Høyttalere Hvor høyt kan vi (i teorien) spille?

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Hei,

Vi har akkurat oppgradert stereoanlegget i betydelig grad og jeg stresser litt med at jeg ikke må spille så høyt at jeg ødelegger noe i testinga av nytt anlegg :)

Vi har en Marantz PM11S3 og Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand.

Høyttalerene er på 4 Ohm og har anbefalt forsterker på 50-300W i spesifikasjonene, men jeg mener at jeg leste et sted (en test eller referert intervju/samtale med konstruktør?) at 200W i 4Ohm var en grei forsterkerstyrke for å drive dem på best mulig vis. Marantzen er i diverse tester målt til litt i overkant av 200W i 4Ohm.

Volumkontrollen på denne går fra -100db til 0db. Er ikke vant til den typen skala på stereoutstyr, har vært vant til kl 9, kl 10, rett opp osv, men jeg kjenner jo skalaen fra diverse surroundrecivere forsåvidt :)

Jeg testet litt i stad med sangen "Hold on" av Tom Waits. Hadde forsterkeren på -18,5db og da lå decibelmåleren (RadioShack, analog) rundt 100db på peakene. Dette er mer enn nok for meg altså, går vanligvis ikke høyere enn litt over 90 ( og da bare for en sang eller to vanligvis), men sånn i teorien, hvor mye kan en dra på her uten at høyttalerne og/eller forsterkeren ryker?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.395
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg hadde ikke brukt mye tid for å finne ut av den volumkontrollen, den forteller deg ikke så mye uansett. Min volumkontroll går fra -90 dB til + 40 dB,uten at jeg blir særlig klokere av det.

Mhp. "hvor høyt" kan du jo ta en titt på denne tabellen:

Relationship Between Watts and dBs | Audioholics

Det er ikke så enkelt dette her, og for å komplisere det ytterligere, er det også avhengig av hvor langt du sitter fra høyttalerne.

mvh

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Takk for linken!

Ja, det glemte jeg å opplyse om ja, tror jeg sitter omtrent 3 meter fra høyttalerne

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.663
Torget vurderinger
96
Hvis 100 dB er mer enn høyt nok, trenger du nok ikke bekymre deg for hverken ører eller høyttalere. Hvis du ikke spiller på slike nivå i timesvis da! Husk at visse typer musikk krever betydelig mer av forsterkeren enn andre. 100 dB på visesang, dyp elektrisk bass og trommer med mye dynamikk eller 1812 overtyren har helt forskjellige krav til ampen. Produsentens anbefalinger er fornuftig for dine høyttalere. Antagelig er det peak, og det betyr at de tåler ganske betydelig med effekt. 200 watt er ok, men ikke vær redd for å prøve det doble på dem heller. Ellers er denne er veldig kjekk:

Peak SPL Calculator

Sist redigert:

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Så 100db/-18,5db på volumkontrollen bør være trygt i dette oppsettet? Er jeg på grensa da eller er det en del "trygt" headroom igjen over der tror dere?

Takk for linkene!

Jeg la inn sånn cirka tall i de kalkulatorene, og ender et eller annet sted mellom 108,7 og 110,7db (da det er litt usikkerhet både for forsterker og høyttalere (blitt målt til litt forskjellige verdier forskjellige steder)).

Edit:
Jeg tror jeg er litt forvirret fortsatt. Når høyttalerene skal tåle 200-300W så skal de antakelig tåle alt Marantzen greier å gi av effekt før den starter klippe?
Dette skjer vel eller annet sted før -0db på volumkontrollen sikkert. Hvis dere skulle tippet: hvor er grensen/hva bør jeg definitivt ikke gå over i volum? -10db? -5db?

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Antall liker
19.678
Sted
Langesund
Er usikker på hvor nøyaktig Radio shack'en er på peak målinger. Det var i hvert fall stor forskjell på min og Final sin mobilapp - henholdsvis 94 db (RS) og 110 db

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.435
Sted
Ytterst i havgapet...
0-100dB på volumkontrollen forteller deg ingenting om hvor høyt du spiller. Det er det høyttalernes følsomhet, forsterkning i forforsterkeren og sluttrinnets følsomhet og effekt som sier noe om..... På den annen side, - hvis du ikke hører hva andre i rommet sier når du spiller, så spiller du antageligvis høyere enn du bør....

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.395
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
0-100dB på volumkontrollen forteller deg ingenting om hvor høyt du spiller. Det er det høyttalernes følsomhet, forsterkning i forforsterkeren og sluttrinnets følsomhet og effekt som sier noe om..... På den annen side, - hvis du ikke hører hva andre i rommet sier når du spiller, så spiller du antageligvis høyere enn du bør....
....Eller hvis du må ut på terrassen for å lytte.........:D

mvh

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.758
Torget vurderinger
0
-20 dB MV er 85dB...som på kalibrerte receivere...så får du ekstra på din med roomgain bl.a.

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Ja, det aner jeg forsåvidt ikke sånn sett. Har ikke testet det mot noe annet.

Grunnen til at jeg startet denne tråden er at tidligere hadde vi en Denon PMA 1500AE og Paradigm SE 9-kombinsjon og den ble rett og slett utrivelig hvis man spilte noe særlig over 90db. Det sopppet seg på en måte selv der da.

Marantz og Vienna-komboen er annerledes. Det blir ikke ubehagelig nesten uansett (på gode innspillinger). Det er bare å dra på og dra på virker det som , det blir høyere, men det er en ro og kontroll der selv på 100db som gjør at det ikke høres spesielt høyt ut allikevel på en måte.

Feks: På 90+ db på Denon/Paradigm så sluttet Waits å synge, det ble skriking nærmest, men på Marentz/Vienna så synger han fortsatt på 100db (hvis det gir mening)

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.758
Torget vurderinger
0
med MV på -10dB bruker du ca. 10-20watt....

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
-20 dB MV er 85dB...som på kalibrerte receivere...så får du ekstra på din med roomgain bl.a.
Takk!

Så det betyr at i teorien bør det være trygt (for utstyret ihvertfall...) å spille på feks -5db?
(Denon-recieveren vi har går vel til +8db eller noe sånn (har aldri vært over ca -3db), men Marantzen stopper på 0)

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Antall liker
5.712
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Husk at lyd at nivået på innspillinger varer svært mye. Volumkontrollen på -10 kan gi høy SPL på en CD og lav SPL på en annen. 10db variasjon er ikke uvanlig.

Final

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Antall liker
5.712
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Er usikker på hvor nøyaktig Radio shack'en er på peak målinger. Det var i hvert fall stor forskjell på min og Final sin mobilapp - henholdsvis 94 db (RS) og 110 db
Appen jeg bruker angir nivå - max og peak. Hvis nivå er angitt omkring 75db vil Max typisk ligge på 85 db, mens peak ligger på 100db

Final

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Ja, enorm forskjell på innspillinger. Kan være litt skummelt til tider hvis man har en spilleliste hvor noen sanger er "lagt" lavt og andre høyt...

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Antall liker
110
Torget vurderinger
1

Hører forsåvidt hva de sier, men de må snakke veldig høyt :)

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Antall liker
19.678
Sted
Langesund
Appen jeg bruker angir nivå - max og peak. Hvis nivå er angitt omkring 75db vil Max typisk ligge på 85 db, mens peak ligger på 100db

Final
Har vel hatt mistanke om at RS ikke er rask nok til å måle den absolutte peaken.

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Antall liker
5.712
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4

Hører forsåvidt hva de sier, men de må snakke veldig høyt :)
Da nærmer du deg nok grensen for hvor høyt du bør spille. Tror ikke dine HT er laget for å spille veldig høyt over tid. Det er forøvrig ikke mine heller. The Shy sitt oppsett derimot;D. Hos ham låter det like avslappet uansett lydnivå. Normale kassehøyttalere er ikke slik IME.

Final

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Det er i grunn det jeg lurer på, hvor høyt er de egentlig beregnet på å tåle spille. Legger man inn 300W og 91db sensitivitet kommer man jo over 110db med room gain osv på 3 meters avstand.
Det burde jo bety at de ikke skulle ha særlig problem med å spille over 100db en god stund, men ikke vet jeg... Uansett, ørene mine har vel ikke godt av det så det blir jo mest teori egentlig :)

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.435
Sted
Ytterst i havgapet...
Kommer vel også litt an på hva man spiller...? Klasisk, jazz har ofte større dynamikk enn feks mettall ( som etter min mening stort sett er en eneste strøm av guttrale primalskrik :) ) , med peakverdier ote 10-20 dB over gjennomsnittet. Da er vel ikke peakverdier på 100-105 noe stort problem.... konstant mettall på 100-105 blir litt forskjellig... :)

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Antall liker
832
Sted
Bergen
Om målet er å spille høyest mulig bør bytte ut høyttalerene med noe annet.Jeg hadde Vienna Hayden og seinere en gulvstående Mozart tror jeg det var.Begge bass/mellomtonene i de miste røk og en diskant i de store så vær forsiktig.Fint låter de iallefall men partyhøyttaler er det ikke.

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Kommer vel også litt an på hva man spiller...? Klasisk, jazz har ofte større dynamikk enn feks mettall ( som etter min mening stort sett er en eneste strøm av guttrale primalskrik :) ) , med peakverdier ote 10-20 dB over gjennomsnittet. Da er vel ikke peakverdier på 100-105 noe stort problem.... konstant mettall på 100-105 blir litt forskjellig... :)

Det går vel mest i diverse rock, blues, visesang og den type ting. Hardeste er vel fort ting som Guns'n Roses, Pearl Jam og Nirvana. Konstant metall blir det definitivt ikke :)

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Om målet er å spille høyest mulig bør bytte ut høyttalerene med noe annet.Jeg hadde Vienna Hayden og seinere en gulvstående Mozart tror jeg det var.Begge bass/mellomtonene i de miste røk og en diskant i de store så vær forsiktig.Fint låter de iallefall men partyhøyttaler er det ikke.

Uff da, det høres ikke bra ut... Hva drev du dem med da og hvor høyt spilte du (og hvor lenge)?

Målet er forresten på ingen måte å spille høyest mulig, men mer å finne ut hvor høyt det er trygt å spille så jeg ikke uforvarende beveger meg (kortvarig) over det.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det viktigste du kan lære deg er å høre når noe vrenger. Vrenger det så er det noe galt, da er enten forsterker eller høyttalere tynt til over sin yteevne. Med litt voksen holdning og et øre for den lyden som faktisk kommer ut, ikke teorien om hva som kommer ut, så klarer du fint å holde deg på den trygge siden.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.663
Torget vurderinger
96
Det er i grunn det jeg lurer på, hvor høyt er de egentlig beregnet på å tåle spille. Legger man inn 300W og 91db sensitivitet kommer man jo over 110db med room gain osv på 3 meters avstand.
Det burde jo bety at de ikke skulle ha særlig problem med å spille over 100db en god stund, men ikke vet jeg... Uansett, ørene mine har vel ikke godt av det så det blir jo mest teori egentlig :)
Når produsenten har opgitt at de tåler 300 watt og de har 91 dB følsomhet, så betyr det at de tåler en del volum. 100-103 dB skulle gå helt greit, og sikkert litt til også i kortere peaks. Hvor ofte spiller du så høyt egentlig? Nyt musikk, og ikke bekymre deg mer over dette :)

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.435
Sted
Ytterst i havgapet...
Hvis man først skal spille høyt, betyr det en del hva slags musikk som spilles. Mellomtone og diskant tåler vanligvis ikke akkurat 300W fordi bassen gjør det. Med typiske HiFi-elementer har mellomtonen kanskje en tålighet på noen titalls watt, og diskanten ofte bare noen få, så spektralinnholdet i musikken og steilhet i delefiltre betyr også en god del........

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.707
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Effekttålighet på 300W er bare en pekepinn.

Det er ikke snakk om konstant 300W hvit støy eller 300W sinus-toner.

Det er et anslag på at høyttalerene skal tåle såpass med effekt gitt spektret i vanlig musikk. Om en gir de musikk med svært mye kompresjon, så vil effekten som avgis være vesentlig høyere, og en svir av svingspolene fort. Likeledes, hvis en gir de musikk med svært mye (og høy) lavfrekvent info, så kan det være at basselementene bunner, og takker for seg.

Stort sett er ikke påtrykt merkeeffekt på høyttalere en skal se så veldig mye etter. Gitt at en spiller maks rundt 100dB, så er det stort sett bare nevroser å henge seg opp i dette. Det er langt flere høyttalere som er ødelagt av for liten forsterker enn av forsterkere som er for store. Har en behov for å spille 110dB, så er det tøv å gå for vanlige Hifi-høyttalere. Da må en se etter tøffere greier.

Johan-Kr

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Takk for alle svar siden sist jeg var innom tråden, mye nyttig info her :)

Jeg spiller ikke så veldig høyt vanligvis og er på ingen måte ute etter å kunne spille 110db jevnt over eller noe slikt. Det er vel bare det at med nytt og for oss veldig dyrt utstyr så blir jeg redd for å ødelegge noe. Det kombinert med å være i testmodus pga nytt anlegg er en litt stressende mix for meg.

Til vanlig bruk så greier jeg meg lenge med å kunne dra på til 90 (eller kanskje litt over) for en sang eller to, og vanlig lyttenivå ligger langt under det igjen (ca 75-80db er bra med volum da).Tåler anlegget mao 100db på en trygg måte har jeg så jeg greier meg og litt til :)

Når jeg hadde Paradigmene så var alt dette liksom ingenting å bry seg med for de hadde jeg kjøpt så billig at det ikke var noe stress uansett. Det er litt annerledes med høyttalere til over det tidobbelte...

Jeg er generelt ikke så glad i den fasen som kommer rett etter nyanskaffelser hvor alt skal testes og nilyttes til for å sjekke om dette virkelig ble mye bedre, om det var verdt investeringen osv. Ting har en tendens til å bli mye mer avslappende og dermed også bedre etterhvert som "hifi-hverdagen" kommer og en slår seg til ro:)

Har det på akkurat samme måte med det meste egentlig, opplever samme fenomen med ny tv, bil eller sofa også

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Antall liker
2.583
Torget vurderinger
30
Ikke lurt å presse Vienna så veldig langt, nei.

Godeste Tori Amos tok knekken på ene mellomtona da jeg hadde Baby Grand. Dette var med Parasound NC2250 effekt.
Har sprengt elementer to ganger i min karriere. Første gang var det også en NC2250, som kverka to basselementer i et par B&W 683.

Edit: kan legge til at det aldri låt hardt eller slitsomt før mellomtona gikk opp i røyk. Høyt nok var det heller ikke. ;D

Sist redigert:

Stalewinter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Antall liker
159
Torget vurderinger
1
Spill aldri høyere enn at det låter bra er mitt tips ?????? Så er det også slik at jo mer strømsterk og stabil forsterker du har, jo høyere kan du spille fordi forsterkeren har kontroll på membraner. Hvis du hører hard hip hop, som meg, med ekstremt dyp bass bør du også være forsiktig. Så vanskelig å gi et presist svar egentlig.

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Merkelig, skulle jo tro at en hørte et eller annet før ting røyk. Hvor høyt kan det ha vært snakk om?

Det kan ikke skyldes mer forsterkeren da siden samme modell var innblandet i begge tilfeller og det kun er med den modellen elementer har røket for deg?

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.663
Torget vurderinger
96
Nå er det markant forskjell på Baby Grand og Concert Grand. Et ekstra basselement, og 7" i stedet for 6".
Nevnt før, både her og i andre tråder, men kan ikke sies for ofte innen dette temaet: Det finnes ikke noe som heter for stor forsterker. Det er MYE bedre å presse en høyttaler med en amp som er 3 ganger så kraftig i forhold til specs på høyttaler, enn å gjøre det med en amp som er "akkurat" eller svakere i forhold til oppgitt effekttålighet.

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Spill aldri høyere enn at det låter bra er mitt tips ������ Så er det også slik at jo mer strømsterk og stabil forsterker du har, jo høyere kan du spille fordi forsterkeren har kontroll på membraner. Hvis du hører hard hip hop, som meg, med ekstremt dyp bass bør du også være forsiktig. Så vanskelig å gi et presist svar egentlig.
Merker klar forskjell på forsterkere ja. Med Denonen kunne ting begynne å høres litt skrikete og anstrengt ut når man kom litt over ca 90db. Marantzen er ikke slik, den høres like rolig og kontrollert ut uansett hvor høyt jeg har prøvd å dra på. Tyder vel på at den har betydelig mer krefter å gå på.

Eksempel:
Denon: Tom Waits-Hold on: Veldig harde sss-er når man passerte ca 90db
Marantz-samme sang: Merker ikke noe særlig til noe hardere sss-er på 100db enn man eventuelt merker på 75db. Lydbildet holder seg "lineært" på en helt annen måte enn med Denon.

"Problemet" er da at på Denon så skrur man ikke opp mer enn til 90 for da blir det ikke noe fint eller kjekt å høre på så der begrenser det seg selv. På Marantzen derimot virker det nærmest som det bare er å skru opp og opp og opp, det høres flott ut uansett. Derav bekymringen for at det plutselig skal si "poff" uten nærmere forvarsel....

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Nå er det markant forskjell på Baby Grand og Concert Grand. Et ekstra basselement, og 7" i stedet for 6".
Nevnt før, både her og i andre tråder, men kan ikke sies for ofte innen dette temaet: Det finnes ikke noe som heter for stor forsterker. Det er MYE bedre å presse en høyttaler med en amp som er 3 ganger så kraftig i forhold til specs på høyttaler, enn å gjøre det med en amp som er "akkurat" eller svakere i forhold til oppgitt effekttålighet.
Vil tro det må ha en del å si tross alt ja. Vet ikke hvordan det er på Baby Grand, men på Concert Grand så tror jeg også at det øverste av de tre basselementene spiller nedre mellomtone i tillegg til bass. Hvis det ikke er slik på Baby Grand så vil vel kanskje mellomtone-elementet der måtte håndtere mer effekt når de spilles skikkelig høyt?

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Hvis du vil høre musikk ved 100dB har du kjøpt feil høyttaler. ;D
Hm, det gikk bra i går ihvertfall :)
Kan kanskje ha noe med type musikk å gjøre også som flere har nevnt tidligere i tråden, Tom Waits-innspillingen feks har bra med dynamikk slik at det ikke ligger og presser på maks styrke hele tiden.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.163
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Utgangspunktet i første post virker fornuftig. Ellers er et følsomt øre den beste "dommeren", når det ikke er rent/behagelig lenger, er grensa passert.
Er det en vane å spille så høytt, ville jeg tenkt på større forsterker, og å minst doble effekten...

Topp Bunn