Diverse Hvor går bransjen?

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
89
Sted
Oppegård
Jeg har stilt meg dette spørsmålet en del i den siste tiden. Jeg ser stadig tegn på at den "vanlige" musikklytter skjelden hører på sin musikk over et anlegg i stua. Dette fører jo til at bransjen jo får stadig færre kunder til de produktene som vi tradusjonelt forbinder med hifi.

Så hva gjør bransjen? Jeg synes at fokuset går helt feil vei. Jeg opplever at det blir mere og mere fokus på obskure produkter som skal forbedre lyden, og som koster ekstreme mengder penger (i forhold til fornuftig prising). Dette vil jo selvfølgelig gjøre at bransjen vil kunne overleve (på kort sikt), da de sikkert tjener mye penger på disse remediene. Men jeg føler også at det skyver vår hobby lenger og lenger ut i det obskure. Vi blir mere og mere sett på som "speielle" som ingen vanlige folk forstår seg på. Og er det bra for rekruteringen?

Sist opplevelse som fikk meg til å skrive dette inlegget var Vårpuls til OHC. Jeg var innom der for å se og lytte på en del gode produkter, og se om jeg fant en effekt forsterker til en kompis. Mye gode produkter var det der, først og fremst en ny høyttaler fra Adyton, men også mye fint fra andre produsenter. Men hva var hovedfokus? Jo strømkabler og strømrensere. Det var en veltalende engelskmann i hovedrommet som demonstrerte Isotek. Absolutt ikke noe feil med noe av den han presanterte (bortsett fra at jeg vel var den eneste som ikke hørte nevneverdig forskjell. Kanskje feilen ligger hos meg?), men dette var altså hoved demonstrasjonen på tilstelningen.

Jeg gikk også ned for å høre på de nye Adyton høyttalerne. Disse sto oppsatt i et relativt lite rom, men sikkert adekvat for høttalerene. som vanlig var det koblet opp med fancy kabler og remedier fra Nordost til hundretusner av kroner, men det får så være. Han som demonstrerte (som var konstuktøren selv), satte fokus på høyttalerne, og jeg fikk mye nyttig informasjon. Men så kom Tømmervik inn. Og all fokus ble ført over på at dette ikke låt helt bra. Og at man måtte gjøre noe med at harddisk avspilleren (tror det var en ren harddisk avspiller som overførte signalene digitalt til en Wadia cd/forforsterker) sto rett på en stein plate, og uten avkobling. Han løp opp og hentet en dempeplate som han satte under avspilleren. (fikk ikke med meg hva det var, da jeg ikke gadd å bry meg, jeg var der for å lytte og lære om høyttalerne). Så satte han på samme låt igjen, og begynte å skryte hemningssløst at det nå var mye bedre på alle områder. (Høyttaler konstruktøren var enig, noe han sikkert var programforpliktet til å være. Og en annen som satt og lyttet var med i at dette var fantastisk. (Selv hørte jeg selvfølgelig ikke forskjell.)

Så er dette et tegn på hvilken vei bransjen går? Fokus på ekstremt dyre ekstra remedier, som man bare må ha, om man skal ha noe som er i nærheten av god lyd. Eller vil man klare å få fokus tilbake på det som betyr noe?

Jeg var selv i bransjen for 20 år siden, og da var all fokus på høyttalere, forsterker og kilder. Kabler var begynt å komme, men det var det siste vi prøvde å pushe når resten var i boks. Ikke det første som det virker i dag.

Personlig så tror jeg denne dreiningen vil være døden for hobbyen og den del av bransjen som satser på hifi i to kanaler. Og eneste redningen jeg ser er egentlig den helt andre fokusen hjemmekino har.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.739
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Du er inne på noko vesentleg, Uob. Bransjen treng desperat til fornying, og ikkje berre hifidelen - musikkprodusentane og -distrubutørane også. Eg trur folk er vel så musikkinteresserte i dag som for 20 år sidan, men måten musikk vert konsumert på, lovar ikkje godt. Det er musikalske kvalitetar som ikkje kjem fram av det avspelingsutstyret som brukast mest (mobiltelefon, Sonos/Wimp og øyrepluggar). Rett nok skjedde det ei dreiing på 80-talet då bilstereo og Discman vart vanleg, og seinare når lydkvaliteten via Discman vart brukbar. Men når eg høyrer korleis musikk reproduserast i dag, er det ikkje rart at musikksmaken er som den er.
Eit moment som eg tykkjer er positivt: 2L som lagar høgoppløyste opptak, og som klarar å finne musikk som kan utnytte den ekstreme dynamikken denne teknikken inviterer til. Problemet er at det er for smal musikk som spelast inn, sett med tenåringsperspektiv. Dersom 2L hadde greidd å finne "kommersiell" musikk, gjerne såpass avantgarde som Kaizers eller liknande (for dårleg innspeling av oljefathamringa, her har 2L sitt dynamikkområde vore til stor nytte) gjort inntrykk for dei unge. Eg trur også at det ville vere spennande med kreative musikarar som greidde å bruke multikanalteknikkane musikalsk kreativt. Handlingsrommet til produsentane er himmelvidt, (kanskje særleg hos 2L, eg skulle nesten gjeve ut ei plate om eg hadde fått gjort det der), men den musikalske kreativiteten er så som så. Vi treng nye frontfolk som kan gjere lydmessige avansement som Pink Floyd og Kraftwerk gjorde på 70-talet. Ting må gjerast musikalsk gjevande og teknisk spennande, slik som dei gjorde. Då kjem kvalitet i avspelinga til stor nytte - kven gidd vel høyre på DSOTM eller "Autobahn" i øyrepluggmodus? Det gode anlegget tvingar seg fram om musikken krevjer det. Men med komprimert fislelyd sementerast dagens musikkonsumering.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.633
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Var også på Puls messa. Mye usant som ble sagt der ja.. Lett å påvirke lytteinntrykk til folk med fine ord, skryt etc. Men hadde også et par hyggelige samtaler også. Og stor butikk med masse flott utstyr.

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
89
Sted
Oppegård
Var også på Puls messa. Mye usant som ble sagt der ja.. Lett å påvirke lytteinntrykk til folk med fine ord, skryt etc. Men hadde også et par hyggelige samtaler også. Og stor butikk med masse flott utstyr.
Mye bra ja, og samtalen jeg hadde med Adyton konstruktøren var veldig bra. Men poenget mitt var fokusen. Den naturlige fokusen skulle jo vært hovedprodukt, ikke tweeks. Det er dette som gjør at alt går feil vei etter min mening, og færre og færre finner hobbyen interesant.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.633
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ja mine kompiser snudde fort igrunn med akkurat det fokus på strømrensere og remedier. Flere bokser var ikke akkurat det de var på utkikk etter.

Y

ymir

Gjest
Hei

Her var det ikke mange yngre tilskuere.

Noen få sekunders lytting mellom hver presentasjon og en noe stresset såpeselger Roy Gregory :rolleyes:

Tror manglende rekruttering skyldes fravær av DIY prosjekter i HiFi pressen som kunne stimulere nysgjerrig ungdom.
Audio (N),HiFi-elektronikk ?(DK) og High Fidelity (DK) hadde bra innføring i elektronikk og høyttaler bygging.
Butikker som selger DIY elektonikk er også i praksis forsvunnet.Tror det er viktig at er tilgjengelig på en slik måte
at kunden kan "ta på" varene og få faglig hjelp i butikken.

HiFi pressen er i dag kun et salgs-vindu for produsentene.Dette stimulerer kun de med penger til å kjøpe nytt.
Og hvem trenger et brukbart stueanlegg til avspilling av Mp3 filer med hardt "kunstnerisk?":rolleyes: komprimert musikk.

Elende startet da fjortisene på starten av 80 tallet ødela musikkinteressen min da CDen overtok for vinylen.
I dag klager disse på dagens fjortiser (som er på det audiofile bleiestadiet) som ødelegger "deres" medium
med denne "loudnesswar"en,wimp etc.Her er det noen som har laget "ris til egen ræv".Alt til fremskrittets beste ;)

N

nb

Gjest
Men så kom Tømmervik inn. Og all fokus ble ført over på at dette ikke låt helt bra. Og at man måtte gjøre noe med at harddisk avspilleren (tror det var en ren harddisk avspiller som overførte signalene digitalt til en Wadia cd/forforsterker) sto rett på en stein plate, og uten avkobling. Han løp opp og hentet en dempeplate som han satte under avspilleren. (fikk ikke med meg hva det var, da jeg ikke gadd å bry meg, jeg var der for å lytte og lære om høyttalerne). Så satte han på samme låt igjen, og begynte å skryte hemningssløst at det nå var mye bedre på alle områder. (Høyttaler konstruktøren var enig, noe han sikkert var programforpliktet til å være. Og en annen som satt og lyttet var med i at dette var fantastisk. (Selv hørte jeg selvfølgelig ikke forskjell.)
Slike seanser er festlige. Det som fascinerer meg mest er at ingen stiller det opplagte spørsmålet: Er det virkelig slik at denne Burmester-saken til sikkert en hel del penger er så talentløst konstruert at den faktisk ikke oppfører seg som avertert i en normal, norsk stue?

Tømmervik er vel en av de få som har klart å tjene kurant med penger på å forhandle HiFi her i landet, så han flytter nok innsatsen dit han mener pengene er. Det er ikke så veldig mange i Norges land som har interesse for fjonge HiFi-systemer, og de fleste av disse har sannsynligvis allerede et ganske så fjongt system, så det er vel lettere å selge tilbehør enn det er å få disse til å bytte ut / oppgradere.

Det begynner dessverre å ligne mer og mer på en bransje av og for idioter som blir mer og mer frikoblet fra sunn fornuft og med et prisnivå som begynner å nærme seg det latterlige - i alle fall om man skal være "ekte audiofil" og virkelig få frem godlyden.

HiFi-bransjen blir mer og mer en kuriositet med stadig eldre kundegruppe og tynnere på benkeradene. Litt som kirken, egentlig.

Sist redigert:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hei

Her var det ikke mange yngre tilskuere.

Noen få sekunders lytting mellom hver presentasjon og en noe stresset såpeselger Roy Gregory :rolleyes:

Haha. Klassisk. Morsomt er det han mener forskjellen er dramatiske ved å flytte høyttalene 2,5 cm, når rommet har så stor avstand til flatene og alle lytterne sitter på helt ulike plasser!
Dette er idioti på høyeste nivå. Og hva i huleste er de trepanelene godt for? Skal de reflektere lyden "bedre" enn betongveggene? Ja, det må jo blir bedre når de står nærmere lytterne og skaper enda tidligere refleksjoner. :rolleyes:

Hadde en litt tilsvarende opplevelse i fjor da jeg var en tur i London. Stakk innom en hifi forretning og hørte på dette anlegget:
Butikk 1 (Medium).jpg

Butikk 2 elektronikk (Medium).jpg

Det låt elendig. Lydbildet satt overhodet ikke. Dårlig plassering av sitteposisjon i forhold til høyttalere og akustikk som gjallet i alle frekvenser. Og hva står selgeren og snakker om til en kunde? Jo, hvor utrolig mye bedre anlegg låt med de dyreste Chord kablene. :p

Bransjen har godt seg vill for lenge siden. Største problemet IMO er:
1. Folk har ikke samme moral lenger som før. Mange selgere er villig til å gjøre hva som helst for å selge. Dette gjelder til dels også skribenter som fungerer mer som reklame enn opplysning og veiledning
2. Kunnskapsløshet. Det er veldig få folk i bransjen som faktisk besitter god kunnskap og vet hva som er viktig i et anlegg. Det er ikke så lenge siden jeg mottok noen målinger av effekten av bassfeller fra en bransjeaktør (etter en diskusjon vi hadde) som skulle overbevise meg. Vel, målingene var defekte og var fulle av støy. ;)
3. Kravet om WAF og minimalisme i mange hustander som ikke lar seg kombinere med gode lytte forhold

Er det håp om forandring? Jeg ser lite som skulle tilsi det. I og med at man har fått mange hardbarka audiofile til å forsvare galskapen og kunnskapløsheten, så vil det nok leve "i beste" velgående i mange år fremover.

Hvorvidt dette har hatt innvirkning på dårlig rekruttering er vanskelig å si. Bærbart utstyr ville ha vunnet frem uansett, men kanskje interessen alikevel hadde vært noe større dersom det hadde vært mer seriøsitet og fokus på lyd alene?

Et stort problem uavhengig av fokus og selgere er nevnte lytteforhold. Ofte kreves det et dedikert lytterom for virkelig virkelig bra resultat og det sier selv at de fleste ikke har mulighet til. Da er bra hodetelefonutstyr et fornuftig valg.

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
917
Jeg tror man jo før jo bedre bør innse at hifi forstått som store sorte bokser samt ditto store høyttalere sammen med et utall remedier for å få frem godlyden i sakene for alltid er dømt til å være en hobby for de mer spesielt interesserte. Audiofile er på sett og vis hardcore musikklyttere på samme måten som man har hardcore gamere eller hardcore bilinteresserte i form av autofile. Det er også ofte disse hardcore miljøene som setter standarden innen en gruppe med samme interesse. Ofte ser man derfor at produsenter prøver å rette markedsføringen mot nettopp denne type miljøer, for de vet at hvis de får innpass her vil resten av saueflokken følge etter.

Man ser derfor at mange bilprodusenter bruker mye ressurser i å utvikle nisjebiler som er mer designet for å sette bestetid på Nurburgring enn å kjøres på landeveier. Disse bilene selger minimalt, men appellerer til entusiaster og bygger image. For Hvermannsen vil disse modellene alltid være en liten drøm, men følelsen av å kjøre noe som kan kobles opp mot denne drømmen er viktig for enhver bilprodusent.

På sett og vis kunne denne tankegangen overføres til hifibransjen. Spørsmålet er bare om ikke hifi har fått et nerde- og blære-stempel på seg. Audiofile blir oppfattet som en litt rar, innesluttet sekt som det ikke er noe kult å forbindes med. Det er kult å se på bilgærningen Jan Erik Larssen på TV2, eller lese om gamingrigger med eightcore og quad SLI gpu, men hvor kult er det med sær musikk spilt over sære anlegg til en sær flokk disipler? For de store kommersielle produsentene av lydprodukter blir det ikke noe attraktivt å appellere til disse gruppene.

Jeg tror et oppsving for lydbransjen vil være drevet mer frem av teknologiutvikling enn av hifi-miljøet. Små strømeffektive digitale forsterkere bygget inn i aktive høyttalere som samtidig streamer musikk direkte fra nettet gir mulighet for hifigjengivelse som er tilpasset et vanlig hjem. Fremtiden er mer Sonos enn Krell for å si det sånn.

N

nb

Gjest
Audiofile er ikke nødvendigvis hardcore musikklyttere, det er en stor livsløgn som gjentas ganske ofte. Audiofile er hardcore opptatt av lydkvalitet. En audiofil kan selvsagt også være svært opptatt av musikk, men det er langtfra noen forutsetning eller nødvendighet.

Sist redigert:
V

vredensgnag

Gjest
@Ketil

Jeg tror nok det er lov å være sær i ulike disipliner, eller å være helt oppe i sin egen supernisje innenfor et felt.
Men det som ikke går lenger, på grunn av internettets transparens, er å komme med påstander som skiller seg veldig fra forholdsvis kurant innsikt på ulike områder. Man kan prøve seg, men blir gjerne kjapt imøtegått - om det så er en vidundertilsetning til bensinen, armbånd mot gikt/kreft/dårlig syn/impotens eller de utrolige effektene som bevirkes av et skifte av passiv komponent til blodpris i et stereoanlegg.

Yngre brukersegmenter er ikke med på hifi-kirkens rare dogmer, og går andre steder. (F.eks. vet de nok om signaloverføring av data til å vite at bransjens forsøk på å gjøre dette svinedyrt og usannsynlig vanskelig fremstår som latterlige.) Så blir det gråhåra kæller med liten datainnsikt, høy nervosa-faktor og tilnærmet "perfekt hørsel" hobbyen etterhvert blir mer og mer avhengig av, tydeligvis. Kanskje er det ingen vei forbi konsekvensene av dette.

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.434
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Fra overskriften på en diskusjon:
The audio industry (especially loudspeaker drivers and systems) is very much in decline since its high point of the 70s and 80s (last century!)
Det har vært lite utvikling på det vesentlige siden denne tiden. Nesten all seriøs forskning på f.eks høyttalere og psykoakustiske prinsipper kommer fra denne tiden. Fortsatt regnes eldre elementer (f.eks JBL) av mange som totalt sett de beste.

Årsakene til nedgangen er nok flere. Den største er trolig lyttevanene er gått over til mindre og bærbart utstyr. Her får man veldig god lydkvalitet til lav pris, man forstyrrer ikke andre i huset eller må ha store høyttalere i stuen. En annen årsak som nevnes er at i dag har musikken større konkurranse fra annen underholdning. Mange TV kanaler, spill, film, internett osv.

Jeg tror det sære fokuset fra bransjen har en liten påvirkning også på denne nedgangen, men det er liten grunn til å tro at det er der det hovedsakelig ligger. Alikevel, det hjelper selvsagt ikke på rekrutteringen at man får servert komplett tull av selgere i de fleste audio butikker.

Skal man klare å få en del tilbake til det klassiske stereo oppsettet, så må det nok enten låte ekstremt bra som gir en opplevelse som setter dype spor og uten at det koster ekstremt eller anlegg må bygges slik at det ikke tar for mye plass i hjemmet. Her ser jeg for meg høyttalere som er skjult i veggen, akustikk tiltak bygget inn diskret i konstruksjonen og skjult elektronikk som styres fra et nettbrett.

Den store lytteopplevelsen får man ikke i dag servert i butikker og heller ikke på messer. Da klarer man heller ikke å overbevise mange om å velge store og upraktiske oppsett.
Mye tyder vel på at tiden for slike tradisjonelle oppsett i en stue er over for de fleste og det vil bli et nisjemarked for en liten gruppe. In-wall høyttalere o.l. ser derimot ut til å være et voksende marked.

V

vredensgnag

Gjest
Det som skjer med gjennomsnittlig antall kvm i boliger, pga utviklingen i boligpriser, er i seg selv en utfordring. TV-skjermer blir flatere, som orso nevner kan folk gjerne tenke seg å ha høyttalerne i veggen fremfor ute på gulvet. Dette har noe å si for rekruttering til hobbyen, siden de som starter på boligmarkedet også er blant dem med dårligst råd og minst plass.

Personlig er jeg helt overbevist om at dersom bransjen fokuserte på det som helt uimotsagt faktisk bevirker store forskjeller, som er til å registrere der og da, så kunne man enklere hanket inn nye kunder. Men det er begrenset hvor mange som er villige til å være med på innbilningsrundene som kreves når demoen går. Jeg forstår godt at man søker å få solgt ting med gode (høye) dekningsbidrag, fremfor å foreslå akustiske tiltak som krever tid og mer enn et salg over disk.

Nåja - vi ser da også positive utviklinger når det gjelder kvalitet i avspilling, og det er mye å glede seg over.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Tror jeg også om et år eller fem kommer til å lese om dyre kabler og bokser, og høyttalere fulle av dyre ledninger, komponenter og eksotiske drivere, i et tilfeldig hifi- magasin fra Narvesen. Hvorfor? Fordi det er dette som gir god lyd. Og det er ikke noe noen synes eller tror, men slik det er. Det eneste som kan rokke ved dette bildet er at det blir finanskrise og nedgangstider og ikke så mange lenger kan ta seg råd til å bruke penger på slikt.
Kanskje noen her burde tørre å gå litt i seg selv, fremfor å gneldre om at selgere er idioter, produsenter er svindlere, bladskribenter har røykt sokkene sine osv. "Den som sier andre er dum, den er dum selv", var det noe som het i min barndom.

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
89
Sted
Oppegård
Tror jeg også om et år eller fem kommer til å lese om dyre kabler og bokser, og høyttalere fulle av dyre ledninger, komponenter og eksotiske drivere, i et tilfeldig hifi- magasin fra Narvesen. Hvorfor? Fordi det er dette som gir god lyd. Og det er ikke noe noen synes eller tror, men slik det er. Det eneste som kan rokke ved dette bildet er at det blir finanskrise og nedgangstider og ikke så mange lenger kan ta seg råd til å bruke penger på slikt.
Kanskje noen her burde tørre å gå litt i seg selv, fremfor å gneldre om at selgere er idioter, produsenter er svindlere, bladskribenter har røykt sokkene sine osv. "Den som sier andre er dum, den er dum selv", var det noe som het i min barndom.
Ja menigheten vil jo være der, men problemet er jo at den blir mindre og mindre. Kule Trygve alene vil jo neppe holde live i denne bransjen alene, samme hvor dyre kabler han finner ut at han må ha.

C

Cyber

Gjest
Du er inne på noko vesentleg, Uob. Bransjen treng desperat til fornying, og ikkje berre hifidelen - musikkprodusentane og -distrubutørane også. Eg trur folk er vel så musikkinteresserte i dag som for 20 år sidan, men måten musikk vert konsumert på, lovar ikkje godt. Det er musikalske kvalitetar som ikkje kjem fram av det avspelingsutstyret som brukast mest (mobiltelefon, Sonos/Wimp og øyrepluggar). Rett nok skjedde det ei dreiing på 80-talet då bilstereo og Discman vart vanleg, og seinare når lydkvaliteten via Discman vart brukbar. Men når eg høyrer korleis musikk reproduserast i dag, er det ikkje rart at musikksmaken er som den er.
Eit moment som eg tykkjer er positivt: 2L som lagar høgoppløyste opptak, og som klarar å finne musikk som kan utnytte den ekstreme dynamikken denne teknikken inviterer til. Problemet er at det er for smal musikk som spelast inn, sett med tenåringsperspektiv. Dersom 2L hadde greidd å finne "kommersiell" musikk, gjerne såpass avantgarde som Kaizers eller liknande (for dårleg innspeling av oljefathamringa, her har 2L sitt dynamikkområde vore til stor nytte) gjort inntrykk for dei unge. Eg trur også at det ville vere spennande med kreative musikarar som greidde å bruke multikanalteknikkane musikalsk kreativt. Handlingsrommet til produsentane er himmelvidt, (kanskje særleg hos 2L, eg skulle nesten gjeve ut ei plate om eg hadde fått gjort det der), men den musikalske kreativiteten er så som så. Vi treng nye frontfolk som kan gjere lydmessige avansement som Pink Floyd og Kraftwerk gjorde på 70-talet. Ting må gjerast musikalsk gjevande og teknisk spennande, slik som dei gjorde. Då kjem kvalitet i avspelinga til stor nytte - kven gidd vel høyre på DSOTM eller "Autobahn" i øyrepluggmodus? Det gode anlegget tvingar seg fram om musikken krevjer det. Men med komprimert fislelyd sementerast dagens musikkonsumering.
2L er bra det, men for å være ærlig: Låter bra, men musikken blir for meg litt zzzzzzzzzzzzzzzz..... Nå er jeg ung og dum enda så hunden kan ha spadde seg ned der. ;)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.102
Torget vurderinger
1
Platebransjen selv har forlengst blitt innhentet av internettets verdensfavnende tilstedeværelse. Det forundrer meg til stadighet hvor lite innovative bransjen er pr. i dag, eller, hvor bakpå de virker å være. Ja, 2L er et særdeles hederlig unntak. Her kunne resten av bransjen fulgt opp og gitt Hi-Fi en renessanse. Dog skal vi da være klar over at multikanal kunne blitt satsingsområdet. Jeg har hørt 2L på BR, DVD-A mm. og kan skrive under på at det gir en veldig live opplevelse.

Det virker som at det er IT-folket som har fått et overtak, noe som vises gjennom at strømming brer mer og mer om seg, gjennom f.eks. Wimp og Spotify, sistnevnte abonnerer jeg på. I tillegg til Netflix. Kanskje abonnement er framtiden. Det gjør det uansett veldig tilgjengelig, lyd og bilde. Det jeg ikke er så fornøyd med, er at kvaliteten ikke er på høyde med CD eller DVD. Og vi trenger mer båndbredde. Framtida er digital, fortsatt. det er nå vi begynner å se konturene for alvor begynne å vise seg.

Selv om vi tilsynelatende er en utsatt og utdøende rase, er det greit å påpeke at det selges ganske store mengder godt utstyr til både hjemmekino og stereo. Antallet butikker som selger utstyr, samt nettbutikker og ikke minst importen fra hele verden rundt om bør vel ha ført til at det ikke er utstyret det skal stå på.

Men kanskje store Hi-Fi produsenter bør trenge inn på domener som tradisjonelt har tilhørt selskaper som Logitech Creative har dominert, med Hi-Fi PC-høytalere? Det har jo allerede flere gjort, men der ligger nok et enda større potensiale, med gulvstående, aktive høyttalere med USB inngang... Noen selskaper, som f.eks. Meridian har jo løsninger som dette (dog ikke høyttalere med USB innganger så langt jeg vet) -men her bør det være mulig å satse! Hi-Fi er Hi-FI, uavhengig av hva slags komponenter som brukes.

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
83.209
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Jeg bryr meg lite om at jeg er en utdøende mastodont, men koser meg musikk i et sikkert alt for dyrt oppsett (for såkalt fornuftige mennesker). Jeg synes bransjens utfordringer og mastodontenes bekymring ift rekruttering er heller uinteressante. Denne hobbyen har aldri og vil aldri rekruttere mot bredde. Jeg antar min tenåringsønn, som kjører streaming mot et billig oppsett, og jeg har stort sett samme glede av musikken. Denne gleden av musikk er hovedsaken, og jeg tror samtidens glede vil være like stor uavhenigig av oppsett og format. Denne hobbyen vår har vært og vil alltid være en nisje for noenlunde bemidlede hovedsaklig middelaldrende menn.

Zundapp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.05.2012
Antall liker
161
Jeg har mistet tro i bransjen for lenge siden og kjøpper "gammel" utstyr. For noen dager siden kjøpte jeg en "gammel kjærlihet" Acoustic Energi AE-1 Classic, som er egentlig, konstruert i 1988, og holder dagens nivå uten problemer.
Synes faktisk at gammel utstyr som EC, Krell, DP, ML, Klipsch, ProAc,.....er like bra som nyeste hi-tech komponenter.
Det som var mest interessant er at jeg bestemte meg å selge en Marantz SA-11S1, fordi jeg mente at 15 år gammel billig Marantz CD67SE var omtrent samme greia.
En del ting er kanskje blitt bedre på forsterkersiden, men det er evolusjon som er veldig treg og kanskje desverre kostbart.
Jeg vet ikke hva er det som skjer med bransjen, men det ser ut at bransjen blir alt for exotisk,.....

Sist redigert:

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
917
Ut fra en litt grov inndeling kan man kanskje dele utviklingen innen hifi inn i tre perioder. Litt unyansert kan man kalle perioden frem til ca midten av 1980 tallet den analoge perioden. Hifi bransjen blir deretter en del av den digitale revolusjon noe som varer frem til i dag. I dag er vi i mine øyne inne i en tredje fase og den har allerede vart en del år.

Mens overgangen fra analog til digital på midten av 80 tallet ble omfavnet av musikkindustrien som den reneste manna fra himmelen, har det stikk motsatte skjedd ved overgangen til tredje fase. Kanskje ikke så rart siden salget av musikk formelig eksploderte ved innføringen av CD mediet. Den mest innbringende perioden for musikkbransjen har utvilsomt vært perioden med CD, og en lignende profitabel periode vil man antagelig ikke oppleve igjen. Sånn sett er det kanskje ikke så rart at man har sett en ekstremt motvillig platebransje som ikke vil slippe tak i gullkrukken. På den andre siden er kanskje musikkbransjen det største eksemplet på luddites siden den industrielle revolusjon.

Ved innføringen av CD mediet trakk både innholds- og utstyrs-leverandørene i samme retning, samtidig som en CD ble et av de viktigste symbolene på en ny digital tidsalder. I dag ser innholdsleverandørene liten eller ingen profitt i å levere til et teknologisk medium hvor beskyttelse av copyright for det materiale de leverer er nærmest ikke eksisterende. Sånn sett er vi kanskje tilbake til hvor vi var før CD platens ankomst. De kommersielle kreftene er ikke like dominerende, det er ikke lenger mega-artister som dominerer med plateslipp som enorme happenings. Dette vil kanskje gjøre det lettere for mindre artister med mer spennende musikalske budskap å slippe til. Det blir litt som når de store spillkonsoll produsentene plutselig begynner å omfavne mindre indie utviklere.

Tredje fase som vi er inne i nå innbefatter blant annet at copyright ikke lenger er knyttet opp mot et fysisk medium, men heller knyttes opp mot bruk av et åndsmateriale. Slik som når Microsoft lanserer nye Office, ikke som en fysisk installasjon på harddisken men som en streamingtjeneste man abonnerer på via den digitale skyen.

På samme måte må hifi bransjen utvikle teknologiske produkter som reflekterer den nye måten å forholde seg til et åndsverk på. Kanskje det fordrer en sterkere sammenknytning mellom innhold og utstyr. På samme måte som Amazon sin Kindle knytter hardware direkte sammen med en innholdsleverandørløsning, kunne man se for seg digitale streamere kjøpt i butikk som er satt opp med software for direkte tilknytning til en streamerløsning på nett. Fremtidens CD spiller har laserstrålen plassert i den digitale skyen hvor den kan spole over hele verdens musikkbibliotek.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Interessante poenger der, Ketil.

Jeg er optimist - tross alt.

Aldri har så mange kunnet kjøpe ganske - og til dels veldig - allright hifi for så lite penger som i dag. Og NB!: det blir kjøpt. Aldri har så mye musikk vært tilgjengelig for musikkelskere som i dag. For en som meg - 60+ og vel så det - er dette med internett en fantastisk utvikling. Både nytt og brukt hifiutstyr tilgjengelig med et lite tastetrykk. Og musikk, kjære venner - all musikk, og vel så det, som er utgitt i hele menneskehetens historie - like lett tilgjengelig med et lite tastetrykk. Mensch ärgre dich nicht - dette må vi vel kunne glede oss over.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.739
Sted
Torget vurderinger
0
Eg trur no likevel at beste måten å gje godlyden fokus på, skjer ved å lage fantastiske opptak. Eg brukar Sonos sjølv, og visse innspelingar er det heilt greitt. Når du tydeleg får betre lyd gjennom alternative avspelingsmedia, vert desse interessante. Men ikkje før det er verkeleg noko å hente.

Når teknologien skal få kvaliteten til å verte betre, må det vere aktiv bruk av noko nytt. Då det vart nytta dbx under innspelinga av Steely Dan "Cathy Lied", spesielle kablar i studio eller spesialbygde. utruleg gode forforsterkarane Mark Levinson ML 6 vekte det svært lite interesse. Men å høyre på DSOTM var noko dei fleste fekk med seg - på grunn av integreringa av godlyd og det reint musiske.

Det er ikkje enkelt: musikkstilartar der god teknologi verkeleg kjem til sin rett (typisk slikt som baserar seg på akustiske instrument), har lite interesse samanlikna med Justin Bieber....musikk som er i symbiose med mp3 og ganske så stusselege øyrepropper. Skrillex og dubstep har eg derimot litt meir tru på. Bassattgjevinga som det strebast etter, funkar betre på stoveanlegget enn på høyrelurane, måtte familiens yngste innrømme då dette var på det heitaste.

For ungdomane er det svært avgrensa erfaringsrom. Dei færraste har høyrt brukbare privatanlegg - det er langt mellom stadane der du kan høyre 30 Hz med litt guffe. Så då trur dei ganske enkelt det skal vere slik som høyrelurane fortel. Noko av det luraste vi gamlekarane kan gjere med rekrutteringa, er å la ungdomen boltre seg med store-anlegget når dei møtest.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.739
Sted
Torget vurderinger
0
Tykkjer Zundapp har mange gode poeng. Det er ikkje den heilt store evolusjonen som har skjedd på elektronikkfronten dei siste 30 åra. Men det er nokre unntak. Det er i dag lettare å finne kraftige forsterkarar som spelar penare enn dei gamle kraftverka gjorde. CD-spelarane er no vesentleg betre enn i fyrstinga til mediet. Og så finnest det endå fleire gode pickupar å velje i.
Men det går godt an å høyre på komponentar frå både 50 (t.d. Quad), 60 (t.d. McIntosh), 70 (t.d. Tandberg), 80 (Audio Research) - tala, i tillegg til meir moderne ting. Men prisnivået - det har blitt skammeleg høgt, utan at lydkvaliteten har vore i samsvar. Verkeleg god hifi har vorte langt dyrare, rekna i % av inntekta. På den andre sida er det råd å få akseptabel hifi latterleg mykje billegare. Konfirmantanlegget mitt attende i -73, kosta nesten 4000 kr, då mjølkepakkane var litt under 1 kr/liter. I dag er mjølkeprisane 16 gonger høgre, altså burde dagens konfirmantar bruke 64 000 på anlegga sine om dei skulle leve opp til gammal standard....

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Noko av det luraste vi gamlekarane kan gjere med rekrutteringa, er å la ungdomen boltre seg med store-anlegget når dei møtest.
musikk er noe vi har sammen, ikke noe far gjemmer seg bort med for å slippe unna familien.

(her fra lørdagens seanse)

får ofte kommentarer helt uopfordret fra fireåringen. "Kul musikk pappa" , når jeg spilte Iron Maiden i ettermiddag.

Sist redigert:

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Sånn skal det vere. Bruk tid på inndoktorineringa. Det gjorde eg, og poden har no eit ganske så kompetent anlegg. Sjølv om han held seg til datamaskina som signalkjelde....
Tre poder her - Hvorav én podinne - og alle har hvert sitt ganske oppegående anlegg. Sånn sett har genene - og kan hende far - gjort jobben sin. Harddisk og Spotify er kildene hos dem - men so what? Musikk- og hifi-gleden er der i fullt monn hos alle tre. Man kan ikke klage som far, da?

Y

ymir

Gjest
To generasjoner tapt

Denne duket nettopp her på sentralen,og jeg syntes den passet her også :)

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Antall liker
4.679
Sted
Boðin
Mange bra poenger i denne tråden.

Jeg er positiv til den utviklingen vi er inne i nå. Med streaming opplever jeg at kostnaden med en riktig god kilde har kommet ned til (og under) normale nivåer. Dette gjør jo at flere og flere vil kunne utvikle sine anlegg uten å ha fokus på at cd spilleren må koste flere titalls tusen. Den perioden er jeg sannelig glad er over (er den ikke?). Hva var gjennomsnittet for dac'er her på sentralen. Synes å huske at det var rimelig edruelig.

I tillegg har man all verden av musikk for sine føtter. Og med en sannsynlig utvikling i retning en slutt på loudnesskringen så er det grunn til optimisme.

Kaneldebatter blir man derimot ikke kvitt.

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
865
Mange bra poenger i denne tråden.

Kaneldebatter blir man derimot ikke kvitt.
Kaneldebatter:confused:? Er det om det brukes for mye kanel i maten? Innbiller meg at salt er et større problem. Men jeg er enig, kabeldebatter kommer til å leve så lenge det finnes hifi-forum i alle fall:).

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Antall liker
4.679
Sted
Boðin
Noen kan for mye EL iallefall, og det bærer nok mange debatter preg av ;)
Men bransjens utfordringer er nok på helt andre plan.

B Rasse

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.05.2012
Antall liker
477
Spørs nok kvar ein har augene seg. Eg er langt i frå så aktiv som eg var for to år sidan og det eg ser i sidespegelen no er bra greier. Rimelige streaming-produkt, bra og billige høgtalarar, gode aktive system, fokus på musikkoppdaging og grensesnitt som snakkar med kvarandre frå heim, via bil og til kontorpulten. Den hifiverdenen som trådstartar beskriv kjenner eg igjen, men den verkar meir og meir spesiell og gamaldags.

Ein ting er sikkert, CD'en er på veg ut. Vinylen består som kos og samlerobjekt. Konsumet strømmast.

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Jeg er kanskje naiv, men jeg synes ikke det er så galt stelt med hifibutikkene i Oslo hvertfall.
Utgangspunktet for tråden er et messebesøk i en meget ekstrem butikk, men jeg har ikke inntrykk av at den butikken er representativ for resten av bransjen. Dessverre holder denne liv i alle fordommene.

Tvertimot synes jeg det muligens aldri har vært bedre utvalg av edruelige butikker i hovedstaden.

Å ha god lyd som hobby som får frem mer av musikken på platene er jo en fantastisk ting å bruke livet sitt på. Det er et poeng jeg kunne ønske kunne stå litt tydeligere frem når man besøker en butikk. Fornøyde kunder inspirerer andre og genererer flere kunder.
Å ha litt kunnskap om hvordan musikk egentlig lyder og hvordan opptak blir til synes jeg er litt mangelvare og det tror jeg er uheldig på lang sikt.

De destruktive trådene her på sentralen bidrar ikke akkurat i riktig retning de heller.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.676
Torget vurderinger
96
Jeg har stilt meg dette spørsmålet en del i den siste tiden. Jeg ser stadig tegn på at den "vanlige" musikklytter skjelden hører på sin musikk over et anlegg i stua. Dette fører jo til at bransjen jo får stadig færre kunder til de produktene som vi tradusjonelt forbinder med hifi.

Så hva gjør bransjen? Jeg synes at fokuset går helt feil vei. Jeg opplever at det blir mere og mere fokus på obskure produkter som skal forbedre lyden, og som koster ekstreme mengder penger (i forhold til fornuftig prising). Dette vil jo selvfølgelig gjøre at bransjen vil kunne overleve (på kort sikt), da de sikkert tjener mye penger på disse remediene. Men jeg føler også at det skyver vår hobby lenger og lenger ut i det obskure. Vi blir mere og mere sett på som "speielle" som ingen vanlige folk forstår seg på. Og er det bra for rekruteringen?

Sist opplevelse som fikk meg til å skrive dette inlegget var Vårpuls til OHC. Jeg var innom der for å se og lytte på en del gode produkter, og se om jeg fant en effekt forsterker til en kompis. Mye gode produkter var det der, først og fremst en ny høyttaler fra Adyton, men også mye fint fra andre produsenter. Men hva var hovedfokus? Jo strømkabler og strømrensere. Det var en veltalende engelskmann i hovedrommet som demonstrerte Isotek. Absolutt ikke noe feil med noe av den han presanterte (bortsett fra at jeg vel var den eneste som ikke hørte nevneverdig forskjell. Kanskje feilen ligger hos meg?), men dette var altså hoved demonstrasjonen på tilstelningen.

Jeg gikk også ned for å høre på de nye Adyton høyttalerne. Disse sto oppsatt i et relativt lite rom, men sikkert adekvat for høttalerene. som vanlig var det koblet opp med fancy kabler og remedier fra Nordost til hundretusner av kroner, men det får så være. Han som demonstrerte (som var konstuktøren selv), satte fokus på høyttalerne, og jeg fikk mye nyttig informasjon. Men så kom Tømmervik inn. Og all fokus ble ført over på at dette ikke låt helt bra. Og at man måtte gjøre noe med at harddisk avspilleren (tror det var en ren harddisk avspiller som overførte signalene digitalt til en Wadia cd/forforsterker) sto rett på en stein plate, og uten avkobling. Han løp opp og hentet en dempeplate som han satte under avspilleren. (fikk ikke med meg hva det var, da jeg ikke gadd å bry meg, jeg var der for å lytte og lære om høyttalerne). Så satte han på samme låt igjen, og begynte å skryte hemningssløst at det nå var mye bedre på alle områder. (Høyttaler konstruktøren var enig, noe han sikkert var programforpliktet til å være. Og en annen som satt og lyttet var med i at dette var fantastisk. (Selv hørte jeg selvfølgelig ikke forskjell.)

Så er dette et tegn på hvilken vei bransjen går? Fokus på ekstremt dyre ekstra remedier, som man bare må ha, om man skal ha noe som er i nærheten av god lyd. Eller vil man klare å få fokus tilbake på det som betyr noe?

Jeg var selv i bransjen for 20 år siden, og da var all fokus på høyttalere, forsterker og kilder. Kabler var begynt å komme, men det var det siste vi prøvde å pushe når resten var i boks. Ikke det første som det virker i dag.

Personlig så tror jeg denne dreiningen vil være døden for hobbyen og den del av bransjen som satser på hifi i to kanaler. Og eneste redningen jeg ser er egentlig den helt andre fokusen hjemmekino har.
En av grunnene til at jeg ALDRI handler hos de store butikkene lengre. Ikke fordi det står dårlig hifi der, men fordi profitt er alt de bryr seg om, og de har overhodet ingen skrupler med å lure på folk svindelprodukter. Det du skriver der får meg til å miste siste rest av respekt for Tømmervik og hans like. Fy f....

Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.739
Sted
Torget vurderinger
0
Eg tykkjer det er storarta at vi kan få demonstrert så gode produkt på nokonlunde fornuftig måte i både Oslo, Bergen og Trondheim (og Horten, sjølvsagt). Skulle berre hatt meir tid til å reise rundt....t.d. har eg ikkje vore i Stavanger sidan hifimessa der, og Kristiansand har eg knapt vore i på 18 år.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Jeg tror vi etterhvert kommer til å se mange satsinger tilsvarende Dynaudio sin Xeo satsing, hvis bransjen fortsetter å være like konservativ som den har vært i en mannsalder kommer hifi til å bli en enda særere nisje enn det er i dag.

Jeg tror også det bare er et tidsspørsmål før konsumentmarkedet (surround og da i hovedsak på forsterkesiden) matcher dedikerte hifi produkter.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Problemet her er Generation Chat, og for mye fokus på filer istedet for musikk. For å få filer til å funke i musikkøyemed ,trenger du både dac og filter..i huet og r..a..det har Tømmervik og co skjønt, og prøver å få skeptikere som de fleste her inne til å både sikre investeringa, musikken og øra!! OM IKKE DET ER POSITIVT, SÅ VEIT F... IKKE JEG. Vi har import/forretninger for utvalg, veiledning og hjelp, og det får du også! MEN grunnleggende skepsis til at ingenting kan forbedres-mao at en strømkabel rett i veggen gir enveisbilett til Nirvana sålenge alt er digitalt, og anlegget består av testvinnere- DEN kjøper ikke jeg!! Anlegget og alle dets deler skal passes på som BARN, og tas hånd om fra veggen og ut..det gjelder tilkobla plattformer også.

Sist redigert:
T

Tittentei

Gjest
Har diskutert dette med en annen, og eventer som messen i Horten bør da være en arena for å få flere introdusert for hobbyen. Var der i 2012, og da virket det som om de fleste besøkende var "den harde kjerne", gjennomsnittsalderen var høy, musikken uinspirerende og mange av oppsettene låt direkte dårlig ift. pris.

I diskusjon vedrørende dette med en aktør i bransjen, så ble blant annet Drammen nevnt som en bedre lokalisering. Videre bør man kanskje sørge for å få med Hifi-klubben og Soundgarden, da de har et bredt forhandlernettverk som kan markedsføre messen mot et ungt publikum god tid i forveien. HiFi-klubben har Skandinavisk mesterskap i filmtitting der man konkurrerer om ikke å sovne under rullende film 24/7, og dette ble streamet over nett for å trekke oppmerksomhet fra unge. Det handler nok om å tenke litt strategisk og rette seg mot de yngre. Muligens vil endring av plassering for messen til Drammen øke sannsynligheten for at de to store aktørene blir med. Musikken som spilles må også revurderes om man skal slå an blant yngre, og aktørene bør legge sitt ytterste i å skape virkelig god lyd i de få dagene messen går. Mange unge tror high end er B&O og det de selger på HIFI-Klubben, resten av bransjen er de ikke klar over engang.

Zundapp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.05.2012
Antall liker
161
Bransjen kan takke seg selv fordi bransjen klarte ikke å bygge opp hifi industrien som kunne takle globalisering. Det som skjedde er en hifi-industri-devastering, og sitter med føllelse at vi hadde mer industri på 70`s og 80`s enn i dag.
I dag lages noen plastik LG-Samsung-kjøkken greier, eller på andre siden, ekstrem turbo elektronik med woodooforklaringer.

Enkelte mener at det er nåk idioter i verden som er villig å betale 30000 kr for en liten integrert forsterker, eller enda verre for en kabel.
Bransjen liger også dårlig med kredibilitet,....de kan ikke overbevise unge at det de gjør er riktig og rett,....

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.739
Sted
Torget vurderinger
0
For 7-8 år sidan var det ei heilt anna satsing frå hifileverandørane. Det var messer i både Trondheim, Stavanger og Oslo, i tillegg til Horten. Det var også fleire butikkar med folk som hadde god greie på produkta sine. No finnest det færre slike butikkar, og berre Horten har greidd å ha ei messe av fornuftig storleik. Men heile vegen ser vi den manglande nytenkinga når det gjeld rekruttering. Og eg føler at gjennomsnittsalderen på publikum har auka med 7 - 8 år i same tidsrom...
Den "globaliseringa" vi er vitne til, gjeld ikkje berre hifi, og vi bør nok tenkje meir etikk enn lavkost når vi vel kvar vi vil ha produsert varene våre. Som sagt, eit konfirmantanlegg til 4000 kr var ikkje uvanleg i 1973, og er framleis "normalt". Men mjølkeprisane har auka 16 gonger i same tidsrom. Dersom forbrukarane hadde opplevd "kvalitet" ved anlegget på same måte som konfirmantane gjorde i 1973, vil dei truleg koste meir pengar på musikk. Likevel er det andre utfordringar som gjer det vanskelegare for bransjen å vite kvar og korleis støtet skal setjast inn. Livsstilen med å sitte i stova og høyre på hifi, er nok etter måten uvanleg i dag, og ikkje berre for ungdomen.

Topp Bunn