Høyttalere Hvor høyt kan vi (i teorien) spille?

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Høres bra ut!

Realistisk sett tror jeg rundt 90db er det høyeste jeg kommer til å spille sånn utenom "testfasen" nå i starten. Selv nå var dette med 100db mest for å sjekke om det gikk an uten at det ble forferdelig å høre på. Og det gjorde det jo :)

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Antall liker
505
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Nå er det markant forskjell på Baby Grand og Concert Grand. Et ekstra basselement, og 7" i stedet for 6".
Nevnt før, både her og i andre tråder, men kan ikke sies for ofte innen dette temaet: Det finnes ikke noe som heter for stor forsterker. Det er MYE bedre å presse en høyttaler med en amp som er 3 ganger så kraftig i forhold til specs på høyttaler, enn å gjøre det med en amp som er "akkurat" eller svakere i forhold til oppgitt effekttålighet.
Jeg har Baby Grand, som altså har et 7" element, og aldri hatt problemer med å spille på forholdsvis høyt volum på disse.
Nå vet jeg ikke hvor nøyaktig appen som heter "Soundmeter" er, men jeg spiller uten problemer til 105dB, og det uten at det høres ubehagelig ut.
Forsterkeren min gir 335Watt i 4 Ohm, så den har nok krefter til å holde mellomtonen/bassen under full kontroll.

Som allerede nevnt, det viktigste er en forsterker som holder elementene under kontroll, derfor lurer jeg også på, som Nordvest, om det kan ha vært forsterkeren som feilet på disse...
Parasound'en er kraftig nok, men det kan ha vært andre faktorer som har slått inn.

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Dette høres ihvertfall vesentlig mer betryggende ut, takk for det:)

Ampen din er tydeligvis kraftigere enn Marantzen vår. Mener Marantzen var målt til ca 225W i 4Ohm. Ut fra det som stod om effektbruk ved ulike lydstyrker tidligere i tråden så bør det være tilstrekkelig, ihvertfall når jeg kommer meg ut av testmodus :)

Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.711
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det er helt avhengig av hva du spiller.

Spilles det musikk med lite komprimering, så kan du trø på mere enn om det er hardt komprimert. Dersom det er hardt komprimert, så blir det vesentlig mye mere energi i toppen.

Johan-Kr

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Antall liker
156
Sted
Lindesnes Sør landet Perle
Hei,

Vi har akkurat oppgradert stereoanlegget i betydelig grad og jeg stresser litt med at jeg ikke må spille så høyt at jeg ødelegger noe i testinga av nytt anlegg :)

Vi har en Marantz PM11S3 og Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand.

Høyttalerene er på 4 Ohm og har anbefalt forsterker på 50-300W i spesifikasjonene, men jeg mener at jeg leste et sted (en test eller referert intervju/samtale med konstruktør?) at 200W i 4Ohm var en grei forsterkerstyrke for å drive dem på best mulig vis. Marantzen er i diverse tester målt til litt i overkant av 200W i 4Ohm.

Volumkontrollen på denne går fra -100db til 0db. Er ikke vant til den typen skala på stereoutstyr, har vært vant til kl 9, kl 10, rett opp osv, men jeg kjenner jo skalaen fra diverse surroundrecivere forsåvidt :)

Jeg testet litt i stad med sangen "Hold on" av Tom Waits. Hadde forsterkeren på -18,5db og da lå decibelmåleren (RadioShack, analog) rundt 100db på peakene. Dette er mer enn nok for meg altså, går vanligvis ikke høyere enn litt over 90 ( og da bare for en sang eller to vanligvis), men sånn i teorien, hvor mye kan en dra på her uten at høyttalerne og/eller forsterkeren ryker?

Lytte med ørene er vel det greieste når ting blir uryddig ting blir skrikete osv på tide skru ned for en liten stund sia. Vist du hører ren pen lyd har jeg erfaring med og og bare trø på til det blir dårligere lyd men for Gud skyld hold deg inna for med god margin på den pene sia. Vanelig resivere har etter kalibrering som regel -80 og null er Max punktet i ditt tilfelle vil e tro det vil være -20 ikke sikker da ta alt e sier med en klype salt

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Høres fornuftig ut :)

Har vel bare hatt den på -18,5db en gang, for vanlig (høyt) bruk holder det tydeligvis lenge å holde seg +/- -30 :)

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
5.473
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Et par kommentarer i farten;

- Tror man skal være forsiktig med å ta apper på telefonen for god fisk når det gjelder lydnivå. Kanskje noen apper er noenlunde presise, men når jeg brukte både målemikrofon og samsung s8 med soundmeter-appen var der en differanse på 12-14 db eller deromkring. Mobilen klarte heller ikke å registrere raske peaker i musikken, hverken i graf eller tall og viste derfor altfor lave peak-verdier.

- Høyttalere er vel noe sånt som rundt 1% effektive, så 99% av effekten blir da hovedsaklig til varme på sin vei til lyd. Over tid vil det bli fryktelig varmt i spoler og filtre, så peak-toleranse (enten du ser på Db output eller effekt-toleranse) er temmelig langt unna realiteten i forhold til kontinuerlig langvarig toleranse. Eksempelvis er mine høyttalere oppgitt med 115dB peak, 110dB short-term og 105dB long term.
Det er alltid et "men", for med små basselementer er det begrenset hvor mye lydtrykk som kan presses ut av dem grunnet krav til lang vandring ved lave frekvenser. Med to stk 7" elementer som skal spille til 28hz vil Beethoven Grand teoretisk klare kun 86dB ved 28 hz hvis elementene kan bevege seg 10mm - som er unormalt langt. 82dB hvis de kan bevege seg 6mm.

Plusser du på 3 dB for to høyttalere og 6 dB i beste fall for room-gain så får du i sistnevnte tilfelle 91 dB maks før det begynner å gå att skogen i bassen. Det gjelder å være realistisk; Kjøp større høyttalere hvis kino-nivå er kravet eller vær fornuftig med volumkontrollen :)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det er forskjell på Android og iPhone. Sistnevnte har liten variasjon i hardware siden det er et merke med begrenset antall modeller, da er det enklere for programmerere å kalibrere appen skikkelig. Med Android er det et utall varianter av mikrofoner og annen hardware, så det er mye vanskeligere (umulig?) å lage en universell Android måleapp som er nøyaktig.

D

Danke

Gjest
Sjelden jeg gidder å spille mye over 0 db

Jeg har blitt mer opptatt av lydkvalitet, og gode naboer enn tiden med NAD og CV...

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Å referere til sin egen volumkontroll (0dB, -18dB, etc.) når man skal snakke sammen om lydtrykk, blir ganske meningsløst.

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Et par kommentarer i farten;

- Tror man skal være forsiktig med å ta apper på telefonen for god fisk når det gjelder lydnivå. Kanskje noen apper er noenlunde presise, men når jeg brukte både målemikrofon og samsung s8 med soundmeter-appen var der en differanse på 12-14 db eller deromkring. Mobilen klarte heller ikke å registrere raske peaker i musikken, hverken i graf eller tall og viste derfor altfor lave peak-verdier.

- Høyttalere er vel noe sånt som rundt 1% effektive, så 99% av effekten blir da hovedsaklig til varme på sin vei til lyd. Over tid vil det bli fryktelig varmt i spoler og filtre, så peak-toleranse (enten du ser på Db output eller effekt-toleranse) er temmelig langt unna realiteten i forhold til kontinuerlig langvarig toleranse. Eksempelvis er mine høyttalere oppgitt med 115dB peak, 110dB short-term og 105dB long term.
Det er alltid et "men", for med små basselementer er det begrenset hvor mye lydtrykk som kan presses ut av dem grunnet krav til lang vandring ved lave frekvenser. Med to stk 7" elementer som skal spille til 28hz vil Beethoven Grand teoretisk klare kun 86dB ved 28 hz hvis elementene kan bevege seg 10mm - som er unormalt langt. 82dB hvis de kan bevege seg 6mm.

Plusser du på 3 dB for to høyttalere og 6 dB i beste fall for room-gain så får du i sistnevnte tilfelle 91 dB maks før det begynner å gå att skogen i bassen. Det gjelder å være realistisk; Kjøp større høyttalere hvis kino-nivå er kravet eller vær fornuftig med volumkontrollen :)

Har samme erfaring med apper på telefonen jeg også, de ligger alltid betydelig for lavt i forhold til RadioShack-meteret. Har bare prøvd med Android-telefoner så det er mulig ståa er bedre på iPhone.

Beethoven Concert Grand har tre sjutommere i hver høyttaler (men den øverste spiller også en bit inn i øvre meloomtone og neppe helt ned til 28 Hz slik jeg har forstått det).

28 HZ er dog en veldig lav frekvens når vi snakker om musikk, det meste av basstrykket (og særlig av det vedvarende trykket) begynner vel betydelig høyere opp i frekvens enn det normalt sett? Ved filmtitting kan det selvsagt være annerledes, men der har vi 2 XTZ 12-tommere som tar seg av de laveste frekvensene (deler Front/Sub ved 80hz for film).

Topp Bunn