Diverse Hvilket objektiv?

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.202
Torget vurderinger
1
Jeg har et Sony A6000 systemkamera: Sony A6000 m/16-50 Sort | Japan Photo Norge. Er svært fonøyd med dette og det overgår den aldrende speilrefleksen med god margin. Bruker det også mye til å filme med og AVCHD filene på høyeste bitrate gir fantastisk bildekvalitet.

Jeg gjorde en sammenligning med fastobjektiver og så jo med en gang at det var svært mye bedre enn det medfølgende zoomobjektivet. Spørsmålet er hva man skal velge? Ser jo at zoomobjektivet som regel blir brukt på 16mm. Også ved filming kan det være en fordel med såpass vidvinklet objektiv. Kjøpte derfor et 20mm fastobjektiv: Sony E 20mm f/2.8 Pancake | Japan Photo Norge. Har fortsatt bytterett på dette og er blitt veldig i tvil. Er jo ikke spesielt lyssterkt? Det er en del gode 35mm objektiver, men disse blir lite anvendelig til filming.

Tips og innspill mottas med stor takk!

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.992
Sted
Kongsberg
Hei.

I det siste har vel Tokina 12-28 mm f/4 stått fram som den beste vidvinkelzoomen for crop sensorer (DX).
Jeg finner den bare for Nikon og Canon, men det er verdt å sjekke med Japan Photo om den kan skaffes
for Sony. Det finnes indikasjoner på at det finnes og i hvert fall forgjengeren; 12-24mm fantes for Sony.

Ellers er jeg ikke spesielt bevandret i Sonyobjektivene, men går ut fra at også systemkamraene bruker
samme fatning som Minolta/Sony speilreflekskameraer? I så fall har jeg en Sigma 10-20 mm du kan prøve...

mvh
Gunnar Brekke

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.193
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32
Jeg bruker for tiden Fuji.
Objektiver er 35mm 1.4 og 18-135mm 3.5-5.6.
På ønskelista mi nå står en 23mm 1.4.

Jeg bruker kun apparatet til fotografering.
Hvis du filmer mye ville jeg brukt penger på et bra zoom objektiv med bra lysstyrke.

For egen del bruker jeg 18-135 til walkaround og portretter, mens fastoptikken brukes til de skarpe bildene og de som krever annen lyssetting. Derfor vil jeg ha fastoptikk som er så lyssterk som mulig.
Jeg er helt enig med deg i at f2.8 ikke er spesielt lyssterkt, så jeg ville nok byttet det. På den annen side, tar pancake liten plass i "lomma" hvis du har apparaturen med på bytur feks.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.363
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Fra Thom Hogans omtale av A6000:

One of the questions that you need to answer is this: what am I going to do about lenses? Sony was churning E-mount lenses for awhile, then they introduced FE-mount and new E-mount lens announcements seemed to disappear. The reason I mention this is that there are some sub-optimal lenses in the lineup when used with the 24mp sensor the A6000 sports. The 16-50mm kit lens makes for a very small combination, but it’s decidedly soft in the corners, and raw shooters won’t like the high linear distortion. Likewise, the 16mm f/2.8 is soft on this camera compared to competitors. The 24mm f/1.8 Sony Zeiss is big and expensive. And all the variable aperture E-mount zooms seem to have some liabilities to them when pushed to 24mp.

Which leaves the 35mm f/1.8, 50mm f/1.8, the 10-18mm f/4, 16-70mm f/4, and maybe the 18-105mm f/4 as my preferred choices for the A6000. The first two are excellent. The last three are very good, sometimes excellent depending upon how you’re using them. Of course, you could put third party lenses on (the expensive Zeiss Touits—12mm f/2.8, 32mm f/1.8, 50mm f/2.8—the Sigma primes, or a few others that have appeared). But I do think that if you’re thinking about moving into the A6000 as your main camera you really need to think about lenses and what you really want out of the combo. It seems a bit of a waste to put less than great lenses in front of a sensor that is great.
De eneste vidvinklede E-mount objektiver som er mer lyssterke enn f/2,8 er noen få manuell-fokus f/2,0-modeller fra Rokinon (aka. Bower aka. Vivitar) og Samyang.

http://www.bhphotovideo.com/c/searc...N=4196380428+4099560915+4099560891+4099560890

Sist redigert:

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Det er jo typisk Sony å miste interessen for egne produkter etter en stund. Nå er det A7-systemet som gjelder, og de pøser ut objektiver og kameramodeller sammen med Zeiss. Spørs om det kommer så mye mer interessant til E-mount.

Topp Bunn