Hvor handler man plater?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Platekompaniet funker bra for ting man er sikre på at de har på lager. ...og PostNord er et pluss, for da kommer det ingen koneprovoserende pakkelapper i postkassa. ;)
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.656
Antall liker
1.396
Torget vurderinger
2
Har kjøpt en del på Discogs, men det hender dessverre litt for ofte at jeg blir skuffet over kvalitetsvurderingen til selger (selv de med 100% rating). Kjøper de fleste nyutgivelsene på Big Dipper og The Garden. Platekompaniet er oftest litt dyrere (hvis de ikke har kampanje) og de har mye elendige utgivelser fra DOL.
Ja, de utgivelsene på DOL er no' herk...har kjøpt 2 stk på Platekompaniet før jeg ble oppmerksom på hvor de kom fra (Miles Davis "Birth Of The Cool" og en Sun Ra utgivelse) begge platene var skeive og låt "dritt", bytta de og fikk 2 nye! Like mye "dritt" var de 2!
Nye utgivelser er det bedre bedre med, men uansett; utgivelser på DOL holder jeg meg langt unna! De 2 jeg har er satt langt unna go' platene som "Kind Of Blue", "In The Court Of The Crimson King" eller Svein Finnerud Trio's "Plastic Sun"...slik at man unngår smitteeffekten!?
 

Vinylsound

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2009
Innlegg
196
Antall liker
65
Torget vurderinger
2
Jeg har og lurt på dette med DOL - er alt dårlig eller varierer det veldig ?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Har kun hørt dårlige ting. Det er de som driver med dette «mastered from CD»-greiene også. ...men dette er jo Internett, og negativ omtale sprer seg selvsagt mye fortere og i større grad enn positiv.
 

Harald HM

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2016
Innlegg
2.251
Antall liker
2.142
Sted
Bardufoss
Torget vurderinger
1
Vil på det sterkeste anbefale Recordshop.me med japanpressinger på nett. Rask levering og hyggelige overraskelser fra Grumpyphile, innimellom;). Topp lyd fra japan. Kan jo også hentes ved personlig oppmøte, selv om det passer meg litt dårlig.

Ellers er Discogs, PK og bigdipper helt greie på nett. Vær dog oppmerksom på porto på Discogs. Leser man ikke nøye når man bestiller kan det plutselig koste dyrt fra enkelte leverandører.

Direkte fra ECM er en av mine favoritter, når man liker sånt.

Prøver selvsagt å benytte meg av fysiske butikker i størst mulig grad, men utfordrende i lokalmiljøet. Backbeat Kaffe og Vinyl i Tromsø må likevel besøkes ved enhver anledning.

Bare Jazz står øverst på lista, når jeg engang får satt av tid til å besøke mer sentrale strøk av landet:cool:

PS. Jeg har bare gode erfaringer med DOL, men kanskje jeg bare har hatt flaks:rolleyes:
 

tjua

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.08.2012
Innlegg
2.206
Antall liker
1.679
Sted
Bergen
Vel verdt å sjekke:

elusivedisc.com, nytt
vvmo.com, brukt

Har kjøpt endel derfra og godt fornøyd. Sjølsagt risk for skatt og avgift og frakt, men kan være verdt det ift tilgjengelighet på vinylen.


Mvh
PerM
 

espendo

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
505
Antall liker
603
Sted
Bærum
Jeg kjøper mest fysisk på Big Dipper og noe på The Garden (de har endret litt sortiment siste året mot mer metal virker det som, så da blir det mindre der). En sjelden gang på Platekompaniet.

På nett handler jeg en del direkte fra mindre artister, gjennom deres nettsider, bandcamp osv. Noen ganger fra Amazon eller Cdon hvis jeg kommer over et varp eller noe som er vanskelig å få tak i andre steder. Har også handlet noe på Discogs og synes det har funket bra.
 

Doremi

Medlem
Ble medlem
10.03.2011
Innlegg
39
Antall liker
11
Har kjøpt mange CDer på Fretex, til hele 10 kr pr stk.:cool:
 

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Innlegg
1.492
Antall liker
842
Torget vurderinger
6
Problemet er at Platekompaniet har ingenting på lager. Har vel kjøpt en 15-20 CDer fra de siste 12 mnd. Selv om det står at ting er på lager så er det leveringstid på alt. Og noen ganger får jeg beskjed etter et par mndr at det ikke er å skaffe.

Bestilte nå sist gang tre CDer. De kom etter to uker i tre pakker med tre dagers mellomrom med hver sin faktura....
Masse herk for å få betalt. Prøver de å kvitte seg med kundene? ???


Platekompaniet funker bra for ting man er sikre på at de har på lager. ...og PostNord er et pluss, for da kommer det ingen koneprovoserende pakkelapper i postkassa. ;)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg har aldri hatt noe problem med ting der det står at varen er på lager. "Leveres normalt etter 5-10 dager" og liknende, bør man passe seg for.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Jeg har aldri hatt noe problem med ting der det står at varen er på lager. "Leveres normalt etter 5-10 dager" og liknende, bør man passe seg for.
Akkurat det står det jo på veldig mye av det de har i nettbutikken sin. Forøvrig greit nok det, men jeg syns det er litt stress å måtte hente èn bestilling i gjerne 3-4 omganger med noen dager eller ukers mellomrom. Syns de burde hatt en option med å få hele ordren samlet, hvis alt kan skaffes si innen 3 uker e.l. På den annen side har jeg forståelse for at det vil komplisere logistikken for dem noe.

Men så lenge man slipper gebyrer eller fraktkostnader hver gang de deler opp en bestilling er det til å leve med for min del.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.151
Antall liker
6.732
Torget vurderinger
4
Varer på lager hos PK er vel stort sett enten listefyllere, hyllevarmere eller sylferske nyheter.

Dette er en typisk levering fra PK, med absolutt null info om når man kan forvente ting levert.
Det verste er jo om man risikerer at det man venter på blir utsolgt andre steder samtidig som man ender med at PK ikke klarer å levere.

Må si jeg ble noe overrasket da jeg fikk melding om at Just A Little Lovin' var på vei i min retning 4,5 mnd etter at den ble bestilt.

PK bestilling.JPG
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg har aldri hatt noe problem med ting der det står at varen er på lager. "Leveres normalt etter 5-10 dager" og liknende, bør man passe seg for.
Akkurat det står det jo på veldig mye av det de har i nettbutikken sin. Forøvrig greit nok det, men jeg syns det er litt stress å måtte hente èn bestilling i gjerne 3-4 omganger med noen dager eller ukers mellomrom. Syns de burde hatt en option med å få hele ordren samlet, hvis alt kan skaffes si innen 3 uker e.l. På den annen side har jeg forståelse for at det vil komplisere logistikken for dem noe.

Men så lenge man slipper gebyrer eller fraktkostnader hver gang de deler opp en bestilling er det til å leve med for min del.
Problemet er jo når de ikke får tak i ting, men lar bestillingen stå, og så plutselig 11 måneder etterpå, blir det trukket penger fra kortet og man får en plate i posten man kanskje har kjøpt et annet sted i mellomtiden.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Jeg har aldri hatt noe problem med ting der det står at varen er på lager. "Leveres normalt etter 5-10 dager" og liknende, bør man passe seg for.
Akkurat det står det jo på veldig mye av det de har i nettbutikken sin. Forøvrig greit nok det, men jeg syns det er litt stress å måtte hente èn bestilling i gjerne 3-4 omganger med noen dager eller ukers mellomrom. Syns de burde hatt en option med å få hele ordren samlet, hvis alt kan skaffes si innen 3 uker e.l. På den annen side har jeg forståelse for at det vil komplisere logistikken for dem noe.

Men så lenge man slipper gebyrer eller fraktkostnader hver gang de deler opp en bestilling er det til å leve med for min del.
Problemet er jo når de ikke får tak i ting, men lar bestillingen stå, og så plutselig 11 måneder etterpå, blir det trukket penger fra kortet og man får en plate i posten man kanskje har kjøpt et annet sted i mellomtiden.
Akkurat det har jeg ikke opplevd, bare at de sier fra at plata jeg bestilte er utgått fra leverandøren sin side. Gjerne flere måneder etter sånn at jeg har glemt hele greia.

Men skulle det skje at man blir trukket for en plate flere måneder etterpå er jeg nesten sikker på at de vil la deg returnere den og få tilbake pengene. Og hvis man registrerer seg med personnummer i nettbutikken kan man velge å få faktura sammen med varen, og da er det et ikke-problem. :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg kan overleve å bli trukket 3-400 uforutsette kroner, men jeg gidder aldri å returnere noe. Hassle-en er et problem. Jeg gidder vel ikke fly på posten og/eller legge ut porto fordi PK er trege. Ja, det er delvis kun mitt problem, men jeg anser dette for å være veldig slett kundebehandling.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Hvis man får et dårlig eksemplar av en plate har man ikke så mye valg, men da sender PK deg ferdig adressert emballasje og dekker portoen. Syns egentlig PK har hatt god kundebehandling de gangene det har vært noe. Man sender en mail til kundeservice, også får man som regel et svar og den hjelpen man trenger ganske raskt.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jada, de ordner sikkert opp, men det burde ikke være noe sak å automatisk kansellere ordren , eller i alle fall gi kunden det valget, etter 30 dager, som er da kunden har rett til å heve kjøpet iht. forbrukerkjøpsloven hvis de ikke klarer å levere.
 

Kanki

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2014
Innlegg
219
Antall liker
63
Kjøper kun på Discogs, men, som skrevet tidligere: Pass på frakten.
Nytt eller brukt? Har erfart at dersom noe koster 299,- eller mer på norske sider + frakt så er det ofte en del (potensielt mye) å spare på å handle nytt på Discogs.
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.948
Antall liker
1.312
Stort sett på ebay, hvis fruen skal til Haugesund, tar jeg turen innom Shabby records. :) Dette er en platesjappe etter min smak. På brukte utgivelser er de billigere enn ebay og de har fornuftige priser på nye plater. Tilbud om kaffe så snart man kommer inn døren hjelper også på. ;)
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.049
Antall liker
21.972
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Nå har jeg ikke kjøpt så mye plater tidligere, men jeg har stort sett brukt PK. De burde absolutt oppgitt hva som er på lager eller ikke. Jeg er ganske tolmodig, men det blir litt lang ventetid av og til. Jeg bestilte 3 stk. plater 18.05. Etter ca. 1 mnd. kom den første, nr. 2 litt etter det igjen og nr. 3 har ikke kommet enda. Det ble oppgitt 10-12 dager levering eller noe i den dur.

Nå har jeg dristet meg til å kjøpt litt på eBay og det virker veldig greit foreløpig. Jeg får se om jeg tester ut Discogs også etterhvert.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ @Dolbytor - Både Big Dipper og The Garden har høyst oppegående nettbutikker m/aktuell angivelse av tilgjengelighet.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.151
Antall liker
6.732
Torget vurderinger
4
Nå har jeg ikke kjøpt så mye plater tidligere, men jeg har stort sett brukt PK. De burde absolutt oppgitt hva som er på lager eller ikke. Jeg er ganske tolmodig, men det blir litt lang ventetid av og til. Jeg bestilte 3 stk. plater 18.05. Etter ca. 1 mnd. kom den første, nr. 2 litt etter det igjen og nr. 3 har ikke kommet enda. Det ble oppgitt 10-12 dager levering eller noe i den dur.

Nå har jeg dristet meg til å kjøpt litt på eBay og det virker veldig greit foreløpig. Jeg får se om jeg tester ut Discogs også etterhvert.
Er stort sett fornøyd med det jeg har hanket hjem fra Bukta. Først og fremst når det jeg skal ha ikke er tilgjengelig her hjemme.
Kun et par ganger har kvaliteten ikke vært som forventet, men de fleste selgerne virker å være ganske ivrige etter å korrigere for å unngå dårlig rating.
Husk bare på 350kronersgrensen. Mange selgere kan være behjelpelig med å deklarere lavere verdi enn du betaler for å unngå dette dersom du spør på forhånd.
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.049
Antall liker
21.972
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
^ @Dolbytor - Både Big Dipper og The Garden har høyst oppegående nettbutikker m/aktuell angivelse av tilgjengelighet.
Ja det er mulig, men utvalget er større på eBay. Finner jeg det jeg skal ha i en norsk nettbutikk, så kjøper jeg mer enn gjerne der. Jeg har forøvrig kjøpt mer brukt enn nytt selv om det er begge deler.
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.049
Antall liker
21.972
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Nå har jeg ikke kjøpt så mye plater tidligere, men jeg har stort sett brukt PK. De burde absolutt oppgitt hva som er på lager eller ikke. Jeg er ganske tolmodig, men det blir litt lang ventetid av og til. Jeg bestilte 3 stk. plater 18.05. Etter ca. 1 mnd. kom den første, nr. 2 litt etter det igjen og nr. 3 har ikke kommet enda. Det ble oppgitt 10-12 dager levering eller noe i den dur.

Nå har jeg dristet meg til å kjøpt litt på eBay og det virker veldig greit foreløpig. Jeg får se om jeg tester ut Discogs også etterhvert.
Er stort sett fornøyd med det jeg har hanket hjem fra Bukta. Først og fremst når det jeg skal ha ikke er tilgjengelig her hjemme.
Kun et par ganger har kvaliteten ikke vært som forventet, men de fleste selgerne virker å være ganske ivrige etter å korrigere for å unngå dårlig rating.
Husk bare på 350kronersgrensen. Mange selgere kan være behjelpelig med å deklarere lavere verdi enn du betaler for å unngå dette dersom du spør på forhånd.
Jeg får også følelsen av at en tilnærmet 100% rating står ganske høyt for de fleste selgere. Som kjøper står man vel i utgangspunktet ganske sterkt med "eBay money back guarantee" virker det som
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Handler stort sett på Big Dipper, The Garden og Platekompaniet samt CDON når jeg får kastet CDer etter meg mot håndpenger.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.151
Antall liker
6.732
Torget vurderinger
4
Handlet en liten bunke med 30% rabatt hos min lokale PK på Strømmen nettopp.
Ikke overraskende sliter de med dårlig cashflow og er nødt til å ta grep.
5 butikker nedlegges, - Ski er nettopp lagt ned, Strømmen 1 mai, Jessheim, Bogstadveien etterhvert.
Oslo City bygge om og rustes om. De satser vel på å samle slagkraften i en siste krampetrekning.
 

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Innlegg
1.656
Antall liker
1.715
Torget vurderinger
1
Her handles hos Big Dipper, The Garden, PK, Bare Jazz, Cdon, Music1st i Tyskalnd, CD Japan, Ebay og de fleste brukt butikker i Stockholm blant annet. Handler der jeg får tak i det jeg skal ha, om det er her hjemme eller i Japan spiller ingen rolle.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Ikke overraskende sliter de med dårlig cashflow og er nødt til å ta grep.
5 butikker nedlegges, - Ski er nettopp lagt ned, Strømmen 1 mai, Jessheim, Bogstadveien etterhvert.
Oslo City bygge om og rustes om. De satser vel på å samle slagkraften i en siste krampetrekning.
Kjedelig utvikling, men det er jo noe vi som forbrukere har valgt selv.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Ikke overraskende sliter de med dårlig cashflow og er nødt til å ta grep.
5 butikker nedlegges, - Ski er nettopp lagt ned, Strømmen 1 mai, Jessheim, Bogstadveien etterhvert.
Oslo City bygge om og rustes om. De satser vel på å samle slagkraften i en siste krampetrekning.
Kjedelig utvikling, men det er jo noe vi som forbrukere har valgt selv.
Vet ikke om jeg er helt enig i at forbrukerne har valgt det selv. Mener jeg har vært ganske flink til å besøke PK på Sandvika Storsenter som er nærmest for meg, men besøkene har blitt sjeldnere og sjeldnere etterhvert som jeg stort sett finner de samme, gamle kjedelige platene i de hyllene jeg er interessert i. Virker som betjeningen ikke har peiling på hva de burde ta inn, rett og slett. Så da må man bestille på nett isteden, selv om man i utgangspunktet gjerne støtter fysiske butikker hvis mulig.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.151
Antall liker
6.732
Torget vurderinger
4
Det er vel en ond sirkel det der.
De tar inn få nye utgivelser på vinyl fordi de selger lite og er redd for å sitte med usolgt varelager.
De selger lite fordi kundene ikke finne nye plater i hyllene.

Sånn var det i hvert fall hos min lokale PK. Ganske fort ble det bare ny mest opplagte nyhetene som var interessant der. Jazz var ca. 30 cm, hvorav halvparten var kipe DOL reissues av tvilsom kvalitet. Da ble det heller til at jeg kjøpte brød&melk utgivelsene på Platesjappa, Garden eller Big Dipper som trenger omsetningen for å kunne ta inn de mer sære, usikre og spennende utgivelsene man gjerne vil kunne finne også.
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.656
Antall liker
1.396
Torget vurderinger
2
Det er vel en ond sirkel det der.
De tar inn få nye utgivelser på vinyl fordi de selger lite og er redd for å sitte med usolgt varelager.
De selger lite fordi kundene ikke finne nye plater i hyllene.

Sånn var det i hvert fall hos min lokale PK. Ganske fort ble det bare ny mest opplagte nyhetene som var interessant der. Jazz var ca. 30 cm, hvorav halvparten var kipe DOL reissues av tvilsom kvalitet.
De DOL reissuene er så skitt at det skulle vært straffbart både å produsere og selge...


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb
Topp Bunn