Hvor kjøpe propan i Oslo?

Larsemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2003
Antall liker
0
Nå er grillsesongen her og har gått til innkjøp av gassgrill :) Men, jeg trenger også 5liter gasstank. Noen som er å anbefale på dette i Oslo eller er det bare å dra til nærmeste bensinstasjon? Når man først har kjøpt tank, er det noen som er rimeligere enn andre på fylling?
Er ikke sikker på om jeg kjøper vanlig tradisjonell og oransje dunk eller om jeg skal gå for den lette utgaven. Tror det blir den oransje da det hele skal stå rolig på verandaen.

Om noen kan hjelpe så sier jeg på forhånd mange takk for hjelpen!

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Sv: Hvor kjøpe propan i Oslo?

Maxbo har sikkert.
Iaffal avdelingen på Alna.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.330
Torget vurderinger
1

Larsemann skrev:
Nå er grillsesongen her og har gått til innkjøp av gassgrill :) Men, jeg trenger også 5liter gasstank. Noen som er å anbefale på dette i Oslo eller er det bare å dra til nærmeste bensinstasjon? Når man først har kjøpt tank, er det noen som er rimeligere enn andre på fylling?
Er ikke sikker på om jeg kjøper vanlig tradisjonell og oransje dunk eller om jeg skal gå for den lette utgaven. Tror det blir den oransje da det hele skal stå rolig på verandaen.

Om noen kan hjelpe så sier jeg på forhånd mange takk for hjelpen!
De fleste bensinstasjoner av noen størrelse kan levere propan (Statoil på skøyen vet jeg positivt har hatt). Hovedkostnaden er selve tanken, påfyllingen koster i sammenlikning ikke noe særlig. Hvor vidt lettvektsutgaven er å foretrekke avhenger i stor grad av hvor mye du må drsse rundt med den; hvor mange trapper, for ikke å si hvor mange kilometer etter skogsbilvei (uten kjøretillatelse) for å komme fram til hytta. Jeg får fortsatt vondt i ryggen av tanken på å bære en ståltank med 11 kilo gass ca 4 km langs en skogsbilvei, den fikk akkurat plass i ryggsekken med nød og neppe + litt vasselin og mye overtalelse, det begynne å bli noen år siden sist heldig vis ...

mvh
KJ

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.572
Sted
Holmestrand

Fraråder i hvert fall Statoil, de flår oss! Har du flaske (det må være Statoil-flaske) koster det rundt 250 kr for en 5 kg. Dette gir cd 50 kr/kg! Det er litt underlig når vi vet at det er biler som kjører på gass for å få billigere drivstoff. En bil bruker ca 1 kg på mila... Gastech sier det koster 4,50 kr/kg for å fylle på bilen. Da er det godt gjort av Statoil å ta 50 kr!

shauan

Fersking
Ble medlem
02.09.2006
Antall liker
0

Jeg vil helt klart anbefale den lette tanken i kunststoff. Den er gjennomsiktig, noe som gjør at du kan holde øye med hvor mye gass det er igjen. Litt dyrere enn den tunge metalltanken, men klart å foretrekke. Det er ufattelig kjedelig å måtte ta taxi til bensinstasjonen midt i grillinga (etter et par øl) når gassen plutselig tar slutt.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.572
Sted
Holmestrand

shauan skrev:
Jeg vil helt klart anbefale den lette tanken i kunststoff. Den er gjennomsiktig, noe som gjør at du kan holde øye med hvor mye gass det er igjen. Litt dyrere enn den tunge metalltanken, men klart å foretrekke. Det er ufattelig kjedelig å måtte ta taxi til bensinstasjonen midt i grillinga (etter et par øl) når gassen plutselig tar slutt.
Helt enig her. Et lurt triks er å veie beholderen, da vet man hvor mye som er igjen. Fiskevekt er fint.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.639
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3

Anbefaler også kunststoff-flaske. Mye enklere å lempe på.

Til de som mener Statoil flår en... Det er uansett mye dyrere å kjøpe gass i småkvanta enn i "løs vekt". Hvis du skal ha rimelig gass til husbruk må du få gravd ned en tank i hagen og legge opp røropplegg. Dette er omtrent det samme som å kjøpe parafin som en-liters lampeolje eller at tankbilen kommer og fyller opp kjellertanken din på 750 liter. 25-30 kr/liter elns for enliteren og 5,50 for parafin fra tankbilen.

Før i tida fylte de opp beholderen som du kom med, men det er nå slutt på dette. Nå bytter du inn den gamle og får en likeens full en.

Johan-Kr

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5

composittflasken er best. Den er lett og ikke mins gjennomsiktig så du slipper tullet med å veie flasen for å finne ut hvor mye gass som er igjen.
Esso på sofienberg der jeg bor selger alle typer flasker.
Jeg tror refill på en 7liters compositt tank koster ca. 200,-

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.572
Sted
Holmestrand

Fenalaar skrev:
Anbefaler også kunststoff-flaske. Mye enklere å lempe på.

Til de som mener Statoil flår en... Det er uansett mye dyrere å kjøpe gass i småkvanta enn i "løs vekt". Hvis du skal ha rimelig gass til husbruk må du få gravd ned en tank i hagen og legge opp røropplegg. Dette er omtrent det samme som å kjøpe parafin som en-liters lampeolje eller at tankbilen kommer og fyller opp kjellertanken din på 750 liter. 25-30 kr/liter elns for enliteren og 5,50 for parafin fra tankbilen.

Før i tida fylte de opp beholderen som du kom med, men det er nå slutt på dette. Nå bytter du inn den gamle og får en likeens full en.

Johan-Kr
Nei, det er ikke det samme. En bil fyller ikke mer enn 60 kg, og jeg regner med at det er mulig å fylle for en "hundrings" også på samme måten som med bensin/diesel. StatOil tar denne prisen for 5 kg og 11 kg. De tar heller ikke hensyn til mengden av gass som er igjen på flaska. Uansett er 10-gangen en heftig påslagsfaktor. Det hører også med til historien at jeg kjøpte flaskene mine med pant. Denne ordningen har de sluttet med. Kan det være for å låse kundene tro?

Topp Bunn