Hvilket RIAA bruker dere?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Ser det er flere og flere som benytter seg av vinylsnurrer som kilde. I denne sammenhengen er jeg da spent på hvilket RIAA som benyttes, og hvilke kvaliteter dette trinnet innehar sammenlignet mot andre RIAA og digitale kilder eller DAC.

    Tenkte dette kunne være underholdende diskusjon om erfaringer og preferanser. kanskje åpne muligheten for tester ved treff hos medlemer i Vestfold lydlaug.


    A.

     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.474
    Antall liker
    15.032
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Jeg bruker Musical Innovation MI 14. I forhold til tidligere brukte riaa (Holfi Eclipse, Trichord Dino og Densen DP-Drive) har den mye bedre trykk i bassen, går dypere og med bedre oppløsning. Flott oppløst diskant og stort lydbilde med god luft rundt instrumenter og vokal. Den virker veldig rolig. Noe som gjør at man kan lytte til musikk i flere timer uten å bli sliten.

    Ups! kanskje dette var kun for laugmedlemmer? Beklager.

    EDIT. Jeg kommer opprinnelig fra Vestfold :)

    OU812
     
    J

    J.J

    Gjest
    Vi kjører ikke pisken så hardt at vi ikke godtar innspill utenfra .. ;)

    Jeg har/kommer til å bruke ASR basis mini. Når det er oppe og går her så er en test mer enn velkommen.


    Mvh
    Jan Robert
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    bruker ria i ear 912, svært fornøyd, hadde tidligere den frittstående modellen som nesten er lik, synes dog den i 912 gir meg mer pga innstillingsmulighetene

    ikke vetsfolding jeg heller men bor i nabofylket :)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.278
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hjemmebrygget 8)

    mvh
    Leif
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    ambiance skrev:
    Ser det er flere og flere som benytter seg av vinylsnurrer som kilde. I denne sammenhengen er jeg da spent på hvilket RIAA som benyttes, og hvilke kvaliteter dette trinnet innehar sammenlignet mot andre RIAA og digitale kilder eller DAC.

    Tenkte dette kunne være underholdende diskusjon om erfaringer og preferanser. kanskje åpne muligheten for tester ved treff hos medlemer i Vestfold lydlaug.


    A.

    Riaa test hadde vært moro. :)
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har en RIAA forsterker som kan brukes på MM MC PU. Regulerbar utgang, og med tilpassning for impedansen. For min del ukjent merke, og selges på E-bay. JEC 760 med ekstern strømkilde.

    Testet Holfi Bateriaa, men det ga ikke noen nye høyder hos meg, etter en snakk med kjennere, så er ikke denne egnet til bruk kombinert med rørforsterkere grunnet lav gain.


    A.
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Bruker Trigon Advance. Fleksibel RIAA med batteridrift.
    Roger
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Ser for meg RIAA cognac kveld hos xxx.

    Vente å se om noen tar initsiatvet og tar i mot besøk av halvfulle "vestfoldinger" med noen sorte bokser under armen. ::)


    A.
     
    J

    J.J

    Gjest
    ambiance skrev:
    Ser for meg RIAA cognac kveld hos xxx.

    Vente å se om noen tar initiativet og tar i mot besøk av halvfulle "vestfoldinger" med noen sorte bokser under armen. ::)


    A.

    ;D
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    ambiance skrev:
    Jeg har en RIAA forsterker som kan brukes på MM MC PU. Regulerbar utgang, og med tilpassning for impedansen. For min del ukjent merke, og selges på E-bay. JEC 760 med ekstern strømkilde.

    Testet Holfi Bateriaa, men det ga ikke noen nye høyder hos meg, etter en snakk med kjennere, så er ikke denne egnet til bruk kombinert med rørforsterkere grunnet lav gain.


    A.
    Der har du absolutt en bra riaa. Jeg hadde en slik selv en periode, spiller jævlig bra til prisen. :D
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Hei folkens.

    Som dere sikkert vet bruker jeg den integrerte til mc forsterkeren min som bare tar mm. Fint tråden dukket opp egentlig, da jeg helt siden nyåret har gått rundt å tenkt på ekstern riaa for å oppgradere til mc pu.

    Ser for meg at cognac kveld lar seg gjøre hos meg :), men å legge en slik kveld til mandag el tirsdag ville tatt knekken på enhver viking og asiat :p

    Hilsen Lam
     

    olisn1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.11.2004
    Innlegg
    532
    Antall liker
    4
    Musical Innovation MI 14, mm og mc, med trinnløs regulering av impedans her. Men har ikke kommet lengre enn til mm ennå.

    Ole G :)
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    jonlam skrev:
    Hei folkens.

    Som dere sikkert vet bruker jeg den integrerte til mc forsterkeren min som bare tar mm. Fint tråden dukket opp egentlig, da jeg helt siden nyåret har gått rundt å tenkt på ekstern riaa for å oppgradere til mc pu.

    Ser for meg at cognac kveld lar seg gjøre hos meg :), men å legge en slik kveld til mandag el tirsdag ville tatt knekken på enhver viking og asiat :p

    Hilsen Lam
    Enig med Lam. En cognac- og RIAA-kveld bør fortrinnsvis forbeholdes en helg.
    Roger
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    jonlam skrev:
    Hei folkens.

    Som dere sikkert vet bruker jeg den integrerte til mc forsterkeren min som bare tar mm. Fint tråden dukket opp egentlig, da jeg helt siden nyåret har gått rundt å tenkt på ekstern riaa for å oppgradere til mc pu.

    Ser for meg at cognac kveld lar seg gjøre hos meg :), men å legge en slik kveld til mandag el tirsdag ville tatt knekken på enhver viking og asiat :p

    Hilsen Lam
    Hei,det er vel ingen problem at du har "bare" MM,kjøp disse f.eks
    http://www.audiofoni.no/index.php?p...ion=com_virtuemart&Itemid=9&vmcchk=1&Itemid=9

    mvh Filip
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Har Rega sin IOS. Det er en ren MC RIAA. Før den hadde jeg ASR mini Basis v08, som også er en super RIAA i 10k klassen, men ble totalt utklasert av IOS. Noe den burde også være med tanke på kostnads forskjellen og dedikerte bruksområde :)
     

    Vedlegg

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    digiman skrev:
    Har Rega sin IOS. Det er en ren MC RIAA. Før den hadde jeg ASR mini Basis v08, som også er en super RIAA i 10k klassen, men ble totalt utklasert av IOS. Noe den burde også være med tanke på kostnads forskjellen og dedikerte bruksområde :)
    Jeg ble litt nysgjerrig nå og har såvidt lest litt om denne. Pussig nok fant jeg ingen oppgitte mål, men ser den veier hele 17,5 kg, så det er ikke snakk om et tomt kabinett her, nei. Kan du prøve å gi en kort beskrivelse av hva du opplever av forskjeller mellom denne og ASR Mini 08? Så nevnt et sted at den aller dypeste bassen kanskje er litt tilbaketrukket. Hva synes du? Hva er målene?

    Mvh.
    Ketil
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Dette høres super interessant å høre om Rega, da jeg har vurdert ASR min tidligere, men har liksom holdt litt igjen. Og Rega har jeg veldig stor mulighet til å handle via jobb, som gjør at prisen blir noe penere. Som K.H skriver, hva er forskjellene?

    Mvh. Lam


    digiman skrev:
    Har Rega sin IOS. Det er en ren MC RIAA. Før den hadde jeg ASR mini Basis v08, som også er en super RIAA i 10k klassen, men ble totalt utklasert av IOS. Noe den burde også være med tanke på kostnads forskjellen og dedikerte bruksområde :)
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.474
    Antall liker
    15.032
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Her hva TONE AUDIO skrev om Rega IOS i sin årskavalkade 2011:



    Har desverre ikke orginalanmeldelsen.

    OU812
     

    Vedlegg

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    olisn skrev:
    Musical Innovation MI 14, mm og mc, med trinnløs regulering av impedans her. Men har ikke kommet lengre enn til mm ennå.

    Ole G :)
    Din riaa er absolutt innteresant for mitt vedkommende. Har lyst å teste mot min, enten her hos meg eller hos deg, eller begge steder. ;D
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Må si nyskjerigheten vokste etter å ha lest litt om Rega IOS. Seriøs byggekvalitet, og fokusert kun på MC PU noe som er i min gate. Bremsene er prisen for min del, og kjøpe noe slikt uten å ha en forståelse for hva prestanda er, så blir det vanskelig.

    Hadde vært veldig mosomt med en test med bla ios i testen.

    A.
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    For å gjøre en lang historie kort, så sitter jeg igjen med stortsett gode opplevelser fra P88. Etter som min reise med High end RIAA er så kort, så tør jeg ikke å være bastant i mine opplevelser, min subjektive oppfatning er det at dette trinnet skaper et mere organsik lydbildet. Og det topper av det hele med dynamik og vel oppløst lyd med bunn solid bass. Hos meg drar disse karakterene i riktig rettning.

    Jeg tror likevel å teste flere RIAA forsterkeren, og enda bedre, kanskje en AB sammenligning ville hjulpet masse i jakten på god vinyllyd hos oss.

    A.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    ou812rh skrev:
    Her hva TONE AUDIO skrev om Rega IOS i sin årskavalkade 2011:

    Har desverre ikke orginalanmeldelsen.

    OU812
    Helt enig med Tone Audio ;D
     
    J

    J.J

    Gjest
    ambiance skrev:
    For å gjøre en lang historie kort, så sitter jeg igjen med stortsett gode opplevelser fra P88. Etter som min reise med High end RIAA er så kort, så tør jeg ikke å være bastant i mine opplevelser, min subjektive oppfatning er det at dette trinnet skaper et mere organsik lydbildet. Og det topper av det hele med dynamik og vel oppløst lyd med bunn solid bass. Hos meg drar disse karakterene i riktig rettning.

    Jeg tror likevel å teste flere RIAA forsterkeren, og enda bedre, kanskje en AB sammenligning ville hjulpet masse i jakten på god vinyllyd hos oss.

    A.

    Grattis -

    Du skal få teste min ASR Mini Basis ved anledning.


    /JR
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    J.J skrev:
    ambiance skrev:
    For å gjøre en lang historie kort, så sitter jeg igjen med stortsett gode opplevelser fra P88. Etter som min reise med High end RIAA er så kort, så tør jeg ikke å være bastant i mine opplevelser, min subjektive oppfatning er det at dette trinnet skaper et mere organsik lydbildet. Og det topper av det hele med dynamik og vel oppløst lyd med bunn solid bass. Hos meg drar disse karakterene i riktig rettning.

    Jeg tror likevel å teste flere RIAA forsterkeren, og enda bedre, kanskje en AB sammenligning ville hjulpet masse i jakten på god vinyllyd hos oss.

    A.

    Grattis -

    Du skal få teste min ASR Mini Basis ved anledning.


    /JR
    JR, jeg har ikke handlet noe enda, men tester for å danne meg et bildet av hva som er der ute av RIAA steg.

    Hadde vært morsomt å teste trinnet ditt også, om det skulle la seg gjøre.

    A.
     
    J

    J.J

    Gjest
    ambiance skrev:
    J.J skrev:
    ambiance skrev:
    For å gjøre en lang historie kort, så sitter jeg igjen med stortsett gode opplevelser fra P88. Etter som min reise med High end RIAA er så kort, så tør jeg ikke å være bastant i mine opplevelser, min subjektive oppfatning er det at dette trinnet skaper et mere organsik lydbildet. Og det topper av det hele med dynamik og vel oppløst lyd med bunn solid bass. Hos meg drar disse karakterene i riktig rettning.

    Jeg tror likevel å teste flere RIAA forsterkeren, og enda bedre, kanskje en AB sammenligning ville hjulpet masse i jakten på god vinyllyd hos oss.

    A.

    Grattis -

    Du skal få teste min ASR Mini Basis ved anledning.


    /JR
    JR, jeg har ikke handlet noe enda, men tester for å danne meg et bildet av hva som er der ute av RIAA steg.

    Hadde vært morsomt å teste trinnet ditt også, om det skulle la seg gjøre.

    A.
    Oh - My mistake - trodde det var i box jeg :p
     

    E.P

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2004
    Innlegg
    127
    Antall liker
    55
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    10
    Har kjøpt meg en ASR Mini Basis Exclusive med balanserte utganger.Etter mange timer(flere døgn) og riktig justering av gain og ohm.kom ting på plass.Vannvittig oppløst og detaljert lyd med suveren bass.Jeg har SME V arm og Lyra Parnassus PU montert på en Micro Seiki.

    E.P
     
    J

    J.J

    Gjest
    E.P skrev:
    Har kjøpt meg en ASR Mini Basis Exclusive med balanserte utganger.Etter mange timer(flere døgn) og riktig justering av gain og ohm.kom ting på plass.Vannvittig oppløst og detaljert lyd med suveren bass.Jeg har SME V arm og Lyra Parnassus PU montert på en Micro Seiki.

    E.P
    Holder du til i Vestfold ?

    Isåtilfelle hadde det vært veldig interessant og få hørt på dette ved anledning.



    /JR
     

    E.P

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2004
    Innlegg
    127
    Antall liker
    55
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    10
    Det kan sikkert ordnes med en lyttekveld??

    E.P
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    E.P.

    Har du plass til noen stykker i nær fremtid?


    A.
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Sitter på både MI 14 fra Roar Malmin og en artig rørbasert sak fra kinesiske Audio Experience model Concerto Plus. Der jeg opplever MI 14 som litt "rå og brutal" i positiv betydning er kineseren utstrakt oppløst og dynamisk. Blir ikke helt enig med meg selv, men heller kanskje mot den rørbaserte Concerto. Concerto er i utgangspunktet en MM riaa med 54dB forsterkning, men jeg har bygget den om til MC med trafoer fra Lundahl som forsterker til 67dB..
    Har også forbedret utgangstrinnet med bedre rør og kopplingskondensatorer.

    Concerto koster utrolige 4100,- pluss oppgradering ca 1200,-, mens MI 14 koster veiledende 14K

    Obs, var visst en østfolding jeg da ;)

    mvh
    lassemann
     

    Vedlegg

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Tok en råsjanse på et nytt RIAA trinn fra Perreaux. Audio Royal selger ut restvarer fra innventaret deres, og jeg fikk mulighet til å handle et av to nye uåpnet phonoforsterkere. Denne kan brukes på MM og MC PU. Med et arsenal av brytere på baksiden skulle dette kunne tilpasses mitt PU utvalg.

    Mesures
    Niveau de sortie : 0.75 Volt RMS
    Sensibilité : 0.244 mV à 7.5 mV
    Gain : 40 dB à 70 dB
    Niveau de sortie maximum : 7.9 Volts RMS
    Impédance de charge : 10 Ohms à 47 kOhms
    Capacité électrique de charge : 27 µF à 417 pF
    Distorsion harmonique totale : 0.002 % à 1 kHz et < 0.01 % de 20 Hz à 20 kHz
    Rapport signal sur bruit non pondéré : 85 dB
    Egalisation RIAA : IEC ou normale
    Précision RIAA : + / - 0.5 dB de 20 Hz à 20 kHz
    Impédance de sortie : 27 Ohms

    Connectique
    1 entrée phono stéréo RCA / Cinch
    1 entrée bas niveau pour bobine mobile
    1 sortie ligne stéréo RCA / Cinch

    Généralités
    Dimensions (l x h x p) : 216 x 58 x 168 mm





     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn