Hvor får man sølvtråd i "løsvekt"?

Makofoed

Medlem
Ble medlem
20.02.2007
Antall liker
0
Hei,

Jeg lurer på hvor man kan få kjøpt en rull sølvtråd til diverse små prosjekt?

Kan godt være noen meter da slikt er "kjekt å ha".

På forhånd takk.

Mvh
Magnus

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
653
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Whistler audio mener jeg har sølvtråd. Han er å finne her på forumet..

Mvh......

Mj12

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.03.2005
Antall liker
0
Nogusra Norsk Gull-Sølvraffineri A/S

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9

Mj12

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.03.2005
Antall liker
0
Re: Hvor får man sølvtråd i "løsvekt&

http://www.referenceaudiomods.com/M...Screen=CTGY&Store_Code=RAM&Category_Code=WIRE
Denne er veldig ålreit. Ferdig isolert med et tynt lag av ett eller annet. Veldig praktisk.

Hvis du skal ha helt rein sølvtråd som ikke er isolert kan du få det her:
http://www.svalander.se/shoppen/kablar.htm
Eller her:
http://thlaudio.com/indexE.htm

Ellers har vi alltids Homegrown sin ferdig teflonisolerte:
http://www.homegrownaudio.com/bulk_wire.htm
Synes de plassene der var ekstremt dyre.
Når jeg kjøper sølv bruker jeg Nogusra. En rull 225g sølvtåd, 0,5mm glødd av beste kvalitet koster meg 1300 kr. Det er 130m sølvtråd!
Isolering kjøper jeg hos Elfa. ptfe slange.

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9

Synes de plassene der var ekstremt dyre.
Når jeg kjøper sølv bruker jeg Nogusra. En rull 225g sølvtåd, 0,5mm glødd av beste kvalitet koster meg 1300 kr. Det er 130m sølvtråd!
Isolering kjøper jeg hos Elfa. ptfe slange.
Er det finsølv eller sterling? Billig er det jo.

Jeg ville uansett kjøpt ferdig polyesteramidisolert sølvtråd, fordi du unngår ikke at sølvet oksiderer selv inni en teflonslange. Bare et tips

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22

Jeg ville uansett kjøpt ferdig polyesteramidisolert sølvtråd, fordi du unngår ikke at sølvet oksiderer selv inni en teflonslange. Bare et tips
man får jo kjøpt forgylt sølvtråd også, med det bør jo oksidering unngås.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.838
Sted
Østfold
Nå skal vel oksydering av sølv ikke være på langt nær like kritisk som irring på kobber.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Nå skal vel oksydering av sølv ikke være på langt nær like kritisk som irring på kobber.
nei det har du helt rett i, tar vel relativt lang tid før dette skal ha noe å si på sølv..

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
der tager du helt fejl!

bedste resultat opnåes ved at lakere sølvtråden med linolie og trække bomuld udenpå - fx lange snørebånd og sno dem ensartet.

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
hva mener du med det??
prøv at tjekke dine forældres sølvbestik (knive,gafler,skeer osv..) anyways sker der oxydering af overfladen også i sølv,hvilket er skidt for elektronevandring,der som bekendt tenderer at søge mod periferien ved stigende frekvenser.

hvad bygger du dine udtalelser på?

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
prøv at tjekke dine forældres sølvbestik (knive,gafler,skeer osv..) anyways sker der oxydering af overfladen også i sølv,hvilket er skidt for elektronevandring,der som bekendt tenderer at søge mod periferien ved stigende frekvenser.

hvad bygger du dine udtalelser på?
Jeg har ikke sagt at sølv ikke oksiderer, det gjør stort sett de fleste metaller. Men det vil ta mye lengre tid får sølv å oksidere enn kobber.

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
Jeg har ikke sagt at sølv ikke oksiderer, det gjør stort sett de fleste metaller. Men det vil ta mye lengre tid får sølv å oksidere enn kobber.
oxydering er en evig process der starter samme sekund som metallet kommer i berøring med ilt!
om det er synligt eller ej,har det konsekvenser for lyden,og hvem ønsker en hurtig degradering af kabler?

i min verden gør det ingen forskel om degraderingen tager en uge eller to..

Makofoed

Medlem
Ble medlem
20.02.2007
Antall liker
0
Hei,

Takk for svar, tror Nogusra er den billigste plassen.
Grunnen til at jeg spurte her er nettopp fordi "audiophile" butikker er dyre.

Ang. oksidering så er jeg i den oppfattning at det vil ta veldig lang tid før det gir en hørbar effekt på sølv. Jeg kan ta feil, men inntil det motsatte er bevist...

Mvh
Magnus

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8

Sterling, eller 925, er best som kabelmateriale.

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9

? Jeg visste ikke at 92% sølv og 8% urenheter var best i kabel. Menmen...

Mj12

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.03.2005
Antall liker
0
Fintsølv (99.9...) er nok best for kabel ja.
Det jeg kjøper hos nogusra er fintsølv.

Mj12

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.03.2005
Antall liker
0

Hvorfor mener du det er best til en kabel?

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8

Hvorfor mener du det er best til en kabel?
Fordi alle mine egne forsøk med 925 og 1000 sølv (finsølv) i både nettkabler og ht-kabler har gitt samme resultat. 925 gir best lyd.

Nå er det ikke slik at 925 sølv inneholder urenheter. Det er fremdeles 5 eller 6 n sølv, men det er tilsatt kobber som legeringselement.

Nå er dette så billig fra feks Nogusra at det bare er å prøve selv. Viktigste parameter er diameter på lederen. Prøv feks 1mm som ht-kabel.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.838
Sted
Østfold
Best lyd? Hva ligger i et slikt begrep?

845: Hva er det med dansker og linolje forresten?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.570
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Nå er det slik at alle (omtrent) metaller oksiderer så snart det kommer i kontakt med luft. En ønsker å unngå dette og stoppe oksideringen så snart som mulig. Linolje og tilsvarende kan stoppe dette.
925 sterling sølv er sølv 92.5% og som regel tilsatt 7.5% kobber. Ikke alltid kobber som er tilsatt, det er opp til den som lager legeringen. Det er flere grunner til dette, men 925 sølv er mye hardere og stivere enn finsølv. Ergo mer egnet til smykker, ringer etc som ikke skal deformeres så mye.

Sølvoksid er fremdeles en meget god leder, men kobberoksid er en dårlig leder.

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Antall liker
635

Som Bambadoo sier; sølvoksyd er en god leder. Så vidt jeg vet er den like god som sølv. Sølvet kan imidlertid forbinde seg med svovel i luften. Sølvsulfid er en meget dårlig leder, så det bør man unngå ved å isolere sølvet. Sølvsulfid har en mer brunlig farge enn sølvoksyd.

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Best lyd? Hva ligger i et slikt begrep?
Vanskelig å forklare, men 925 gir mindre "sølvsignatur" hvis det sier deg noe. Egentlig best å prøve selv.

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
60
for ordensskyld så kan jeg opplyse at, når det her snakkes om mindre "sølvsignatur" på 925/sterling kontra fintsølv så vill en 925 tråd som blir glødet ha , nettopp fintsølv i overflaten denne fintsølvoverflaten vil da gi samme ledeevne som en fintsølvtråd. har selv laget en del kabler etter kimber teknikk av rhodinert sølvtråd(platinametall som brukes til å gi hvittgullet den blanke overflaten.) disse kablene benyttet jeg enkle bomuldslisser som isolasjon på slik at de ikke skulle kortsluttes når de ble tvunnet. under arbeidet med disse kablene erfarte jeg for min egen del at det som betydde mest for lydsignaturen var ikke materialene men ledertykkelse i forhold til lengde. grunnen til materialvalget jeg endte med var rett og slett fordi sølvet er så fint å arbeide med og rhodiumen utelukker oksydering. jeg laget kontaktene i sølv også og rhodinerte de også etter montering. fungerte fint men er nå erstattet av en billig xindak variant som passet meg lydmessig bedre etter en større komponent forandring i oppsettet. kommer nok til å bygge nye kabler når gullsmedverkstedet er oppe å går igjen. morro å tweake litt med selvbygg! ;)

Augustus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.09.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Hei!
Et poeng som er verdt å få med seg, er at oksidering av fintsølv skjer svært sakte, så sakte at man i praksis kan se bort fra det i vanlig romtempratur. Når sølvet legeres med andre metaller eller stoffer, stiller det seg anderledes, også når sølvet er glødet. Derfor vil en sølvskje som ligger i skuffen oksidere til den er svart, mens en finsølvtråd som er tilknyttet en eller annen stereokomponent i stua ikke vil gjøre det, eller i hvertfall gjøre det så langsomt at man kan rense den en gang i året eller mindre, uten å merke særlig forskjell. Et annet poeng er at det er svært lite svovel i en gjennomsnittlig stue, med mindre man har et lite brunkullkraftverk i stuen. Vi snakker ppm eller mindre. Gassen som det blir referert til som et problem på forumet, nemlig H2S, er dødelig ved svært lavt partialtrykk, og vil ikke føre til vesentlig oksidering eller reagere særlig med fintsølvet i DIY-prosjektene.
Forøvrig lurer jeg på hva som er hensikten med å bruke rhodinerte sølvledere i en kabel? Kunne man ikke da bruke kobber i stedet? Og er ikke ledningsevnen til rhodium relativt dårlig? Bare lurer, har noen plugger etc selv som hevdes å være rhodinert.

For å svare trådstarter, jeg kjøper finsølv og annet sølv fra K.A. Ramussen på Hamar. Rask og profesjonell service, men som hos Nogusra må man ved små kvantum betale formpris i tillegg til sølvpris. Det kan derfor noen ganger være bedre å handle fra hifisteder som whistler. Der betaler man høyere pris for sølvet, men dersom man skal ha noen få gram, blir det allikevel billigere.

mvh

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
under arbeidet med disse kablene erfarte jeg for min egen del at det som betydde mest for lydsignaturen var ikke materialene men ledertykkelse i forhold til lengde.
Dette er vel også min erfaring. Finsølv har har gitt best resultat når lederdia er liten, feks Ø0.3 mm, gjerne tre til fire av disse lederne tvinnet til en kabel. For høyttalerbruk blir dette for lite. Her synes jeg det fungerer bedre med Ø1.0 mm 925.

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
60
Re: Hvor får man sølvtråd i "løsvekt"?

Hei!

"Forøvrig lurer jeg på hva som er hensikten med å bruke rhodinerte sølvledere i en kabel? Kunne man ikke da bruke kobber i stedet? Og er ikke ledningsevnen til rhodium relativt dårlig? Bare lurer, har noen plugger etc selv som hevdes å være rhodinert."

for å svare enkelt på dette spørsmålet så viser jeg til mitt forrige innlegg, det er rett og slett fordi sølvet er så fint å jobbe med. svert god varmeledende egenskaper som gjør at det er raskt å gløde for trekking til ønsket dim. i tillegg koster det ikke stort. ledeevnen til rhodium er god nok og svært konsistent samt at rhodiumen har god holdbarhet i sin mekaniske slitestyrke.  :)

Topp Bunn