Hvor følsom er elektronikk overfor vibrasjoner?

L

lark

Gjest
Hvor følsomme er egentlig CD-drivverk og forsterkerkretsløp overfor mekaniske vibrasjoner?
Ta for eksempel en CD-spiller. Hvor mye må laseren vibrere ut av stilling før den går glipp av en sample og erstatter den med foregående? Det er jo snakk om mikroskopiske detaljer som skal avleses.
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.442
Antall liker
449
Torget vurderinger
2
Æ og en kompis utførte et eksperiment førr noen år sia;tok en Pioneer PD-S06 og en DV717(begge toppmodeller den gang fra Pioneer),spilte samme musikkstykket i begge spillerne,hørte lett forskjell,dvdspillern hadde ikkje samme kontroll spes i bassen. Så dro æ fram Sonic Design sine føtter og putta de under,da blei det plutselig nesten klin umulig å høre forskjell. Cd-spilleren veie 10kg,DVDen 7kg;SD-føttene va beregna førr komponenter fra 5-12kg. Skal sies at kompisen min flirte av mæ når æ først fortalte hva eksperimentet skulle gå ut på...etterpå begynte han å bruke de han og ;D
mvh Filip
 
B

brand-x

Gjest
lark !

Godt tema.... :) vi fortsetter debatten som en forlengelse til den med htère...

Generellt påvirker det aktiviteten til korrigeringskretsen og hull i avlesningen... Det mekaniske forløpet resulterer også i mikrofonisk støy bla. fra kondensatorer... Mange highend produsenter prøver gjennom solide drivverk å kansellere mest mulig av denne støyen... Arcam drar det litt lengre med sorbotane demping av kondensatorene...

Jeg mener gjennom mange produsenters design, att man skal ta det seriøst att denne energien ikke uten absorberende tiltak reduserer kvaliteten på gjengivelsen.. Teac vrds drivverket er ett eksempel på att det påvirker totalresultatet og betydningen av stabilitet..

Men for å hoppe rett opp på øverste hylle så bruker Mark Levinson dobbelt chassis for å isolere den indre kjerne mest mulig mot yttre påvirkninger og bremse forplantingsevnen internt... gjelder print og øvrig elektrisk design..

Sony har også på tidligere toppserier benyttet seg av "honning"kube baser i chassiskonstruksjonen, for å redusere det mekaniske negative forløpet med forplanting til elektrisk støy..

For å ta en konkret highend spiller som har blitt bemerket negativ i støyforløpet, så kan vi jo nevne Edge gcd som etter importørens ører ble bedre av isoleringstiltak innvendig..

Cayien med modifisert Birger lund drivverk ( base technology ) ble vel heller ikke dårligere, som konkurerte opp i betydelige høyere prisklasser etter ingrepet..

Men, og det er ett stort men. Ingen cd-spillere eller hva det måtte være som består av elektrisk/mekanisk konstruksjon har lik effektgrad av ett spesifikt remedie.. hvis det ikke er samme konstruksjon... Her har usymmetrisk vektfordeling og plassering av drivverk stor betydning for hvilke "absorberingstiltak" som påvirker best i positiv grad... Hvis du setter det på spissen kan en spiller ha 100 variabler å ta hensyn til...( for reduksjon ) like mange andre veien. Hvor du plasserer "remediet""ene", hvor mye kabeltilslutningen påvirker effekten ( stivhet i kabelen ) gjelder både strøm og signalkabler..

Tenk bare på motfase-prinsippet som i teorien fungerer nesten 100%, hvor stor reduksjon i dette kanseleringsprinsippet kabeltilsluttninger påfører..Plasseringen av komponenten.. Garantert mer enn effekten av den, som egentlig var 1 hz problemet... kabler låser av slike konstruksjoner... og det trenger man ikke være rakettingeniør for å forstå... Å påstå noe annet blir rent ut dumt... men likevel har de en betydelig funksjon for de reduserer mange parametre som er negative...

Mange flere kunne vært nevnt...

mvh
Kjell P.. :)
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Bortsette fra rørbasert utstyr og platespilere så spiller underlaget/vibrasjoner svært liten rolle.

i Pohlmann sin bok om CD spillere så vises det testdata som bekrefter at CD spillere påvirket av KRAFTIGE vibrasjoner, dog mye kraftigerr enn noen huslige anlegg blir utsatt for.

Placabo effekten av vibrasjoner er nok den største effekten mht transistor/digital teknikk.. IMO
Sleiven
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Når jeg ristet et rack med bl.a. flere effektforsterkere så ille at sanden ristet ut av effektmotstandene, registrerte jeg mikrofoni ved ca -40dB peak på en av effektforsterkerene. Jeg regner med at det kom fra en transformator i inngangskretsen, fordi etter testen var denne røsket ut av kretskortet. De andre forsterkerene, og annen følsom elektronikk, f.eks. mikrofonforsterkere var ikke målbart påvirket.
Det var forøvrig helt nødvendig å bruke hørselvern, p.g.a. mekanisk støy fra selve ristingen.

Jeg tror at vibrasjoner nok er mye mer forstyrrende for deg selv, en på elektronikken.
 
L

lark

Gjest
Rhesus skrev:
Jeg tror at vibrasjoner nok er mye mer forstyrrende for deg selv, en på elektronikken.
Kan det tolkes slik at det er likegyldig hvilket underlag/føtter man har under forsterkere og cd-spillere,
og at et solid kabinett egentlig er unødvendig?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.822
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Tror det blir vanskelig å si noe om elektronikk i største almenhet. Jeg har opplevd lett hørbare effekter av mekanisk vibrasjon på komponenter fra Electrocompaniet (EMC1, AW180M). Sorbothanputer under bena på CD-spilleren fjernet en lett hørbar hardhet ("teknisk bilyd", som fruen kalte det). Jeg hadde også en overraskende opplevelse med AW180M: Skulle flytte den ene monoblokken noen cm mens musikken spilte, stilte meg på skrevs over den, løftet den så vidt opp fra gulvet og tenkte "hva f.. skjedde nå?". Det var også der en lett hørbar reduksjon i hardhet, såpass at jeg kvapp til der jeg sto halvveis bak høyttaleren.

"Teorien" er at disse komponentene er bygget uten spesiell oppmerksomhet på mekanisk demping. Da tenker jeg på forholdsvis store kretskort med tunge komponenter midt på, kort som sitter på løselige plastklips, ringkjernetrafo som står vinkelrett på sånne kort, osv. (Se inni en AW180M.) Resultatet av sånn bevegelse ville være at ledere på kretskort svinger i forhold til forskjellige magnetfelt inni boksen, noe som igjen ville gi indusert forvrengning i lederne, tydeligvis med nok nivå til å være hørbart. I så fall er dette frekvensavhengig - en mekanisk vibrasjon skal få et kretskort til å vibrere, så frekvensen som overføres til komponenten må stemme med den mekaniske resonansfrekvensen til kretskortet eller -kortene. Mykt underlag under komponenten ville bryte kjeden og redusere denne typen forvrengning. Målinger har jeg derimot ikke. Husk også på at mitt hus er "worst case" mht vibrasjoner - gammelt trehus med parkettgulv.

Jeg har derimot ikke hatt sånne opplevelser med andre komponenter, inkludert mine egne hjemmebygg. Men jeg lar nå de forsterkerne stå på samme underlag som AW180'ene trivdes best på, sånn just-in-case...
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
lark skrev:
...
Kan det tolkes slik at det er likegyldig hvilket underlag/føtter man har under forsterkere og cd-spillere,
og at et solid kabinett egentlig er unødvendig?
Det at fornuftig konstruert elektronikk er ganske ufølsom for mekaniske og akkustiske vibrasjoner, er ikke tilhinder for at det kan være ganske mye "eksotisk" utstyr som er unødvendig følsomt for det samme. Som forbruker er det på selvstendig grunnlag forholdsvis vanskelig (for ikke å si umulig) å fastslå hvor følsomt det konkrete utstyret er, så hva som er "nødvendig" i konrete tilfeller er et ganske åpent spørsmål. Man skal heller ikke underslå betydningen av "feelgood-faktoren" m.v.

mvh
KJ
 
R

RoDa

Gjest
lark skrev:
Rhesus skrev:
Jeg tror at vibrasjoner nok er mye mer forstyrrende for deg selv, en på elektronikken.
Kan det tolkes slik at det er likegyldig hvilket underlag/føtter man har under forsterkere og cd-spillere,
og at et solid kabinett egentlig er unødvendig?
Hehe, er det slikt som i en rettsak blir tolket som ledende spørsmål? ;D

Jeg tror dette er noe du må finne ut av på egenhånd, uten å støtte deg til andres meninger eller målinger.

Det kan vippe flere veier avhengig av hvor du står.
- Du lærer så mye teori at du glemmer å lytte eller prøve selv, tingene er forklart i bøkene.
- Du lærer så mye teori at du forstår at det du hørte tidligere var ting du trodde du hørte. Du er fri. ;)
- Du lærer så mye teori at du ikke forstår at du kan høre det du hører, men velger å tro på det likevel.

Mvh
Rolf
 
L

lark

Gjest
La oss la forsterkerkretsløp ligge en stund og konsentrere oss om den stakkars laseren i CD-spilleren. På min spiller er det i allefall vibrasjoner i topp og bunnplata når det dras på litt volum. Det er vel ikke utenkelig at disse vibrasjonene også kan nå laseren slik at den går glipp av en sample eller to?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.388
Antall liker
20.802
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg har sorbotanføtter under CD-spilleren, og det gjør den immun mot dansere og hoppende unger. Så avkobling fra vibrasjoner kan være greit for mekanikken i CD-spillere.

Pent Targetrack selges.
 

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.517
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Dette varierer jo (mye) fra komponent til komponent, at elektronikk er minst mulig utsatt for vibrasjoner er i alle fall ikke negativt :-X
Jeg har rør utstyr som uten tvil har en hørbar forskjell ang. vibrasjoner og underlag. Spiller jeg meget høyt og drar ned volumet raskt hører en klart vibrasjonene i et spesielt mikrofonisk rør 101D. Etter at jeg fikk pagode rack i hus merkes en klar forbedring
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
lark skrev:
Rhesus skrev:
Jeg tror at vibrasjoner nok er mye mer forstyrrende for deg selv, en på elektronikken.
Kan det tolkes slik at det er likegyldig hvilket underlag/føtter man har under forsterkere og cd-spillere,
og at et solid kabinett egentlig er unødvendig?
Min erfaring er at det skal grådig mye vibrasjon til for å påvirke et stykke solid state elektronikk.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Rhesus skrev:
lark skrev:
Rhesus skrev:
Jeg tror at vibrasjoner nok er mye mer forstyrrende for deg selv, en på elektronikken.
Kan det tolkes slik at det er likegyldig hvilket underlag/føtter man har under forsterkere og cd-spillere,
og at et solid kabinett egentlig er unødvendig?
Min erfaring er at det skal grådig mye vibrasjon til for å påvirke et stykke solid state elektronikk.
Hvordan har du testet dette?
 

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.517
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
ikke nok med at vibrasjoner gir utslag her, fant ut til min store overaskelse at lys er hørbart på anlegget mitt :eek:
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Trondmeg skrev:
Hvordan har du testet dette?

Helt spesifikt monteres elektronikken i et rack, som så monteres på en vibrator. Så akselereres sakene over 0.01Hz-100Hz i henholdsvis X,Y og Z rettning. Finner man en resonans, kjører man utmatting over 2 timer på denne frekvensen, og utstyret skal fungere som spesifisert. Kravet er at det skal fungere etter testen, men vi måler også under testen.

Den gangen effektmotstandene mistet sanden sin var det en kombinasjon av Q faktor og løs montering som gjorde at elektronikken fikk et kraftig sjokk.
 
B

brand-x

Gjest
Ser det er mange som mener vibrasjoner ikke påvirker negativt... Mesteparten av dagens elektronikk er vel forholdsvis godt konstruert, men de avspillere som er hørbart mere naturlig i gjengivelsen har vel som regel betydelig bedre mekanisk konstrusjon.... Ec sin emc har vært gjenstand for betydelig gode skussmål og det er ikke alene for det elektriske designet men også pga. drivverk-konstrusjonen...spiderclampen bør vel heller ikke glemmes... tar også med Holfi...Burmester... flere kunne sikkert vært nevnt..

mvh
Kjell P.. :)
 

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.517
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
litt mer konkret; direkte lys på anlegget mitt er hørbart ;D
får et ganske kraftig knepp fra hornene når en tar bilder av anlegget.. (med blits)
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
KnB skrev:
litt mer konkret; direkte lys på anlegget mitt er hørbart ;D
får et ganske kraftig knepp fra hornene når en tar bilder av anlegget.. (med blits)
Da er det nok EMI fra utladningen i blitsen som påvirker elektronikken heller enn selve lyset. Prøv med ferritter på de lengste kablene, kanskje spesielt kabler til platespiller.
 
R

Roysen

Gjest
Rhesus skrev:
Trondmeg skrev:
Hvordan har du testet dette?

Helt spesifikt monteres elektronikken i et rack, som så monteres på en vibrator. Så akselereres sakene over 0.01Hz-100Hz i henholdsvis X,Y og Z rettning. Finner man en resonans, kjører man utmatting over 2 timer på denne frekvensen, og utstyret skal fungere som spesifisert. Kravet er at det skal fungere etter testen, men vi måler også under testen.

Den gangen effektmotstandene mistet sanden sin var det en kombinasjon av Q faktor og løs montering som gjorde at elektronikken fikk et kraftig sjokk.
Dersom jeg forstår deg riktig utsetter du utstyret for vibrasjoner og tester om utstyret fungerer som det skal etter at du har stoppet vibrasjonene?

Det blir i så fall en litt annen innfallsvinkel enn å finne ut om utstyrets avspillingsevne forandres mens det er utsatt for vibrasjoner.

Mvh
Roysen
 

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.517
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Rhesus skrev:
KnB skrev:
litt mer konkret; direkte lys på anlegget mitt er hørbart ;D
får et ganske kraftig knepp fra hornene når en tar bilder av anlegget.. (med blits)
Da er det nok EMI fra utladningen i blitsen som påvirker elektronikken heller enn selve lyset. Prøv med ferritter på de lengste kablene, kanskje spesielt kabler til platespiller.
mulig, merker dette kun ved bruk av blits, igjen er det 101d røret som reagerer på dette. bare en observasjon
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Roysen skrev:
Dersom jeg forstår deg riktig utsetter du utstyret for vibrasjoner og tester om utstyret fungerer som det skal etter at du har stoppet vibrasjonene?

Det blir i så fall en litt annen innfallsvinkel enn å finne ut om utstyrets avspillingsevne forandres mens det er utsatt for vibrasjoner.

Mvh
Roysen
Rhesus skrev:
vi måler også under testen.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.403
Antall liker
3.172
Torget vurderinger
1
lark skrev:
Hvor følsomme er egentlig CD-drivverk og forsterkerkretsløp overfor mekaniske vibrasjoner?
Hvis man fin-lytter, så oppdager man at det meste av hi-fi utstyr er følsomt for mekaniske vibrasjoner. Ikke bare mekaniske apparater som platespillere og høyttalere, men også forsterkere, cd-spillere, etc. Rørutstyr i større grad, transistorbasert i mindre grad. Til og med passive komponenter som en kabel kan i noen tilfeller være gjenstand for mikrofoni. (Har du et måleinstrument med tilstrekkelig nøyaktighet så får du utslag hvis du kakker på en tilsluttet signalkabel, har jeg blitt fortalt).

Således kan lyden forbedres med hjelp av ymse plattformer, stivere/tyngre kabinetter og ditto stativer/rack. En annen sak er dog at mange av disse remediene ("tuning devices") forandrer lyden mer enn de forbedrer lyden. Altså ingen problem å bruke titusener av kroner på dupetitter som ikke gir framskritt, men bare "sideskritt". En forandring i lyden er altså ikke nødvendigvis en forbedring. -Akkurat på dette punktet lar nok mange seg lure (Placebo).

Men som sagt, riktig utført, så vil bedre mekanisk kvalitet på chassis og underlag gi bedre lyd. Slike løsninger trenger heller ikke koste så mye.
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.442
Antall liker
449
Torget vurderinger
2
pedal skrev:
lark skrev:
Hvor følsomme er egentlig CD-drivverk og forsterkerkretsløp overfor mekaniske vibrasjoner?
Hvis man fin-lytter, så oppdager man at det meste av hi-fi utstyr er følsomt for mekaniske vibrasjoner. Ikke bare mekaniske apparater som platespillere og høyttalere, men også forsterkere, cd-spillere, etc. Rørutstyr i større grad, transistorbasert i mindre grad. Til og med passive komponenter som en kabel kan i noen tilfeller være gjenstand for mikrofoni. (Har du et måleinstrument med tilstrekkelig nøyaktighet så får du utslag hvis du kakker på en tilsluttet signalkabel, har jeg blitt fortalt).

Således kan lyden forbedres med hjelp av ymse plattformer, stivere/tyngre kabinetter og ditto stativer/rack. En annen sak er dog at mange av disse remediene ("tuning devices") forandrer lyden mer enn de forbedrer lyden. Altså ingen problem å bruke titusener av kroner på dupetitter som ikke gir framskritt, men bare "sideskritt". En forandring i lyden er altså ikke nødvendigvis en forbedring. -Akkurat på dette punktet lar nok mange seg lure (Placebo).

Men som sagt, riktig utført, så vil bedre mekanisk kvalitet på chassis og underlag gi bedre lyd. Slike løsninger trenger heller ikke koste så mye.
Meget godt sagt,har ikkje testa så mye forskjellig men SD-føttene e jo nesten gratis å teste,så æ skjønner ikkje heilt koffer folk har slike motforestillinger mht slike hjelpemidler,sier ikkje dermed at de passer overalt men har sjøl ikkje noe negativt å si om dem de plassene æ har prøvd dvs under cd og høyttalere.Spikes under høyttalerne syns æ ikkje noe om,syns det låter tungpustet i forhold..Har ingen vitenskaplig forklaring på det,sier bare ka æ hører :) Hmm,burde kanskje teste under platespilleren...
mvh Filip
 
L

lark

Gjest
Rhesus skrev:
Trondmeg skrev:
Hvordan har du testet dette?

Helt spesifikt monteres elektronikken i et rack, som så monteres på en vibrator. Så akselereres sakene over 0.01Hz-100Hz i henholdsvis X,Y og Z rettning. Finner man en resonans, kjører man utmatting over 2 timer på denne frekvensen, og utstyret skal fungere som spesifisert. Kravet er at det skal fungere etter testen, men vi måler også under testen.

Den gangen effektmotstandene mistet sanden sin var det en kombinasjon av Q faktor og løs montering som gjorde at elektronikken fikk et kraftig sjokk.
Hva med å teste ved en høyere frekvens, f.eks. rundt 1000 Hz for sjekke om det kan påvirke lyden?
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Roysen skrev:
Dersom jeg forstår deg riktig utsetter du utstyret for vibrasjoner og tester om utstyret fungerer som det skal etter at du har stoppet vibrasjonene?

Det blir i så fall en litt annen innfallsvinkel enn å finne ut om utstyrets avspillingsevne forandres mens det er utsatt for vibrasjoner.

Mvh
Roysen
Testen er i utgangspunktet en miljøtest, og ikke en elektrisk test. Den skal avdekke om det er sannsynlig at tingene ikke detter fra hverandre i løpet av livstiden til utstyret. Ekstra kraftig vibrasjon brukes for å akselerere et helt utstyrsliv inn på to timer. I forbindelse med dette tok jeg elektriske målinger under testene, da utstyret allerede var koblet til. Det skulle benyttes i etterkant av testen for å verifisere at utstyret fungerte ihht spesifikasjon.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
lark skrev:
Hva med å teste ved en høyere frekvens, f.eks. rundt 1000 Hz for sjekke om det kan påvirke lyden?
Så høye frekvenser vil ha vansker med å forplante seg inn i utstyret, fordi monteringen sammen med vekten av apparatet vanligvis har en resonansfrekvens langt under dette.
I utgangspunktet tester vi ikke over 100Hz, siden det ikke er krav til det. Ved resonans vil det meste riste ganske kraftig, og delene vil slå mot hverandre. Disse sjokkene vil inneholde et ganske stort frekvensspekter. Lyden under slike tester er ganske formidabel...
 
L

lark

Gjest
Topp og bunnplate på min Hegel-spiller har tydelige vibrasjoner ved kraftig mellomtone. F.eks spor 1 på Buddy Guys "Blues Singer". Drivverket er jo festet i bunnplata. Utenkelig at disse vibrasjonene kan påvirke laseren?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.822
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
brand-x skrev:
Ec sin emc har vært gjenstand for betydelig gode skussmål og det er ikke alene for det elektriske designet men også pga. drivverk-konstrusjonen...spiderclampen bør vel heller ikke glemmes... tar også med Holfi...Burmester... flere kunne sikkert vært nevnt..
Joda, bokstavene EMC1 står vel for Electro-Mechanical Cancellation eller noe slikt. Selve drivverket med tilhørende elektronikk sitter på en baby-modell av en Base-plattform inni spilleren. Det er montert på en tung stålplate, som igjen står på myke gummiføtter, alt sammen avstemt for å absorbere vibrasjoner fra drivverket. Helt etter boken, og vel så det. Du må sannsynligvis slippe spilleren i gulvet fra betydelig høyde før det rister så mye at drivverket får lesefeil pga mekanisk vibrasjon! Men DAC- og strømforsyningskortene er ikke like heldige. De sitter fast montert i chassiset uten noen form for beskyttelse mot vibrasjon, annet enn super-spike'ne på undersiden av chassiset, og de demper ikke stort. Tradisjonelle apparatben av svart gummi ville vært bedre, mener nå jeg.

Denne artikkelen viser hvordan en kvarts-oscillator påvirkes av mekanisk vibrasjon og leverer fasestøy i klokkefrekvensen - også kjent som jitter. Det må ristes ganske heftig for å få fasefeil av noen betydning, så om svake vibrasjoner vil påvirke en gitt DAC så mye at det blir noe som helst hørbar effekt kan nok diskuteres. Men mekanismen er reell. En måte å løse problemet på hvis kostnad absolutt ikke er et problem er beskrevet i denne artikkelen.

Økt antall lesefeil fra drivverket, derimot, synes jeg virker som en mer tvilsom feilkilde. Dataformatet har redundans for å kunne rekonstruere data om det skulle være noen lesefeil Så lenge det er tilstrekkelig stor lesebuffer i elektronikken vil bits komme ut i riktig rekkefølge og med riktig verdi uansett om feilraten går litt opp. Når bufferen blir for liten, slik at det slipper gjennom feil, vil dette bli veldig hørbart i form av drop-outs og sånt.
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Ved begynnende defekt laser er ofte dårlig/redusert toleranse for bevegelse det første observerbare symptom.
Dette kan tydeligst registreres på bilspillere som lettere fusker og hakker i lyden ved ujevnheter i veien når det nærmer seg slutten på pick-upen.

Det kan vel da tenkes at redusert lydkvalitet inntrer på et tidligere stadium enn det som utløser direkte hakking, registrerbart på et mere sofistikert annlegg.

Mvh
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.822
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Delle skrev:
Det kan vel da tenkes at redusert lydkvalitet inntrer på et tidligere stadium enn det som utløser direkte hakking, registrerbart på et mere sofistikert annlegg.
Det kan tenkes, men det mest sannsynlige er at det enten hakker eller ikke hakker, avhengig av om feilkorreksjonskretsene greier å holde følge eller ikke. Så lenge disse holder følge, vil lesefeil korrigeres og korrekte data mates ut med riktig klokkefrekvens.

Hvis det gjør hørbar forskjell, skyldes det sånt som at feilkorreksjonskretsene drar litt mere strøm når de jobber hardt, slik at spenningen til andre deler på kretskortet på CD-drevet faller litt. Det vil bl a ramme klokkekrystallen som sørger for at ting mates ut i riktig takt. Konsekvensen kan være at frekvensen varierer litt og det blir noe mer jitter i datastrømmen fra drevet til DAC'en. Det kan igjen omformes til hørbar analog forvrengning i DAC'en. Årsaken er da egentlig dårlig design av strømforsyningen på kretskortet og en DAC som ikke greier å undertrykke jitternivåene ved normal drift.

Det vil uansett alltid være noen lesefeil på en CD. Red Book-standarden aksepterer inntil 220 bitfeil pr sekund fra selve leseren inn til første nivå av feilkorreksjon. En slik CD skal kunne spilles uten bitfeil ut fra drivverket, og da ville det vært naturlig å dimensjonere ut fra dette i en gjennomtenkt konstruksjon. Gjensidig påvirkning mellom feilkorreksjonskretsene og andre ting på kortet til CD-drevet kan også forklare at en CD-R-kopi av en CD noen ganger kan "låte bedre" enn originalen. Kopien vil jo være basert på ferdig rekonstruerte data, forhåpentligvis helt feilfrie.

Og, i alle fall, i en EMC1 sitter kretskortet med lesekrets, dekodere, feilkorreksjon, klokke, osv limt fast til den innvendige base-plattformen med gummidempere under, slik at eventuelle vibrasjoner neppe når hverken lesehode eller korreksjonskretser. På den spilleren tror jeg ikke økt antall lesefeil er en sannsynlig konsekvens av vibrasjon, med mindre vi utsetter den for en Rhesus-test ved 7-8 G. :eek:
 
L

lark

Gjest
asbjbo skrev:
Det kan tenkes, men det mest sannsynlige er at det enten hakker eller ikke hakker, avhengig av om feilkorreksjonskretsene greier å holde følge eller ikke. Så lenge disse holder følge, vil lesefeil korrigeres og korrekte data mates ut med riktig klokkefrekvens.
Dette er vel en sannhet med modifikasjoner. Så lenge korreksjonskretsen erstatter en manglende sample med den foregående (slik har jeg forstått det), kan en vel ikke påstå at det er helt korrekte data som mates ut
 

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
1.621
Antall liker
137
Sted
Volda
lark skrev:
asbjbo skrev:
Det kan tenkes, men det mest sannsynlige er at det enten hakker eller ikke hakker, avhengig av om feilkorreksjonskretsene greier å holde følge eller ikke. Så lenge disse holder følge, vil lesefeil korrigeres og korrekte data mates ut med riktig klokkefrekvens.
Dette er vel en sannhet med modifikasjoner. Så lenge korreksjonskretsen erstatter en manglende sample med den foregående (slik har jeg forstått det), kan en vel ikke påstå at det er helt korrekte data som mates ut
:) Godt Nytt (diskusjons) ÅR ;D
HFS venner...

mvh
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
lark skrev:
asbjbo skrev:
Det kan tenkes, men det mest sannsynlige er at det enten hakker eller ikke hakker, avhengig av om feilkorreksjonskretsene greier å holde følge eller ikke. Så lenge disse holder følge, vil lesefeil korrigeres og korrekte data mates ut med riktig klokkefrekvens.
Dette er vel en sannhet med modifikasjoner. Så lenge korreksjonskretsen erstatter en manglende sample med den foregående (slik har jeg forstått det), kan en vel ikke påstå at det er helt korrekte data som mates ut
Det fungerer ikke slik. Det ligger 'ekstra' informasjon på platen, som brukes til å rekonstruere de ødelagte dataene. Det kalles 'forward error correction' og brukes i svært mange sammenhenger. I tillegg er informasjonen organisert på en slik måte at man minimerer omfanget av feil forårsaket av en ripe f.eks. Det skal da mye til før det oppstår en uopprettelig feil.
 
V

vredensgnag

Gjest
Det den lille "morsomme filmsnutten" beviser er at audiofile er fine melkekyr.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.822
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
lark skrev:
asbjbo skrev:
Det kan tenkes, men det mest sannsynlige er at det enten hakker eller ikke hakker, avhengig av om feilkorreksjonskretsene greier å holde følge eller ikke. Så lenge disse holder følge, vil lesefeil korrigeres og korrekte data mates ut med riktig klokkefrekvens.
Dette er vel en sannhet med modifikasjoner. Så lenge korreksjonskretsen erstatter en manglende sample med den foregående (slik har jeg forstått det), kan en vel ikke påstå at det er helt korrekte data som mates ut
Det er som Rhesus sier. Kodingen som brukes kalles Reed-Solomon:
In the CD, two layers of Reed-Solomon coding separated by a 28-way convolutional interleaver yields a scheme called Cross-Interleaved Reed Solomon Coding (CIRC). The first element of a CIRC decoder is a relatively weak inner (32,28) Reed-Solomon code, shortened from a (255,251) code with 8-bit symbols. This code can correct up to 2 byte errors per 32-byte block. More importantly, it flags as erasures any uncorrectable blocks, i.e., blocks with more than 2 byte errors. The decoded 28-byte blocks, with erasure indications, are then spread by the deinterleaver to different blocks of the (28,24) outer code. Thanks to the deinterleaving, an erased 28-byte block from the inner code becomes a single erased byte in each of 28 outer code blocks. The outer code easily corrects this, since it can handle up to 4 such erasures per block.

The result is a CIRC that can completely correct error bursts up to 4000 bits, or about 2.5 mm on the disc surface. This code is so strong that most CD playback errors are almost certainly caused by tracking errors that cause the laser to jump track, not by uncorrectable error bursts.
Det er først når begge disse lagene av rekonstruksjon svikter at enkelte CD-spillere forsøker å "gjette" hva signalet skulle vært. Standarden krever ikke noen bestemt behandling av en slik ikke-korrigerbar feil. Så vidt jeg vet, vil de fleste spillere bare mute utgangen når de støter på noe slikt. Det skal ganske mye til før det skjer på en stasjonær spiller. Igjen, det kan tenkes, men det skal mye til. Dette er mer aktuelt på bærbare spillere (jogging), bilstereo på dårlig grusvei, hvis man setter en CD-spiller i dashbordet på et lite propellfly, eller med CD'er som har blitt utsatt for barn, sandkasse og jordbærsyltetøy.
 
L

lark

Gjest
Hvordan skilles det mellom høyre og venstre kanal i et digitalt signal?
 

jbc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Innlegg
104
Antall liker
0
Høyre og venstre kanal i et digitalt signal kan for eksempel skilles ved multipleksing i tid, frekvens eller koding.

Eksempel på multipleksing i tid: samples for høyre og venstre kanal sendes annenhver gang.

Jørgen
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Kan "hakking"/utfall av lyd grunnet manglende informasjon være så kortvarige at det bare høres som økt støy eller forvrengning?

Mvh
 
Topp Bunn