Hvor går utviklingen fortest?

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Har fulgt en annen lenke her på sentralen i dag om EMC-1 sin fortreffelighet. Har alltid tenkt at det er innenfor det digitale domenet at utviklingen går fortest, men dette er altså en cd-spiller på 8 år som fortsatt holdes for å være av ypperste klasse. Kanskje det er et dumt spørsmål, men hva har utviklet seg mest de siste 10 årene:
Cd-spiller
Forforsterker
effektforsterker
høytalere
kabler

R

Rojoh

Gjest
Akkurat nå er det vel forsterkerne (tenker da på ICE-power) som leder kappløpet? Tenker da mer på ytelse enn nødvendigvis nytelse - intet vondt ment: vurderer selv ICE-power i en eller annen variant, men rørforsterkerne kommer nok til å ha sine tilhengere i laaaang tid fremover også.

Mvh. Johan

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Når det gjelder kvalitativ ytelse er jeg ikke enig med deg. Tror digitale forsterkere fortsatt har mange år på seg før de eventuelt er på høyde med transistor eller rør. Får litt samme følelsen ned hensyn til ICE som jeg hadde til sacd/dvd-audio. I løpet av kort tid skal "alle" ha det og man er overbevist om at det gamle formatet er dødt, så går det litt tid også tar man frem det gamle igjen.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.221
Tror faktisk at det er på høyttalere og elementene til høyttalere at det nå skjer en viss lydlig utvikling. For min del er det kun lydlig utvikling som kan defineres som utvikling innen audio, at grensene flyttes.

På de andre produktområdene er det nok mest "keiserens nye klær" som skal selge produktene. Selv på digitalfronten begynner det nå å butte mot innenfor de fastlagte formatspesifikasjonene.

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Kommer vel an på i hvilket segment man befinner seg. Hvis vi snakker om det absolutt ypperste innen hver kategori har det vel ikke vært noen revolusjon, men mer en evolusjon som resulterer i renere lyd, mindre støy, bedre data osv.

Jeg vil tro det er i den billige enden av skalaen det har vært mest utvikling de siste 10 årene. Feks cd spillere i 5k klassen måtte du betale minst 25k for i -95 for å få tilsvarende lydkvalitet (vel, nesten i hvertfall).

Når det gjelder høyttalere virker det som lydidealet fra slutten av 8o-tallet til mitten av 90-tallet er byttet ut med en slankere spillestil. I samme periode er sluttforsterkere blitt snillere og fyldigere (gjelder transistor) for å matche. Det finnes selvsagt flere unntak her.

Virkelige high-end perler (for/sluttforsterker) fra samme periode synes jeg står seg godt selv i dag, i hvertfall når vi snakker om å musikalitet og formiddlingsevne. Man skal veldig høyt opp i pris før forskjellene blir betydlige.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
43.098
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Vil nok si at den største utviklingen er innenfor det digitale. Synes flere toppspillere nå lyder mer "analogt" enn de gjorde for 8 år siden. Ellers er jeg enig at kvaliteten på billig Hi-Fi stadig blir bedre i forhold til pris. Det er egentlig der den største forskjellen ligger.

Topp Bunn