but for most applications, it will work fine. It has a rugged cathode and should be long lived, similar to the 5814. Watch this tube, as it is plentiful now and prices are low. As audiophiles discover it, the rush will be on!

Jeg har også sett det oppgitt med spenning enten 6,0v eller fra 5,7v til 6,9v.
Prøver først med mine 6,22v, og så får jeg se åssen det fungerer.
Angrer nesten på at jeg ikke kjøpte de selv ;),men har akkurat kjøpt et par Philips Holland Herleen 12AU7 for
samme pris... kjøpte dem FØR jeg har motatt DIY forsterkeren de skal brukes i....
 
Topp Bunn