Jeg har stilt meg dette spørsmålet en del i den siste tiden. Jeg ser stadig tegn på at den "vanlige" musikklytter skjelden hører på sin musikk over et anlegg i stua. Dette fører jo til at bransjen jo får stadig færre kunder til de produktene som vi tradusjonelt forbinder med hifi.
Så hva gjør bransjen? Jeg synes at fokuset går helt feil vei. Jeg opplever at det blir mere og mere fokus på obskure produkter som skal forbedre lyden, og som koster ekstreme mengder penger (i forhold til fornuftig prising). Dette vil jo selvfølgelig gjøre at bransjen vil kunne overleve (på kort sikt), da de sikkert tjener mye penger på disse remediene. Men jeg føler også at det skyver vår hobby lenger og lenger ut i det obskure. Vi blir mere og mere sett på som "speielle" som ingen vanlige folk forstår seg på. Og er det bra for rekruteringen?
Sist opplevelse som fikk meg til å skrive dette inlegget var Vårpuls til OHC. Jeg var innom der for å se og lytte på en del gode produkter, og se om jeg fant en effekt forsterker til en kompis. Mye gode produkter var det der, først og fremst en ny høyttaler fra Adyton, men også mye fint fra andre produsenter. Men hva var hovedfokus? Jo strømkabler og strømrensere. Det var en veltalende engelskmann i hovedrommet som demonstrerte Isotek. Absolutt ikke noe feil med noe av den han presanterte (bortsett fra at jeg vel var den eneste som ikke hørte nevneverdig forskjell. Kanskje feilen ligger hos meg?), men dette var altså hoved demonstrasjonen på tilstelningen.
Jeg gikk også ned for å høre på de nye Adyton høyttalerne. Disse sto oppsatt i et relativt lite rom, men sikkert adekvat for høttalerene. som vanlig var det koblet opp med fancy kabler og remedier fra Nordost til hundretusner av kroner, men det får så være. Han som demonstrerte (som var konstuktøren selv), satte fokus på høyttalerne, og jeg fikk mye nyttig informasjon. Men så kom Tømmervik inn. Og all fokus ble ført over på at dette ikke låt helt bra. Og at man måtte gjøre noe med at harddisk avspilleren (tror det var en ren harddisk avspiller som overførte signalene digitalt til en Wadia cd/forforsterker) sto rett på en stein plate, og uten avkobling. Han løp opp og hentet en dempeplate som han satte under avspilleren. (fikk ikke med meg hva det var, da jeg ikke gadd å bry meg, jeg var der for å lytte og lære om høyttalerne). Så satte han på samme låt igjen, og begynte å skryte hemningssløst at det nå var mye bedre på alle områder. (Høyttaler konstruktøren var enig, noe han sikkert var programforpliktet til å være. Og en annen som satt og lyttet var med i at dette var fantastisk. (Selv hørte jeg selvfølgelig ikke forskjell.)
Så er dette et tegn på hvilken vei bransjen går? Fokus på ekstremt dyre ekstra remedier, som man bare må ha, om man skal ha noe som er i nærheten av god lyd. Eller vil man klare å få fokus tilbake på det som betyr noe?
Jeg var selv i bransjen for 20 år siden, og da var all fokus på høyttalere, forsterker og kilder. Kabler var begynt å komme, men det var det siste vi prøvde å pushe når resten var i boks. Ikke det første som det virker i dag.
Personlig så tror jeg denne dreiningen vil være døden for hobbyen og den del av bransjen som satser på hifi i to kanaler. Og eneste redningen jeg ser er egentlig den helt andre fokusen hjemmekino har.
Så hva gjør bransjen? Jeg synes at fokuset går helt feil vei. Jeg opplever at det blir mere og mere fokus på obskure produkter som skal forbedre lyden, og som koster ekstreme mengder penger (i forhold til fornuftig prising). Dette vil jo selvfølgelig gjøre at bransjen vil kunne overleve (på kort sikt), da de sikkert tjener mye penger på disse remediene. Men jeg føler også at det skyver vår hobby lenger og lenger ut i det obskure. Vi blir mere og mere sett på som "speielle" som ingen vanlige folk forstår seg på. Og er det bra for rekruteringen?
Sist opplevelse som fikk meg til å skrive dette inlegget var Vårpuls til OHC. Jeg var innom der for å se og lytte på en del gode produkter, og se om jeg fant en effekt forsterker til en kompis. Mye gode produkter var det der, først og fremst en ny høyttaler fra Adyton, men også mye fint fra andre produsenter. Men hva var hovedfokus? Jo strømkabler og strømrensere. Det var en veltalende engelskmann i hovedrommet som demonstrerte Isotek. Absolutt ikke noe feil med noe av den han presanterte (bortsett fra at jeg vel var den eneste som ikke hørte nevneverdig forskjell. Kanskje feilen ligger hos meg?), men dette var altså hoved demonstrasjonen på tilstelningen.
Jeg gikk også ned for å høre på de nye Adyton høyttalerne. Disse sto oppsatt i et relativt lite rom, men sikkert adekvat for høttalerene. som vanlig var det koblet opp med fancy kabler og remedier fra Nordost til hundretusner av kroner, men det får så være. Han som demonstrerte (som var konstuktøren selv), satte fokus på høyttalerne, og jeg fikk mye nyttig informasjon. Men så kom Tømmervik inn. Og all fokus ble ført over på at dette ikke låt helt bra. Og at man måtte gjøre noe med at harddisk avspilleren (tror det var en ren harddisk avspiller som overførte signalene digitalt til en Wadia cd/forforsterker) sto rett på en stein plate, og uten avkobling. Han løp opp og hentet en dempeplate som han satte under avspilleren. (fikk ikke med meg hva det var, da jeg ikke gadd å bry meg, jeg var der for å lytte og lære om høyttalerne). Så satte han på samme låt igjen, og begynte å skryte hemningssløst at det nå var mye bedre på alle områder. (Høyttaler konstruktøren var enig, noe han sikkert var programforpliktet til å være. Og en annen som satt og lyttet var med i at dette var fantastisk. (Selv hørte jeg selvfølgelig ikke forskjell.)
Så er dette et tegn på hvilken vei bransjen går? Fokus på ekstremt dyre ekstra remedier, som man bare må ha, om man skal ha noe som er i nærheten av god lyd. Eller vil man klare å få fokus tilbake på det som betyr noe?
Jeg var selv i bransjen for 20 år siden, og da var all fokus på høyttalere, forsterker og kilder. Kabler var begynt å komme, men det var det siste vi prøvde å pushe når resten var i boks. Ikke det første som det virker i dag.
Personlig så tror jeg denne dreiningen vil være døden for hobbyen og den del av bransjen som satser på hifi i to kanaler. Og eneste redningen jeg ser er egentlig den helt andre fokusen hjemmekino har.