Hvor høyt opp skal bassdrivere få spille?

S

Syncrolux

Gjest
Var det ikke 318,7 Hz da? Hehe

I mitt nåværende oppsett deler jeg bassene ved circa 100 og 300 Hz.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.965
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Jeg synes en 15" og compression drivers er: 1. veldig ulike, 2. må nesten alltid presses opp eller ned for å møtes med altfor høy deling eller altfor store og dype horn. Selv med 15" som klarer å produsere fin midrange og compression drivers som klarer 300Hz. Det går, men det er ikke optimalt.
Jeg tror man kan få fin lyd med eks. 15" i 150 liter refleks kasse fra BMS eller den nye Snickers-is bassen.
Og en potent Be driver over i eks minphase-600 fra hORNS eller en type cd-horn delt ca. 800 Hz.
En to-veis vil alltid bli et stort kompromiss, men jeg tror det er mulig å få til lyd de fleste kan like.

Jeg sysler ikke med to-veis saker, men det hadde vært gøy å prøve.
Det er mye snadder å velge av egnede drivere i dag til en tøff to-veis.
 

Rewind

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
67
Antall liker
29
Torget vurderinger
2
Jeg skal bare legge til en kanal. CMCD-81 ned til 200-220Hz. Så kan 15" og compression driver få slappe av litt. Jeg må bruke syke filter på LR 48dB for å komme ned til 300Hz med Iwata 220Hz.

Men blir ikke mye plass til midbass, så jeg må satse på at Sluket tar feil om Nelsons 15" SLOB, og at min bastardized versjon ikke ødelegge for mye.

Det positive er at hvis jeg går over til midbasshorn en dag så vil ingen merke at det har vært en SLOB der.
 
Sist redigert:

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.205
Antall liker
101.695
Torget vurderinger
23
Hva er det jeg har påstått om Nelsons 15" SLOB nå da?
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.965
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Nelson SLOB og FAT SLOB Sluket® er vel to helt ulike sporter.
(selv om prinsippet er beslektet)

Nelson SLOB er kun et lite eksperiment fra tidlig 70'

Og det er en viss forskjell på 1 stk 15" vs 10 stk 15"
 

Rewind

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
67
Antall liker
29
Torget vurderinger
2
Hva er det jeg har påstått om Nelsons 15" SLOB nå da?
Noen må vel teste det da.
 
Sist redigert:

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.205
Antall liker
101.695
Torget vurderinger
23
Det utsagnet står jeg fortsatt ved. Holder vann selv om det er snart fem år gammelt.
 

Rewind

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
67
Antall liker
29
Torget vurderinger
2
Mitt Tower of Power begynner å bli for høyt så til jeg får mer plass så må jeg leve med Nelsons gamle SLOB. Selv klassisk open baffle blir for høyt.
 

Pinnacle audio systems

Bransjeaktør
Ble medlem
09.11.2021
Innlegg
11
Antall liker
25
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
0
Dette dreier seg ikke om subber! Men prinsippet av bassgjengivelse. Hvor høyt opp i frekvens bassdrivere skal få spille.

Jeg blir aldri klok på om en bassdrivere skal få spille opp til ca. 50 Hz (i dette tilfelle rene subber), eller helt opp til 380 Hz, som svært mange produsenter av studiohøyttalere har satt som en slags standard for avskjæring av bassen - sågar av drivere opp til 15 tommer og med overgang går rett til 3 - 5 tommere.

En selvbygger av høyttalere ville sagt overgangen fra en 15-tommer til en 5-tommer er for stor. Troels Gravesen ville nikket seg enig, så mye har jeg lest om hans meninger og prinsipper innenfor faget. Mens disse produsentene av studiomonitorer - som til de grader streber seg etter mest mulig naturtro gjengivelse - åpenbart ikke ser 380 Hz og overgangen fra store tunge bassdrivere til lette og små mellomtoner som noen problemstilling.

Jeg heller til det at et er litt naturstridig, det at store tunge bassdrivere med ofte store utslag også skal få blande seg opp i frekvenser der mellomtonen begynner - men påstår heller ikke at produsentene av studiomonitorer tar feil.

Godtfolk; hva mener dere:
- Handler det om et prinsipp med utgangspunkt i størrelsen på bølgene i frekvenskurven og hvor høyt opp i frekvens store tunge bassdrivere bør spille?
- Eller er dette som så mye annet som kan defineres ut i fra teknisk viten & målinger & sånt - allikevel ingen fasit men i kategorien "alt må prøves ut?"
Jeg mener dette er et spørsmål som har veldig mange potensielle svar, og at det ikke finnes noen fasit. En overgang fra 15" til 5" som blir nevnt her i en hifi/studiomonitor 3-veis konstruksjon vil jeg ikke sett som noe problem, gitt at mellomtoneelementet tåler belastningen du utsetter den for. 3" derimot, ville jeg være mer skeptisk til. Da blir det såpass smått at jeg kan se for meg man vil møte veggen litt for tidlig effektmessig mot en 15", alternativt må du kanskje dele høyere enn ønskelig slik at det går negativt utover spredningskarakteristikk ect.

Litt på siden, men du nevner studiomonitorer. Dersom produsenten av studiomonitorene ønsker at de skal kunne brukes som nærfeltsmonitorer og ikke bare fjærnfeltsmonitorer, så gir det mening å bruke så liten mellomtone som mulig. Jo nærmere du sitter, desto mindre mellomtoneareal er optimalt.

En faktor er at de aller fleste 15" hifielementer og subelementer (ikke PA) gjerne er konstruert primært som et basselement, da med rett og stiv kon for å fungere som et luftstempel, mer eller mindre. En bassmellomtone eller ren mellomtone opererer som oftest med en buet kon som gir en bedre spredningskarakteristikk.

Personlig ville jeg holdt meg under 200-300Hz i en treveis konstruksjon dersom jeg skulle brukt et basselement optimalisert for bassrespons. Det er også lettere å dele her nede da det ikke vil påvirke det kritiske mellomtoneområdet. Igjen så finnes det selvsagt store basselementer som er godt egnet til å jobbe lenger opp i frekvensområdet f.eks i en toveis konstruksjon, så det blir litt på generelt grunnlag, det avhenger av mange faktorer :)
 
Sist redigert:

Rewind

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
67
Antall liker
29
Torget vurderinger
2
Personlig ville jeg holdt meg under 200-300Hz i en treveis konstruksjon dersom jeg skulle brukt et basselement optimalisert for bassrespons. Det er også lettere å dele her nede da det ikke vil påvirke det kritiske mellomtoneområdet. Igjen så finnes det selvsagt store basselementer som er godt egnet til å jobbe lenger opp i frekvensområdet f.eks i en toveis konstruksjon, så det blir litt på generelt grunnlag, det avhenger av mange faktorer :)
Jeg snakker bare om å krysse mot horn, og en liten 8" kondriver er en enkel løsning for å vekk 12-15" bass element fra midrangen. Spiller ingen rolle om basselementet er velsignet av påven og har innstøpt graphene støv. :p
 

Pinnacle audio systems

Bransjeaktør
Ble medlem
09.11.2021
Innlegg
11
Antall liker
25
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
0
Jeg snakker bare om å krysse mot horn, og en liten 8" kondriver er en enkel løsning for å vekk 12-15" bass element fra midrangen. Spiller ingen rolle om basselementet er velsignet av påven og har innstøpt graphene støv. :p
Beklager jeg glemte å quote, dette var svar til trådstarter og omhandler ikke hornløsninger. Rettet nå :)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.226
Sted
Østfold
Jeg snakker bare om å krysse mot horn, og en liten 8" kondriver er en enkel løsning for å vekk 12-15" bass element fra midrangen. Spiller ingen rolle om basselementet er velsignet av påven og har innstøpt graphene støv. :p
Utover grafénstøv og pavelige velsignelser, hva ser du etter for å bestemme hvor høyt en driver kan deles?
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.205
Antall liker
101.695
Torget vurderinger
23
Hvor lang er en strikk??? Dette er et spørsmål med mange svar avhengig av hvor langt ned den skal spille, neste driver oppover, ambisjonsnivå etc. etc.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.039
Antall liker
1.831
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Testet delefrekvenser med 4 stykk 15" delt på 300 Hz og 400Hz. Tror det ble delt mot 12" mellomtone. Trøkket, smekket og dynamikken i mellombassen var veldig mye bedre på 400 Hz..
 

Rewind

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
67
Antall liker
29
Torget vurderinger
2
Jeg skal si fra om jeg tar feil. :) På vei til Tauglands nå.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.965
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Selv om OSB plater ser stygge ut er de gode nok til høyttaler bygging.
Koster under 500 lappen for 18 mm 120x240.

Jeg bygde 4x21" suber opp til taket, med OSB plater som kosta meg 20 laken for hele driten.
Inkl. maling OG elementer.

;)
 

Rewind

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
67
Antall liker
29
Torget vurderinger
2
Jeg tror OSB plater er grunnen til at jeg vil prøve noe annet. Har det i mine vented 15PR400 kabinetter nå. De har en resonans på 150Hz. MDF har lavere resosans, men limet er fryktelig og støvet setter seg overallt, og det tåler ikke mye fukt før det blir ødelagt. Hobbyplater så fine ut, men har også en høy resonans. Ville bare lage noe med bra material, bortsett fra selve designen da. :p
 

Rewind

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
67
Antall liker
29
Torget vurderinger
2
Screenshot_20211115-181825.png

OBS midbass når jeg knakker på det. Burde sammenligne med Rew målinger og se om det er noen cancellering der. Hvis det er sånn det funker. :p
 
2

2xJ

Gjest
Nja, bor trangt. Har allt i stuen, men må bruke en del som PC-plass og så 206" lerret mellom. :S
Har du ikke plass til store høyttalere - har du feil prioriteringer !! Skjerpings - vi leker da ikke tutekoret for ingenting!!!! :devilish:
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Jeg snakker bare om å krysse mot horn, og en liten 8" kondriver er en enkel løsning for å vekk 12-15" bass element fra midrangen. Spiller ingen rolle om basselementet er velsignet av påven og har innstøpt graphene støv. :p
Poenget med med 15" og horn er vel at 90 graders cd-horn har matchende horisontal spredning med 15-tommeren rundt 900-1000 Hz.

Ellers vil jeg si til diskusjonen at det er så mange vidt forskjellige designhensyn å ta ut i fra hva slags konstruksjon man ønsker å lage, og hva man ønsker å oppnå, at det er umulig å si noe generelt om hvor høyt en bass bør spille.
 

Rewind

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
67
Antall liker
29
Torget vurderinger
2
Har du ikke plass til store høyttalere - har du feil prioriteringer !! Skjerpings - vi leker da ikke tutekoret for ingenting!!!! :devilish:
Det er alltid plass. Men da er det ikke plass til noe som helst annet.
PS. Dama var ute på tur med ungene og jeg hadde 30 min å teste, så don't judge SQ. Midbasshornen spilte på dobbel volum enn resten av kanalene.
Disse var fine kickers med enorm slam. Fikk vondt i ørene, men spilte ganske høyt da. Nok til å clippe micen i Google Pixel 3 mobilen.

Nelson 15" Slob, eller midbasshornet, skal avlastes av den her fisefine lille midrange driveren med faseplugg, som noen mener er verdens beste midrange. Etter test uten horn synes at den er litt weak, og absolutt ikke noen fullrange, men den skal bare dekke 200-1000Hz, kanskje.

Og så for moro skyld, RCA MI-1428B, en annen contender for verdens beste midrange som går laavt. Men han brukte faktisk mikrofon, og ikke mobil.
 
Sist redigert:

Rewind

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
67
Antall liker
29
Torget vurderinger
2
Hvor lang er en strikk??? Dette er et spørsmål med mange svar avhengig av hvor langt ned den skal spille, neste driver oppover, ambisjonsnivå etc. etc.
Hvor ille er bare et par GPA 515 per side i en SLOB som din?
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.205
Antall liker
101.695
Torget vurderinger
23
Har ingen hensikt, hverken funksjons eller kapasitetsmessig. Det blir å amputere en konstruksjon som er sammensatt etter flere prinsipper som griper i hverandre.
 

Naturlyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
562
Antall liker
336
Torget vurderinger
23
Det er vanvittig fett å høre tre kontrabasser samtidig, presist plassert i bredden og med hver sin signatur i klangen tydelig opptegnet og ikke minst FØLT på kroppen.
@Sluket : hvilken låt/skive er dette?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.226
Sted
Østfold
Uten at jeg vet, det må vel nesten være Apocalyptica eller hva de heter?
 

Rewind

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
67
Antall liker
29
Torget vurderinger
2
Jeg synes egentlig jeg er nære jackpot med dette gamle midbasshornet - jeg smilte ikke når jeg måtte gå tilbake til mine boxy 92 liters vented 15PR400, som på papiret spiller respektabelt dypt ned i midbassen, men gjør det på en veldig diplomatisk måte. De kan til og med krysses ganske høyt uten at det høres forferdelig ut. Men det er en trap. Never settle.
Midbasshornet er også litt boxy, men det var en helt annen opplevelse å sitte med Lars Ulrichs double bass drum pedals i pannen.
Det ble nesten for mye Lars Ulrich og jeg begynte å føle fysisk smerte i kroppen. Dette er laget for festival, ikke stuen! Bortsett fra siste sangen med opera, der sangen krevde mye midbass volum for å come alive. Det var litt vakkert og jeg fikk flashbacks til Underwater Pub.

Eneste problemet er at Martin Sound midbasshornet ikke spiller bra over 180Hz. Og JBL 2169H/CMCD-81 ikke spiller bra under 220Hz og faller som en sten.

Men først vil jeg oppleve noe løs og ledig (SL)open baffle. Får se hvad jeg ender med. Det blir ikke noen SLUB enda. Mest pga plass og økonomi, men også for at jeg ikke skjønner det. Det får bli en SLELSON. Hvis den suger blir det en Troels OBL15. Hvis den også suger så går jeg tilbake til vented.

Nå så jeg en mulighet til å spare masse tid å penger og bare gå tilbake til vented 15PR400 med en gang.
 
Sist redigert:

Rewind

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
67
Antall liker
29
Torget vurderinger
2
Har ingen hensikt, hverken funksjons eller kapasitetsmessig. Det blir å amputere en konstruksjon som er sammensatt etter flere prinsipper som griper i hverandre.
Hva skjedde egentlig med den flotte høyttaleren du designet med to Altec 18"/GPA 18" i SLOB, en Altec 604, og en JBL 2405 per side?
Var den også amputert med bare to drivers i SLOB?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.226
Sted
Østfold
Ja, men det er hifisentralen vi er på. Jeg tar det ikke for gitt at instrumentene er nøyaktig det de beskrives som. Men de spiller både fingerspill og bue, og har micet slik at det låter veldig basstungt. Samtidig er det veldig tydelig panorering. Tenkte det passet til beskrivelsen. Forøvrig får jeg litt "pan flute hits"-vibber av dem, samtidig som det er noe kult ved dem.
 

Naturlyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
562
Antall liker
336
Torget vurderinger
23
Haha, bra beskrivelse. Det er helt klart litt kult. Skal sjekke om de gjør Motorhead også, Overkill på cello må bli bra
 

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
17
SLOB til 180 Hz. Oppdeling av 20-180 Hz ødelegger gjerne homogeniteten i det meste av bass.
Hvor deler du, evt. hvor ruller mellombassen av da? Tenker på om det er en større overlapp, eller ikke.
 
Topp Bunn