Jeg regner meg selv for en rimelig tolerant og openminded fyr som setter pris på mangfold i de fleste sammenhenger. Jeg mener i det store og det hele at våre nye landsmenn tilfører oss og landet verdifulle verdier. Imidlertid begynner jeg å lure når jeg leser uttalelser som dette i Dagbladet;
Hvor bor egentlig Ali ?
Man ser det altså som feil at man i Norge vurderes utfra norsk språk og norsk kunnskap og som feil at norskspråklige i Norge har et fortrinn. Man skal bruke mer ressurser på opplæring om "opprinnelseslandet". Vi har nå andre og tredje generasjons pakistanere som ikke snakker norsk som morsmål og skal lære om "opprinnelseslandet". Er det rart de ikke integreres? De vil jo helst leve som pakistanere i Pakistan selvom geografien tilsier at de faktisk har valgt å leve i Norge.- Jeg ser ikke problemet med å ha skoler hvor 100 prosent har minoritetsbakgrunn, sier leder for Norsk innvandrerforum, Athar Ali, til Dagbladet.no.
.............................................................................
- Favoriserer norsk kunnskap
Leder for Norsk innvandrerforum, Athar Ali, er også kritisk til Ahsans forslag. Han mener problemet ikke er hvor stor prosent som har minoritetbakgrunn, men hvor mye ressurser man bruker på skolen.
- Det handler om skolene, ikke barna, sier Ali, som mener det er et stort problem at skolen nå favoriserer typisk «norsk» kunnskap.
- Dagens undervisning går på bekostning av minoritetsbarnas kulturelle kapital. Når man i så stor grad vurderer barna utfra norsk språk og norsk kunnskap gir det de norsk-språklige barna et fortrinn, sier Ali.
Han vil i større grad lære barna mer om deres opprinnelsesland.
- Man bør ha mer undervisning om Tyrkia og Pakistan på norske skoler. Dette viser at vi setter pris på den kunnskapen minoritetsbarna bidrar med, sier Ali.
Hvor bor egentlig Ali ?



