Hvor går grensen for Bransje?

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Hvis jeg f.eks. skulle finne på å lage noen krestkort ekstra til mitt DIY prosjekt og antyde at jeg var villig til å selge disse for en rimelig penge, er det noe man greit kan poste i DIY?

Hvis jeg mot en liten kompensasjon var villig til å montere komponenter på disse kortene for en liten kompensasjon som en service til DIYere som ikke er så stødige med loddebolten, er det greit annonsere i DIY?

Hvor langt kan man gå? Er det slik at så lenge det er hobby er det greit? Det kunne jo tenkes at jeg i noen tilfelle kunne stille mine kunnskaper til disposisjon for noen her. Det ville nok være et økonomisk tapsprosjekt for meg, jobben min er bra og godt betalt, så for min del vil det jo være definert som hobby. Men man vil jo kanskje skape seg et navn i bransjen på den måten, som man eventuelt kan dra nytte av siden hvis man skulle starte noe.

Spørsmålet er egentlig, når blir man bransje?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.574
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Godt spørsmål. Du har jo ikke noe foretak eller lignende.
Men å annonsere det i forumet blir kanskje litt feil. Det er det vi har bruktbørs til.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Enkelt.
Svaret finnes i skatteloven.

Kan det defineres som skattbar inntekt?
Ja -> bransje
Nei -> ikke bransje

T

theStig

Gjest
Hvis jeg ikke går overskudd i firmaet, så gir det ikke skattbar inntekt. Da er jeg med andre ord ikke bransje... hehe.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Det hadde vært lettere å vite hvor grensene går dersom man i overtrampsaker faktisk viser til hvilke konkrete formuleringer som bryter med regelverket. Jeg synes det i lys av siste utvisning blir for ullent å bare erklære at det "i de siste 100 postingene finnes det gjentatte overtramp". Hadde man gjengitt konkrete sitater så hadde man fått en presedens å styre etter videre.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
theStig skrev:
Hvis jeg ikke går overskudd i firmaet, så gir det ikke skattbar inntekt. Da er jeg med andre ord ikke bransje... hehe.
;D

Et firma har gjerne inntekter selv om det ikke går med overskudd. Virksomhetsinntekt defineres i skattelovens § 5-30. ;)

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.463
Torget vurderinger
2
Her på HFS så defineres bransje som folk som selger utstyr som de har til å hensikt å tjene penger på. Jeg kunne kanskje kommet med en bedre definisjon med det er liksom basisen.

Mvh
Høvdingen

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Høvdingen skrev:
Her på HFS så defineres bransje som folk som selger utstyr som de har til å hensikt å tjene penger på. Jeg kunne kanskje kommet med en bedre definisjon med det er liksom basisen.

Mvh
Høvdingen
Så om man gjør et godt kjøp et sted som man selger videre for en høyere pris her på sentralen, så er man bransjeaktør? Da har jeg vært bransjeaktør mange ganger.. :p

MusikkGal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.01.2003
Antall liker
0
AlexanderK skrev:
Høvdingen skrev:

Mvh
Høvdingen
Så om man gjør et godt kjøp et sted som man selger videre for en høyere pris her på sentralen, så er man bransjeaktør? Da har jeg vært bransjeaktør mange ganger.. :p
[/qote]
...gjør du en godt kjøp et sted så selger du videre (ubrukte) til en lavere pris da er du enten idiot eller tror du på himmel og helvete ( kanskje du vil fortjener himmelen med dette ;D ;D)

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.463
Torget vurderinger
2
Hvis du kjøper noe med den hensikt og kun selge det videre for å tjene penger, ja da er du bransjeaktør.

Hvis du kjøper noe som du er heldig og får mere for ved videresalg fordi du ønsker å bytte til noe annet, da er du hifi-freak.¨ :D

Mvh
Høvdingen

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Bør man ikke ha et registrert firma før man defineres som bransjeaktør? Man blir vel ikke profesjonell kun fordi man selger mye som privatperson? En utkast til definisjon av bransjaktør kan da være noe sånt som "en som har en formell/økonomisk/tett tilknytning til et Brønnøysundregistrert firma som driver HiFi-relatert virksomhet".

Topp Bunn