Hvis du fikk gi noen en minusstemme...

Hvem hadde fått din minusstemme?

• Rødt

Stemmer: 0 0.0%
  • SV

• AP

• Høyre

• Venstre

• KrF

• Senterpartiet

• FrP

• Demokratene

• Kystpartiet

• Pensjonistpartiet

• De grønne

• Totalt antall stemmer
    0
Z

Zomby_Woof

Gjest
Som et lite tankeeksperiment:

Hva ville skje hvis vi hadde en plusstemme og en minusstemme?

Hvilke partier ville lide mest av en slik ordning?

Stem i vei. Har jeg forresten glemt noen partier?

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.741
Torget vurderinger
3
Du glemte "andre "

seriøst; "De grønne "

Z

Zomby_Woof

Gjest
Gudd. Nå kan du gi minus til de grønne også.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Kjempebra!
Dette blir interessant. 8)

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.392
Rødt ... det er vel Rød Valgallianse ?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Rødt er vel sammenslåingsprosjektet til tidligere RV og NKP. VAr det noen flere med i det prosjektet?

T

theStig

Gjest
Min stemme gikk til KrF.... det partiet jeg ALDRI noensinne kommer til å stemme på. Moralske kristen-fundamentalister havner i samme bås som andre fundamentalister for min del (med unntak for rør-entusiaster)

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
JackX skrev:
Jada, men sammen med AKP m-l og NKP (?) kaller de seg Rødt.
Den røde fare. 8)

G

Gjestemedlem

Gjest
theStig skrev:
Min stemme gikk til KrF.... det partiet jeg ALDRI noensinne kommer til å stemme på. Moralske kristen-fundamentalister havner i samme bås som andre fundamentalister for min del (med unntak for rør-entusiaster)
Ja de er fæle. Men jeg har faktisk stemt på dem en gang! Det var etter jeg hadde bodd i en liten vestlandskommune, men som jeg var flyttet fra når valget kom. Min lille hilsen til lokalbefolkningen der ;)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Dette spørsmålet er faktisk meget interessant.

Det tegner seg allerede et mønster som ligner det jeg forventet. Noe å tenke på når man diskuteter FrP's rolle som potensiell koalisjonspartner.

Er det virkelig et ''hån mot velgerne'' som Siv Sutresen kalte det?

Eller er det bare en naturlig konsekvens av at FrP er stort i seg selv, men likevel er på kant med flertallets mening i viktige saker?

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.392
oddgeir skrev:
JackX skrev:
Jada, men sammen med AKP m-l og NKP (?) kaller de seg Rødt.
Den røde fare. 8)
Ah ... skjønner.

Men vil jeg gi dem min stemme her inne ? Ut fra partienes oppslutning, og ved bruk av litt forhastet logikk, så er hele 'avstemmingen' her inne gitt (de ville få sånn omlag 97.5% ?). Men slik er det / går det ikke: jeg vil(le) gi min stemme taktisk - og da til det parti som mest motarbeider mitt syn ... og som kunne ha en viss sansynlighet til å komme i posisjon til virkelig å få gjennomført sin politikk.

I bunn og grunn så ville jeg slått sammen regjeringspartiene, og gitt dem alle min stemme: Først og fremst pga skolepolitikken. Jeg har da fremtiden for tankene (mine barn i særdeleshet), og ser hvordan de 'lider' og argumenterer mot den politikken som føres i skolen idag.

.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Gjestemedlem skrev:
theStig skrev:
Ja de er fæle. Men jeg har faktisk stemt på dem en gang! Det var etter jeg hadde bodd i en liten vestlandskommune, men som jeg var flyttet fra når valget kom. Min lille hilsen til lokalbefolkningen der ;)
He he he he he he! Kååånge! ;D

S

Slubbert

Gjest
Rødt er naturlig nok det "verste" partiet i absolutt forstand, men er så perifert at det knapt er verdt å ense. Av taktiske årsaker måtte det følgelig blitt SV. Nest mest uspiselig blir et oppgjør mellom KrF og SP, dernest AP.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg er litt overrasket over at 'anti-venstre'stemmene fordeler seg såpass likt på de AP/SV/Rødt. Jeg hadde trodd at de hovedsaklig ville legge seg på SV/Rødt. Men hovedtrenden ser ut omtrent som forventet.

Fordelingen mellom de tradisjonelle 'blokkene' og regjeringen og dens utfordrere er klin lik. Det er jo interessant. Hvis dette skulle vise seg å gjelde i den virkelige verden, kunne kanskje ordningen gitt et mer styringsdyktig og handlekraftig Storting, uten at maktbalansen i store trekk ble nevneverdig endret.

Tror dere dette hadde vært bra for demokratiet?

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.392
Zomby_Woof skrev:
Tror dere dette hadde vært bra for demokratiet?
Nei, jeg tror ikke dette hadde vært gunstig for demokratiet, og det av flere grunner:

Som jeg selv sa i mitt innlegg så ville en taktisk stemmegivning nå bli veiledende for mitt syn. Jeg måtte ha satt meg inn i statistikk og sannsynligheter for å kunne dupere vekk det partiet som mest ville ha gjort 'ugagn' for mine hjertesaker.
Videre så ville ikke min støtte til et parti ha kommet til uttrykk, men heller antipati til et annet: fokus for politikerne i debatter måtte da ha blitt å rakke ned på det negative hos andre istedet for å forsvare sine egne handlinger og holdninger.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Om man skulle drive med dette under en reell avstemning er det liten vits å stemme ut Rødt og SV, de er allikevel så små at man risikerer å komme på minus, og det vil jo ikke ha noen effekt å fjerne noen som ikke er inne uansett, så for å safe bør man jo da heller stemme ut Ap for å være sikker på å få utslag for stemmen sin. Om alle skulle ha en pluss og en minusstemme vil man vel stort sett sitte igjen med en stor gruppe i sentrum, man stemmer vel i størst grad ut de som er lengst unna, og de i sentrum vil vel velge litt fra begge sider. Frp henter velgere fra alle parti, jeg er langt fra sikker på at de nødvendigvis vil tape mest på dette.

Muligheten til å stryke personer fra listen man stemmer på mener jeg burde være lov i alle valg, det er udemokratisk å måtte stemme inn personer man ikke ønsker skal komme inn.

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Frp henter velgere fra alle parti, jeg er langt fra sikker på at de nødvendigvis vil tape mest på dette.
Hvis denne uhøytidlige avstemmingen er noe å gå etter ville frp havnet på -20%. Dvs 0 representater evt. tvungen harakiri for halve stortingsgruppen.

Topp Bunn