Diverse Hvor går bransjen?

Zundapp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.05.2012
Antall liker
161
Sammenligning av "komfirmasjonsanlegg" og melk,....kjøper jeg ikke.
Hvorfor ikke sammenligne da, flatskjermer?
En 42" flatskjerm i 1998 kostet langt mer enn 100 000 kr, mens i dag koster 3000,..?
Eller,..hva med PC bransjen og microprocessorer, minebrikker, harddisker, digitale kamera,.....osv,...?

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
89
Sted
Oppegård
En del av kampen er umulig å ta, og undommen vil nokk være vanskelig å få tilbake. Men mitt problemer at satsingsområdet for bransjen har blitt de spesille sminke produktene. Og når all fokus er på dette, så virker det hele rett og slett for dumt på de fleste voksne mennesker. Når jeg var i bransjen for 20 år siden, var fokus som sakt mye mere på kjærne produktene, og det er liten tvil om at kundene var mange flere.

Selvfølgelig er det ikke denne ensidige fokus som har gjordt at folk som kjøper seg et ok anlegg har blitt mange færre, men den hjelper ihvertfall ikke å rekrutere nye. Det blir stadig mere en bransje for "spesielt intereserte" med ekstreme "guld ører". Litt rart at disse med denne fantastiske hørselen nesten alle er godt over midagshøyden. (men det er klart 40 års erfaring i å lytte gjør jo at man lett hører overtoner i 90khz, regionen som jeg ble fortalt av OHC at en dippedutt påvirket en gang).

Sist redigert:
V

vredensgnag

Gjest
Det er noe utrolig uelegant over gigantomaniretningen innen HiFi. Som om man burde ha gaffeltruck på kjøkkenet for å sette en kokebok på øverste hylle. Vi har å gjøre med noe av det til tider sarteste og vareste som finnes, musikk som skal henge forførerisk for sansene i et rom. Og for å få til dette kreves det altså tiltak som om man bearbeidet tungmetaller til bruk i gruvedrift.

Man skal være noe innesnødd i hobbydogmer for ikke å skjønne at resten av verden, de som har gått fri av viruset, ser på oss som noen skrullinger. Og det er ikke det beste utgangspunktet for rekruttering.

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
730
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Jeg tror veien å gå er gode smarte bærbare bokser me airplay og innebygd nettradio. De som fins i dag er litt rare. Men JVC sin Boomblaster har vært en salgsuksess i mange år. Jeg tror bransjen går mot streaming og harddisk og nettbaserte anlegg. Sonos, Meridian og Linn er i fremre rekke på det området.

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Antall liker
120
Torget vurderinger
2
går nok over til digitalt etterhvert

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Antall liker
120
Torget vurderinger
2
Bransjen gå digitalt! Koster ikke noe å produsere, men koster for forbrukeren. Basert på merkevaren...

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Den merkespakkka er jeg enig i, Kjendis, men du glemte Mike i Alingsås! OG bærbart er og blir det- BÆRBART- og vil derfor konstant og bestandig lide under DYNAMISKE størrelses- og funksjonsbegrensninger..for mange funksjoner i et for lite skall, med tilhørende vreng osv, more often than not, med rot i dataverdenen. I min levetid vil nok ikke datafilbasert musikk og dens Playback Devices utvikles opp på linje med et skikkelig tokanals system..akkurat som BluRayer - brukt som drev med utvendig dac- ennå ikke er på nivå med en tilsvarende kombinasjon basert på en skikkelig tokanals tallknusertransport. Det er dog ikke tilfelle med et vanlig stativhøyttalerpar fex..der får du liten str og i visse tilfeller helt SYKT stor lyd!Men så har også den dynamiske høyttaleren flere generasjoners utviklingstid på samvittigheten..ting tar tid å utvikle ordentlig!

Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.740
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Å samanlikne flatskjermar kan ein også gjere, men det vert vanskeleg om vi tek konfirmasjonsåret mitt (1973) som utgangspunkt....
Er det elles slik at ny teknologi har auka hifi-kvaliteten? No er eg rett nok glad i vinyl, rør og elektrostatar, og sikkert ganske farga av det. Dei store teknologiske nyvinningane innan vårt felt, er fyrst og framst når det gjeld brukskomfort: tråtlause fjernkontrollar og distribusjon av musikken via nett. Eg kan utmerka klare meg med forsterkarelektronikk og høgtalarteknologi frå ca 70-tal. Kanskje designet vert litt sært i dag, men det vert iallfall TV-skjermane også...
Så design eller "forsterkarsminke", for ikkje å snakke om kabelsminke er nok tydelegare i dag enn på 70-talet, då ting i det minste var annleis på dette feltet.
Det berbare aspektet medfører akkurat dei avgrensingane Aditor nemner, og eg tvilar på dei let seg løyse - men så lenge ei basstromme, ein kontrabass eller eit kyrkjeorgel også er uelegante, store og klumpete, og likevel ikkje går av moten, vil det nok også vere rom for dei som har høgtalarar med slik storleik at lyden av slikt kan formidlast.

V

vredensgnag

Gjest
Bærbar avspilling - forklaringen på hvorfor hodetelefontrådene er de mest aktive her inne ...

G

Gjestemedlem

Gjest
Det er noe utrolig uelegant over gigantomaniretningen innen HiFi. Som om man burde ha gaffeltruck på kjøkkenet for å sette en kokebok på øverste hylle. Vi har å gjøre med noe av det til tider sarteste og vareste som finnes, musikk som skal henge forførerisk for sansene i et rom. Og for å få til dette kreves det altså tiltak som om man bearbeidet tungmetaller til bruk i gruvedrift.

Man skal være noe innesnødd i hobbydogmer for ikke å skjønne at resten av verden, de som har gått fri av viruset, ser på oss som noen skrullinger. Og det er ikke det beste utgangspunktet for rekruttering.
Den beste måten å få noen interessert i hifi er å eksponere dem for musikk de liker med god lyd. Får man først vekket denne interessen og viser at det er helt mulig å få til god lyd uten ekstreme investeringer og plassbehov er mye gjort.

Men jeg tror ikke så mange blir skremt av voldsomme prosjekter, gigantiske høyttalere og eksotisk elektronikk. I beste fall er det noe å drømme om og i verste fall er det bare en anerkjennelse om at alle hobbyer har noen som tar det helt ut.

Da jeg ble interessert i hifi på slutten av 80-tallet var det også endel voldsomme prosjekter på gang som virket eksotiske og forlokkende. F.eks. de enorme høyttalerne fra Infinity, de store blytunge forsterkerne fra Krell, magiske bokser Audio Note, eller platespillere som SME 30. Dyrt og voldsomt, men det lokket mer enn det skremte selv om man aldri så for seg at man kunne få råd til noe slikt.

Jeg har fremdels ikke hørt en Ongaku spille, men jeg har fremdels lyst på en. Bare fordi det høres ut som en fabelaktig og eksotisk boks.

D

DL

Gjest
Hifi må tydligvis være definisjon på allt som kan avspille lyd i dag.

DL

• Liker
Reaksjoner: SAL

mega1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.10.2008
Antall liker
189
Sted
haugesund område
Torget vurderinger
1
Nå som cd spilleren dør ut for godt og spotify er komt for og bli i den gjennomsnitts husstand, så blir det også sånt at folk er mer opptatt av og konsumere musikk, og ha hele musikk verden på standby til en hver tid. Jeg kjenner omtrent ingen som bryr seg om musikk kvalitet, så lenge et par klipsch høytalere kan stå på i bak grunnen mens kona støvsuger så er alt vel!

jeg bor på et byggefelt med 50 husstander, og her er det mer populært med en garasje med 4 trestoler i, enn hva som helst av stereo anlegg. Det som jeg føler er utveien med et godt anlegg/dedikert rom er og gi det flere bruksområder. Personlig så har jeg både en pc m/spotify, hjemmekino, ps3 og et fintspillende anlegg i rommet mitt, og da er det for meg lettere og "forsvare" pengebruken her nede. rommet kan brukes til så mangt og da er det ikke så gale alikevel.
Hvis en kun hadde hatt en vinyl spiller og en haug med skiver her nede så ville også bruks områdene minsket kraftig. Bransjen prøver vel bare og følge med i tiden da folk er mest opptatt av at det er brukervennlig og allsidig utstyr som selges.

Et godt eksempel på det må være den nye oppo 105 spilleren som spiller av alt med glimrende kvalitet. den tar både usb cd og bd osv, og den er lett på høyde med en cd spiller som forsatt koster 38k idag( tenker på emc1up som jeg har her hjemme)

Poenget mitt med det er vel at idag så trenger en nødvendigvis ikke betale flere hundretusen for og få noe som lett tilfredsstiller den vanlige mann i gata..

mvh

D

DL

Gjest
Nå som cd spilleren dør ut for godt og spotify er komt for og bli i den gjennomsnitts husstand, så blir det også sånt at folk er mer opptatt av og konsumere musikk, og ha hele musikk verden på standby til en hver tid. Jeg kjenner omtrent ingen som bryr seg om musikk kvalitet, så lenge et par klipsch høytalere kan stå på i bak grunnen mens kona støvsuger så er alt vel!

jeg bor på et byggefelt med 50 husstander, og her er det mer populært med en garasje med 4 trestoler i, enn hva som helst av stereo anlegg. Det som jeg føler er utveien med et godt anlegg/dedikert rom er og gi det flere bruksområder. Personlig så har jeg både en pc m/spotify, hjemmekino, ps3 og et fintspillende anlegg i rommet mitt, og da er det for meg lettere og "forsvare" pengebruken her nede. rommet kan brukes til så mangt og da er det ikke så gale alikevel.
Hvis en kun hadde hatt en vinyl spiller og en haug med skiver her nede så ville også bruks områdene minsket kraftig. Bransjen prøver vel bare og følge med i tiden da folk er mest opptatt av at det er brukervennlig og allsidig utstyr som selges.

Et godt eksempel på det må være den nye oppo 105 spilleren som spiller av alt med glimrende kvalitet. den tar både usb cd og bd osv, og den er lett på høyde med en cd spiller som forsatt koster 38k idag( tenker på emc1up som jeg har her hjemme)

Poenget mitt med det er vel at idag så trenger en nødvendigvis ikke betale flere hundretusen for og få noe som lett tilfredsstiller den vanlige mann i gata..

mvh
Skjønner hva du mener, men nå har vel den vanlige mann i gata aldri vært intressert i god lyd.
Om noe så liker dem bulder og brak når dem ser film.

Jeg er den eneste jeg vet om fra mitt årskull som har interesse for god lyd, og jeg er 72 modell.
Det har da vært andre som har brukt penger på lyd, men da for fest/film anlegg.

DL

T

Tittentei

Gjest
^ Veit, så den for et par dager siden, og det var helt opplagt at han ikke ville ha spørsmål. Super dominant holdning så fort noen prøvde seg. Hadde bare reist meg opp og gått.

Han begynner med at de skal ha det moro og hyggelig, så ender det opp med at han har verste dominante holdningen og force feeder publikum. Elendig.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.547
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Mange gode poenger, men jeg er ikke enig i at ungdommen er fortapt som hifi-interesserte.

Jeg hadde huset fullt av punkere og gymnasiaster i herlig blanding for et par uker siden i anledning podens 18-årsdag. Anlegget fikk servere partymusikk hele kvelden, både som live/PA for tre band (jack fra miksepulten til analog inngang på DEQX'en, supplert med en 100-watts 4x12" gitarforsterker og en 220-watts 15" bassforsterker) og hermetisk (streamet playlist fra Wimp og noe flac streamet fra lokal server). Flere av gjestene kommenterte at dette låt riktig bra da vi kom hjem utpå natten. Oppvarming tidligere på dagen:

(Edit: Jeg har tittet frem og tilbake et par ganger mellom dette bildet og det fra RMAF litt høyere oppe. Hvilket party var morsomst, tro?)

Uken etter gikk poden hen og kjøpte et NAD RIAA-trinn etter å ha gravd frem min gamle Dual CS505 fra loftet. Dagen etter det igjen kom han hjem med vinylplater han hadde vært i Oslo for å kjøpe. Og så ryddet han utrolig nok rommet sitt, for å kunne reorganisere det slik at platespilleren fikk hedersplass i hylla.

Den Naim Uniti'en hans med et par hjemmebyggede høyttalere brukes til det meste. Den streamer lyd fra husets server, fra hans egen laptop, fra iPod og Android-telefon, den tar signal fra en Line6 POD og diverse gitarer, og nå også vinyl. Omtrent det eneste på den som ikke brukes er den innebyggede CD-spilleren. Han mener at musikken låter bedre hvis han streamer den som flac fra serveren nede i stedet for å spille den fysiske CD'en. Tror ikke han har puttet inn en CD i den på et år eller to.

For den generasjonen er musikk noe man primært spiller selv (produkter av kulturskole og selvrealisering som de er), dernest noe man hører live, og til slutt lydtapet for hverdagen. De er kjemisk fri fra data-angst. Dessuten har de ører, lydtrykket til tross, og er helt fint i stand til å høre forskjell på instrumenter og avspillingsremedier. Junior fortalte meg at kidsa bruker innspillinger med Music for a While som soundcheck når de setter opp lyd for konserter. Der låter instrumentene såpass naturlig at det blir lett å høre om PA-riggen fungerer som den skal i lokalet.

Men de er minimalt interessert i hifinevrotiske duppeditter og ritualer. Hvis det ikke låter merkbart bedre, så skiter de i det, uansett hva Tømmervik/Vadseth/Duelund måtte ha sagt en gang. Den delen av bransjen som pusher mystiske duppeditter til autoritetstro middelaldrende menn kommer til å dø ut. Som fortjent. Men vis kidsa at anlegget får Spotify-streamen til å låte mer som live, og de er interessert. Ikke så rent lite interessert, heller. Vis dem forskjellen på CD-mastring og LP-mastring, og de kjøper vinyl. Vis dem at anlegget låter bedre enn noen PA-rigg de noensinne har hørt, og de plugger seg inn og holder festival i stua.

Jeg gjorde forresten et lite forsøk her om dagen. Junior trengte et par RCA-kabler mellom RIAA-trinn og Naim Uniti. Så jeg grov i kabelkassen og dro opp en lett blanding av Nordost, Black Magic og Monster, uten å si noe mer om hva som skulle være "best". Tittet opp et par timer senere. Da lå Nordost og Black Magic refusert på gulvet. Monster-kablene var passe lange, og ferdig med det. Fornuftig type. :)

Sist redigert:
V

vredensgnag

Gjest
Vi har da en annen tråd som viser at ungdom omfavner vinyl, så vi skal ikke gi opp der. Kanskje heller innse at ungdom har god hørsel, og ikke i like stor grad er ofre for rettet påvirkning av typen video fra RMAF, der noen luringer står og beskytter levebrødet sitt, på bekostning av hobbyens integritet.

lytt til musikk, nyt livet.

D

DL

Gjest
Det er nå de samme autoritetstro middelaldrene menn som holder liv i hele high end industrien.
Kidza har vel aldri hatt noen interesse for stereo og sær audiofil musikk.

Tipper industrien lever så lenge folk i verden har penger å bruke.

DL

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Bransjen går dit vi leder den. Hver gang vi kjøper noen av disse greiene som bransjen markedsfører på mer eller mindre sleipt vis, gir vi bransjen et signal om at "dette vil vi ha" - og en lærenem bransje gir oss mer av det samme. Analogt med at småbarn som hyler foran godtedisken og får belønning av sløve foreldre i form av godteri, lærer at hyling virker, og suksessformelen gjentas.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.547
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er altså ikke min erfaring. Attenåringen har stor glede av stereoperspektivet og det presise lydbildet både fra hovedanlegget og fra sitt eget anlegg. Høyttalerne hans er bygget rundt koaksialelementer, så de får unaturlig god "imaging" i nærfelt. At musikksmaken hans og min er ulik kan derimot ikke benektes. Hva som er særest kan vi diskutere lenge, og det gjør vi da også.

D

DL

Gjest
Det er altså ikke min erfaring. Attenåringen har stor glede av stereoperspektivet og det presise lydbildet både fra hovedanlegget og fra sitt eget anlegg. Høyttalerne hans er bygget rundt koaksialelementer, så de får unaturlig god "imaging" i nærfelt. At musikksmaken hans og min er ulik kan derimot ikke benektes. Hva som er særest kan vi diskutere lenge, og det gjør vi da også.
No offence, men ser ikke for meg at han representrer en stor gruppe.
Hadde vært gledelig om jeg tok feil.

DL

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.398
Sted
Saksvik - Trøndelag
Jeg var og hørte et Adyton-anlegg på ei messe for noen år tilbake. Jeg synes anlegget lød meget bra til å være messe, men dritpraten til Tømmervik fikk meg lyst til å stikke fingrene i ørene. Han snakket bare tull! Det er meg en gåte at noen vil kjøpe noe av helst den fyren. Heldigvis fikk jeg en edruelig prat med Geir Fredriksen, høyttalerkonstruktøren, etterpå. Det ble hvertfall ikke rekrutert noen nye audiofile under den seansen, men menigheten fikk sikkert noen nye hifinevroser å jobbe med.

Z

Zomby_Woof

Gjest
No offence, men ser ikke for meg at han representrer en stor gruppe.
Hadde vært gledelig om jeg tok feil.

DL
Det er nok helt rett. Men, når alt kommer til alt, det er ikke vi heller...

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.547
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Mulig mine ungdommer er litt utypiske, men det virker som alle tenåringene i nabolaget spiller ett eller flere instrumenter. Deres holdninger til lyd drives av at de er musikere med erfaring fra både akustiske og elektriske instrumenter. De vet hvordan ting skal låte. Eldstedatter prøvespilte i dagevis for å finne ut hvilken klarinett som låt best av de hun hadde på hjemlån, og er ikke sjenert for å fortelle meg eksakt hva hun mener om både fremføring og innspillingskvalitet på ting jeg hører på. Hun er ikke spesielt imponert over musikalsk tvilsomme audiofile CD'er, selv om mikrofonkablene er sølvtråder håndflettet av fromme jomfruer i fullmåneskinn. "Hun der synger surt! Verste jeg har hørt!" Deres innfallsvinkel er musikerens, ikke hifi-fetisjistens.

Hjemmekinofolket har også en mer jordnær tilnærming. Det er noen imponerende DIY-prosjekter "der borte", totalt dilldall-frie. De har også sluppet det meste av lydstyrkekrigen siden filmlyd har en standard for innspillingsnivå, og da er vi tilbake på membranareal og effekt for å flytte tilstrekkelig mye luft til å kunne gjengi den dynamikken uforvrengt. Det er ikke nødvendig med magiske duppeditter for å distrahere lytteren fra å legge merke til at digital klipping og brickwall limiting låter dritt. (Den CD'en jeg linket til i forrige avsnitt er brickwalled, selv om Dick Olsher skryter av at det er "the most dynamic recording of female voice on the market". Bah, humbug.)

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Mulig mine ungdommer er litt utypiske, men det virker som alle tenåringene i nabolaget spiller ett eller flere instrumenter. Deres holdninger til lyd drives av at de er musikere med erfaring fra både akustiske og elektriske instrumenter. De vet hvordan ting skal låte. Eldstedatter har prøvespilt i dagevis for å finne ut hvilken klarinett som låt best av de hun hadde på hjemlån, og er ikke sjenert for å fortelle meg eksakt hva hun mener om både fremføring og innspillingskvalitet på ting jeg hører på. Hun er ikke spesielt imponert over musikalsk tvilsomme audiofile CD'er, selv om mikrofonkablene er sølvtråder håndflettet av fromme jomfruer i fullmåneskinn. "Hun der synger surt! Verste jeg har hørt!" Deres innfallsvinkel er musikerens, ikke hifi-fetisjistens.

Hjemmekinofolket har også en mer jordnær tilnærming. Det er noen imponerende DIY-prosjekter "der borte", totalt dilldall-frie. De har også sluppet det meste av lydstyrkekrigen siden filmlyd har en standard for innspillingsnivå, og da er vi tilbake på membranareal og effekt for å flytte tilstrekkelig mye luft for å gjengi den dynamikken uforvrengt. Det er ikke nødvendig med magiske duppeditter for å distrahere lytteren fra å legge merke til at digital klipping og brickwall limiting låter dritt. (Den CD'en jeg linket til i forrige avsnitt er brickwalled, selv om Dick Olsher skryter av at det er "the most dynamic recording of female voice on the market". Bah, humbug.)
Kan skrive under på at dagens ungdom ikke er tapt bak en vogn hva lydkvalitet angår. :)

Kulturinteresserte ungdom lever i en gullalder på alle måter i dag og de vil bli en nådeløs kundegruppe for lydbransjen.

Ungen min på 3 år tar ikke til takke med Genovaen som står i stua når han vil høre barnehørespill.
"Høre i rommet ditt pappa!": er beskjeden jeg får når jeg setter på hørespillet i stua. Han klarer seg godt med Spotify.

Når det gjelder folk som er musikkinteresserte i utgangspunktet er mitt inntrykk at de fleste gjerne vil ha god lyd hvis de har skjønt at den finnes. Jeg har over en 10 års periode hjulpet "vanlige" musikkinteresserte mennesker med å kjøpe musikkanlegg i alle prisklasser. En hyggelig hobby.

De siste månedene har jeg hjulpet noen som hadde et budsjett på 100.000+ for å oppgradere anlegget deres med. Dette er helt vanlige mennesker som er glad i musikk som har arvet penger og som bruke de på noe varig.
Overraskelsen var stor etter endt oppgradering at høyeste kvalitet på Spotify plutselig låt middelmådig i forhold til pcavspillingen.

Jeg tror at bransjen vil utvikle seg i alle retninger og skreddersy løsninger for et hvert bruk. Folk som oppererer som "Ståle krapyl" tipper jeg alltid kommer til å overleve.
Ellers har jeg inntrykk at inwallhøyttalere i alle rom er fremtiden og at lyden etterhvert helst skal være usynlig, men fortsatt god. Vinyloppblomstringen tipper jeg blir et lite blaff, selv om det er et hyggelig et. Snart har vi alle et nettbrett fra Amazon eller liknende med høyoppløst lyd og bilde som gir oss alt vi trenger som spiller trådløst og usynlig ut i hele huset.
High end stereo vil nok være seiglivet for "feinschmeckere".

N

nb

Gjest
En samling litt over middelaldrene herremenn som treffes for å lytte etter forskjeller i teksisk sett ekvivalente kobberledninger og poster sidevis om debattinnlegg om oppdagelsene bør kanskje være litt forsiktige med å mene noe om hva ungommen bør bruke fritiden sin på innen musikkens verden.

Zundapp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.05.2012
Antall liker
161
Ungdomen har ikke fokus på kun lyd og musikk, de har mye større utvalg enn vi hadde i våres tid.
De fokusserer på: data, dogitalfoto, internett, spill, facebook, gambling, netflix, google, youtube, musikkstreaming, porno, spotify, kabel-tv, mobiltelefoner,.....osv.
Utvalg er nesten uendelig.
Hifi er blitt kun noe for spesielt interesserte.

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Du må hugse at det var vi gamlekara som elska NAD 3020 og Rogers LS 3/5A fram til store saltal, og fekk fart på kvalitetstenkinga i hine dagar.
Ungdomen i dag?
Tivoliradioar....
Finnes vel knapt ungdom med en Tivoli i inventaret:)

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Der synes jeg du treffer "spikeren på hodet" Vredens!

Dagens hodetelefonungdom har i dag tilgang på "Garage band" + en mengde billige "apper" på I-pad som gjør det enklere enn noen gang å lage egen musikk, bildeserier og videoer med overraskende god kvalitet.

Er det noen her som har fulgt med på UKM-komunemønstringene rundt om kring?
Dagens kulturungdom er svært kvalitetsbeviste og kjempegode til å utnytte mulighetene som finnes og dessuten godt vant i forhold til kinoer, kulturhus, øvingslokaler og hjemmestudioer.

Vil bli en meget kravstor kundegruppe hva lyd og musikk angår.

V

vredensgnag

Gjest

Dagens hodetelefonungdom har i dag tilgang på "Garage band" + en mengde billige "apper" på I-pad som gjør det enklere enn noen gang å lage egen musikk, bildeserier og videoer med overraskende god kvalitet.

Dagens kulturungdom er svært kvalitetsbeviste og kjempegode til å utnytte mulighetene som finnes og dessuten godt vant i forhold til kinoer, kulturhus, øvingslokaler og hjemmestudioer.

Yup. Jeg syns også at videoen er verdt å se - den er oppfinnsom, leken og full av energi. Og om man brått ser noen ungdommer gjøre akkurat hva disse i videoen gjør, så vet man nå hvorfor. Jeg har opplevd det noen ganger.

Kanskje spørsmålet i tråden burde være: Hvor går det å lytte til to høyttalere, mens man sitter for seg selv?

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007

Yup. Jeg syns også at videoen er verdt å se - den er oppfinnsom, leken og full av energi. Og om man brått ser noen ungdommer gjøre akkurat hva disse i videoen gjør, så vet man nå hvorfor. Jeg har opplevd det noen ganger.

Kanskje spørsmålet i tråden burde være: Hvor går det å lytte til to høyttalere, mens man sitter for seg selv?
Jeg er så heldig å jobbe med mange ungdom av og til innenfor det kreative og jeg har heldigvis funnet ut at min mest kreative del av livet er forbi og jo mer kreativ kraft jeg kan få ut av ungdommene jo bedre blir resultatet, så kan jeg heller finslipe ideene.
Videoen var fin.

Hvordan de ender opp med å lytte på musikk blir interessant ja.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.740
Sted
Torget vurderinger
0

karo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.06.2012
Antall liker
23
Fokuserer på?

Ungdomen har ikke fokus på kun lyd og musikk, de har mye større utvalg enn vi hadde i våres tid.
De fokusserer på: data, dogitalfoto, internett, spill, facebook, gambling, netflix, google, youtube, musikkstreaming, porno, spotify, kabel-tv, mobiltelefoner,.....osv.
Utvalg er nesten uendelig.
Hifi er blitt kun noe for spesielt interesserte.[/QUOTE]

Er enig med nesten alt som er skrevet ovenfor, men tror at det vil bli lagt til rette for at alt som nevnt ovenfor vil bli integrert i en enhet, inkludert Hifi/God lyd.
Er jo ingen umulighet at Hifi/God lyd kan kombineres med andre ting. (Noe du ikke har sagt det ikke kan heller)
Hifi er for den store massen og de fleste unge som gamle hører forskjell på ett godt og dårlig annlegg. Blir nesten det samme som at de fleste ser forskjell på en god og dårlig PC skjerm.
High End derimot er for spesiellt interiserte, som det alltid har vært og vil være.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.740
Sted
Torget vurderinger
0
Det er kanskje slik at denne diskusjonen er om hiend, og ikkje så mykje om framtidas musikklytting? For denne framtida er her alt, med lyd som tydelegvis er heilt ok oppleving for "massene" ved hjelp av mobiltelefon og øyrepropper. Medan konsert vert noko anna, fyrst og framst møtet mellom konsertdeltakarar. Det å gje att konsertopplevinga nokonlunde realistisk ut frå det auditive vert sterkt underordna, medan ei vidare konsertoppleving ikkje er så interessant, og dessutan umuleg å gjennomføre.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.740
Sted
Torget vurderinger
0
Har de elles merka at musikkreproduksjonsidealet har endra seg ganske markant opp gjennom åra? Den realismen du kan oppleve i lydkvaliteten frå opptaka ca anno 1960 er fantastisk (tenkjer spesielt på RCA sine klassikarar på LSC og LSP. Eller CSO/BSO og Belafonte/Jim Reeves). Men totalt annleis enn det du finn på dagens superopptak - som må seiast å vere svært gode dei også. Å samanlikne 2L med RCA anno 1958 er håplaust. Som sushi med karamellpudding.

Såleis er også lydattgjevinga via anlegget ganske ulik. Nokre konstruksjonar held så til dei grader mål i dag også (no tenkjer eg berre på lydattgjeving, estetisk design er ein annan diskusjon), medan andre høyrest merkeleg ut. Min gamle Tandberg Sølvsuper 75 (med gåent rør for tida) spelar fletta av ein Zeppelin på rette musikken, både av gammalt og nytt. Men det motsette skjer også. Og sjølv om hovudhøgtalarane mine er ei bråte med utfordringar både estetisk og praktisk, men det lengtast no ikkje attende til gamle dagar. Ikkje i det heile tatt. Sjølv om det er moro å høyre ting over eit gammalt Tandberganlegg også....

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.547
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ja, slik er det. Jeg synes en del av de gamle Living Stereo-innspillingene kan være litt hissige i toppen, men de ble sannsynligvis mikset slik fordi avspillingskjeden ville rulle av diskanten ganske tidlig både i platespiller, forsterker og høyttaler, og på denne måten ble det ganske riktig til slutt. West Coast-sounden på 1960- og 70-tallet hadde derimot ganske mye med JBL- og Altec Lansing-monitorer å gjøre. Mye bass og diskant i avspillingskjeden, så innspillinger som ble mikset med sånne monitorer i studio kan låte litt daffe og mellomtonefokuserte nå. Carol King's "Tapestry" kan være et bra eksempel.

Det er ikke så dumt å ha noen forhåndsdefinerte eq-profiler for musikk fra forskjellige perioder. Jeg har ikke gjort det selv ennå, men det vil ikke være spesielt vanskelig å lage en eq-profil for RCA Living Stereo og en annen for West Coast, for eksempel. DEQX'en har plass til 100 sånne profiler som kan kalles opp pr tastetrykk på fjernkontrollen.

Topp Bunn