hvilket potmeter skal eg velge?

El-retur

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2012
Antall liker
1.883
Sted
Sauda
Torget vurderinger
14
holder på å bygge en vintage look ipod\mp3 dokking stasjon,det som eg da lurer på er hvilken potmeter som er og anbefale for volum justering,har 20k,50k,100k og 250k stereo pot.
kan noen av disse brukes sammen med tripath ta2024.

mvh.dan

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
209
Torget vurderinger
1
I en tråd tidligere var det nevnt et 50K potmeter på en slik forsterker. Logaritmisk til volum, da.

A

audiosan

Gjest
eneste differansen er hvor følsomt volumrattet/fjernkontroll volum blir.
og med f.eks 5K så risikerer du å ikke få skrudd volumet helt ned.
prøv med 20K om du da kan skru volumet helt ned, så bruk den:) om det er Log pot da.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Har vel litt å si, ettersom hvor det plasseres.
Settes det på inngangen på forsterker vil det også representere inngangsimpedansen på denne.

El-retur

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2012
Antall liker
1.883
Sted
Sauda
Torget vurderinger
14
den blir plassert rett på inngangen ,hva er log pot?.er det noen ulemper ved å sette rett på inngangen?
blir muligens 20k eg prøver meg på..

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Log=Logaritmisk
Se Asbjørn's tråd i techavdelingen for inngangs/utgangsimpedanser.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.415
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Hvis du velger lineært, får du servert "hele" effekten nesten med en gang.
Øret er tilnærmet logaritmisk, derfor log. volumkontroll.
Med 50k blir det aldri veldig galt.
Sjekk inngangsimpedansen til forsterkeren. Mulig den setter noen begrensninger for verdien.

El-retur

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2012
Antall liker
1.883
Sted
Sauda
Torget vurderinger
14
da skjønner eg mere,takker så my for hjelpen,får legge noen bilder ut her når den er ferdig....

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.792
En delikat opgave . Et pot kan samle en masse støj op fra utgangs spolen. Placering er Alfa og Omega.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.415
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Nå sitter vel sjelden volumkontrollen og utgangsfilteret på en slik forsterker så tett at det kan bli et problem.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.792
Tror ikke der er så mange " slike forstærkere " .:eek:

El-retur

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2012
Antall liker
1.883
Sted
Sauda
Torget vurderinger
14
da har eg prøvd med 50k synes lyden ble en del dårligere (bass/diskan) med pot en uten, hvorfor det ?
:confused:

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
209
Torget vurderinger
1
Da har vel du erfart det noen av oss mener, og som det har vært andre tråder om.
Et potmeter kan ha mer egenlyd enn en motstand til jord. Som er den vanligste erstatningen for et potmeter.

Av billige potmetre er PEC KA et greit valg som har litt av egenlyden du erfarer, men i mine ører er til å leve med for prisen.
Det er stort ( 2Watt ) og forhandles av Digikey.

KA5031S28 Precision Electronic Components Ltd | KA5031S28-ND | DigiKey

Et bedre alternativ er som regel en stepped Attenuator med motstander eller et induktivt element som en trafo eller Choke.
Penny & Giles er også bra, men de er vanskelig å finne i Logaritmisk utgave. ( sist jeg sjekket )

VH. Bernt

PS: Motstandsverdien kan også påvirke alt ettersom komponentene rundt.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.415
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Det er viktig å vite mest mulig om inngangsimpedansen (både resistans og kapasitans) til trinnet etter volumkontrollen slik at en kan velge riktig.
I en del tilfeller kan det være stor forskjell på hvilken posisjon potmetert er i når du bedømmer lyden. På fullt er det nok ingen påvirkning, men nedover kan det skje en del rare ting som vil virke negativt.
ALPS er nok det aller mest benyttede potmeter til volumkontroll i "HighEnd" forsterkere. De koster ofte så mye som kr 150,-.

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
209
Torget vurderinger
1
Alps RK50 er litt dyrere enn NOK 150,-. Nærmere $ 600 finner jeg den for. VH. Bernt

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.792
Jo og Penny&Giles koster endnu mere. Alps kulbane er et pot der lukker lyden ned. Det kan være en fordel i visse opset i andre ikke. TKD er det pot der giver mest for pengene og er et rigtigt godt kompromis.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.792
Da har vel du erfart det noen av oss mener, og som det har vært andre tråder om.
Et potmeter kan ha mer egenlyd enn en motstand til jord. Som er den vanligste erstatningen for et potmeter.

Av billige potmetre er PEC KA et greit valg som har litt av egenlyden du erfarer, men i mine ører er til å leve med for prisen.
Det er stort ( 2Watt ) og forhandles av Digikey.

KA5031S28 Precision Electronic Components Ltd | KA5031S28-ND | DigiKey

Et bedre alternativ er som regel en stepped Attenuator med motstander eller et induktivt element som en trafo eller Choke.
Penny & Giles er også bra, men de er vanskelig å finne i Logaritmisk utgave. ( sist jeg sjekket )

VH. Bernt

PS: Motstandsverdien kan også påvirke alt ettersom komponentene rundt.
Dette er et low cost pot og enda et kulpot. Tror ikke lige trådstarter har brug for det ud fra hans beskrivelse.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.415
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Jo og Penny&Giles koster endnu mere. Alps kulbane er et pot der lukker lyden ned. Det kan være en fordel i visse opset i andre ikke. TKD er det pot der giver mest for pengene og er et rigtigt godt kompromis.
Husk at dette skal være til en "digital" forsterker.
Tror ikke det har noen hensikt med et potmeter som koster mer enn forsterkeren.

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
209
Torget vurderinger
1
Ja, det er litt galskap at volumkontrollen koster mer enn alt det andre tilsammen.
Hadde jeg ikke bodd i blokk hadde jeg kuttet hele volumkontrollen og alltid spillt på fullt. Dette er det billigste alternativet, i alle fall til politiet ringer på.
TKD sin Stepped attenuator er veldig bra, men igjen koster disse mer enn skjorta. Type C. Brukt av i alle fall en Japansk produsent av rørforsterkere.

TOKYO KO-ON DENPA WEBSITE

Dersom en kan bruke 500K potmeter har elfa noen igjen på Websalget til sterkt redusert pris. Jeg har ikke fått testet disse ennå, men de er nok bra til prisen.

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=64-211-19&toc=20164

VH. Bernt

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.415
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
I "gamle dager" (transistor tiden:)) var 50k et greit kompromiss. Ikke så stort at det var utsatt for å plukke opp brum eller bidra vesentlig i et uønsket filter bestående av volumkontrollen og inngangskapasitansen.
Heller ikke så lavt at det kunne lage uønskede strømmer som i sin tur kunne ødelegge for lyden.
Blue Alps 50k log: Billig og greit. Slik HighEnd produsentene bruker.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.792
I "gamle dager" (transistor tiden:)) var 50k et greit kompromiss. Ikke så stort at det var utsatt for å plukke opp brum eller bidra vesentlig i et uønsket filter bestående av volumkontrollen og inngangskapasitansen.
Heller ikke så lavt at det kunne lage uønskede strømmer som i sin tur kunne ødelegge for lyden.
Blue Alps 50k log: Billig og greit. Slik HighEnd produsentene bruker.
Ja Audiomix Blue Alps er rigtig rigtig godt hvis der er fejl i ens system som skal kamoufleres.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.415
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Det er dette det spørres om:
holder på å bygge en vintage look ipod\mp3 dokking stasjon,det som eg da lurer på er hvilken potmeter som er og anbefale for volum justering,har 20k,50k,100k og 250k stereo pot.
kan noen av disse brukes sammen med tripath ta2024.

Da må gode råd være i samme kategori kvalitetsmessig imo. Henge på greip som vi sier på norsk.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.792
Ok en fejl 40 fra mig sorry ! :( For mange jern i ilden på en gang. Så Kul er sikkert det bedste har du helt ret i.

Topp Bunn