Hvor bor Ali ?

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.087
Torget vurderinger
4
Jeg regner meg selv for en rimelig tolerant og openminded fyr som setter pris på mangfold i de fleste sammenhenger. Jeg mener i det store og det hele at våre nye landsmenn tilfører oss og landet verdifulle verdier. Imidlertid begynner jeg å lure når jeg leser uttalelser som dette i Dagbladet;

- Jeg ser ikke problemet med å ha skoler hvor 100 prosent har minoritetsbakgrunn, sier leder for Norsk innvandrerforum, Athar Ali, til Dagbladet.no.

.............................................................................

- Favoriserer norsk kunnskap
Leder for Norsk innvandrerforum, Athar Ali, er også kritisk til Ahsans forslag. Han mener problemet ikke er hvor stor prosent som har minoritetbakgrunn, men hvor mye ressurser man bruker på skolen.

- Det handler om skolene, ikke barna, sier Ali, som mener det er et stort problem at skolen nå favoriserer typisk «norsk» kunnskap.

- Dagens undervisning går på bekostning av minoritetsbarnas kulturelle kapital. Når man i så stor grad vurderer barna utfra norsk språk og norsk kunnskap gir det de norsk-språklige barna et fortrinn, sier Ali.
Han vil i større grad lære barna mer om deres opprinnelsesland.

- Man bør ha mer undervisning om Tyrkia og Pakistan på norske skoler. Dette viser at vi setter pris på den kunnskapen minoritetsbarna bidrar med, sier Ali.
Man ser det altså som feil at man i Norge vurderes utfra norsk språk og norsk kunnskap og som feil at norskspråklige i Norge har et fortrinn. Man skal bruke mer ressurser på opplæring om "opprinnelseslandet". Vi har nå andre og tredje generasjons pakistanere som ikke snakker norsk som morsmål og skal lære om "opprinnelseslandet". Er det rart de ikke integreres? De vil jo helst leve som pakistanere i Pakistan selvom geografien tilsier at de faktisk har valgt å leve i Norge.

Hvor bor egentlig Ali ?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Velkommen i klubben.

Flere og flere er bekymret for denne tilsynslatende uviljen mot å integrere seg.
Flere og flere er bekymret for politikernes tilsynslatende mangel på evne og vilje til å gjøre noe med det.

O

om.s

Gjest
oddgeir skrev:
Velkommen i klubben.

Flere og flere er bekymret for denne tilsynslatende uviljen mot å integrere seg.
Flere og flere er bekymret for politikernes tilsynslatende mangel på evne og vilje til å gjøre noe med det.
Enn så lenge har dere det godt der Nord, man skal ikke langt sørover før det gjelder andre virkeligheter, dessverre...

mvh

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg regner Sverige som tapt for islam. Politikerne der viser en skremmende mangel på realitetsforståelse.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Jeg bor i en av bydelene der skolene mer eller mindre består av barn med fremedspråkelig bakgrunn.
Jeg kjenner også folk som jobber i skoler og barnehager i dette området. Historiene de forteller får meg på ingen måte til å se positivt på denne utviklingen.
Det aller viktigste for integrering er at barna behersker språket og forstår Norsk kultur.
Når etnisk Norske jenter blir kalt horer fordi de ikke har på seg skaut ol. så skjønner jeg at foreldrene tar barna sine ut av skolen.
ting som foreldremøter er også mildt sagt et mareritt. Stort sett så møter ikke foreldrene opp, skolene har også flere ganger måttet ha med opptil flere tolker på foreldremøter i forbindelse med viktige ting som skoleturer osv. Mange av foreldrene skjønner ikke den informasjonen som blir gitt på Norsk!
og så har vi problemer som at foreldre tar sine barn ut av klassen tidlig i mai for å komme tilbake med barna fra f.eks pakistan sent August/september. eller at barna ikke klarer å konsentrere seg om skolen i løpet av ramadan eller problemene med gym og hygiene osv.
Her i oslo sentrum og de drabantbyene det gjelder må man ta tak for å fohindre at skolene blir mini ghettoer og at det er Norske verdier og lover som legges til grunn for undervisningen. At lærerene tør å si ifra når ting går over styr uten redsel for å bli stemplet som rasister osv.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Denne enorme forandringen på sammensetning i befolkningen har skjedd i løpet av veldig få år. Nå er snart altså annenhver unge i Osloskolene av utenlandsk opphav.
Og det er nå altså vi som bør lære om deres kultur leser vi nå i avisen.
Snart er Oslos norskættede befolkning i mindretall. Selvsagt bare positivt, andre kulturer er jo så mye bedre enn vår egen får vi stadig høre, dette må jo være til det bedre…
Og som vi kunne se på TV2 i går så er Norge et foregangsland når det gjelder sponsing av koranskoler i Pakistan.. Det eneste positive med reportasjen var vel at det viste seg at pengene ikke kom frem, de stoppet et sted på veien fra de Pakistanske myndighetene til skolene…. Akk ja, det er godt å vite, for oss som faktisk betaler skatt, at pengene kommer til nytte.

S

Slubbert

Gjest
Innvandring = flott.
Innvandring i en sosialistisk velferdsstat = garantert trøbbel.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Slubbert skrev:
Innvandring = flott.
Innvandring i en sosialistisk velferdsstat = garantert trøbbel.
Nettopp.
Å sammenligne forskjellen på USA og Europa på dette området er en nyttig øvelse.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Forskjellene fra Oslogryta til andre deler av landet er voldsom. Her i midten ser vi nesten ikke mørkhudete nye landsmenn. I Oslo klarer du ikke gå 10 meter uten å snuble over en eller 100. Noen drosjesjåfører i Oslo som er etnisk norske? Tror ikke det nei.

Over 80% av alle innsatte i norske fengsler er utlendinger. På tide med en ny lov: 1. domfellelse for alvorlig kriminalitet: 1. fly hjem tvert.

Og hva gjør en pakistaner med familie som har fått oppholdstillatelse i Norge grunnet asylbehov på ferie i hjemlandet? Noen som kan forklare meg denne vrien?

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.339
Sted
Nadadouro, Portugal
LydMekk skrev:
Og hva gjør en pakistaner med familie som har fått oppholdstillatelse i Norge grunnet asylbehov på ferie i hjemlandet? Noen som kan forklare meg denne vrien?
Ehhh, bygger feriebolig så klart.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
det slår meg stadig at de som er mest bekymret for oslo og innvandring, er folk som ikke bor i oslo og heller ikke omgås så mange innvandrere til daglig. ;D

er ellers enig i at innvandrere i norge, uansett hvor de kommer fra, bør lære seg norsk og sette seg inn i norsk kultur og samfunn litt faderlig kvikt.

hilsen en av disse jævla innvandrerne som dere er så redde for.

JE

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
52
Tror innvandrere med muslimsk tro er de som utpreger seg mest med og ikke vil itegreres. Du er jo ikke fra Muslimsk område så vidt jeg vet Joaquin, som nr 1 og som nr 2, Har du gjort det som etterlyses her, integrert deg og dine veldig bra, for ikke å si J.... bra :) men du ser nok det som hevdes.Men vi kan ikke ta alle innvanrere over en kam. Dette går som vanlig mest på muslimsk herkomst og de er jo ikke "alle". A:Ali etterspør undervisning om pakistansk og tyrkisk språk og kultur, hva da med alle de andre gruppene mennesker da? lurer jeg på:Vietnamesere,svensker,dansker,Sør og nordamerikanere?

Jan Erik

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Antall liker
3
joaquin skrev:
det slår meg stadig at de som er mest bekymret for oslo og innvandring, er folk som ikke bor i oslo og heller ikke omgås så mange innvandrere til daglig. ;D
Dette er jo bare tull.
Jeg har tidligere aktivt deltatt i antirasistisk organisasjonsarbeid i en årrekke, bare så det er sagt - for ti år siden flyttet jeg til Oslo fra en liten by med svært få innvandrere.
Konklusjonen etter ti års observasjon må jo utvilsomt være at det pågår en integreringskatastrofe i denne byen.
Det har rett og slett oppstått subkulturer bestående av innvandrere som bor i sine adskilte bydeler og hardnakket forsøker å unngå å bli en del av samfunnet.
Problemet er slett ikke at nordmenn ikke aksepterer de og deres kultur, men faktisk heller at de ikke aksepterer nordmenn og norsk levesett.
Dette er i ferd med å utvikle seg til et enormt problem, og jeg synes det blir parodisk når "komiske Ali" er ute i media i forrige uke og sier at norske barn bør lære mer om Pakistan og Tyrkia, når debatten egentlig dreide seg om at fremmedspråklige barn ikke kan hverken lese eller skrive i tredje klasse på barneskolen. Her snakker vi om en fyr som ikke bare fornekter at det er et problem at barna ikke får utdanning og en positiv fremtid i samfunnet, men han mener faktisk tvert om at heller læreplanen burde endres til å tilpasses hans generelle Pakistanofile overbevisning.

Dette er jo faktisk et kjemperoblem, og her nytter det ikke å komme og rope om "rasisme" og "bygdetullinger", fakta er at her er det et konkret problem som behøver at vi diskuterer dette og finner en løsning på problemet, det kreves faktisk TILTAK og ikke fortielse av de som tilkjennegir problemet.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eivind E skrev:
joaquin skrev:
Dette er jo bare tull.
1. Jeg har tidligere aktivt deltatt i antirasistisk organisasjonsarbeid i en årrekke, bare så det er sagt - for ti år siden flyttet jeg til Oslo fra en liten by med svært få innvandrere.
Konklusjonen etter ti års observasjon må jo utvilsomt være at det pågår en integreringskatastrofe i denne byen.

2.Det har rett og slett oppstått subkulturer bestående av innvandrere som bor i sine adskilte bydeler og hardnakket forsøker å unngå å bli en del av samfunnet.
Problemet er slett ikke at nordmenn ikke aksepterer de og deres kultur, men faktisk heller at de ikke aksepterer nordmenn og norsk levesett.

3. Dette er i ferd med å utvikle seg til et enormt problem, og jeg synes det blir parodisk når "komiske Ali" er ute i media i forrige uke og sier at norske barn bør lære mer om Pakistan og Tyrkia, når debatten egentlig dreide seg om at fremmedspråklige barn ikke kan hverken lese eller skrive i tredje klasse på barneskolen. Her snakker vi om en fyr som ikke bare fornekter at det er et problem at barna ikke får utdanning og en positiv fremtid i samfunnet, men

3. han mener faktisk tvert om at heller læreplanen burde endres til å tilpasses hans generelle Pakistanofile overbevisning.

4. Dette er jo faktisk et kjemperoblem, og her nytter det ikke å komme og rope om "rasisme" og "bygdetullinger", fakta er at her er det et konkret problem som behøver at vi diskuterer dette og finner en løsning på problemet, det kreves faktisk TILTAK og ikke fortielse av de som tilkjennegir problemet.
1. Oslo (og til dels dei tre andre største byane i landet) har fått betydeleg større tilflytting dei siste 15 åra enn tidlegare, både frå landsbygda og frå utlandet. I går opplevde eg på nokre få timar å høyre engelsk som gatespråk i Bergen åtte (!) gonger på mi vesle handlerunde (men no var då tre av dei på Ikea, der eg også overhøyrte dansk og fransk, pluss eit europeisk språk eg ikkje kjente att...). Eg trur det er ein konsekvens av postmodernismen sin ikkje uttalte ideologi: "alt er like bra", og ein slags generell uvilje om å endre på eigne vanar.

Når det gjeld dei pakistanske og annan-etniske miljøa, er dei vel berre eit uttrykk for dei same kreftene som for to generasjonar sidan danna Nordfjordlaget og kaffistovene i hovudstaden? Omfanget kan sjølvsagt diskuterast, og integeringsgraden vil nok variere ganske mykje. Begge mine bestefedre budde i USA ei årrekkje. Den eine snakka svært godt engelsk, og var nok godt integrert. Den andre hadde langt dårlegare engelskkunnskapar. Men det viktigaste (sett frå mitt synspunkt) var at begge kom heim att, og hadde med seg ressursar som har påverka situasjonen deira framover.

2. Eg trur du har rett. Ghetto-tendensane utviklar seg. Dette er fyrst og framst eit storbyfenomen. Vi har sjølvsagt ein god del innvandrarar her i mi heimkommune med knapt 3000 innbyggjarar (eg veit om iallfall 30 familiar sånn utan vidare), men tendensen til å lage eigne miljø er så å seie fråverande, ut over familiegrupper som besøkjer kvarandre i noko større grad enn det vi lokale gjer.
Då mine innvandrarvener kom hit til bygda for fjorten-femten år sidan, var kaffibesøk hos naboen heilt vanleg midt i veka, medan det var eit udøydd fenomen i byane eg var kjent i. Og no er det mykje verre. Dørstokkmila er tung å gå for dei fleste notildags, og med internett og eit mangfald av tidstjuvar som gjer at vi ikkje har tid til å sosialiserast lenger, vert det langt færre besøk enn kva det var for berre ti år sidan. (dette velsigna mediemangfaldet tek rotta på kulturen. Det einaste som fungerer skikkeleg godt for tida, er det som er knytta til idrettslaget, i hovudsak fotballen).
Vi flaggar ikkje vår eigen identiet særleg godt lenger. Det lokale mållaget ligg t.d. nede på tjuande året. Ungdomslaget hadde si stordomsperiode frå 1954 -1978, og må nok seiast å ha somna stille inn med eit par småblaff innimellom som unntak. Så det organiserte tilbodet vert stort sett formidla gjennom kafelivet, noko som etter mi meining er svært så einsidig. Eg orkar ikkje vere meir i kafemodus enn høgst nødvendig (dyrt og kjedeleg), og eg skjønar godt innvandrarar som heller ikkje har sansen, sjølv om dei kjem frå kulturar med ymse tilbod på kvart gatehjørne. Og samstundes er det å vere gjestfri og sosial ein kunst som er i ferd med å døy ut. Kunnskapen om den norske eigenarten er i ferd med å verte redusert mellom folk flest - når sa vi sist noko positivt om norske kulturuttrykk med eigenart? Det norske TV-tilbodet består for det meste av fordummande debattar med sløv agenda (som t.d. skuledebattane - programleiarane syner jamt over ekstrem mangel på kompetanse om skulen), ymse fotballkampar og liturgien før/etter desse, eller amerikanske filmar/seriar med norsk teksting under. Kva er det vi flaggar? Er vi stolte av landet vårt, eller preikar vi dritt om all politikk, tiltak, nynorsk (må innrømme at deltakarane på sentralen syner lite motvilje, i motsetnad til då eg tok til å skrive hifi på tidleg 80-tal, og vart sensurert ved nokre høve)

3. "Pakistanisme" har han sikkert meir greie på enn norsk...naturleg nok. Hadde eg budd i USA, ville eg nok nytta alle høve til å gå i lusekofte, bunad og bruk av bokstavane æ,ø og å. Og eg er sikker på at det finnest massevis av pakistanske verdi- og kulturelement som kunne vore interessant å diskutere.

4. Eg er heilt einig. Men det betingar at vi diskuterar på eit mikronivå, med naboane. Ikkje på Holmgang eller Viggo-halvtimen. Og då må vi møtest. På ein skikkeleg måte, slik tradisjonen var tidlegare. Lag lefse (med gombe, det trur eg pakistanarane vil like), finn fram spekematen (ha litt øl, både alkoholhaldig og alkoholfri, slik at ein kan fatte vitsen med denne drykken), og inviter naboane. Ta gjerne eit sjakkparti - dei kan sannsynlegvis reglane, og ver budd på å bli slått.
Når tok du sist ein pakistanar med på hyttetur?

G

Gjestemedlem

Gjest
Eit godt innlegg Arve. (Og nesten slik at eg angrar noko på at eg var så avvisande mot nynorsken på skulen i ungdomen også).

O

om.s

Gjest
oddgeir skrev:
Jeg regner Sverige som tapt for islam. Politikerne der viser en skremmende mangel på realitetsforståelse.
Mye min oppfattelse og, dessverre.....

mvh

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
LydMekk skrev:
Forskjellene fra Oslogryta til andre deler av landet er voldsom. Her i midten ser vi nesten ikke mørkhudete nye landsmenn. I Oslo klarer du ikke gå 10 meter uten å snuble over en eller 100. Noen drosjesjåfører i Oslo som er etnisk norske? Tror ikke det nei.

Over 80% av alle innsatte i norske fengsler er utlendinger. På tide med en ny lov: 1. domfellelse for alvorlig kriminalitet: 1. fly hjem tvert.

Det er en innarbeidet misforståelse at pakistanerne er her som asylsøkere eller flyktninger. Det er de nemlig ikke, de er her som etterkommere. Noen få pakistanske menn kom til Norge på turistvisum på 60-70 tallet. De var ikke invitert som enkelte hevder, de kom på eget initiativ. De hadde ikke lov til å ta seg jobb her, men det ble gjort et unntak og de fikk lov å jobbe. Så fikk de ta med seg sin familie over, og siden har det ballet på seg. Pakistanerne som er her i dag er etterkommere og innhentede ektefeller, de lider ingen nød, de er i alle fall ikke i livsfare, de er her av økonomiske grunner. Og siden de får mange barn og systematisk henter seg ektefeller fra hjemlandet så har de på så kort tid klart å bli til så mange.

Det er ikke hudfargen og det at man er fra et annet land som skaper problemer, det er enkeltes middelalderske kultur, det er deres forakt for vår kultur, og det er deres behov for å fortsatt få lov til å undertrykke sine kvinner, og nekte dem å bli vestlige og integrert i samfunnet. Innvandrere som deg Joaquin er ikke noe problem i det hele tatt, du har tydeligvis integrert deg bra, det samme har antagelig din familie, du fremstår i mine øyne som like mye norsk som de andre her. Men det er innvandrere som deg som antagelig lider mest på grunn av den håpløse innvandringspolitikken landet har ført de siste 30 år, fordi vi har sluppet inn så mange uten å klare å integrere dem, og fordi mange tviholder på en kultur som vi ikke kan akseptere og som går på tvers av våre verdier, så blir mange litt skeptisk til alle de som har et litt annet utseende, fordi man ikke kan se på en person hvilke verdier han har, men man ser bare at det er en ikke etnisk norsk person. Noen kaller det fordommer, mens andre kaller det erfaring.
Det store skillet går tydeligvis på religion, det er noen få grupper som peker seg ut på kriminalstatistikken, og det de har til felles er at de tilhører samme religion, trenger vel ikke nevne hvilken.

Selvsagt er det en god ide’ å invitere nyankomne naboer over på kaffe for å bli kjent. Det gjør man vel i størst grad på småsteder, vi har blitt kjent med hyggelige mennesker fra flere land, men de har også det til felles at de har stort ønske om må bli kjent med nordmenn, om å lære seg språket, om å bli en del av vårt samfunn. Ikke alle innvandrere har det, og de kulturene hvor kvinnene blir tvunget til å holde seg unna, til å dekke seg til og i liten grad jobber er jo også typisk de som blir dårligst integrert og får liten kontakt med nordmenn.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
G

Gjestemedlem

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Gjestemedlem skrev:
Eit godt innlegg Arve. (Og nesten slik at eg angrar noko på at eg var så avvisande mot nynorsken på skulen i ungdomen også).
Det er aldri fo seint, veit du...
Eg trur det er for seint for meg å lera noko meir nynorsk. Mitt neste mål er å lera meg tyrkisk. Men eg kan jo prøva å opptre litt i nynorskens ånd med å pålegge meg sjølv å skriva, 4% av innlegga mine på målføret (eller noko som lignar felt i mine øyrer). Men det blir nok dei kortaste.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Gjestemedlem skrev:
Eg trur det er for seint for meg å lera noko meir nynorsk. Mitt neste mål er å lera meg tyrkisk. Men eg kan jo prøva å opptre litt i nynorskens ånd med å pålegge meg sjølv å skriva, 4% av innlegga mine på målføret (eller noko som lignar felt i mine øyrer). Men det blir nok dei kortaste.
Ta dei korte på nynorsk, du! Ikkje så ideelt som 25%, men trass alt langt betre enn 0%....

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Gjestemedlem skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Gjestemedlem skrev:
Hva med noen innlegg på tyrkisk og.. er du ikke i gang med å lære..? ;)

Når reiser du, er det ikke ganske snart?

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Gjestemedlem skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Gjestemedlem skrev:
Hva med noen innlegg på tyrkisk og.. er du ikke i gang med å lære..? ;)

Når reiser du, er det ikke ganske snart?
2. februar, så det er ikke så lenge til nå. Men men mindre du er opptatt av hvilken farge en bil har eller å kunne telle til 20 så tror jeg vi venter litt med tyrkisken. Driver å pakker og flytter nå om dagen. Hadde noen på visning i leiligheten i dag og litt andre praktiske ting som må ordnes før jeg reiser.

Håper det går rimelig raskt å legge inn nettlinje i leiligheten der nede, og at jeg ikke må vente på oppholdstillatelse før jeg får lov å legg inn linje. I så fall kan det ta en månedes tide eller noe. Men det er endel cafeer og slikt med nettilgang, så jeg kommer nok innom av og til.

G

Gjestemedlem

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Trur du at du vert integert, Deff? Eller er det snakk om eit sånt hybelhus som så mange av oss budde på i studietida, saman med ei drøss andre studentar?
Neida, har en stor fin leilighet for meg selv midt i byen. Er ferdig med hybelliv. Men jeg regner da med å treffe forskjellige folk for det, men hvor mange av dem som er innfødte og hvor mange som er nord europeere vet jeg ikke helt. Vanskelig å si på forhånd hvordan det kommer til å gå. Men regner med at språk blir en nøkkel hvis jeg ikke bare vil omgås skandinaver og engelsktalende. Men utover det får jeg leve etter innfallsmetoden og improvisere.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Trur du at du vert integert, Deff? Eller er det snakk om eit sånt hybelhus som så mange av oss budde på i studietida, saman med ei drøss andre studentar?
Neida, har en stor fin leilighet for meg selv midt i byen. Er ferdig med hybelliv. Men jeg regner da med å treffe forskjellige folk for det, men hvor mange av dem som er innfødte og hvor mange som er nord europeere vet jeg ikke helt. Vanskelig å si på forhånd hvordan det kommer til å gå. Men regner med at språk blir en nøkkel hvis jeg ikke bare vil omgås skandinaver og engelsktalende. Men utover det får jeg leve etter innfallsmetoden og improvisere.
Høyrest bra ut. Såg litt for mange "såre skandinavar" og "ekle engelskmenn" ei periode eg budde i utlandet. Sjølv tykkjer eg billeg fyll og sol ikkje er nok til at eg trivest. Spesielt ikkje over tid.

Ei (heldigvis lita) gruppe av desse gjestane gjekk rundtomkring og kritiserte vertslandet og innbyggjarane der for alt muleg tullball. No var engelskmennene verst, med engelske pubbar der engelsk øl og engelsk fotball + engelsk frukost var agendaen. Og svært få av innehavarane + stamgjestane snakka anna enn engelsk...

"When you're in London, you better do like the londoneers...."

G

Gjestemedlem

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Høyrest bra ut. Såg litt for mange "såre skandinavar" og "ekle engelskmenn" ei periode eg budde i utlandet. Sjølv tykkjer eg billeg fyll og sol ikkje er nok til at eg trivest. Spesielt ikkje over tid.
Bodde en vinter i Spania og så endel av dette. Nå er riktinok spanjoler ikke så enkle å komme i kontakt med heller, med mindre man jobber eller studerer der men noe ghettoliv ville jeg ikke trivdes med.

Leiligheten min ligger i en tyrkisk hovedgate og ikke i et turistkompleks, og det bor en tyrkisk familie under og butikk i på gateplan, baker og kolonial rett ved siden av så jeg unngår de verste fellene med det i allefall.
[/quote]

Det er jo forøvrig svært mange skandinaver der ned også, i liket med Spania, så jeg må nok ta noen bevist valg for å unngå å kun omgås disse. Men som sagt, jeg vet jo ikke hvordan dette kommet til å utvikle seg før jeg kommer ned dit og prøver.

Skal fortelle litt om hvordan jeg opplever det når jeg er på plass.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Selger du alt du eier av leilighet og møbler her og kjøper der nede?

Hvorfor ikke bare leie ut?

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Selger du alt du eier av leilighet og møbler her og kjøper der nede?
Kvitter meg med det meste av løsøre her ja, men leiligheten blir utleid. Vanskelig marked å selge i nå. Har en leilighet i et lite borettslag med lavt innskudd og høy fellesgjeld. Så jeg kan ikke rissikere at den blir stående tom for lenge.

Leiligheten der nede har alt av møbler og utstyr som jeg regner med å trenge. Den har vært utleid de siste årene til noen av de innfødte, så den er klar til å bo i regner jeg med. Kommer sikkert til å bytte ut litt inventar og samle litt skrot der også etterhvert. Men det er jo bare morro å kunne handle slikt som man ellers har lyst på men ingen muligheter til å ta med hjem. Jeg koser meg på markeder, brukthandlere, auksjoner og antikvitetshandlere og slikt, men ender oftest opp med noe som bare tar plass og som er komplett ubrukelig når det kommer til stykket.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
sorry, har ikke fulgt skikkelig med på flytteplanene dine, deph.
mulig du har fortalt det før, men: har du fått jobb i tyrkia? hva slags jobb? høres spennende ut å flagge ut for et år eller to, iallfall.

G

Gjestemedlem

Gjest
joaquin skrev:
sorry, har ikke fulgt skikkelig med på flytteplanene dine, deph.
mulig du har fortalt det før, men: har du fått jobb i tyrkia? hva slags jobb? høres spennende ut å flagge ut for et år eller to, iallfall.
Nei, har ingen jobbplaner. Har bare bestemt meg for å prøve å bo der en stund. Har spart og solgt unna for å finansiere oppholdet og regner med jeg kan bli der inti et par år uten å måtte jobbe (hvis jeg ikke bruker mer enn jeg hadde tenkt da). Har alltid likt meg og hatt lyst å bo ved middelhavet og ser frem til å prøve det. Hvis jeg ikke liker meg det kan jeg jo bare reise tilbake og finne meg en ny jobb her. Eneste planene jeg har er å lære meg tyrkisk, samt melde meg på andre kurs o.l. hvis jeg finner noe interessant. Kommer til å bruke tiden til å ta bilder, svømme, kanskje begynne med dykking, gå på oppdagelsesferd, reise litt rundt i landet, spille dataspill, lese bøker, høre på musikk. Men finner jeg på noe mer konkret er det mulig at jeg endrer planer etterhvert. Åpen for nye opplevelser.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Hva er "norsk" i denne sammenhengen? Ostehøvel, brunost, binders....? Selv nasjonalretten "fårikål" kommer i fra Nederland eller deromkring.

Norge har hatt innvandring i tusener av år. De første kom hit allerede for ca 10.000 år siden.
Mange eldre nordmenn betrakter dansk som et mer høyverdig språk enn norsk. For å ikke snakke om dialekt. Det er da helt fy. Alle "norske" skal snakke bokmål og skrive bokmål. ::)

Sett landets historie under ett, er det først i nyere tid vi er blitt opptatt å fremstå som "norske". Takket være landsfaderen Gerhardsen og co klarte den "norske" stat å ensrette landets borgere til å oppfatte seg som "nordmenn". Minoriteter som samer og tatere fikk unngjelde i denne fornorskningsprosessen. Hva har det så tjent til? Det gjorde oss mere intolerante i alle fall om ikke annet.

Norge er linket til det globale samfunn og globalisert økonomi. Det kan vi i dag ikke fri oss i fra. I Europeisk politikk betraktes det som viktigere å tilhøre (innovative) miljøer enn nasjonalstater. "Nasjonalstatene" bygges ned til fordel for mindre regioner.

Globaliseringen gjør at vi helt legitimt kan stille spørsmål om vår egen nasjonalitet, språk og kultur er den enesten totalitære sannhet i en globalisert verden? Kommer selv ikke til å gråte en skvett når nasjonalstatene er historie. Ser faktisk fram til det.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
frans skrev:
Globaliseringen gjør at vi helt legitimt kan stille spørsmål om vår egen nasjonalitet, språk og kultur er den enesten totalitære sannhet i en globalisert verden? Kommer selv ikke til å gråte en skvett når nasjonalstatene er historie. Ser faktisk fram til det.
Jeg mener at dette er en annen debatt.
Vi er alle for innvandring, og mange av oss kan også diskutere nasjonalstatens fremtid uten å blåse toppakningen.

Det debatten dreier seg om, er om vi skal tolerere middelaldersk barbari, importert fra landsbygda i asiatiske og afrikanske nasjoner.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Torget vurderinger
0
frans skrev:
1. Hva er "norsk" i denne sammenhengen? Ostehøvel, brunost, binders....? Selv nasjonalretten "fårikål" kommer i fra Nederland eller deromkring.

2. Norge har hatt innvandring i tusener av år. De første kom hit allerede for ca 10.000 år siden.

3. Mange eldre nordmenn betrakter dansk som et mer høyverdig språk enn norsk.

4. For å ikke snakke om dialekt. Det er da helt fy. Alle "norske" skal snakke bokmål og skrive bokmål. ::)

5. Sett landets historie under ett, er det først i nyere tid vi er blitt opptatt å fremstå som "norske".

6.Takket være landsfaderen Gerhardsen og co klarte den "norske" stat å ensrette landets borgere til å oppfatte seg som "nordmenn".

7. Minoriteter som samer og tatere fikk unngjelde i denne fornorskningsprosessen.

8. Hva har det så tjent til? Det gjorde oss mere intolerante i alle fall om ikke annet.

9. Norge er linket til det globale samfunn og globalisert økonomi. Det kan vi i dag ikke fri oss i fra.

10. I Europeisk politikk betraktes det som viktigere å tilhøre (innovative) miljøer enn nasjonalstater. "Nasjonalstatene" bygges ned til fordel for mindre regioner.

11. Globaliseringen gjør at vi helt legitimt kan stille spørsmål om vår egen nasjonalitet, språk og kultur er den enesten totalitære sannhet i en globalisert verden?

12. Kommer selv ikke til å gråte en skvett når nasjonalstatene er historie. Ser faktisk fram til det.
1. Eit interessant spørsmål. Den godaste Torstein Høverstad skreiv ei bok "norrøn livskunst" der nokre sider vart trekne fram. Dette var i mellomkrigstida. I dag stiller det seg nok annleis, men etter mitt syn er det ein del av dei verdiane som vaks fram her i landet mellom 1814 og 1905 som har mykje for seg. Ikkje minst er det mykje å hente frå dei ulike forfattarane i denne perioden.

2. Og slik vil det framleis vere. Ein god ting.

3. Og mange gjer det ikkje. Språk er kommunikasjon, ideologi og identitet.

4. Merkeleg retorikk du har her...
Slikt synseri er det som har gjort at engelsk liksom skal vere eit betre andrespråk enn esperanto. Veldig synd.

5. Nasjondanninga ut over kongeleg arverekkefylgje/giftepolitikk er ei relativt moderne oppfinning, ja. Og sjølvstendet frå Danmark var nok berre ein utopi Det Norske Selskap sysla med under heimlengten i København. Fyrst etter Napoleon vart det noko fart på identietsbygging på eit nasjonalt grunnlag. Men likevel fantest element i norrøn nasjonalidentiet så langt attende som då Ottar frå Hålogaland besøkte kong Adalstein.
Nasjonalisme som ideologi er vanskeleg. Men eit klart element i identitetsforståinga til folk.

6. Tja - men etterkrigstida har vore prega av så mangt. Spør Trygve Lie.

7. Ja -mykje misforståtte tiltak her. Skammeleg i ein del samanhengar, og lite til nytte. Å tvinge folk bort frå sin eigenart er ille. Det veit også dei som vart mobba bort frå dialekta si også.

8. Det kan nok diskuterast. Men ideologisk einsretting er ikkje bra, det er eg einig i. Mangfald er eit godt slagord. Som biodiversitet.

9. Det er så. Mennesket er uansett eit sosialt vesen, som treng fleire av sin eigenart for å kunne ha suksess. Men dei store maktkonsentrasjonane er farlege for vår eksistens.

10. Eg likar ikkje tanken på ein europeisk union, like like som eit sovjetsamvelde eller sambandsstatar (USA)...det vert for mykje makt. Nye maktstruktureringsmodellar bør stimulerast. John Friedman og Habermas har nokre gode tankar.

11. Det er nettopp slike mistydingar som fører til negativ nasjonalisme. At vi liksom er best, og andre mindreverdige. Det er ikkje meininga med å ha ein nasjonal identiet.

12. Kvar hentar du din identiet, unge mann? Du er kanskje ein sånn der såkalla verdsborgar?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Torget vurderinger
0
oddgeir skrev:
frans skrev:
1. Jeg mener at dette er en annen debatt.
Vi er alle for innvandring, og mange av oss kan også diskutere nasjonalstatens fremtid uten å blåse toppakningen.

2. Det debatten dreier seg om, er om vi skal tolerere middelaldersk barbari, importert fra landsbygda i asiatiske og afrikanske nasjoner.
1. Akkurat.

2. Eg vil iallfall ikkje godta at vi skal sjå våre eigne verdiar som verdilause.

Topp Bunn