Hva er overprising?
Jeg fikk gjennomført en undersøkelse omkring hvordan betalingsvilje kunne påvirkes ved kobling opp mot kjente merker, personer, steder med høy status, osv.
Mao. hvordan det man betalte for en vare kunne avhenge av assosiasjonene omkring varen. Et ytterst komplisert og flerdimensjonalt felt. Enkelte merker kan selvsagt selv sette en inngangsterskel til dem som ønsker å nyte varen, og denne behøver ikke være relatert til frembringelseskost - se f.eks. på prisforskjellen mellom en VW Touareg og en Porsche Cayenne. Porschen kunne aldri blitt til om det ikke var for samarbeidet med VW på den felles plattformen, og det er delelikhet i så stor utstrekning at du skal lete med lupe for å finne vesentlige ulikheter, utover badging. Det er billig gjort å specce opp en Touareg med Cayenne-delene som mangler, slik sett.
Audi Q7 deler også samme plattform som disse, forresten.
Men betalingsviljen var høyst ulik, og enkelte så ned på Touareg i forhold til Cayenne og Q7 ... enkelte merker kan tillate seg å ta en premium, simpelthen fordi man har investert i merkets status, og beregner seg et påslag utfra dette. Det blir merkets inngangsbillett, og den skal betales.
Når jeg har kikket på sidene til FM Acoustics, og lest om dem, har jeg merket at det er mange virkelig anerkjente utøvere og orkestre/organisasjoner som har anvendt deres produkter, og det gir en badge-value som er høy, og som gjør "delepris-sammenligninger" irrelevante. Inngangsterskelen er simpelthen høyere på dette merket enn på andre, og om man ikke liker det, kan man gå et annet sted. Det ser ut som om FM Acoustics klarer seg helt greit.
Og som vi også vet, så vil den gleden man føler over å være i rett merke ha mye å si for selve opplevelsen, subjektivt vurdert. Det å lytte er toveis, mellom hva man rent faktisk hører, og hva man føler omkring hele situasjonen.
http://www.linearaudio.nl/musings-2.htm
And in case you are wondering, the brain does NOT take the ears? input at face value. It is as if the brain says: OK, ears, I get that, but let me look at a couple of other inputs as well. What mood am I in really? How does that equipment actually look? Color, size, cost? Did I build it, or did I lay out hard-earned money to buy it? Or is it from a manufacturer I heard bad things about? Etcetera, etcetera.
Dette betyr at forsterkerens ytelse går ut over de tekniske parametrene, i den milde grad - noe som også gjelder alle andre ledd i anlegget. Og denne subjektive dimensjonen har mye å si. Men om man ønsker å underbygge denne subjektive delen av opplevelsen, er det sannsynligvis dumt å lufte planene på et nettforum der man risikerer å få torpedo i baugen for gleden man ser for seg å ta del i. Noe som kanskje kan forklare hvorfor mange synes å søke etter en komponent som alle andre skal levere unison hyllest for, slik at egen glede skal optimaliseres.
Og i noen tilfeller er veien via prisdimensjonen faktisk greieste måte å sørge for at så skjer. Når det er stor uenighet om rangering, utfra leveransen, kan man skjære gjennom vha prisen som er betalt, og på den måten sette kniven høyest på veggen. Men jeg stusser selv over hvordan det er mulig for en komponent som er kjøpt med sterk rabatt, og gjerne annen-/tredjehånds, å likevel levere veiledende prisytelse, men det får bare være et av hobbyens mysterier.