Hvor er bilstereo-tråden?

Billyray

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.12.2005
Antall liker
0
ja.... hvor er den? jeg skal kjøpe ny og har nemlig noen spm.

God sankthans forresten.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Kva lurer du på? Har litt peil på lyden i bilar, men det er ei ekstra stor utfordring å få GOD lyd, og det kostar typisk dobbelt så mykje som tilsvarande godlyd i eit vanleg rom heime.
Imponerande dunk-dunk er på den andre sida lett i eit såpass lite lokale som ein kupé er...

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Bilstereo handler om lydtrykk. Bare se de bilene som vinner NM i bilstereo. Glad jeg slipper å være inne i en sånn en...

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.157
Torget vurderinger
1
Jeg har rotet litt med bilstereo, og det er fint med god lyd i bil også. Handler ikke bare om bass, men også om støydemping.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Torget vurderinger
0
Ut frå ein audiofil synsstad er det viktig å avfinne seg (iallfall i nokon grad) med at ein lyttar på ein annan måte i bilen enn heime. I ein bil gjer du stort sett noko anna i tillegg til lyttinga (iallfall sjåføren, får vi håpe). Konsentrasjon om lydbilde og detaljar vert totalt annleis.

Så skjer det noko med persepsjonen. Mellom anna fordi vi har ein bakgrunnstøy under køyring (både auditivt, men også visuelt, vi reiser gjennom eit landskap, iallfall så lenge vi ikkje driv mørkekøyring). For å kompansere dette er det vanleg å skru opp, slik at du overdøvar passeleg mykje av denne støyen.
Men du kan også komme eit langt stykke på veg med å drive grundig støydemping. I visse bilar er grunnstøyen ved 80 km/t gjerne rundt 80 dB, og då er dette lurare enn å plusse på 30 dB musikk på toppen.

K

kbwh

Gjest
Joa, om.s, men en tråd for kultivert bilstereo a la bjørnh og A-Arves innspill kunne vi kanskje bruke til noe? Mozart f.eks?

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Antall liker
0
En bilstereo tråd og/eller forumavdeling må da vel være bra å ha ? Eller er det noen her som er imot musikk i bilen ? ;)

Selv om man i dag faktisk kan kjøpe biler med relativt greie original installasjoner, så hører det med til sjeldenhetene dessverre. Det som sitter montert i de fleste biler og som man faktisk betaler både 10 og 20 tusen ekstra for kunne man betalt noen frognertiere for på biltema og montert selv.

Har man noen kroner til rådighet og kjøper f.eks et par to-veis komponentsett til henholdsvis fremre og bakre del av bilen, kombinert med en grei seperat effektforsterker har man fort bedre lyd i bilen en noe som kan leveres originalt. Dessuten koster det ikke mange kronene heller.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Klart det bør være plass til en bilstereoavdeling. Bilstereo har et dårlig rykte på grunn av bonkarånerne som har forsøplet øregangene i årevis. Bra lyd i bilen er et stort pluss. Av en eller annen grunn trykker en bilstereo på helt andre knapper enn stereoen hjemme. Jeg synger og rauter av full hals i bilen. Litt som med dusjen, faktisk. "You may be wrong and I'm not crazy, though I admit that I am confused."

EDIT: For tiden har jeg ikke bil, så problemstillingen er ikke virkelig for min del.

K

kathrine

Gjest
Hei!
8)
Er "sentralen" i ferd med og bli "AVforum2"?

Synes jeg ser tendenser! :eek:

Vh
S

Billyray

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.12.2005
Antall liker
0
Audiophile-Arve skrev:
Kva lurer du på? Har litt peil på lyden i bilar, men det er ei ekstra stor utfordring å få GOD lyd, og det kostar typisk dobbelt så mykje som tilsvarande godlyd i eit vanleg rom heime.
Imponerande dunk-dunk er på den andre sida lett i eit såpass lite lokale som ein kupé er...
Jeg trenger en cd/mp3 spiller til en 2000 passat sedan som jeg kjøpte til kona nå nettop. Den må gjerne ha sånn bluetooth til mobilhandsfree. Utførelsen må være slik at den ikke bygger mye utover i konsollen. Iom at dæsjen har treinteriør er tror jeg at sort spiller vil passe best inn. Vi tar basskasse og forsterker ved en senere anledning så vi er litt avhengig at spilleren har litt power. Den skal jo drive 4 stk bass/mellomtone og 4 diskant. (originale høyttalere) Jeg synes faktisk at lyden er temmelig bra for originale høyttalere å være. Spilleren derimot, en blaupunkt som ble kjøpt for tre år siden, har streiket. Drivverk eller avlesning er kapputt. Tiden går på displayet men ingen lyd. Noen ganger virker den litt men da høres det ut som om det er radioen vi hører på. Skurr og knitring ut av milde. Jeg prøvde imidlertid å blåse den ren med filtrert trykkluft men neida. Den ble laget av kjepper og bildekk i somalia tror jeg og da er det sånn det blir. Grrrrr... samme det. Nytt skal det bli.
Jeg tror ikke jeg kan eller gidder betale mer enn 2-3000kr for en spiller. Hvis det er noen av leserne her som har en pekepin eller et hint om hvor jeg skal finne spilleren "min" eller hva slags spiller det skal være er det et lovpålagt krav om dere skriver det ned her :)

Neida, men litt hjelp hadde vært fint. Jeg har surra nok rundt på nettet nå synes jeg...

Spiller: 2-3000kr, svart eller liknende, bør ikke bygge mye utover konsollen, BLått display, gjerne røde knapper, Mp3, cd, brente cd osv.

Hjjjjeeelp

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Torget vurderinger
0
BillyRay skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Jeg trenger en cd/mp3 spiller til en 2000 passat sedan som jeg kjøpte til kona nå nettop. Den må gjerne ha sånn bluetooth til mobilhandsfree. Utførelsen må være slik at den ikke bygger mye utover i konsollen. Iom at dæsjen har treinteriør er tror jeg at sort spiller vil passe best inn. Vi tar basskasse og forsterker ved en senere anledning så vi er litt avhengig at spilleren har litt power. Den skal jo drive 4 stk bass/mellomtone og 4 diskant. (originale høyttalere) Jeg synes faktisk at lyden er temmelig bra for originale høyttalere å være. Spilleren derimot, en blaupunkt som ble kjøpt for tre år siden, har streiket. Drivverk eller avlesning er kapputt. Tiden går på displayet men ingen lyd. Noen ganger virker den litt men da høres det ut som om det er radioen vi hører på. Skurr og knitring ut av milde. Jeg prøvde imidlertid å blåse den ren med filtrert trykkluft men neida. Den ble laget av kjepper og bildekk i somalia tror jeg og da er det sånn det blir. Grrrrr... samme det. Nytt skal det bli.
Jeg tror ikke jeg kan eller gidder betale mer enn 2-3000kr for en spiller. Hvis det er noen av leserne her som har en pekepin eller et hint om hvor jeg skal finne spilleren "min" eller hva slags spiller det skal være er det et lovpålagt krav om dere skriver det ned her :)

Neida, men litt hjelp hadde vært fint. Jeg har surra nok rundt på nettet nå synes jeg...

Spiller: 2-3000kr, svart eller liknende, bør ikke bygge mye utover konsollen, BLått display, gjerne røde knapper, Mp3, cd, brente cd osv.

Hjjjjeeelp
No har eg ikkje så VELDIG greie på bilstereo, og iallfall ikkje på akkurat det behovet du skisserer, men eg veit at Pioneer har nokre modellar som les det meste av CDar, og visstnok også skal ha trådlaus kommunikasjon i tillegg til USB. Du får sjekke heimesidene deira, og finne ut om noko er på rett prisnivå. Trur også Kenwood har noko i same gate....
Lukke til med leitinga.

Topp Bunn