Høyttalere Hvis høyttaleren er det svakeste ledd...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    ...hvorfor later det til at det er det enkleste å bli ekspert på? For er det noe hififolket virkelig kan, er det å bygge fantastiske høyttalere!

    En sag, linjal og noen flasker lim er alt som skal til og vipps står det verdensledende høyttalere fremfor deg. Glem målinger i ekkofrie kamre, blås i dyp innsikt i deling, bare koble alt til en dsp og man er good to go. Ingen kompromisser, bare bygge solide nok kasser, eller enda bedre, lage noen store hull i ei plate, eller aller best, henge noen trakter fra et stativ.

    Igjen, hvorfor alt dette fokuset på høyttalere som det svakeste ledd, når det later til å være det enkleste å bygge?

    1620370530772.png
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Denne gleder jeg meg til å følge for dette har jeg absolutt null kompetanse på selv!

    Men jeg har jo registrert det du er inne på, og det hånlige som kan oppstå om man skulle finne på å spørre om kjøpsråd ang høyttalere i den seks-sifrede klassen. Svaret (fra noen) er jo da gjerne at det er mye bedre å bygge selv, bruk pengene på musikk i stedet osv osv.

    Å lage et bra kabinett som ikke er et byggesett, og som i tillegg ser fint ut må være krevende, tenker jeg. Men har noen ganger tenkt at om man kjøper en gammel, godt brukt, dog anerkjent høyttaler for en billig penge på finn.no, kunne man kanskje kjøpt inn nye elementer, delefilter osv og fått dette til å bli topp høyttalere om man hadde god kompetanse på samhandling mellom elementer, delefrekvenser osv?

    Men jeg ser på det som utenkelig at jeg som amatør skulle klare å lage en høyttaler verken bedre eller billigere enn det jeg til nå har kjøpt for penger.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Elsker fredagstråder!

    Men du har et godt poeng. Folk kan knapt tyde en måling (inkl meg) og likevel hevder å kunne plukke ut tilfeldige deler satt sammen i en tilfeldig kiste og limt sammen med automatisk dsp uten grunnleggende kunnskap om psyko-akustikk - og likevel hevder med hår på brøstet at dette er above all the shit man kan kjøpe.

    Kanskje er det så enkelt som å velge deler som passer sammen og en fornuftig waveguide plassert i en riktig størrelse kiste og vipps har man så god lyd som kan lages - hvis det passer inn i rommet?

    Er det egentlig noe heksekunst? Blir lyd så mye bedre enn høyttalere med fornuftig spredning og frekvensrespons uten resonanser? Bør man gidde å betale folk som har grunnleggende kunnskap når man kan klippe og lime etter plantegninger?

    So many questions.
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Men jeg ser på det som utenkelig at jeg som amatør skulle klare å lage en høyttaler verken bedre eller billigere enn det jeg til nå har kjøpt for penger.
    Jeg tenker det to måter se dette på. Dersom du med "amatør" mener "har ikke kunnskap" så er det klart at du ikke kommer noen vei. Dersom vi deriomt ser på "amatør" som en "person som ikke har dette som yrke" så blir det annerledes.

    Dersom du setter deg ned og ser på hva som inngår i en høyttalerkonstruksjon så vil du fort finne ut at det er egentlig ikke så veldig vanskelig å komme 80% på vei. Eksempel. La oss si at du kan tenke deg å bruke 100kkr på et høyttalersett. Om du går i butikken så vil du få råvarer for 100kkr/påslag^2. Dersom du kan legge alt i råvarer så vil du ende opp med komponenter som har mye høyere kvalitet. Mest sannsynlig vil det veie opp for langt mer en de siste 20% du ikke evner å sette deg inn i. Samtidig søker ikke kommersielle produkter å nå 100% heller siden de har mange andre hensyn å ta. Pris og estetikk for å nevne 2.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Er det egentlig noe heksekunst?
    Det er nettopp det jeg lurer litt på. Hvorfor later det til at noen produsenter investerer i store ekkofrie kamre, om klipp og lim er den ultimate tilnærming? Kun marketing?

    1620372804631.png
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Nå er ikke det som er avbildet et ekkofritt kammer.
    This room is what could be called the smart anechoic chamber because it only measures the direct signal from the speakers before cutting off the measurements prior to the reflected sound reaching the microphone array.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.365
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Ja, denne gleder jeg meg til å følge.
    ...hvorfor later det til at det er det enkleste å bli ekspert på? For er det noe hififolket virkelig kan, er det å bygge fantastiske høyttalere!

    En sag, linjal og noen flasker lim er alt som skal til og vipps står det verdensledende høyttalere fremfor deg. Glem målinger i ekkofrie kamre, blås i dyp innsikt i deling, bare koble alt til en dsp og man er good to go. Ingen kompromisser, bare bygge solide nok kasser, eller enda bedre, lage noen store hull i ei plate, eller aller best, henge noen trakter fra et stativ.

    Igjen, hvorfor alt dette fokuset på høyttalere som det svakeste ledd, når det later til å være det enkleste å bygge?

    Interessant, skal bli artig å følge denne.

    Blomsterspråk er på sin plass i omtalen av den høyttaleren der i alle fall. :)
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.544
    Antall liker
    3.026
    Sted
    Oslo
    Det er lett å lage noe som lager lyd. Det er vanskelig å lage noe som blir bra. Det er mulig å lage en perfekt høyttaler til et perfekt tilpasset rom, men håpløst upraktisk og veldig begrenset. Så da begynner kompromissene.
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    This room is what could be called the smart anechoic chamber because it only measures the direct signal from the speakers before cutting off the measurements prior to the reflected sound reaching the microphone array.
    Ja. Rommer er stort nok til å bruke gating for å emulere ekkofritt. Det gjør ikke rommet mer ekkofritt. Dette kan du gjøre ute i hagen. For høye frekvenser kan hvem som helst gjøre tilsvarende i stua.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tenker det to måter se dette på. Dersom du med "amatør" mener "har ikke kunnskap" så er det klart at du ikke kommer noen vei. Dersom vi deriomt ser på "amatør" som en "person som ikke har dette som yrke" så blir det annerledes.

    Dersom du setter deg ned og ser på hva som inngår i en høyttalerkonstruksjon så vil du fort finne ut at det er egentlig ikke så veldig vanskelig å komme 80% på vei. Eksempel. La oss si at du kan tenke deg å bruke 100kkr på et høyttalersett. Om du går i butikken så vil du få råvarer for 100kkr/påslag^2. Dersom du kan legge alt i råvarer så vil du ende opp med komponenter som har mye høyere kvalitet. Mest sannsynlig vil det veie opp for langt mer en de siste 20% du ikke evner å sette deg inn i. Samtidig søker ikke kommersielle produkter å nå 100% heller siden de har mange andre hensyn å ta. Pris og estetikk for å nevne 2.
    Jeg skjønner det, men sliter med å se hvordan man skal klare å lage et skikkelig bra kabinett uten å være en temmelig habil håndverker med mye tolmodighet, nøyaktighet og tilgang på egnet verksted og egnet verktøy. Mulig det er enklere enn jeg ser for meg ?
    "Bygg selv, det er enklere enn du tror" har jeg lest noen ganger. Jada, skulle nok fått det til å spille brukbart om jeg ga f...i hvordan det ble utseende. Men det siste betyr veldig mye for mange da relativt få har dette i en lysfattig kjellerstue. Trur eg... ;)
     
    • Love
    Reaksjoner: KMR

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Dette kan bli interessant.
    Det som en hver produsent av utstyr som skal selges på det åpne marked, globalt eller mer lokalt må forholde seg til er at utstyret kan forventes å bli brukt under veldig forskjellige omstendeligheter. De må omtrent ta høyde for direkte brukerfeil. Det kan føre til one size fits nobody . Forskjellige produsenter tilnærmer seg denne problematikken på forskjellig måte. Noen helt klart mer seriøst og med høyere suksessfaktor en andre. Vi som henter inn tilfeldige, eller mindre tilfeldige komponenter og tar i bruk kompetente DSP løsninger slipper denne biten, vi skal kun tilpasse oss våre rom, våre ønsker, preferanser og forventninger. Det kan forenkle prosessen en hel del. Bare en tanke.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    ...hvorfor later det til at det er det enkleste å bli ekspert på? For er det noe hififolket virkelig kan, er det å bygge fantastiske høyttalere!
    Vet ikke helt hvor den oppfatningen kommer fra, for høyttalere er ikke enkelt. Og ikke tror jeg så veldig mange er gode på dette heller. Kanskje en håndfull, men neppe noe mer enn det.
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Jeg skjønner det, men sliter med å se hvordan man skal klare å lage et skikkelig bra kabinett uten å være en temmelig habil håndverker med mye tolmodighet, nøyaktighet og tilgang på egnet verksted og egnet verktøy. Mulig det er enklere enn jeg ser for meg ?
    "Bygg selv, det er enklere enn du tror" har jeg lest noen ganger. Jada, skulle nok fått det til å spille brukbart om jeg ga f...i hvordan det ble utseende. Men det siste betyr veldig mye for mange da relativt få har dette i en lysfattig kjellerstue. Trur eg... ;)
    Dersom du med "Bra kabinett" snakker om finish så er har du helt rett. Det er kjempevanskelig. Det er derfor de fleste kommersielle produsenter også outsourcer dette til andre firma med dette som spesialitet.

    Teknisk bra kabinett er ganske rett frem derimot. Det er alltid en vurdering av prioriteter, men dersom du ser på hvor mange grisedyre skoeskebokser som finnes der ute hvor det ikke er tatt hensyn til noe som helst så ligger lista ganske lavt.

    Rent praktisk om du ikke har tilgang til utstyr eller kunnskap til å bruke, så lager du tegninger og gir til et firma som skjærer ut platene til deg (dette koster ganske lite utenom materialkostnadene). Da blir eneste du må gjøre å lime dem sammen. Noen firma tar også denne jobben og du får fiks ferdige råkabinetter. Finish kan gjøres hos møbelsnekker eller billakkerer.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Om man følger noen av byggetrådene her inne, så gir vel svaret seg selv?
    Høyttaler bygging med gode elementer og og en godt bygd kasse er hverken enkelt eller for hvermansen!
    Høyttalere det kommer lyd ut av derimot....
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Dersom du med "Bra kabinett" snakker om finish så er har du helt rett. Det er kjempevanskelig. Det er derfor de fleste kommersielle produsenter også outsourcer dette til andre firma med dette som spesialitet.

    Teknisk bra kabinett er ganske rett frem derimot. Det er alltid en vurdering av prioriteter, men dersom du ser på hvor mange skoeskebokser som finnes der ute hvor det ikke er tatt hensyn til noe som helst så ligger lista ganske lavt.

    Rent praktisk om du ikke har tilgang til utstyr eller kunnskap til å bruke, så lager du tegninger og gir til et firma som skjærer ut platene til deg (dette koster ganske lite utenom materialkostnadene). Da blir eneste du må gjøre å lime dem sammen. Noen firma tar også denne jobben og du får fiks ferdige råkabinetter. Finish kan gjøres hos møbelsnekker eller billakkerer.
    OK. Da tolker jeg at man kan oppgradere en gammel høyttaler ganske markant om man river ut alle delene og erstatter med nye "state of the art"-deler. Kunne vært moro å prøve som et sideprosjekt om ikke annet. Heller det enn å lime, skru, borre med fare for unøyaktighet. For når man anbefales ting som Iso Acoustics Gaia osv må vel det innebære at stabilitet, symmetri osv er ekstremt viktig for et godt sluttresultat...!?

    Jeg vet ikke helt hva et "bra kabinett" innebærer utover finish, men jeg har tenkt at det er en god ting at det er tungt, 100% symmetrisk og helst uten synlige skjøter, skruer osv. Det kan vel ikke være et fett hva slags materialer kabinettet består av heller (?), eller hvor tykke vegger det har, om det har separate kammer, hvordan bassrefleks er konstruert osv. Jeg tror det er enkelt å lage en god billighøyttaler, men tror det er veldig vanskelig å lage en med high-end egenskaper (og utseende).
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Vet ikke helt hvor den oppfatningen kommer fra, for høyttalere er ikke enkelt. Og ikke tror jeg så veldig mange er gode på dette heller. Kanskje en håndfull, men neppe noe mer enn det.
    Det er vel min foreløpige konklusjon også. Men er det noe de fleste med stort mot og høye forventninger later til å sette i gang med, er det nettopp høyttalerbygging.

    Hvor inntrykket kommer? Vær så snill æ? Er minst 100 selvbyggere her inne som kollektivt klapper hverandre på skuldrene. Minst to hfsere har startet, som først subprodusenter, de siste få årene, for så å ta det videre som probyggere fra topp til bunn. Streker vi tidsrammen har vi sikkert 10 andre med samme ambisjoner.

    Vet om kun én som bygger forsterkere her uten å kjøpe inn som ferdige oem kit og sette et varemerke på en kasse. Forsterkeren er vel allerede et løst problem og skaper vel ikke den samme Klondyke stemningen som høyttaleren?
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Kan ikke skjønne hvem som mener at gode høyttalere er lett å lage selv, det er vel ingen her inne som mener at passive delefiltre er noen dans på roser og matrix-bygging av høyttalere er det letteste og raskeste. Denne tråden er kanskje mer myntet på de som lar seg irritere for å få til en diskusjon? Det virker som det er en del av gamet her inne for tiden, det synes jeg er trist. :(
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    At det finnes 100 selvbyggere her som utvikler sine egne ting høres litt mye ut.

    Men nå er det slik da at terskelen for å bygge høyttalere er uendelig mye lavere enn for elektronikk. Alle klarer å spikre ei kasse, sette inn et element eller to, og få lyd i det. Å lage en fungerende forsterker fra scratch er en langt større utfordring.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.950
    Antall liker
    16.443
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Er DIY høyttalere sammen med aktiv drift og full dsp en relativt smal sak å få til, men DIY høyttaler uten noe form for DSP verre å få til? Bare en tanke.. fin tråd😀
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Det er ikke sånn at dersom man bygger selv finner man opp kruttet hver eneste gang. Den som gjorde det først gjorde det, men ser man på forumer for de som liker å gjøre ting selv så er det meste en evolusjon. Man deler det som ikke virker og det som ikke virker og går videre fra der.. man deler og kollektivt kommer videre.

    . i tillegg er det noe som skjer når man ikke trenger å tenke på at det man gjør skal betale ansatte, maskiner, revisor, markedsføring, messer og alt det som forretningsdriften krever.

    det er greit det ikke er for alle og det er bra, for uten kommersielle aktører med de budsjetter og muligheter som diyfolket ikke har ville man ikke engang hatt tilgang på komponenter eller noe.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Er DIY høyttalere sammen med aktiv drift og full dsp en relativt smal sak å få til, men DIY høyttaler uten noe form for DSP verre å få til? Bare en tanke.. fin tråd😀
    Det er i alle fall lettere å jobbe med DSP, da det blir færre timer med loddebolten. Enkelte ting lar seg ikke gjøre med passive filtre heller, men noen smal sak er det aldri dette her.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Klippe & lime er gøyere enn click & hent.

    Å lage virkelig gode høyttalere krever nok mer kunnskap enn gjennomsnittet ja.
    Men å lage god talatut lyd som tangerer 100kkr fra butikk krever ikke så mye.

    Med "ikke så mye" mener jeg at all basic kunnskap og tilgjengelig hjelp og info for å komme i gang er foran nesa på oss på world wide web. Slik var det ikke for 20 år siden.

    Forøvrig vil jeg gjenta til det kjedsommelige at høyttaler konstruksjon IKKE er like avansert som rakett forskning.
    Lærer man seg basic DSP, tenker logikk og fornuft, bruker gode råvarer, og spiller på lag med rommet det skal stå i, så er veien kort til himmelske musikkopplevelser.

    Skal det være visuelt høy standard er det lurt med tåmodighet og godt verktøy. Der er ikke jeg for å si det mildt.
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    OK. Da tolker jeg at man kan oppgradere en gammel høyttaler ganske markant om man river ut alle delene og erstatter med nye "state of the art"-deler.
    Absolutt. Men ikke tenk i begreper som "SOTA", da går man seg fort vill. Det handler om å finne gode elementer som OGSÅ passer inn i kabinettet du bruker som utgangspunkt. Dette er kanskje den vanskeligste delen av jobben.

    Dersom vi skal argumentere motsatt at dette skulle være svært komplisert så må vi nesten også konkludere med at kabinettene ikke er spesielt gjennomtenkte til å begynne med.
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Er DIY høyttalere sammen med aktiv drift og full dsp en relativt smal sak å få til, men DIY høyttaler uten noe form for DSP verre å få til? Bare en tanke.. fin tråd😀
    Vesentlig enklere med DSP ja, men ikke helt trivielt det heller.

    Jeg tror det vanskeligste for de aller fleste vil være å tolke målingene man gjør underveis. Dette er mulig å få hjelp til men som selvstudie fra lite grunnlag kan det nok være hardt.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Earl Geddes sa så fint i det fine intervjuet med Erin's Audio Corner at det er et par ting ang hørsel og høyttalere som ikke nødvendigvis er så rett frem som man ønsker. Våre ører er ikke linjære i hvordan vi oppfatter linjære ting, det forandrer seg med volum og frekvens. Eksempelet brukt var group delay/diffraksjon hvor de via blindtester på et universitet fant ut at hørbarhetsterskelen gikk kraftig ned etterhvert som lyttenivået gikk opp.
    Slike ting er krevende å måle for en DIY entusiast fordi vi må gate vekk mye informasjon. Har man tilgang til god simulerings-software kan man nok komme like langt som produsenter.

    Andre ting som er krevende å måle er ting som kompresjon, IMD og resonanser - rett og slett fordi vi ikke kan blåse 100+ dB målinger i tusen vinkler rundt høyttalerne med tilstrekkelig lang gating til å finne ut av ting uten å bli drept av kone, nabo, Politi eller romvesener.

    Jeg er temmelig sikker på at enhver seriøs produsent med en Klippel-maskin eller anekoisk kammer kan lage en veldig mye bedre høyttaler når det kommer til resonans-temming, frekvensrespons og diffraksjon for en gitt sum enn enhver DIY entusiast uten dyr software kan, men jeg er tilsvarende sikker på at man kan bruke mye bedre råvarer for en gitt sum på ferdig høyttaler enn enhver produsent kan - så lenge vi snakker om ting fra 10 000 og oppover.
    Masseproduksjon som JBL lsr306 er vanskelig å slå for under 3000 kroner uansett hvor flink man er med tommeltottene da bare frakten på delene vil nærme seg prisen på en ferdig slik høyttaler.

    Med ferdig oppskrift er jo saken tålelig enkelt for en som kan lime, men vi har sett noen "DIY (garasje-produsenter)" høyttalere testet på ASR som ikke måler like godt som produsent har oppgitt ved sine hjemmesnekrede målinger.
     

    Prodigy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    274
    Antall liker
    87
    Det ser ut som mange mener det er så enkelt med dsp, jeg er ikke helt enig i det, da jeg hører at med en gang dsp kobles inn så mister jeg mikrodetaljer og luft i toppen...og da er det uaktuelt å bruke det for meg, det blir som å bytte ut en dyr bånddiskant, med en billig domediskant for meg.
    og det blir jo fort mange forsterkere å ha i hus også da, med en haug av kabler.
    og husk fase, og ikke bare frekvensgang da også da.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Dersom det var så enkelt at måluinger kan erstatte hørsel og kunnskap, da hadde vi hatt mange gode høyttalere på markedet til en billig penge! Hvilket vi strengt tatt ikke har.

    Jeg lurer på hva de visste på 70-tallet, som de ikke vet i dag? For utstyr fra den tiden låter unektlig bra.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    God lyd har aldri vært mer tilgjengelig en nå. Det kommer bare til å blir bedre fremover.
    Det er jeg enig i, men dersom det kun er målinger som skal til, så hadde vi sett langt flere og langt billigere utstyr. Men det er selvsagt synsing på høyt nivå fra min side.
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    men dersom det kun er målinger som skal til, så hadde vi sett langt flere og langt billigere utstyr.
    Skjønner ikke hva du mener med dette. Har aldri hørt om noen som bare bruker målinger ukritisk. Hva legger du forresten i "målinger"? Det kan være så mangt.

    Vi har aldri hatt mer billig utstyr tilgjengelig en nå, så effekten av dette er er fullt synlig på de fleste arenaer. Ikke bare audio.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    ...hvorfor later det til at det er det enkleste å bli ekspert på? For er det noe hififolket virkelig kan, er det å bygge fantastiske høyttalere!

    En sag, linjal og noen flasker lim er alt som skal til og vipps står det verdensledende høyttalere fremfor deg. Glem målinger i ekkofrie kamre, blås i dyp innsikt i deling, bare koble alt til en dsp og man er good to go. Ingen kompromisser, bare bygge solide nok kasser, eller enda bedre, lage noen store hull i ei plate, eller aller best, henge noen trakter fra et stativ.

    Igjen, hvorfor alt dette fokuset på høyttalere som det svakeste ledd, når det later til å være det enkleste å bygge?

    Tror du forenkler det hele en smule. Jeg vet ikke om noen som driver med DIY av høyttalere som kaller seg eksperter. Og ja, mye av høyttalerne der ute i butikken er mediokre konstruksjoner til altfor mye penger. Vanlige høyttalere er det mest gjennomsiktige produktet innenfor hifi dvs det enkleste å finne realkost på. Ingeniørarbeid er jo 90% kopiering og 10% nytt. Nå er det vel mye av det som er til salgs der ute til ville priser som aldri har sett verken en ingeniør eller et ekkofritt kammer. Eks: En stor gulvstående høyttaler xxxx med et 12" bredbåndselement, en diskant, en kondensator og i en flott lakkert firkantet kasse. Elementkostnader 7 -8 K. I butikk 280K. Produsenten har ingen tung R & D avdeling ei heller ekkofrie kammer. Holder merkenavn unna for ellers blir det en evigvarende dans på roser ( !!!!!).

    Så derfor mener mange hjemmebrennere at dette kan vi gjøre bedre og myye billigere. Men det borger for anvendelse av reell kunnskap, og det fins mye litteratur der ute som standardverket Vance Dickasons "The loudspeaker Design Cookbook". Nei man blir ikke høyttalekonstruktør av å lese en bok, men skal du gjøre ting fra bunnen av så er det ingen vei utenom solid kunnskap. Det er en lang og krøllete vei. Derfor finnes det også forum som HFS og DIY Audio hvor det er folk som virkelig har satt seg inn i materien og de kan man haike med. Hvis man ser på Troels Graversen sin webside så får man et svært godt innblikk i høyttalerkonstruksjon, det er en fin innføring i metodikken og de veivalg og kompromisser som enhver konstruksjon innebærer. Han har vel snart 60 modeller på samvittigheten og med svært forskjellige grunnprinsipper. Her får man det hele "ferdigtenkt" og da gjenstår bare snekkerarbeid. Men når det gjelder mange av hans konstruksjoner så er det
    ikke bare.... Og hans mest avanserte slanker lommeboka med 40-50 lapper i råvarer. Da kan du tenke på hva den ville kostet som ferdighøyttaler. Han benyttes også som konstruktør for å lage demohøyttalere for danske elementprodusenter.

    Det som også gjør livet enklere som hjemmebrygger er tilgangen på både gratis simulerings og måleutrustning. I dag fins mye av dette som frivare der ute på verdensveven, men igjen det fordrer kunnskap slik at man er i stand til å måle riktig og tolke det man ser. Skal du i butikken så koster f.eks den prof. måleriggen som bl.a nevnte Graversen benytter vel 10 - 15 K avhengig av konfig.

    De som virkelig har ressurser ordentlig R & D avdeling ekkofrie rom, full Klippelrigg. Simuleringsprogram til nybilpriser osv er faktisk en sjeldenhet. Det er de store. Og de har gjerne den ene foten planta i prosegmentet. Du har vist bilde fra en av dem, Dynaudio. Der blir det straks mye vanskeligere, de er også svært proprietære mht elementer. Dynaudio selger ikke til andre enn seg selv. Man kan klone utseendet og prinsipp (slake filter) men thats it. Det blir aldri en Confidence 60 eller Focal sin xxx .

    Men ikke glem at for mange (de fleste ?) er den krøllete veien framover kanskje målet i seg selv. Eksperter ?

    Syns nå du har konstruert (DIY) din egen problemstilling her, det har du lykkes med og jeg har bitt på ! God helg i solnedgang.

    Dr.E

    1620379693625.png
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn