Hvor dumt er det å kjøpe brukt Citroen c 8 eller Peugeot 807

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Har litt spesielle bilbehov men trangt budsjett. Ser at Citroen c 8 og Peugeot 807 ville møte det praktiske. Men så var det dette med frynsete rykte da. Plobblems plobblems. Er dette bare å kjøpe trøbbel? Noen som har egne erfaringer med slike?

Mvh
Sniff

gwh

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.04.2006
Antall liker
781
Sted
Oslo
Ikke så veldig dumt, hvis du finner et greit eksemplar hvor elektronikken og mekanikken virker som det skal.
Bortsett fra et motorhavari på grunn av tilbakeslag av eksos inn i motoren(noe som vistnok var første gang mekanikeren på BOS hadde sett, og som ble dekket på garantien)
Bilen virker ellers osm den skal hos meg.
Det er ikke verdens mest sexy bil, men for en som meg med tre småtroll, er bilen genial.
Muligheten til å ha 2+2+1 konfigurasjon, legge inn sykler/slalåmski/langrennski/10-12 handleposer fra butikken er gull verdt.

Skulle du kjøpe, få tatt en Naf test som du eventuelt dekker hvis du ikke kjøper, eller kjøp fra forhandler/bruktbilforhandler hvor du får med en garanti av noe slag som dekker mekaniske/elektroniske feil.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.574
Torget vurderinger
0
Etter som jeg har forstått er det dårlige ryktet MYE dårligere enn realitetene skulle tilsi. Dette gir deg som kjøper ubestridte fordeler ved at du får mye mer bil enn det du betaler for.

Få en bruktbilsjekk hos NAF og hvis den er grei så bør du nok gå for bilen, uavhengig hvilken av dem det blir. Bil er uansett et sjansespill, om du kjøper nytt eller brukt er det alltid noen som har uflaks mens andre har flaks.

Lykke til med din franskmann! :D

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Takk for svar!

Tror jeg tar en prøvekjøring, så får vi se!

Mvh
Sniff

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.572
Torget vurderinger
96
Det er et sjansespill vil jeg si. Har hatt brukt og eldre peugeot selv, og det var den totale katastrofe. Har vel aldri hatt en bil hvor så mye var feil på en gang. De jeg kjenner som har hatt Citroën bekrefter vel det dårlige rykte. Tror nok du skal belage deg på å bli på fornavn med mekanikeren.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Kommer an på alderen. Citroen har faktisk gått i opplæring hos Toyota mht hvordan lage biler med få feil, og resultatet har vært formidabelt. De senere års Citroen-modeller har svært lite trøbbel, og er meget gode biler. Det hører også med til historien at PSA-motorene (diesel) som sitter i Citroen / Peugeot er blant de fremste i verden, og benyttes av bilmerker over hele kloden.

Honkey

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Antall liker
201
Sted
Bergen
Tror nok du skal belage deg på å bli på fornavn med mekanikeren
Tull og tøys :)

Etter 20 år med Citroen så er mine erfaringer stikk motsatt og sammenfallende med de første svarene du har fått.

Jeg kjører nå en 10 år gammel Xantia..har hatt den i 4 år/70 000km og det enste den har krevd er servicer og dekkskift.

At det er en Citroen/Peugot skal du ikke bekymre deg for, men sørg for å undersøk bilen du kjøper nøye! (gjelder jo alle biler ) :)

At ryktet er frynset er en fordel når du kjøper bilen, men en lei ulempe når du selger den igjen, verditapet er nok litt større enn på en del andre biler.

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.588
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Med mindre du ønsker å skifte lyspærer hver uke hadde jeg tatt Citroen. Legg merke til biler med bare et lys som virker, veldig ofte Peugeot.

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
En nabo har en litt eldre xantia og en fem år gammel C5. Virker som han har et helt problemfritt bilhold. En annen nabo er på sin tredje peugeot og det virker som han er fornøyd. Men jeg kjenner flere som har hatt masse trøbbel med Citroen. En venn av meg hadde sin nykjøpte C4 kontinuerlig på verksted til han ga opp og solgte. Virker på meg som hovedproblemet er litt vel stor eksemplarvariasjon? Er du uheldig så er du skikkelig uheldig. Har også inntrykk av at dieselmotorene deres er veldig bra. Naboens C5 har en 1.6l HDI. Imponernede motor på de fleste parametere.

Mvh
Sniff

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.449
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
Autoelite i SKI, som er Honda og Citroen forhandler, sier at om det ikke var for Citroen agenturet, kunne de lagt ned verkstedet.
P har jeg selv hatt og har aldri hatt en bil med så mye elektronikkfeil og så ofte på verksted
visste ALDRI om jeg kunne regne med å ha bil disponibelt eller ikke!
verkstedregningene kan komme til å overstige besparelsen ved innkjøpet i lange baner!
mvh
Leif

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.216
Jeg har kjørt Citroen siden 1998 og kommer vel aldri til å kjøpe noe annet bilmerke.

Men det er jo en fordel å kjøpe en bil hvor garantien fortsatt gjelder! ;D

svingen68

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2008
Antall liker
35
Torget vurderinger
1
Har hatt en Citroen Berlingo 99 mod i 3 år og vel 60.000 km nå. Ikke noen problemer utenom vanlige slitedeler. Har hatt både tyske, italienske og japanske biler med mye mer trøbbel.

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
;D - Denne tråden forsterker inntrykket mitt: Utrolig varierende erfaringer. Dette er biler som tydeligvis sender folk enten i hat- eller elskgrøfta.

Mvh
Sniff

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.574
Torget vurderinger
0
Sniff skrev:
;D - Denne tråden forsterker inntrykket mitt: Utrolig varierende erfaringer. Dette er biler som tydeligvis sender folk enten i hat- eller elskgrøfta.

Mvh
Sniff
Det har nok også sammenheng med at de fleste har et mere emosjonelt forhold til bilen sin enn til ektefellen! ;D

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.326
Sted
Holmestrand
Kjørte en Renault Laguna langt over 200.000 uten problemer. HUn som kjøpte den hadde heller ikke problemer. Min Passat har hatt masse problemer (med alt mulig, karosseri, glass, mekanisk, elektrisk, dårlig humør etc) siden den var ny (2001-modell).

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.173
Torget vurderinger
4
Min forrige arbeidsgiver hadde to stk Peugot 807.

God bil å kjøre med diesel og automat men kvalitetsfølelsen var rimelig fraværende.

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Anonym skrev:

God bil å kjøre med diesel og automat men kvalitetsfølelsen var rimelig fraværende.
Følelsen får være som den vil, så lenge bilen går. I den livsfasen jeg er i nå teller det praktiske alt. De nærmeste årene vil biler som kommer min vei måtte belage seg på skrammer og sår utvendig og innvendig :p Det jeg ikke kan leve med er en bil som bare står på verksted.

Så Spiralis, jeg får satse kjærlighet på kona fremfor bilen!!

Mvh
Sniff

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.173
Torget vurderinger
4
Sniff skrev:
Anonym skrev:

Følelsen får være som den vil, så lenge bilen går. I den livsfasen jeg er i nå teller det praktiske alt. De nærmeste årene vil biler som kommer min vei måtte belage seg på skrammer og sår utvendig og innvendig :p Det jeg ikke kan leve med er en bil som bare står på verksted.

Så Spiralis, jeg får satse kjærlighet på kona fremfor bilen!!

Mvh
Sniff
Nå har jeg kjørt ca 4 mil med Peugot 807 så jeg har ikke opplevd problemer under kjøring men det finnes en nettside som heter Peugot807faults. Nettsiden kombinert med at den 2 ganger på rad har blitt kåret til dårligste bil i top gears undersøkelse sier sitt.

Jeg ville kjøpt en S-max, føles mye mer som en personbil og bilregnskapet blir nok mye penere.

http://807faults.co.uk/

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.599
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
En av mine brødre kjøpte en 3 år gammel Renault Laguna, og hadde utrolig mye problemer. Etter 3 år og vel 100k i verkstedregninger stampa han bilen for å greie å bli kvitt den. Totale kostnader (verditap og verkstedregninger) på 3 år var ca 200k. Han kjøpte seg Toyota etterpå... En kollega av han kjøpte akkurat samme bil av samme årsmodell og hadde ingen problemer. Mao - mye eksemplarvariasjon ute å går. En kompis av meg hadde en Renault Megane i 7-8 år uten noen større problemer enn at den lokale statoilstasjonen greide å få diesel på bensintankene, så (bensin-)bilen fikk diesel på tanken...

Franske biler har utrolig mye finesser, komfortløsninger og er tidlig framme med avanserte løsninger og funksjoner, men de er lite flinke til å fokusere på holdbarheten - spesielt på elektroniske dippedutter. Den forannevnte lagunaen spiste f.eks. vindusheiser til frokost...

Renault er vel det merket som har dårligst styring på kvaliteten, mens Citroen og Peugeot er et hakk bedre der.

Mange uttaler seg negativt om Citroens hydrauliske fjæring, men det er noe som Citroen har peiling på, og som det er veldig lite feil på. Når dette først ryker, så koster det imidlertid flesk!

For min del, så vil jeg IKKE ha fransk bil...

Johan-Kr

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.216
Franske biler er kanskje litt som rørforsterkere ... ;D

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.216
Fenalaar skrev:
Mange uttaler seg negativt om Citroens hydrauliske fjæring, men det er noe som Citroen har peiling på, og som det er veldig lite feil på.

Johan-Kr
Hvis man først har blitt vant til Citroens hydrauliske fjæring er det ingenting annet som duger.
Enkelt og greit.

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Mine foreldre hadde Peugeot 504 og 505, og jeg "arvet" 505`en når han kjøpte ny, og etter en tur innom Seat Leon (den var plaget med trøbbel) har jeg nå har nå hatt en Xantia Stv (99) i mange år.. Jeg tror jeg har blitt litt frankofil, for jeg har -veldig- lyst på ny Citroën når jeg får råd :)... Jeg/vi har kanskje vært heldig, men har tross alt vært gjennom noen biler som har vært helt superstabile og gode.. Mazdaen jeg kjøpte som nr 2 bil har kosta meg mer i verkstedutgifter enn Xantian.. Eneste jeg har å utsette på Citroën er merkeverksted! har hatt noen selsomme opplevelser der.. (spes Citroen på Ensjø, ikke dra dit!!) Gjennomsnittsalderen på gutta på verkstedet der er (var - for et par somre siden iallefall) ca 16 år, og de øver seg på bilen din (ok, det er sikkert ikke helt sant, men jeg følte det slik sist jeg var der .. 4 ganger på ei uke og de fiksa ting og fakturerte meg for ting som ikke var ødelagt...) :mad:

Jeg synes Xantian min holder seg utrolig kompakt og fin i fisken.. Den har ingen ulyder selv om den har gått snart 200k og har blitt -mishandlet- av fruen i flere år :)

Hydraulikken på bilen min ble nettopp fiksa (bytta kulene og div), og det kosta mye mindre enn forventet.. men det ble IKKE gjort på merkeverksted! .. (mulig det hadde vært dyrt da)

Tror uansett uavhengig av bilmerke / modell, så er det smart å velge en modell som har vært i produksjon noen år.. mao ikke kjøpe brukt den første årgangen av en helt ny modell.. Da bør de vanligste feilene / svakhetene være utbedret.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.173
Torget vurderinger
4
Skal man først ha en 7 seter som ikke naboen har kan man like gjerne kjøpe en Kia Carnival eller en Ssangyong Rodius.

Vedlegg

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Dette er fortsatt morro å følge denne tråden. Er forsåvidt like usikker på om jeg skulle prøve meg på et fransk eventyr.

Anonym:
Ssangyong Rodius blir for dyr og upraktisk, heldigvis. For den er stygg. Kiaen blir for liten, ellers så hadde den passet: Ingen tårer ville bli felt for riper, slitasje og genrell daglig herping.

Mvh
Sniff

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.440
Mitsubishi Grandis er ikke direkte vakker, men man får mye bil for pengene.

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Pink_Panther skrev:
Mitsubishi Grandis er ikke direkte vakker, men man får mye bil for pengene.

Vakker eller ikke er kommer svært langt ned på listen. Synes forøvrig ikke den er så gal estetisk, størrelsen tatt i betraktning. Har kikket på et par. God bil å kjøre. Vedlig driftsikker virker det som. Har dog slått den modellen fra meg. Den gir for lite bagasjeplass med tre unger i bilen. Jeg har behov for mye lasteplass med full bil.

Mvh
Sniff

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.440
Hvis du trenger større plass enn denne har, bør du tenke litt på minibuss/kombinert bil i klassen Hyundai H100

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.449
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
kjøp Caravelle og bli ferdig med det
mvh
Leif

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.574
Torget vurderinger
0
Caravellen er en fin bil, MEN antakelig utenfor trådstarters budsjettrammer. :-\

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.698
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
pstraums skrev:
Tror uansett uavhengig av bilmerke / modell, så er det smart å velge en modell som har vært i produksjon noen år.. mao ikke kjøpe brukt den første årgangen av en helt ny modell.. Da bør de vanligste feilene / svakhetene være utbedret.
Og mekanikerne har øvd seg. Så sant som det er sagt.....min tommelfingerregel er å vente minst 18 mnd etter modellskifte selv om det betyr at du ikke blir førstemann i gata med noe de andre ikke har.

Har forøvrig et par naboer som ufortrødent kjøper seg Citroen etter Citroen, både som bil 1 og 2, og de har gjort det i en årrekke. De er ikke spesielt opptatt av bil noen av de, men det forteller meg at bilene virker og er rimelig problemfri. De tilhører heller ikke de som bytter biler etter 2-3 år, før de har rukket å kjøre på seg problemer.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.172
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Har vært endel klatt med PSAs 2,2 liters dieselmotorer. Ellers: Jeg hadde vel aldri kjøpt meg en bil der instrumentene sitter midt på dashbordet. Forøvrig surrer og går min 2002 Peugeot med tolitersdiesel så fint så.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.469
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
LMC skrev:
kjøp Caravelle og bli ferdig med det
mvh
Leif
Caravelle er en veldig praktisk bil, spesielt med den gamle bussinnredningen (5 ordentlige seter i fartsretningen, hvor baksetene kan slås ned eller løftes ut, pluss 5 klappseter langs veggene bakerst). Eneste problem er rust. Vår Caravelle står i varmgarasje når den ikke er i bruk og har blitt Tectyl-behandlet jevnlig, men likevel spretter det ut lakkrust overalt. Vi kommer likevel til å beholde den noen år til, for det er ikke så mye annet som kan overta jobben den gjør med å transportere 2 - 10 personer med bagasje, pluss enda et par tonn på boggitilhenger.

Det er 346 stykker til salgs på Finn akkurat nå, med priser fra noen få tusenlapper og oppover til nesten millionen, så det er definitivt noen i trådstarters prisramme (hva den prisrammen nå enn er).
http://www.finn.no/finn/car/used/result?keyword=caravelle

Det du virkelig skal styre unna er forresten Dodge/Chrysler Caravan i dens forskjellige avskygninger. Enhver Peugeot er et mirakel av kvalitet og driftssikkerhet i forhold.

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Spiralis har rett. Caravelle verdt å ha koster mye. Min smertegrense går vel på feil side av 200k. Har et Caravellesøk på finn, og du skal et stykke ned på nittitallet og gjerne godt opp i kjørte km før prisen faller. Kjørte mye caravelle i en jobb i et annet liv og likte disse godt, så det hadde vært stas. En modell hadde vært å kjøpe en godt brukt slik og ta den for det den er til den ikke vil mer.

Et alternativ er Opel Vivaro. Denne har mye Nissan i drivverk etc. Kjørte en slik tur-retur Gøteborg. Fy for en kasse, men grei bil. Praktisk og håndterlig.

Asbjørn: Ingen fare. Chrysler/doge er ikke noe alternativ. Makan til møkk. I tillegg er de ikke noe du ønsker å bulke med arvingene ombord: Farlig!

Mvh
Sniff

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.173
Torget vurderinger
4
Valentino skrev:
Har vært endel klatt med PSAs 2,2 liters dieselmotorer. Ellers: Jeg hadde vel aldri kjøpt meg en bil der instrumentene sitter midt på dashbordet. Forøvrig surrer og går min 2002 Peugeot med tolitersdiesel så fint så.
Fordelen med midtmontert instrumentering er det at fruen ikke ser hastigheten.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.440
Hyundai H1 er som sagt et godt alternativ. Undervurderte disse koreanerene og det gjør utslag i lav pris. Man får en ti år nyere bil for samme pris sammenlignet med VW

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Pink_Panther skrev:
Hyundai H1 er som sagt et godt alternativ. Undervurderte disse koreanerene og det gjør utslag i lav pris. Man får en ti år nyere bil for samme pris sammenlignet med VW
Takk for tipset! Har faktisk ikke tenkt på muligheten.
Mvh
Sniff

Topp Bunn