Hvor kjøpe vinyl i københavn?

clash

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
2.261
Antall liker
3.427
Sted
Drammen
Turen går snart til København. Noen som vet om steder som selger vinyl?
 

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
1.577
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Ikke at jeg kan hjelpe deg så mye. Men da jeg var der forrige sommer fant jeg en sjappe ikke så langt fra tivoliet! Du kan jo spørre deg frem. Fikk med meg en liten haug for en billig penge der :)
 
I

ijustpop

Gjest
Skandivavias beste sjappe ligger i Køben. Mot fredriksberg. Sikkert noen som kan gi deg en adresse. Har sett bilder av butikken på forumet her.

Edit: Fosse og Papworth(tror jeg) besøkte den og tok bilder.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Var i en platesjappe i Køben for 4-5 år siden. Bra utvalg, men alle platene var innbakt i plast så det var umulig å sjekke tilstanden. Hadde lyst på en del av dem, men da innehaveren nektet å ta av plasten fant jeg døra tomhendt.....
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.914
Torget vurderinger
24
Det ligger en butikk med ganske pene priser i Gotersgate (Rosenborg Have), de har et utrolig god utvalg på bakrommet.
Ellers ligger det en butikk med utrolig godt utvalg, og litt stivere priser, i Gamle Kongevei (ett stykke nedover).

Dessuten har du Accord med flere, men jeg holder en knapp på de to første og forsøker få de med meg når jeg er i Køben.

Nightpuma er mannen å spørre.
 
I

ijustpop

Gjest
Fosse skrev:
Ellers ligger det en butikk med utrolig godt utvalg, og litt stivere priser, i Gamle Kongevei (ett stykke nedover).
Det var denne jeg tenkte på. Veldig bra utvalg.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.914
Torget vurderinger
24
Ja, den sjappa er noe av det beste, jeg tror faktisk den er den aller beste jeg har vært i noe sted. Man gjør neppe noen røverkjøp her, men utvalget er formidabelt.
Jeg synes imidlertid ikke bakrommet til butikken oppi Gothersgate er særlig dårligere, og der har jeg en fornemmelse av at prisene er litt lavere. Nå snakker jeg i hovedsak om jazz/blues. Denne sjangeren må ha vært mye større i Danmark enn i Norge? Bruktbutikkene her hjemme har lite å by på i sammenligning.

Clash, om tilgangen på vinyl skulle være vesentlig for en vellykket tur så har du definitivt satt deg rett mål. God tur.
 

Boe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2005
Innlegg
205
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Sjappa i Gammel Kongevej har vinyl som er priset hakket over hva jeg gidder å betale, synes heller ikke utvalget er allverdens interessant - men det er jo mengder der, kvantiteten er større enn kvaliteten imo.

Min favoritt er Goldmine som ligger 30 meter opp Vester Voldgade fra Rådhuspladsen i motsatt ende av selve rådhuset. Her kan man lett finne 60 og 70-talls originaler til en uvant lav pris, bakdelen er at vinylkvaliteten ikke alltid er på topp, omtrent på samme nivå som i Gothersgade.

I Vestergade, også 30 meter inn fra Rådhuspladsen rett nedenfor Goldmine, ligger en av Accord-sjappene. Jeg har gjort kupp her, men som det beskrives ellers i tråden, så er platene shrinkwrapped og de tar nødig av denne for at du skal få inspisert plata. Men Accord selger ikke plater hvor cover og vinyl er dårligere enn nm/vg+ - jeg har i alle fall aldri truffet på plater med seriøs slitasje der.
Sjekk plata når du har betalt for den mens du fortsatt er i butikken, klag der og da hvis den har synlige defekter.

Accord har også en butikk på Nørrebrogade, nesten oppe ved Nørrebros rundell. Kvalieteten den samme, men selvsagt et annet utvalg. Hvis du tar deg opp dit, så kan du lett finne en liten sjappe som heter Second Beat noen hundre meter opp Jagtvej fra Nørrebros rundell.

God jakt.

Edit: Tror kanskje jeg skal skynde meg å si at første avsnitt er preget av hva jeg jakter på - Jazz/blues som feks Fosse ser etter kan være godt representert på Gammel Kongevej, stive priser none the less...
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei

Ja jeg kan bare tilslutte meg koret. Soundstation i Gammel Kongevej er veldig bra men stive priser. Selv om de har mange plater og veldig peiling må jeg konkludere jeg nesten aldri kjøper noe der. Det ligger en litt mer loppemarkedaktig litt lenger oppe i samme vej, billig men dårligere. Jeg liker den på hjørnet Gothersgade/Kronprinsessegade. Der finner jeg alltid noe og prisene er ok. Accord er også bra, og den i Nørrebrogade er utvidet. Ellers er det Route 66 mellom Nørrebrogade og Skt. Hans torv. Nytt/brukt. Tror jeg må sjekke ut Goldmine igjen Boe, har igrunnen ikke vært der siden eieren skjelte meg ut da jeg spurte etter en Tom Waits plate ::)

God jagt :)

Asbjørn
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.914
Torget vurderinger
24
Hvilke butikker man foretrekker vil kanskje avhenge av hva slags musikk man er ute etter. Det som utmerker seg ved de to butikkene jeg nevnte er utvalget av jazz/blues. Den i Gotersgade er kanskje ikke helt i teten på rock.
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei Fosse

Du skal forresten ha takk for at du åpne øynene mine for ovennevnte butikk. Den er nå min favoritt :)

Asbjørn
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.914
Torget vurderinger
24
Kanskje vi skulle sette av en lørdag formiddag igjen snart?!!!
 

oldman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.07.2005
Innlegg
96
Antall liker
20
I Studiestræde ligger det flere vinylbutikker.
 

KMMM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
196
Antall liker
68
Kanskje litt sent? mulig du er tilbake allerede :p men her er en liste

http://www.recordjunkie.com/stores/directory/denmark/copenhagen

Min fovoritt i København er deffinitivt Rout66 i Fælledvej 3. Entusiastisk eier og mye bra rock/nytt.
Ellers ligger det en liten butikk litt nede i Gamle kongevei (gult bygg) som er knall bra.
Det er ikke Sound Station som ligger litt lenger oppe.

Kåre
 

Boe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2005
Innlegg
205
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
En liten rapport fra Köbenhavns vinyloaser for en måneds tid tilbake:
Den litt arrogante innehaver av Goldmine - kanskje min absolutte favoritt når det gjelder å finne 60 og 70 talls rock i originalpressinger til pølsepriser - forteller at han er i ferd med å legge ned. Han har for tiden 25% avslag på det meste, og regner med å avvikle i løpet av første halvår 2009.
Trist....

Neste overraskelse kom da jeg skulle besøke sjappa Beat-Bop i Gothersgade - de var i ferd med å bære de siste rester av vinyl ut av butikken, og hadde det så travelt at jeg ikke fikk hørt om de skulle åpne et annet sted. Jeg ga min datter som er bofast i byen i oppdrag og sjekke det ut. Hun svarte for noen dager siden:

Hei pappa.
Den LP-butikken din på Gothersgade har flyttet til Peder Hvitfeldts Stræde 14
Det ligger ikke så langt vekk fra der den lå i Gothersgade...litt lenger inn i gamlebyen i København K... gåavstand fra Nørreport st.
Kyss Kaja

Bare til orientering for alle vinylgale som tar turen til vinylparadiset Köbenhavn.... :D
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hva om noen med evner lagde et sentrumskart med markeringer (sirkel med tall) og tekst i tilllegg under kartet med navn og adresse på de (flest mulig) sjapper i rimelig gangavstand fra f.eks. rådhusplassen.
Jeg kunne godt tenke meg å bruke tiden til slike besøk neste gang jeg er med båten og bedrift/klubb til København som alternativ til bare øl/pub besøk.

Jeg har nå logget inn (i hjernen) den ene accordbutikken.

Denne bør være lett å finne frem til alle som kommer til København (særlig med båten) og vandrer oppover strøget (som en utgangsåre) oppover fra Nyhavn.

http://www.accord.dk/City.35.aspx

Øverst i strøget i møte med Rådhusplassen tar man bare til høyre to ganger (se kartet).

Mvh.KW
 
Topp Bunn