Hvor gamle er dine ører?

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Dropp youtube-baserte tester. Det er viktig at man er sikker på at man ikke avspiller lydfilene i en kjede som f.eks avspiller 44.1kHz lydfiler ved å resample til 48kHz, noe som er nesten umulig å garantere med mindre du har faktiske filer tatt opp i en viss frekvens avspilt bitperfekt i en ordentlig avspiller med ASIO eller tilsvarende.

Eller sagt på en annen måte, digital aliasing (typisk 44.1kHz avspilt ved 48kHz resampling, dvs standard på en PC) gjør at lyder i de høyere frekvenser fremstår fullt hørbare. Det er da viktig å få med seg at du hører forvrengningen til systemet ditt, og at dette ikke er en reell hørselsstest.

Det finnes steder hvor man kan teste om dette er et problem i egen kjede på internett, f.eks her:
Online Digital Aliasing Sound Test
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
566
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Datteren min på 18 hørte en gresshoppe som jeg ikke hørte her om dagen. Er ørene mine 19 år da?
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg har problemer med å sove om natta med vinduet oppe, de jævla
snilene i hagen. f... kan de ikke roen
om natta om ikke annet
:cool:
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Nei, kun at de sniler seg fremover i graset, det må være friksjonen mellom slimet og gresset jeg hører, skikkelig irriterende.
Kan til og med høre forskjell på leopardsniler og brunsniler, de sistnevnte irriterer mest, men det kan nok ha psykologisk sammenheng med all den negative omtalen de er utsatt for som påvirker meg.

Mvh.KW
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Nei, kun at de sniler seg fremover i graset, det må være friksjonen mellom slimet og gresset jeg hører, skikkelig irriterende.
Kan til og med høre forskjell på leopardsniler og brunsniler, de sistnevnte irriterer mest, men det kan nok ha psykologisk sammenheng med all den negative omtalen de er utsatt for som påvirker meg.

Mvh.KW
Var det ikke en låt på 1960-tallet som het "I can hear the grass grow" - eller noe i den stilen? DET kan måle seg med å høre brunsniler snile seg fremover.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
566
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
burde det ikke lages en skrekkfilm om sniler snart? Sniler de biter, feks.


Nei, kun at de sniler seg fremover i graset, det må være friksjonen mellom slimet og gresset jeg hører, skikkelig irriterende.
Kan til og med høre forskjell på leopardsniler og brunsniler, de sistnevnte irriterer mest, men det kan nok ha psykologisk sammenheng med all den negative omtalen de er utsatt for som påvirker meg.

Mvh.KW
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.242
Antall liker
288
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Jeg hørte alt som kom ut fra denne....merkelig, jeg er jo over 50...
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
BLE TESTET DA JEG VAR 50. FIKK HØRE AT JEG HØRTE SOM EN 5-ÅRING. ELLER VAR DET MODENHETEN DE MÅLTE???
 
Topp Bunn