Diverse Hvilket volum lytter du på ?

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.625
Antall liker
3.152
Torget vurderinger
0
Når vi er inne på dette med lytte nivå hvor høyt er vi oppe når vi ser film , da bruker jeg dra på noe jævlig med fullt 5.2 system har faktisk aldri målt det.
Det høres jo "noe jævlig" høyt ut, men hvis du har et kalibrert system og spiller på 0dB har du et lydtrykk på 105dB i LP (+10dB m/LFE)
For de aller fleste vil det være helt overkill...høyt.
 
T

tce-teams

Gjest
Når vi er inne på dette med lytte nivå hvor høyt er vi oppe når vi ser film , da bruker jeg dra på noe jævlig med fullt 5.2 system har faktisk aldri målt det.
Det høres jo "noe jævlig" høyt ut, men hvis du har et kalibrert system og spiller på 0dB har du et lydtrykk på 105dB i LP (+10dB m/LFE)
For de aller fleste vil det være helt overkill...høyt.
Ja det er ganske høyt lydtrykk men jeg må jo ta hensyn til naboer av og til , og særlig til han oppe når det kommer til spilling av subwoofrene. Men nå har ikke jeg testet hvor høy db jeg har på film seing , jeg skal få lånt meg ein sånn sikkelig måler og få målt dette. Jeg kalibrerte systemet i går for 6 sitte plasser.
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
70-75db mesteparten av tiden.
Blåser til med 90-95db innimellom.

/jan
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Ligger på ca. 80dB. Sjelden over. Ofte under.

Kjapp og billig målingsanordning for å måle hodetelefonene:

bilde-8.jpg
bilde-7.jpg
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
En skal spille høyt nok til å overdøve fisen, men heller ikke høyere.
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.791
Antall liker
33.303
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
De gamleste gir beng i hørselen sin mens de yngre prøver å ta vare på den - Vel tidene forandres that`s for sure.
Smiler grandis, men ser ut til at du har rett om man scanner tråden;)
Spiller nok mest 70-80 dB, men er innimellom oppe å snuser på 80++.
Men som jeg har nevnt før, koser meg beste på normale/moderate lyttenivåer og søker heller etter et oppsett/rom osv som det er mulig med "no
loss of fine detail" på disse nivåer:)

gismo
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Det er et paradoks at flere sier de leter etter et anlegg som spiller bra på lave volumnivå - og sier at de leter etter et anlegg som påvirker lyden minst mulig

Jo høyere volum, jo mindre forskjell / sensitivitet er det i oppfattede frekvenser. Paradokset er da mao. at skal et anlegg spille best mulig på lave volum, så bør det anlegget egentlig ha en lydkurve som gir på litt ekstra i bunn og øverst i frekvensspekteret - og ikke være nøytralt. :)

ISO226.png
 
Sist redigert:

GladAmatør

Medlem
Ble medlem
01.02.2011
Innlegg
43
Antall liker
9
Torget vurderinger
4
Høres klokt ut, Løvhagen. Der har du dilemmaet!
Personlig vil jeg ikke tilbake til "loudness-knapp-debatten" - så saken blir det flere her har sagt: et volum som blir midt imellom.
 

B Rasse

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
1.005
Antall liker
477
Akkurat under der eg føler eg plager naboen. 40 av 80 på volumkontrollen pleier være siste stopp.
 

Runefalk

Medlem
Ble medlem
03.05.2012
Innlegg
10
Antall liker
0
Sted
Haugesund
Den koster 749kr hos Avshop-AVshop.no / RadioShack Digital Lydmåler
De selger også en litt billigere modell som koster 599kr-AVshop.no / RadioShack 2055 Digital Lydmåler
Har selv den som koster 749kr og er veldig fornøyd med den.Det fins også en analog-utgave av RadioShack,vet ikke hvem som selger den i Norge.
Jeg har både den analoge og digitale versjonen av RadioShack.Jeg liker best den digitale men det er jo en smaks sak:)
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Uten å ha målt antar jeg at jeg stort sett ligger rundt 80-90dB/peak i "normale" lytteøkter (ikke taffel/bakgrunn).
Kjøpte likegodt et måleapparat. Kjekt å ha. Mulig jeg bommet litt med anslaget (?).


Lytteposisjon ca. 5m unna høyttalerne, så de må jobbe med litt avstand og udempet/ubehandlet stue:
-Tidligere idag spilte jeg lavt og behagelig (litt i bakgrunnen): ~55-60dB(c)
-Jekket en øl og spiller Bowie/Diamond Dogs (mindre dynamikk-remaster/bra musikk). Ikke høøyytt, men omtrent slik jeg finner behagelig over tid. Nok til å få godfot. 70db(c)
-3 pils og Sly & The Family Stone (Live-middels dynamikk på innspilling). Groover som bare det. Musikk i fokus. Hører ikke om det regner/blåser ute: 79dB(c)
-Sklir opp til 84dB(c) fordi dette groover så hinsides (Sly Stone). Definitivt i luftgitar-leiet for undertegnede.
-BeatieBoys/The Mix Up. Fyldigere og mere bassrik lyd. Antakelig noe komprimert, men groovy. 87dB(c). Føles litt høyt uten at det låter ille. Likevel tror jeg vi nærmer oss "normal-taket" for undertegnedes ører (og nåværende anlegg?).

Tror jeg konkluderer med at 80+dB over tid begynner å bli slitsomt for ørene. (Litt mere margin for dynamisk musikk). IMHO.:)

Ja, skrudde litt ned. ~75dB(c) føles litt mer passelig.
-Eller kansje litt mer avhengig av plate(dynamikk): Gotan Prosject: ~80dB(c)
-Toto/Tambu: 78db(c) innenfor hva som føles behagelig.

Oppsummering for undertegnede (subjektivt):
~60-80dB(c) er normalspenn edru eller ei. De mest dynamiske platene kan kanskje dras mot 90dB peak uten ubehag over tid. Resten er bare headroom og redusert forvrengning hva anleggets kapasitet angår. Høyere lydtrykk i lyttesammenheng blir vurdert som one-off/show-off av undertegnede i nåværende situasjon. (evt. veldig dynamiske innspillinger/dempet rom/film/andre ører osb.)
 
Sist redigert:

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
12.006
Antall liker
11.969
Sted
Hus
Vrir volumet til rundt klokka 10, for da er det passe høyt for seriøs lytting :)
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.080
Antall liker
20.303
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Morsom tråd, Målte med rew og ligger i snitt på ca75-80. noen peaker opp mot 85..
 

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
Sånn passe volum er ca 85-90 db synes jeg, og sånn går no timan..
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.237
Antall liker
6.370
Spiller stort sett så høyt opptaksmaterialet tillater (pga kompresjon, dårlig lyd etc) før det av en eller annen lydmessig grunn blir uhåndterlig for meg\anlegget. Med horn og godt med headroom er det stort sett meg som stopper ;)
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.961
Antall liker
17.325
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Lyngdorf TDAI2200 sier 50 db når Sound Meter på mobilen sier 46 db - antagelig er ingen av dem helt pålitelige...

Om natta så blir det 50-65 db. Om dagen opp mot 85 db. Har nok spilt høyere enn det før, men mitt nåværende rom er ikke gunstig for høyt lydnivå.
 
U

Utgatt11378

Gjest
Hos meg er det ca 75 til bortimot 90 db i lyttepossisjon tre meter i fra høyttalerne, når jeg koser meg. når det "lurkes" ligger db nivået langt under dette.


Vh

S
 
Topp Bunn