Hvor kjøpe og laste ned musikk i HD-lyd

Lyttegnomen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.04.2006
Innlegg
95
Antall liker
13
Har noen tips om nettbutikker som tilbyr musikk i HD for nedlasting. Da jeg bruker iTunes og Amarra bruker jeg filer i ALAC. Jeg kjenner til nettbutikken HDTracks.com, men skulle gjerne hatt flere å velge mellom. Har testet "Mastered for iTunes", men ble ikke så imponert over det.

Venter i spenning på tips :D
 

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
1.381
Antall liker
1.044
Sted
Bergen
7digital har en del HD plater. Det er vel flac som blir brukt her, men det er vel ikke noe problem å konverter eller finne en avspiller som har ok format støtte
 

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
2.006
Antall liker
780
Sted
Nesodden
I tillegg til HDTracks.com, som du nevner, så har jeg brukt https://www.highresaudio.com/ en god del. HDTracks har vel fått litt pepper for å ha jukset med formatene, noe jeg ikke har hørt at highresaudio har gjort. De andre butikkene har mye mindre utvalg, ikke mulighet for flac/alac, eller er vanskelig å få kjøpt fra (qobuz) ... Temmelig irriterende å få beskjed om at 'denne platen kan ikke kjøpes akkurat nå, på grunn av restriksjoner i forhold til hvor du bor', men sånn er det vel bare ... (og som gjelder både HDTracks og highresaudio sine sider) ...
 

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Innlegg
879
Antall liker
415
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Hotspotshield funker! :cool: Gratisutgaven er nok til å få handlet hos HDTracks, men hvis du trenger å late som du er andre steder enn i USA, tror jeg du må ha betal-utgaven (eller en annen løsning).
 

_Nomad

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.10.2012
Innlegg
73
Antall liker
18
Sted
Meråker
Torget vurderinger
1
Jeg handler mye musikk i FLAC fra klicktrack, det kan anbefales. Ålreit utvalg og mye norsk som er vanskelig å finne andre steder. Og ikke minst enkelt og greit med PayPal.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg handler mye musikk i FLAC fra klicktrack, det kan anbefales. Ålreit utvalg og mye norsk som er vanskelig å finne andre steder. Og ikke minst enkelt og greit med PayPal.
I beg to differ. Utvalget er bra, det er jeg enig i. Men nedlasting av zip-filer er en annen historie, etter min mening. Jeg må ofte laste ned flere ganger. Og jeg opplever ofte at tag er helt på trynet. For en tid siden lastet jeg ned et 4-cd'ers album med musikk av Thomas Tellefsen, og jeg måtte skrive inn hver eneste sportittel manuelt. Det var litt av en munnfull. Det er godt mulig det er noe feil med oppsettet mitt. Men hvorfor opplever jeg da dette problemet kun med klicktrack?
 

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
2.006
Antall liker
780
Sted
Nesodden
Hotspotshield funker! :cool: Gratisutgaven er nok til å få handlet hos HDTracks, men hvis du trenger å late som du er andre steder enn i USA, tror jeg du må ha betal-utgaven (eller en annen løsning).
Jeg bruker i og for seg noe liknende, men jeg har inntrykk av at det ikke hjelper??? Så mitt inntrykk var at de linket dette opp mot kortbetaling e.l.?
 

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Innlegg
879
Antall liker
415
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Hotspotshield funker! :cool: Gratisutgaven er nok til å få handlet hos HDTracks, men hvis du trenger å late som du er andre steder enn i USA, tror jeg du må ha betal-utgaven (eller en annen løsning).
Jeg bruker i og for seg noe liknende, men jeg har inntrykk av at det ikke hjelper??? Så mitt inntrykk var at de linket dette opp mot kortbetaling e.l.?
Det kan godt hende de gjør det. Jeg har alltid brukt PayPal på HDTracks og sammen med HotSpotShield har det funket.

Men hos meg er det slik at selve nedlastingen feiler hvis HotSpot er aktiv, så jeg setter på den før jeg aksesserer HDT, og når betalingen er gjort, slår jeg den av (før downloadprogrammet starter).
 
S

Syncrolux

Gjest
Har testet "Mastered for iTunes", men ble ikke så imponert over det.
"Mastered for iTunes" har ingen ting med Hirez å gjøre. Det er egentlig bare et sett med anbefalinger for å unngå at hardt komprimert musikk låter enda værre i AAC-format enn strengt tatt nødvendig.
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.417
Antall liker
14.402
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Etter at jeg fikk Bluesound Vault 2 i hus så har jeg handlet endel (30+) på highresaudio.com. Laster seg automatisk ned etter kjøp på Vaulten og alt er bare fryd;)
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Tar opp denne igjen.;)
Hvem bruker dere i dag og hvorfor?
Ønsker 96/24 AIF eller FLAC.
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.417
Antall liker
14.402
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Bruker forsatt https://www.highresaudio.com og har kjøpt over 100 album. De har også innført streamingtjeneste, men den har jeg ikke testet. Akkurat nå har de 15% på hele butikken. Har aldri hatt noe negative opplevelser og de virker veldig seriøse i forhold til hva de tilbyr. Ikke noen upsamplede filer o.l. For et par år siden så trakk de tilbake endel MQA-filer p.g.a manglende opprinnelse info.
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Bruker forsatt https://www.highresaudio.com og har kjøpt over 100 album. De har også innført streamingtjeneste, men den har jeg ikke testet. Akkurat nå har de 15% på hele butikken. Har aldri hatt noe negative opplevelser og de virker veldig seriøse i forhold til hva de tilbyr. Ikke noen upsamplede filer o.l. For et par år siden så trakk de tilbake endel MQA-filer p.g.a manglende opprinnelse info.
Godt å høre. Da har vi to på lista. I tillegg så selger vel plateselskapene direkte. Slike som ECM!
 

tjua

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.08.2012
Innlegg
2.205
Antall liker
1.679
Sted
Bergen
Vekker til liv denne..
Er stadig på jakt etter nedlastingsmuligheter for høy oppløselig og har bla funnet disse to:
https://boxset.me/ og https://losslessalbums.club/

Felles for disse er at ved å følge link for (antatt) kjøp så kommer man til en abbonnementsside. Dessverre har jeg ikke funnet noe om hvordan dette fungerer, feks
1. Betale for abonnement, logge inn,
2a. Betale for hver nedlasting i tillegg (mest sannsynlig), eller
2b. Nedlasting tilgjengelig uten noe mer (dvs potensielt brudd på rettigheter etc)

Noen som har erfaring? Jeg håper at det er 2a, men litt kjipt å betale for et abonnement også havne i 2b..
Dersom 2a, noe som vet priser? Jeg antar at de fleste albumene er tilgjengelig også på andre highres kjøpesider..
 
Topp Bunn