Hvor høyt kan man spille før naboen plages?

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
1.060
Sted
Bergen
I mitt tilfelle er det snakk om et moderne rekkehus der veggen mot naboen er like bak sweet spot. Noen som har gjort noen målinger på dette? For industristøy er maks verdien 45db utenfor soverommet, men hvor mye over dette kan jeg spille uten at naboen har grunn til å klage?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.392
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
I mitt tilfelle er det snakk om et moderne rekkehus der veggen mot naboen er like bak sweet spot. Noen som har gjort noen målinger på dette? For industristøy er maks verdien 45db utenfor soverommet, men hvor mye over dette kan jeg spille uten at naboen har grunn til å klage?
Er det ikke like mye et spørsmål om hvor lenge/sent en kan spille høyt?

mvh

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
1.060
Sted
Bergen
Jeg har god dialog med naboen, men det hadde vært interessant å vite om noen har gjort noen målinger på dette. Hvor mye demper en standard vegg i et moderne bygg? Spiller jeg 90db, hvor høyt er det da i rommet til naboen?

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland
Jeg har god dialog med naboen, men det hadde vært interessant å vite om noen har gjort noen målinger på dette. Hvor mye demper en standard vegg i et moderne bygg? Spiller jeg 90db, hvor høyt er det da i rommet til naboen?
Om naboforholdet er pri-1: Gi/lån naboen et SPL-meter og opplys om gjeldende regler.

T

TT.

Gjest
Er det ikke like mye et spørsmål om hvor lenge/sent en kan spille høyt?

mvh
Etter kl 23 er det i allefall ikke lov til å bråke

aNvA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2009
Antall liker
47
En brann/lydvegg mellom boenheter i rekkehus av nyere dato skal dempe rundt 50-55 dB men det faktiske tallet er avhengig av hvor nøye konstruksjonen er utført.

Edit: Lavere frekvenser vandrer selvfølgelig mye lettere gjennom konstruksjoner enn høye frekvenser og det er derfor ofte bassdunken naboen irriterer seg over.

N

nb

Gjest
Gå inn til naboen mens du spiller passe høyt og hør hvordan det er hos de og snakk med de og finn ur hva som er akseptabelt. Om dere har et bra forhold så kan de si fra om det plager de og så demper du volumet da.

Jeg er glad jeg bor i enebolig.

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
1.060
Sted
Bergen
Nå pleier ikke jeg å spille spesielt høyt midt på natten så det er ikke noe problem, men guffer av og til volumet ganske bra på dagtid. Lurte bare på hva dempingen egentilg er og svaret er da antageligvis rundt 50db. Jeg får ta meg en tur inn og måle en dag.

Takk for alle svar.

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.083
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Jeg har en fin avtale med naboen; jeg later som pianospillet hennes knapt kan høres, og overhodet ikke forstyrrer, og hun later som hun aldri hører anlegget:)

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.959
Torget vurderinger
4
Høres som en fornuftig avtale, Burnt.
Jeg praktiserer samme prinsippet, - gir naboen stor slakk når de har fet eller småjævlene deres herjer, og forventer det samme når jeg spiller musikk.

Det var verre da jeg hadde en nabo som ikke forstod at toleranse er en toveis greie.

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
1.060
Sted
Bergen
Min nabo spiller for øvrig trompet så jeg har i allefall noe å forhandle med.

Jeg pratet for øvrig med naboen om dette for noen år siden og han sa det var helt greit, men jeg vil likevel ikke plage de unødvendig. Får ta en tur inn og måle en dag han er i godt humør. Uansett er det ikke noe stort problem, men har nye høyttalere nå og spiller noe høyere en vanlig.

M

MORNING STAR

Gjest
Du må, hvis du vet selv at du spiller høyt nok til at det forstyrrer, ta en prat med naboen(e), og få høre selv fra nabos leilighet.
For hus er ulikt dempet, og i enkelte hus eller leiligheter merkes nesten ikke at naboen bråker.

For min del, så er jeg forlengst over bråkestadiet, men husker tilbake midt på 90 tallet, da kom husvert å fortalte meg at ting og tang ramlet ut av hyllene i veggseksjonen, men de var ikke forbannet, det var avtalt på forhånd at jeg skulle teste grensene til anlegget.

Stikkord: DIALOG

M

musicus

Gjest
Spiller du som dette, er det mest sannsynlig for höyt!:cool:

Topp Bunn